با انواع مخلوط های گازی آشنا شوید

با انواع مخلوط های گازی آشنا شوید

مخلوط های گازی از ترکیب چند نوع گاز مختلف با نسبت و درصد خلوص مشخص به دست می آید. این مخلوط ها بر اساس سفارش مشتری و نوع کاربرد تولید می شوند. از این رو از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و نمی توان لیست مشخصی از آن ها تهیه نمود. برخی از متخصصان این حوزه انواع مخلوط گازی را تا بیش از هزار نوع نیز تخمین زده اند. اگرچه تنوع بسیار بالای این نوع گازها مانع از شناخت کامل تمامی انواع آن است، با این حال می توان آن ها را بر اساس کاربرد به چند دسته کلی تقسیم نمود. در این مقاله به معرفی چند نمونه از رایج ترین دسته بندی ها برای انواع مخلوط گازی پرداخته ایم که بر اساس کاربرد آن ها انجام پذیرفته است. با ما همراه باشید.

انواع مخلوط های گازی بر اساس کاربرد

برخی از رایج ترین دسته بندی ها برای انواع مخلوط های گازی بر اساس کاربرد عبارت است از:

    • مخلوط های گازی تنفسی غواصی
    • مخلوط های گازی پایش محیط زیست
    • مخلوط های گازی اطفا حریق
    • مخلوط های گازی آستانه اشتعال
    • مخلوط های گازی هیدروکربنی
  • مخلوط های گازی لیزرهای گاز کربنیک
  • مخلوط های گازی کالیبراسیون
  • مخلوط های گازی سری G

مخلوط های گازی تنفسی غواصی

همان طور که می دانید اکسیژن داخل آب تنها برای موجوداتی قابل استفاده است که آبشش دارند و می توانند این اکسیژن را دریافت نمایند. انسان ها چنین توانایی نداشته و برای غواصی حتما باید کپسول هایی حاوی گازهای تنفسی همراه خود داشته باشند.

با توجه به این که در زیر آب فشار زیادی به بدن افراد وارد می شود، حتما باید فشار هوای تنفسی غواصان با فشار محیط اطراف آن ها برابر باشد تا از آسیب دیدن ریه و سینه این افراد جلوگیری شود. فشار هوای تنفسی غواصان از طریق رگلاتورهای مخصوص تنظیم می گردد. با تنظیم صحیح این فشار، غواصان می توانند به راحتی در اعماق آب تنفس کرده و ماهیچه های خود را منقبض و منبسط کنند.

این گازهای تنفسی یکی از انواع مخلوط های گازی هستند که خود در انواع و اقسام متفاوتی در دسترس قرار می گیرند. برخی از انواع مخلوط های گازی تنفسی غواصی عبارت است از:

  • هوای فشرده تنفسی Breathing Air
  • نایتروکس
  • گاز هلیوکس

هوای فشرده تنفسی (Breathing Air)

شاید برایتان جالب باشد که بدانید قرار گرفتن گاز اکسیژن در اعماق می تواند آن را سمی کند. در چنین شرایطی قرارگیری طولانی مدت افراد در معرض آن بسیار خطرناک بوده و حتی می تواند کشنده باشد. با توجه به این نکته، از مخلوط گازهای نیتروژن و اکسیژن برای تامین هوای تنفسی غواصان در اعماق کم استفاده می شود. در صورتی که غواصی تا اعماق بیشتر از حد تعیین شده ادامه یابد، ممکن است سستی و کاهش سطح هوشیاری فرد را به دنبال داشته باشد.

نایتروکس

مخلوط گازی نایتروکس در مقایسه با سایر انواع مخلوط های گازی تنفسی غواصی، بیشترین کاربرد را دارد. هوای غنی شده عنوان دیگری است که به این مخلوط گازی نسبت داده می شود. اصولا نایتروکس حاوی 32% الی 36% اکسیژن می باشد. از این رو با تنفس هوای غنی شده تنفسی، نیتروژن کمتری وارد ریه ها و دستگاه تنفسی شده و بیماری تراکم زدایی یا سست کنندگی در غواصان کاهش می یابد. علاوه بر این، غواصان می توانند برای مدت زمان طولانی تری در اعماق آب باقی بمانند.

گاز هلیوکس

از ترکیب گاز هلیوم و اکسیژن، یکی دیگر از انواع مخلوط های گازی به نام هلیوکس تشکیل می شود که کاربرد گسترده ای در پزشکی و غواصی دارد. با جایگزین شدن کامل هلیوم به جای نیتروژن با نسبت مشخص (21% اکسیژن و 79% هلیوم) این مخلوط به دست می آید. اگر چه هلیوکس در مقایسه با هوا چگالی کمتری دارد، با این حال عملکرد آن ها بسیار به یکدیگر نزدیک می باشد. ساده تر شدن روند دم و بازدم در زمان تنفس این مخلوط گازی موجب شده است تا توان کمتری از فرد بگیرد. از این رو در درمان بیماری های آسم و تنگی نفس مورد استفاده قرار می گیرد.

مخلوط های گازی کالیبراسیون

با انواع مخلوط های گازی آشنا شوید

گاز کالیبراسیون یکی از انواع مخلوط های گازی می باشد که معمولا به صورت فشرده بوده و برای کالیبره کردن آنالیزگرهای گازی و یا آشکارسازهای گازی مورد استفاده قرار می گیرد.

مخلوط های گازی پایش محیط زیست

پایش محیط زیست به مجموعه ای از فرایندها و فعالیت هایی اطلاق می شود که در راستای ارزیابی اثرات زیست محیطی انجام می پذیرد. پایش خاک، پایش کیفیت هوا و … از جمله مواردی هستند که در این راستا انجام می شوند. مخلوط گازی پایش محیط زیست یکی از انواع مخلوط های گازی می باشد که به انجام ساده تر این امور کمک می کند.

مخلوط های گازی اطفا حریق

روش های متعددی برای خاموش کردن آتش وجود دارد؛ سیستم های خاموش کننده آب، گازی، پودری یا فوم از جمله روش های مختلف برای انجام این کار هستند. مخلوط های گازی اطفا حریق نه تنها آتش را سرکوب و کنترل کرده و از پیشروی آن جلوگیری می کند، بلکه به خاموش شدن آتش نیز کمک می کند. در صورتی که روش های دیگر کارامد نبوده و یا باعث ایجاد خسارت شود، از این نمونه از انواع مخلوط های گازی استفاده می شود.

مخلوط های گازی هیدروکربنی

این مخلوط ها از ترکیب چندین نوع گاز هیدروکربنی با یکدیگر به دست می آید. از این رو به آن ها گازهای چند جزئی نیز گفته می شود.

مخلوط های گازی آستانه اشتعال

این مخلوط ها بر اساس آستانه اشتعال گازها تولید می شوند. در واقع بسته به کاربرد مشتریان، ممکن است آستانه اشتعال متفاوتی برای گازهای مورد نیاز خود در نظر داشته باشند.

مخلوط های گازی لیزرهای گاز کربنیک

انرژی اولیه مورد نیاز برای کارکرد لیزرهای گاز کربنیک، تخلیه الکتریکی در مخلوط گازهای مختلف می باشد. مخلوط های گازی لیزرهای گاز کربنیک این گازها و در نتیجه انرژی اولیه لیزرهای گاز کربنیک را تامین می کند.

مخلوط های گازی سری G

این مخلوط ها در دستگاه های تست سیستم های گرمایشی به کار می روند. ترکیب هیدروکربن ها با هم و یا با گازهای نیتروژن و هیدروژن می توان به این مخلوط های گازی سری G دست یافت.

سخن پایانی

با انواع مخلوط های گازی آشنا شوید

در این مطلب به معرفی چند نمونه از کاربردی ترین انواع مخلوط های گازی پرداختیم. شرکت پارس هوای البرز از سال 1387 تا کنون در حوزه تامین انواع مخلوط های گازی، گازهای خالص آزمایشگاهی و صنعتی فعالیت داشته و امروزه به عنوان یکی از برترین تامین کنندگان در حیطه کاری خود شناخته شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از نحوه ثبت سفارش به وب سایت رسمی این مجموعه(https://parshavayealborz.com/)  مراجعه نمایید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : با انواع مخلوط های گازی آشنا شوید

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *