تفاوت بیت کوین با کاردانو نسل سوم بلاک چین ها

تفاوت بیت کوین با کاردانو نسل سوم بلاک چین ها:

بیت کوین با کاردانو که از نسل سوم بلاک چین ها است تفاوت هایی را داراست ،‌اما برای اینکه بدانیم این دو چه تفاوت هایی با هم دارند با ما همراه باشید تا این تفاوت ها را در این مقاله بررسی کنیم.

در این مقاله توکن باز مرجع مقایسه صرافیهای ارز دیجیتال، قصد دارد تا شما را با نسل سوم بلاکچین ها آشنا کند و بدانیم چرا کاردانو نسل سوم بلاکچین هاست و چه تفاوتی با بلاکچین های بیت کوین و اتریوم دارد.

نسل اول بلاکچین

نسل اول بلاکچین توسط بیت کوین (Bitcoin) معرفی و شناخته شد. فناوری بلاکچین از زمانی که Satoshi Nakamoto برای اولین بار White Paper بیت کوین را در سال 2008 منتشر کرد با سرعت خارق العاده ای در حال توسعه است. بلاکچین نسل اول از ساختار تکنولوژی اصلی بیت کوین گرفته شده که مبتنی بر پیشرفت های قبلی سیستم های ECash از دهه 1980 و 1990 بود. با روی کار آمدن این ارز دیجیتال، مسائل مالی تغییرات عمده ای کردند و مسایل مربوط به تمرکز سیستم‌های مالی قدیمی با چالش‌های بسیاری مواجه شد.

سپس این ساختار با معرفی رمزارز بیت کوین به عنوان یک دارایی دیجیتال غیرمتمرکز و ایجاد مفهوم طلای دیجیتال در ذهن کاربران، به رشد و پیشرفت زیادی دست یافت. شبکۀ ایجاد شده توسط شخص مرموز ساتوشی ناکاموتو با مشکلات و سختی ها بسیاری روبه‌رو شد. به عنوان مثال با افزایش استقبال و محبوبیت بیت کوین و همچنین به طبع آن افزایش حجم و تعداد تراکنش‌ها، زمان انجام تراکنش‌های شبکه بیت کوین به حدود 10 دقیقه رسید و این به عنوان یک پسرفت بسیار بزرگ برای بیت کوین محسوب می‌شد. مشکل مقیاس پذیری شبکه بیت کوین باعث کاهش سرعت پردازش معاملات در این شبکه شد. همین موضوع سبب شد رقابت‌های بسیاری برای رفع مشکل مقیاس پذیری بیت کوین میان استارتاپ‌های مختلف صورت گیرد و هر یک، سعی داشتند این مشکل را به نحوی رفع کنند.

 

نسل دوم بلاکچین

مشهورترین ارز دیجیتال در میان ارزهای دیجیتال بلاکچین نسل دوم، اتریوم است. این ارز دیجیتال در سال 2013 روی کار آمد. با توجه به گسترش دنیای رمزارزها، می توان به اتریوم در بین بلاکچین های نسل دوم اشاره کرد. در خصوص ارز دیجیتال اتریوم همانطور که گفته شده است، این رمز ارز در زمینه برنامه های غیرمتمرکز DApp و قراردادهای هوشمند فعالیت می کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که نسل دوم بلاکچین توانسته آن را مرتفع نماید، مشکل وجود تمرکز در سیستم های مالی است. یعنی همان مشکلی که در سیستم های مالی سنتی وجود داشت، به علاوه این نسل از بلاکچین امکاناتی شامل پول با قابلیت برنامه ریزی قراردادهای هوشمند را ارائه داده است. موج بعدی با تسریع روند نوآوری‌ها، به تغییر دیدگاه کاربران در مورد استفاده از امکانات موجود در دفاتر کل توزیع‌شده انجامید. با روی کار آمدن قراردادهای هوشمندی که امکان کدنویسی و اتصال مستقیم به تراکنش‌ها را داشتند، انگیزه ایجاد امکانات و توسعۀ این تکنولوژی را در میان کاربران ایجاد و توجه خیل عظیمی از توسعه‌دهندگان را به خود جلب کرد.

با وجود امکانات بسیار در این نسل، نسل دوم بلاکچین همچنان نقاط ضعفی نیز داشت که هدف از ایجاد نسل سوم بلاکچین رفع این نواقص بود.

تفاوت بیت کوین با کاردانو نسل سوم بلاک چین ها:

نسل سوم بلاکچین

نسل سوم بلاکچین با اهداف خیلی بزرگی پا به عرضه وجود گذاشت. بلاکچین نسل سوم، به نوعی آیندۀ تکنولوژی بلاکچین است و تمامی پروژه‌های موجود در این نسل با هدف بهبود و رفع مشکلات بلاکچین‌های نسل‌های قبلی ایجاد شده‌اند. اهدافی که دستیابی به آن ها زمینه را برای پذیرش گسترده فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. تا به امروز ارزهای دیجیتال زیادی بر پایه بلاکچین نسل ۳ معرفی شده‌اند که برخی از آن ها واقعاً پروژه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری هستند.

نسل سوم بلاکچین در مقابل نسل اول و دوم

نسل سوم بلاکچین یک اصطلاح کلی است که اشاره به تلاش‌های انجام شده برای رفع مشکلات حال حاضر در صنعت بلاکچین مخصوصا مسائل مربوط به مقیاس‌ پذیری، تعامل‌ پذیری، و حتی حریم خصوصی دارد به کار می‌رود.

 

در حالی که بلاکچین نسل اول (مانند رمزارز بیت کوین) و بلاکچین نسل دوم (مانند رمزارز اتریوم) دفتر کل توزیع شده یا DLT را معرفی کردند، بلاکچین نسل ۳ آخرین تلاش بلاکچین برای جلب استقبال عمومی می باشد.

نسل سوم بلاکچین به عنوان سطح بعدی این تکنولوژی با تأکید بر بهبود مسایلی همچون مدیریت، افزایش حریم شخصی و ناشناس بودن کاربر، مقیاس‌پذیری، تعمیم‌پذیری و غیره ایجاد شد.

نسل سوم بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

در ادامه به هر یک از مشکلاتی که نسل سوم بلاکچین آن را حل می‌کند و شرکت‌های فعال در این زمینه نگاهی می اندازیم

مقیاس‌پذیری بلاکچین نسل سوم

مسائل فعلی مربوط به مقیاس‌پذیری بلاکچین بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بلاکچین‌هایی که از اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند، به غیر از ظرفیت پردازش ذاتی ضعیف نسبت به سیستم های تراکنش مالی سنتی مانند ویزا، به دلیل مصرف بالای انرژی در استخراج، با محدودیت های مقیاس‌پذیری بیشتری مواجه می‌شوند. خوشبختانه، نسل سوم بلاکچین راه‌حل‌های زیادی برای بهبود این مشکلات مقیاس‌پذیری ارائه کرده است. نسل سوم بلاکچین با ایجاد پلتفرم‌هایی همچون کاردانو، ایاس و الگوراند روی کار آمد. چنین پروژه‌هایی اغلب به دنبال دستیابی به مقیاس پذیری، امنیت و تمرکز زدایی ایجاد شده اند هر کدام از این پروژه‌ها اهداف و اولویت‌های مخصوص به خود را دارند و بر اساس همان اهداف ایجاد شده‌اند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تمامی این پروژه‌ها در نسل سوم بلاکچین قرار دارند.

لایه دو

مهم‌تر از همه، چندین راه‌حل لایه دو برای ادغام با پروتکل‌های بلاکچین موجود در حال توسعه است. این راه‌حل‌ها به طور مؤثری تراکنش‌ها را از بلاکچین به یک شبکه همتا به همتا منتقل می‌کنند تا بار بلاکچین را کاهش داده و توان آن را افزایش دهند. به عنوان مثال، در حال حاضر بسیاری از تراکنش‌های بیت کوین، روی لایه دو نسبتاً جدید موسوم به شبکه لایتنینگ که سرعت بسیاری برای تراکنش ها دارد، پردازش می‌شود. همچنین، شبکه اتریوم در حال پیاده‌سازی یک راه‌حل مشابه از نوع بلاکچین نسل ۳ به نام پلاسما است.

همچنین مکانیسم های اجماع و گراف های جهت دار غیرمدور (DAG) نیز از جمله مواردی است که باعث می شود که نسل سوم بلاکچین متمایز تر از نسل های پیشین خود عمل کند.

 

رمزارزهای برتر نسل سوم بلاکچین

کاردانو (Cardano)

یکی از پروژه‌های نسل سوم بلاکچین، کاردانو است. علاوه بر ویژگی‌های متعددی که در این پروژه وجود دارد، هدف و تمرکز اصلی آن بهبود و ساده‌ سازی در ایجاد قراردادهای هوشمند است.

 

تیم توسعه‌دهندۀ کاردانو به دنبال ایجاد یک محیط مقیاس‌پذیر، کم‌هزینه و در عین حال با قابلیت تعامل و امنیت در بلاکچین هستند که به طور مستمر بتواند خود را توسعه داده و بروز کند. بر خلاف بیت کوین و اتریوم، شبکۀ کاردانو با نگرش به آینده تشکیل شده است. تمرکز اصلی کاردانو بر تحقیق و بررسی در مورد پروژه‌های لانچ شدۀ قبلی است. به همین دلیل این پروژه یکی از فعال‌ترین پروژه‌ها در زمینه توسعۀ تکنولوژی است و یکی از نشانه‌های سلامت و پایداری این پروژه، توسعه و پیشرفت دائمی بلاکچین آن در طول زمان است. هزینه های توسعه شبکه کاردانو از طریق خزانه داری این رمزارز تامین می شود، به عبارتی دیگر به ازای هر تراکنش درصدی از کارمزد آن در خزانه داری ذخیره شده و برای توسعه شبکه کاردانو در آنیده مصرف خواهد شد. به بیانی ساده تر شما هنگامی که یک تراکنش خرید کاردانو را به اتمام می رسانید، همزمان مبلغی را به خزانه داری کاردانو برای توسعه ی شبکه ی آینده ی این رمز ارز پرداخت می کنید.

برای انجام معامله رمزارزهای شبکه ی نسل سوم بلاک چین و ارزهای دیجیتال این حوزه مانند: ایاس، کاردانو، الگوراند و زیلیکا را می توانید در صرافی آبان تتر با قیمت های مناسب خرید و فروش کنید.

 زیلیکا (ZiIliqa)

زیلیکا یک پروژه ارز دیجیتال است که با استفاده از تکنولوژی شاردینگ و ساده‌ سازی الگوریتم اجماع به بهبود سرعت، مقیاس پذیری و افزایش کارایی بلاکچین می‌پردازد.

 

تکنولوژی منحصر به ‌فرد شاردینگ که در این پلتفرم وجود دارد، امکان ارتقای بلاکچین را برای کاربران میسر می‌کند. با توجه به استفاده این پروژه از یک مکانیسم خاص جهت استخراج، این پروژه جزو پروژه ‌های دوست‌ دار محیط زیست نسل سوم بلاکچین قرار دارد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : تفاوت بیت کوین با کاردانو نسل سوم بلاک چین ها

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *