بهترین مانیتور های 4K بودجه ای سال ۲۰۲۱

وقتی صحبت از وضوح تصویر و کیفیت آن می شود، مانیتور های 4K آن چیزی هستند که در سال ۲۰۲۱ به دنبالشان می گشتیم. با اینکه در حال حاضر نمایشگر های 8K و 6K قدرتمندی در بازار وجود دارند و رزولوشن های پایین تر نرخ فریم بالا تری را روی بهترین کارت گرافیک ها ارائه می کنند، اما اگر بخواهیم واقع گرایانه به این موضوع نگاه کنیم و ببینیم که چه چیزی توسط چشم های ما دیده و احساس شده، فکر می کنم روزلوشن های ۳۸۴۰ در ۲۱۴۰ جایی هستند که تجربه کامل و فوق العاده ای ارائه می کنند‌. چه برای بازی های ویدئویی، تماشای فیلم ها و حتی چرخ زدن در فضای اینترنت، این نمایشگر های عالی نقطه ضعف خاصی نسبت به دیگر مانیتور ها نخواهند داشت.

با ما همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به بهترین و خوش قیمت ترین مانیتور های 4K که در سال ۲۰۲۱ می توانید برای خود خریداری کنید. برای مدتی، کیفیت 4K یک مورد لوکس و نه چندان منطقی برای مانیتور های PC روزمره بود. اما با محبوب تر شدن و رایج تر شدن صفحه نمایش های 4K، این نمایشگر های با رزولوشن بالا به مرز تکنولوژی مانیتور های گیمینگ مبدل شده و تجربه شما را به سطوح Ultra HD ارتقا خواهند بخشید.

در ادامه به مدل هایی اشاره خواهیم کرد که هم کیفیت بالایی داشته و هم از قیمت معقول تری برخوردار هستند تا شما بتوانید در هر زمینه بهترین گزینه مورد نظر خود را در بازار مانیتور ها پیدا کنید.

راهنمای خریداری

وقتی که سراغ خرید مانیتور های 4K رفتید، توصیه می کنم که موارد زیر را مد نظر داشته باشید تا بتوانید آنچه که مناسبتان است را تهیه کنید. به چه اندازه ای نیاز دارید؟ برای یک نمایشگر بودجه ای، ۳۲ اینچ همان رقم طلایی خواهد بود. نه تنها فضای کافی برای دسکتاپ در اختیار شما قرار می دهد، بلکه انقدر بزرگ نیست که بخواهد جلوی دست و پایتان را بگیرد. اگرچه نمایشگر های ۲۸ یا ۲۷ اینچی در این رنج قیمتی بسیار محبوب و رایج هستند و حتی قیمت پایین تری نیز دارند. ولی با اینکه برای کاربرد معمولی کافی خواهند بود، اما اگر تصمیم دارید تجربه گیمینگتان را به سطوح بالا تر ارتقا دهید، چندان هم هیجان انگیز و فوق العاده نمی باشند.

هدف اصلی از خریداری مانیتور چیست؟ اگر هدف شما از خریداری یک مانیتور خوب تجربه بازی های ویدئویی است، نرخ فریم بالا تر، Adaptive-Sync برای Nvidia و AMD از نکات کلیدی به شمار می روند. برای قرار دادن بازی هایتان بر روی تنظیمات مدیوم، حداقل به کارت گرافیکی مثل GTX 1070 Ti با RX Vega 64 نیاز پیدا خواهید کرد، اما برای تجربه تنظیمات بهتر باید به گزینه هایی مثل سری RTX یا Radeon VII مراجعه کنید. از طرف دیگر برای سرگرمی عادی یا تماشای فیلم ها، باید به مواردی مثل کنتراست بالا یا کیفیت تصویر توجه داشته باشید.

آیا به HDR نیاز دارید؟ یک مانیتور 4K درست و حسابی با داشتن اجزای HDR خوب، خیلی بهتر از یک مدل معمولی یا SDR محتوای 4K را به نمایش خواهد گذاشت‌. با اینکه خیلی از نمایشگر های 4K از قابلیت HDR پشتیبانی می کنند، فقط تعدادی از مدل های بودجه ای به خوبی قادر هستند آن را نمایش دهند. اگر واقعا به ویژگی HDR نیاز داشته و فکر می کنید بهره وری از کیفیت بالای آن برایتان حائز اهمیت است، پیشنهاد می کنیم بودجه خود را برای ماندن در رنج مانیتور های 4K تا حدی بالا تر برده یا از خیر رزولوشن های بالا بگذرید تا بتوانید گزینه مورد نظرتان را پیدا کنید‌.

پورت ها و دیگر قابلیت ها را مد نظر داشته باشید: آیا به درگاه HDMI 2.1 آخرین ورودی نمایشگر 1.4 نیاز دارید؟ یا USB تایپ A برایتان مهم است؟ شاید هم به USB تایپ C برای شارژ کردن یا تنظیمات یک کابله احتیاج داشته باشید. همچنین بلندگو ها و پایه ها و دیگر ویژگی های مشابه را نیز باید در اولویت های خود قرار دهید تا قادر باشید مناسب ترین گزینه را برای خود خریداری کنید.

بهترین نمایشگر ها و مانیتور های 4K بودجه ای

  • 1: سامسونگ UR59C

اندازه نمایشگر و نسبت ابعاد: ۳۲ اینچ، ۱۶:۹، نوع صفحه: VA ، پورت ها و ورودی ها: یک ورودی نمایشگر ۱.۲، یک ورودی HDMI 2.0 و یک درگاه ۳.۵ میلی متری، نرخ تازه سازی: ۶۰ هرتز، Adaptive Sync: ندارد

نکات مثبت: کیفیت تصویر زیبا، انحنای تاثیرگذار

نکات منفی: نبود درگاه USB، به کالیبریشن احیتاج دارد

صفحه نمایش UR59C شرکت سامسونگ بهترین مانیتور بودجه ای 4K می باشد. با ارائه پنل ۳۲ اینچی VA با دقت بالا و انحنای کاربردی، کیفیت تصویر فوق العاده ای را از خود به نمایش گذاشته و رنگ ها و متون را خیلی واضح و شفاف نشان خواهد داد. اما همه این ها موقعی مشهود هستند که یک کالیبره درست و حسابی انجام داده و تنظیمات دستی را وارد کنید. وقتی که داشتیم حالت RGB را آزمایش می کردیم، خطای رنگی 4.3dE را ثبت کرده و بعد از کالیبره کردن این عدد به 0.9dE کاهش یافت. همانطور که از یک پنل VA انتظار می رود، نمایشگر UR59C شرکت سامسونگ کنتراست فوق العاده ای ارائه کرده و بعد از کالیبره شدن رقمی معادل 2,590.5:1 را از خود به نمایش گذاشت.

عموما نمایشگر های Ultrawide منحنی قابل توجه تری را داشته، اما با وجود نسبت ابعاد ۱۶:۹، منحنی 1500R مانیتور UR59C سامسونگ بسیار کاربردی بوده و فضای بیشتری را برای دیده شدن پنجره ها در اختیار شما قرار خواهد داد.

با این حال نمی توان این مانیتور را برای تجربه حرفه ای و هاردکور مناسب دانست و بیشتر برای کاربران معمولی کاربرد دارد. نمایشگر UR59C نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی داشته و با ارائه نرخ تاخیر ۴ میلی ثانیه ای و عدم پشتیبانی از FreeSync و G Sync برای بازیکنان رقابتی مورد فوق العاده ای نیست. به همین روی به شما توصیه می کنیم بدین منظور به مانیتور هایی مراجعه کنید که هم نرخ تازه سازی بیشتری داشته و هم از سرعت پاسخگویی بالا تری برخوردار باشند. اگرچه به لطف کنتراست بالا، کیفیت 4K و ۳۲ اینچی بودن صفحه نمایش، بازی ها از لحاظ ظاهری زیبا و رنگارنگ به نظر می رسیدند و برای کسانی که بازی هایشان از لحاظ سخت افزاری به کارت گرافیک های بسیار قدرتمند نیازی نداشته و یا قادرند با تنظیمات پایین تر تا ۶۰ فریم را به طور معمول داشته باشند، مانیتور UR59C سامسونگ تجربه ای لذت بخش و خوشایندی را برای این دسته از کاربران به ارمغان خواهد آورد.

  • 2: ایسوس TUF Gaming VG289Q

اندازه نمایشگر و نسبت ابعاد: ۲۸ اینچ، ۱۶:۹، نوع صفحه: IPS ، پورت ها و ورودی ها: یک ورودی نمایشگر ۱.۲، یک ورودی HDMI 2.0 و یک درگاه ۳.۵ میلی متری، نرخ تازه سازی: ۶۰ هرتز، Adaptive Sync: AMD Free Sync 40 – 60 hz

نکات مثبت: کیفیت ساخت بالا، رنگ های دقیق

نکات منفی: تفاوت کم میان SDR و HDR، کنتراست معمولی

برای خریداری مانیتوری که قادر باشد ۸.۳ میلیون پیکسل را در نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتزی جای دهد، هزینه هنگفتی را باید پرداخت کنید. مانیتور گیمینگ بودجه ای Asus TUF Gaming VG289Q با نرخ تازه سازی پایین تر ۶۰ هرتزی از پارگی نمایشگر توسط FreeSync محافظت خواهد کرد. بله، تاخیر ورودی به میزان قابل توجهی بیشتر از یک نمایشگر ۱۴۴ هرتزی بوده، اما در شرایطی که از یک کارت گرافیک بودجه ای استفاده کرده و می خواهید بازی هایتان واقعی و پر جزئیات باشند، این مانیتور گزینه فوق العاده ای است. بازی های ویدئویی SDR در صفحه نمایش VG289Q تا حد زیادی رنگارنگ هستند و کنتراست دینامیک مزایای بصری خوبی مثل افزایش بعد به همراه داشت. با این حال مانیتور های بهتری از لحاظ کنتراست در بازار وجود دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید  ال جی از بزرگترین مانیتور اولترا واید خمیده دنیا خبر داد

متاسفانه کیفیت HDR نسبت به آنچه که در مانیتورهای با نور پس زمینه کم می دیدیم ضعیف تر بوده، اما هایلایت ها و سایه ها به خوبی متمایز به نظر رسیده و از افزایش رنگ آن نیز استقبال می کنیم.

  • 3: ال جی 32UN500-W

اندازه نمایشگر و نسبت ابعاد: ۳۱.۵ اینچ، ۱۶:۹، نوع صفحه: VA ، پورت ها و ورودی ها: یک ورودی نمایشگر ۱.۴، دو ورودی HDMI 2.0 و یک درگاه ۳.۵ میلی متری، نرخ تازه سازی: ۶۰ هرتز، Adaptive Sync: AMD FreeSync

نکات مثبت: کیفیت ساخت خوب، کنتراست مناسب

نکات منفی: نبود حالت پرتره و تنظیمات ارتفاع، نداشتن HDR

اگر فکر می کنید بهترین مانیتور 4K برای شما در رنج نمایشگر های ۳۲ اینچی قرار دارد، ال جی 32UN500-W با کنتراست بالا و کیفیت تصویر عالی قطعا ارزش توجه شما را خواهد داشت. این مانیتور ال جی با پنل VA در بنچمارک های ما معیار خوبی از خود ارائه کرد و توانست نتیجه  2,353.9:1 را به نمایش بگذارد. طیف رنگی بومی 32UN500-W معادل P3 بوده و بدون خطای قابل مشاهده ای فضای رنگی را به طور دقیق پوشش خواهد داد.

باز هم به عنوان یک صفحه نمایش بودجه ای 4K، نمایشگر 32UN500-W ال جی از ویژگی HDR بی بهره است. رنگ ها فاقد اشباع مورد انتظار هستند و در کل کیفیت تصویر نسبت به SDR معمولی افزایش قابل توجهی نخواهد داشت.

اما با این حال ال جی 32UN500-W به شکل متفکرانه ای دو بلندگوی ۵ واتی در خود دارد و حتی در تجربه معمولی بازی های ویدئویی با بهره وری از قابلیت AMD FreeSync از پارگی تصویر در صفحه جلوگیری می کند. در مقیاس کلی رنگ ها با وجود سطوح سیاه عمیق بسیار تیز و پر رنگ هستند و نمایشگر را به یک مورد مناسب برای تماشای فیلم های 4K مبدل خواهند ساخت.

  • 4: دل S2721QS

اندازه نمایشگر و نسبت ابعاد: ۲۷ اینچ، ۱۶:۹، نوع صفحه: IPS ، پورت ها و ورودی ها: یک ورودی نمایشگر ۱.۲، دو ورودی HDMI 2.0 و یک درگاه ۳.۵ میلی متری، نرخ تازه سازی: ۶۰ هرتز، Adaptive Sync: ندارد

نکات مثبت: تصویر دقیق و روشن، قابلیت های کاربردی مناسب

نکات منفی: محدودیت پشتیبانی HDR و تاثیر کم

نمایشگر S2721QS شرکت دل عنوان بهترین مانیتور ۲۶ اینچی 4K با صفحه نمایشی روشن و امکانات اضافی کاربردی را به خود اختصاص داده است. این افزودنی ها شامل توانایی اتصال چندین رایانه شخصی و مشاهده همزمان آن ها از طریق قابلیت تصویر به تصویر و یک نرم افزار اختیاری است که کار کالیبره نمایشگر را برای ترتیب حداکثر ۶ پنجره در طرح های مختلف از پیش تعیین شده را آسان می کند، امکانی که بسیار کاربردی می باشد.

متاسفانه قابلیت HDR از ویژگی های بارز این مانیتور نخواهد بود‌. ما در این حالت رنگ های اشباع نشده را مشاهده کرده و همچنین خطا های قابل مشاهده ای در مقیاس خاکستری ثبت کردیم. به علاوه متاسفانه خبری از پشتیبانی از Adaptive Sync نیست تا بتوان آن را به عنوان یک ماینتور گیمینگ عالی برای تجربه بازی های ویدئویی عنوان کرد.

با این حال در زمینه کیفیت تصاویر، دل S2721QS نمایشگری بسیار روشن بوده و تا ۳۹۳ نیت را در آزمایشات ما با کنتراست بالا برای IPS که معادل 1,101:1 بود به از خود به نمایش گذاشت. همچنین دقت رنگ یکی از دیگر نقاط قوت این صفحه نمایش محسوب می شود و خطای رنگی sRGB آن چیزی حدود 2.6dE اندازه گیری شد.

  • 5: اچ پی U28

اندازه نمایشگر و نسبت ابعاد: ۲۸ اینچ، ۱۶:۹، نوع صفحه: IPS ، پورت ها و ورودی ها: یک ورودی نمایشگر ۱.۲، یک ورودی HDMI 2.0، یک درگاه ۳.۵ میلی متری، ۳ درگاه USB A 3.1 نسل یک، یک USB C. نرخ تازه سازی: ۶۰ هرتز، Adaptive Sync: ندارد

نکات مثبت: رنگ دقیق sRGB و P3، درگاه های مناسب به علاوه USB C

نکات منفی: قیمت بالا و HDR ضعیف

اگر شما کار حرفه ای انجام می دهید، به یک مانیتور حرفه ای نیز نیاز پیدا خواهد کرد. مانیتور های حرفه ای عموما به خاطر دقت استثنایی با قیمتی بالا شناخته می شوند. اما با پیشرفت نمایشگر ها و فناوری مورد استفاده آن ها ما در دوره ای قرار گرفته ایم که شما قادر هستید صفحه نمایش هایی در سطوح حرفه ای از لحاظ دقت رنگ و … پیدا کنید که قیمت های بسیار معقول تری نسبت به مدل های قدیمی تر دارند.

نمایشگر اچ پی U28 دقیقا از همین دسته از مانیتور هایی است که در بازار 4K بودجه ای برای کاربران حرفه ای حسابی به چشم می آید. هیچ یک از این مانیتور هایی که در این مقاله به آن ها اشاره داشتیم از لحاظ توانایی در بخش های مختلف رنگ به خوبی این صفحه نمایش نیستند. اچ پی UN28 هم طیف sRGB و هم P3 را به خوبی و با دقت بالا پوشش داده و همه این ها را بدون نیاز به کالیبره شدن پیاده سازی خواهد کرد. همچنین به علاوه یک تکیه و پایه قابل تنظیم در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید به میزان مورد نیاز خود ارتفاع قرارگیری مانیتور را روی میز بالا و پایین کنید. این قابلیت به شما اجازه به کارگیری حالت پرتره را نیز داده و برای کاربرانی که در زمینه خلاقیت به فعالیت می پردازند بسیار کاربردی خواهد بود‌.

با اینکه نمایشگر U28 اچ پی از لحاظ قیمتی در طیف مانیتور های فوق گران و خیلی لوکس قرار نمی گیرد، اما همچنان به خاطر قابلیت هایی که ارائه می کند هزینه یک دستگاه پرمیوم را داشته و در مقایسه با دیگر گزینه های موجود در این مقاله از برچسب قیمت گذاری بالا تری برخوردار است‌.

با وجود درگاهی مثل USB C که به شما اجازه شارژ لپ تاپ ها یا حتی دیگر دستگاه ها را می دهد و تا حد زیادی از شلوغی و به هم ریختگی کابل ها جلوگیری می کند، برای یک کار حرفه ای این مانیتور قطعا با ارائه چندین درگاه کاربردی دیگر موردی بسیار عالی و مفید به حساب خواهد رفت‌. همچنین قابلیت ها و افزودنی هایی وجود دارند که در زمینه کار حرفه ای از آن استقبال زیادی شده و به لطف آن ها این مانیتور را به یک گزینه عالی برای کسانی که فقط دنبال سرگرمی نیز هستند تبدیل می کند‌.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بهترین مانیتور های 4K بودجه ای سال ۲۰۲۱

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *