بازسازی خانه کلنگی به جای فروش آن!

بازسازی خانه کلنگی به جای فروش آن!

بسیاری از صاحبان خانه‌ها به دلایل مختلف خانه‌های قدیمی خود را به خانه‌های جدید ترجیح می‌دهند. اما بازسازی ساختمان کلنگی مانند دمیدن یک روح تازه در تار و پود یک خانه است و می‌تواند فوق‌العاده لذت بخش و در عین حال همراه با چالش هایی نیز باشد.

این مقاله در مورد برخی از مهم‌ترین مواردی است که هنگام برنامه‌ریزی برای بازسازی خانه کلنگی باید در نظر داشته باشید. پیش از شروع به این کار، این مقاله را مطالعه نمایید.

 

خانه کلنگی به چه خانه ای گفته می شود؟

 

به طور کلی، عمر مفید یک ساختمان ۲۵ تا ۳۰ سال است اما بعضی از ساختمان‌ها با زیر‌بنای مستحکم و معماری اصولی، عمر مفیدشان به ۱۰۰ سال هم می‌رسد. یک خانه زمانی کلنگی به حساب می‌آید که برای سکونت کردن نامناسب باشد و دولت و بازرسان نیز این موضوع را تایید کنند. اگر ساکنین خانه در ساختمان کلنگی ساکن باشند، باید نقل مکان کنند و نمی توانند برگردند مگر اینکه بازسازی های لازم در خانه انجام شود.

جایگزینی اغلب نوسازی را به همراه دارد ، سازه‌های جدید مطابق با قوانین ساختمانی مدرن، استانداردهای بهره‌وری انرژی و زیبایی‌شناسی ساخته می‌شوند. آنها ممکن است در سبک معماری متفاوتی باشند، بنابراین با شخصیت تاریخی محله مطابقت ندارند. البته که همه خانه‌های قدیمی ارزش تاریخی یا معماری ندارند.

بازسازی خانه کلنگی به جای فروش آن!

آیا خانه کلنگی ارزش بازسازی دارد؟

تعویض کفپوش ها، رنگ کردن دیوار‌ها، سقف کناف، تعویض در‌هاو پنجره ها و غیره، اقداماتی هستند که برای نوسازی یک خانه قدیمی ولی سالم، انجام می‌شوند و جلوه‌ای زیبا به خانه میبخشند.اما انجام این اقدامات و به طور کلی نوسازی، برای خانه‌های قدیمی قابل انجام است و خانه‌های کلنگی، به جای نوسازی باید بازسازی شوند. زندگی در خانه‌های کلنگی به خصوص خانه‌های با قدمت بالا از لحاظ ایمنی خطرناک بوده و کیفیت زندگی در این خانه‌های فرسوده و کلنگی بسیار پایین است. چرا که بافت و سازه‌ی این ساختمان‌ها از بین رفته است و در واقع عمر مفید این خانه‌ها به پایان رسیده است. خانه‌های کلنگی را که زمان زیادی از عمر مفیدشان گذشته است، می‌توان با انجام مجموعه اقداماتی که شامل بازسازی و نوسازی می‌باشد، نو کرد و ساختمانی جدید را ایجاد کرد. به پایان رسیدن عمر یک خانه اگرچه آن خانه را کلنگی و غیر قابل سکونت کرده است اما این به این معنا نیست که بازسازی این خانه ها ارزشی ندارد و نباید انجام شود. عوامل مهمی در بازسازی ساختمان کلنگی وجود دارد که از تخریب آن جلوگیری میکند. برای مثال: اسکلت قوی خانه: برخی از خانه‌های کلنگی پس از پایان عمر مفیدشان نیز. کماکان اسکلت مستحکم و سالمی دارند و این ساختمان‌ها با بازسازی، مجدداً قابل سکونت خواهند بود. مورد بعدی موقعیت جغرافیایی مناسب یا نا‌مناسب خانه است؛ موقعیت جغرافیایی یک ساختمان کلنگی امری بسیار مهم در بازسازی آن است. چرا که بازسازی خانه‌ای که در موقعیتی عالی قرار دارد، برای صاحب آن خانه مهم است و ارزش بازسازی را دارد.

 

چگونه کالبد یک خانه کلنگی را احیا کنیم؟

 

بازسازی ساختمان‌های کلنگی، اغلب به علت قدمت و ارزش تاریخی بالایی که این ساختمان‌ها دارند، با بازسازی ساختمان‌های قدیمی و جدید کمی متفاوت است و بر طبق اصول خاصی انجام می‌شود. در صورتی که قصد دارید یک خانه کلنگی و فرسوده را احیا و بازسازی  کنید، اول از همه باید با یک معمار و فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

در بازسازی یک خانه کلنگی تمام فرسودگی‌های خانه مورد بررسی قرار میگیرند. اغلب اوقات در یک خانه کلنگی کل یک ساختمان دچار آسیب شده و نیاز به بازسازی دارد اما گاهی نیز تنها قسمت‌هایی از خانه فرسوده شده و نیازمند تعمیر است و فقط قسمت‌هایی که فرسوده شده بازسازی می‌شود.

مرحله اول احیا‌ی یک ساختمان کلنگی ترمیم اسکلت خانه و مقاوم سازی آن بوده و مرحله دوم زیباسازی ساختمان است. بازسازی و زیباسازی شامل: بازسازی دیوارها، کف و در و پنجره‌ها، رنگ کردن خانه، رفع رطوبت و نم، عیب یابی و تعویض قسمت‌های برقی خانه، تعویض لوله های فرسوده و تعمیر سیستم لوله کشی خانه، زیباسازی نمای بیرونی ساختمان و تعویض سقف مانند اعمال سقف کاذب. اگرچه که قیمت سقف کاذب مقداری بالا است.

اکثر خانه های کلنگی قدمت زیادی دارند و خانه‌هایی با روح و زیبایی زیادی هستند. توصیه اکثر معماران این است که تا جایی که امکان دارد به جای تخریب این خانه‌ها، آن‌ها را بازسازی و احیا کرده و روحی جدید در تار‌و پود آنها بدمیم.

گاهی این بنا‌ها به دلیل ماهیتی که دارند، تبدیل به بناهایی عمومی شده و عموم مردم می‌توانند از زیبایی آن‌ها بهره ببرند.

توجه داشته باشید که اگر تصمیم به بازسازی و احیای یک خانه کلنگی دارید، باید کمترین تغییرات را در این خانه‌ها اعمال کنید تا بافت اصلی و ارزش آن‌‌هارحفظ شوند.

 

نکات مهمی که قبل از بازسازی خانه کلنگی باید بدانید

هر خانه‌ای در هر دوره و با هر تجهیزات و متریالی ککه ساخته شده باشد پس از گذشت سال‌ها عمر مفیدش به پایان رسیده و فرسوده می‌شود و گاهی نیز طرح و معماری آن ساختمان قدیمی شده و نیاز به بازسازی و تغییر دارد.

بازسازی خانه کلنگی علاوه بر تقویت و ایجاد جنبه ی زیبایی ساختمان، همچنین می‌تواند ایمنی ساختمان را نیز افزایش دهد و از بسیاری از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

بازسازی یک ساختمان کلنگی با توجه به عوامل مختلف می‌تواند متفاوت باشد. توجه به این عوامل و یک سری از نکات دیگر پی از شروع به بازسازی بسیار مهم است و منجر می‌شود بازسازی خانه کلنگی بهتر و مؤثرتر باشد.

این نکات قابل توجه و مهم شامل مواردی مانند قدمت خانه، هدف کارفرما از بازسازی، موقعیت خانه کلنگی، میزان بودجه در دسترس و بسیاری از عوامل دیگر، می‌باشد.

از آنجایی که شما در حال بازسازی یک خانه قدیمی هستید، و از جهت اهمیت این موضوع، مهم است که حتما یک نقشه بردار ساختمان و معمار. ساختمان را بررسی کند و گزارشی تهیه کند. گزارش ساختمان به شما امکان می‌دهد تصمیم درستی را راجع به ساختمان بگیرید.

 

کارهایی که باید هنگام بازسازی و زیباسازی خانه انجام داد، عبارتند از:

 

بازسازی ساختمان جهت تعمیرات، مقاوم سازی و سپس زیباسازی یک ساختمان  یا منزل انجام می‌شود. بازسازی به عوامل گوناگون بستگی دارد که شامل: هزینه و بودجه، مدت زمان انجام کار و مصالح و متریال ساختمانی.

بازسازی خانه از دو بخش بازسازی داخلی و بازسازی بیرونی تشکیل می‌شود.

بازسازی خانه گاهی به جهت تغییر سلیقه‌ی مالک و گاهی به دلیل فرسودگی و مسائل ایمنی انجام می‌شود.

بازسازی به دلیل فرسودگی زمانی انجام می‌شود که ساختمان به دلایل ایمنی غیر قابل سکونت است و سکونت در آن خطرات جانی و مالی را به همراه دارد. اغلب خانه‌های کلنگی از این دست هستند.

بازسازی و زیباسازی یک ساختمان به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که با انجام آن بر روی یک بنا عمر مفید و زیبایی ساختمان افزایش پیدا کرده و همچنین با انجام تعمیرات نیز به حفظ و ماندگاری آن ساختمان  کمک می‌کند. به تغییر و تعمییر قسمت‌های اساسی خانه بازسازی زیر ساخت یک ساختمان گفته می‌شود. هنگام انجام بازسازی ساختمان باید مراحلی را طبق نظر یک فرد متخصص طی کرد. برای مثال:

طراحی یک نقشه اولیه کلی و نیز تعیین نیازهای اولیه برای بازسازی: این بخش از بازسازی باید به صورت نقشه‌ای طراحی شده توسط مهندس عمران و معمار انجام شود. این مرحله مستلزم دقت بالا و رعایت اصول اولیه است و موجب تسریع در پروسه بازسازی می‌شود.

دیگر مرحله مهم، محاسبه میزان هزینه های مورد نیاز بازسازی است. این مرحله در پی طراحی نقشه انجام میشود و شامل برآورد قیمت بازسازی خانه و تعیین بودجه مورد نیاز است. در این مرحله هزینه‌های متریال و تجهیزات بازسازی و همچنین نیروی انسانی توسط فرد متخصص تعیین می‌شود.

 

مراحل طراحی و اجرای عملیات بازسازی خانه کلنگی

 

یکی از مهم‌ترین نکات و دومین مرحله در بازسازی خانه کلنگی، انجام اصولی تخریب است. از آنجایی که این موضوع اهمیت فراوانی دارد و کمترین بی‌دقتی و بی‌توجهی می‌تواند نتایج و آسیب‌های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد، پس باید از یک گروه متخصص برای این منظور استفاده شود.

اولین قدم برای بازسازی یک منزل کلنگی، طراحی و داشتن یک نقشه کلی و تعیین اموراتی است که جهت بازسازی خانه کلنکی باید انجام شود.

سومین مرحله محاسبه میزان اجهیزات و ابزار و هزینه‌ی مورد نیاز برای بازسازی است.

پس از تعیین امور اولیه ضروری، نوبت به انجام مقدمات بازسازی میرسد. یعنی تعیین اجرای عملیات بازسازی براساس نیازها و هزینه کارفرما. چرا که بازسازی یک ساختمان با اختیار و سلیقه‌ی مالک ساختمان انجام می‌پذیرد.

 

لازم به ذکر است که از آنجایی که پروسه بازسازی خانه کلنگی طولانی مدت است، در طول این پروسه باید اعضای خانه در خانه دیگری ساکن شوند.

 

بازسازی خانه های کلنگی شامل چه مواردی است؟

بازسازی خانه کلنگی به جای فروش آن!

مراحل بازسازی خانه‌ها و ساختمان‌های کلنگی و قدیمی با توجه به نوع شرایط می‌تواند متفاوت باشد. به طور معمول برای بازسازی خانه‌های قدیمی و کلنگی نیاز به مجوز از شهرداری منطقه دارید اما ممکن است در برخی موارد نیازی به دریافت مجوز نباشد. برای اینکه بازسازی ساختمان‌های قدیمی رضایت کارفرما را جلب کند و به طور کاملا  قانونی انجام شود، باید طبق اصول و مراحل بازسازی اجرا و انجام شود. بازسازی خانه‌ها و ساختمان‌های قدیمی و کلنگی با توجه به قدمت بالا و مصالح فرسوده ممکن است خطرات جانی و مالی را برای ساکنین و همسایگان ساختمان به دنبال داشته باشد که برای این منظور کار بازسازی و تعمیر باید طبق اصول و فنون خود و مرحله به مرحله توسط متخصصان این کار انجام شود.

 

استفاده کردن از خدمات تخصصی شرکت‌های مهندسی و معماری با کارکنان مجرب می‌تواند به طور قابل توجهی اشتباهات و خسارات احتمالی در فرایند بازسازی خانه‌ها و ساختمان‌های کلنگی را کاهش داده و همچنین باعث  افزایش روند بازسازی شود.

 

به طور کلی  فرایند بازسازی خانه‌ها و ساختمان‌های فرسوده و کلنگی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

۱. جستجو و پیدا کردن یک شرکت تخصصی به منظور بازسازی

 

۲. بازدید متخصص و کارشناس از پروژه‌ای که قصد بازسازی آن را دارید و بررسی موارد فنی و تخصصی توسط مهندسان متخصص

 

۳. برگزاری یک جلسه میان مالک یا کارفرما و مهندسین شرکت برای مشخص کردن طرح‌ها و خواسته‌های مالک یا کارفرما

 

۴. طراحی و ارائه نقشه ملک بازسازی شده نهایی و همچنین تایید نقشه توسط مالک یا کارفرما

 

۵. تعیین زمانبندی‌های مربوط به فرایند بازسازی و برآورد و تخمین هزینه‌های لازم برای بازسازی ساختمان

 

۶. اجرای عملیات بازسازی توسط کارکنان محرب و متخصص در هر حوزه و همچنین اولویت بندی آنها

 

۷. و در پایان نیز نظارت صحیح بر اجرای طرح توسط مهندس متخصص

 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که به هنگام بازسازی و نوسازی خانه‌های کلنگی و فرسوده باید به آن توجه داشته باشید، انجام درست و اصولی فرآیند تخریب و گودبرداری ساختمان فرسوده است. همچنین باید توجه داشته باشید که عملیات تخریب و گود برداری ساختمان‌های کلنگی و قدیمی خطراتی برای خانه‌ها و همسایگان مجاور دارد، به همین هلت باید در مرحله تخریب ساختمان‌های فرسوده و کلنگی به مواردی از جمله، شناسایی محل عبور لوله‌های آب و برق و فاضلاب توجه شده و عملیات تخریب خانه با دریل برقی یا پیکور دستی با احتیاط انجام شود تا آسیبی به خانه‌های مجاور وارد نشود.

 

استفاده از خدمات یک شرکت مهندسی معماری برای  بازسازی خانه‌های قدیمی می تواند تا حد زیادی از خطرات احتمالی کار بکاهد؛ به عبارت دیگر نیروهای متخصص و مجرب ریسک ‌پذیری کار و خطرات احتمالی را به میزان‌ قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.

 

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم به منظور بازسازی خانه‌های فرسوده و کلنگی می‌توان فرآیند‌های زیر را اجرا کرد؛ اولین قدم پیدا کردن  یک شرکت طراح معماری معتبر و مجرب در زمینه بازسازی خانه‌های قدیمی مسکونی است، سپس شما باید اهداف خود و طرحی که در ذهنتان از بازسازی منزل خود را دارید با مهندسان متخصص در میان بگذارید، سپس مهندسان و کارشناسان از ملک و پروژه شما بازدید کرده و با شما قرارداد می‌بندد و سپس زمانبندی اجرای بازسازی خانه و هزینه‌های اجرایی مربوط به آن‌ها را اعلام می‌کند و در نهایت نیز برای اجرای صیحی و اصولی آن نظارت می کنند.

 

توجه داشته باشید،  از آنجایی که فرایند بازسازی خانه‌های کلنگی و قدیمی طولانی و زمانبر است، بهتر است در طول دوره بازسازی  خانه، ساکنین آن در محل دیگری سکونت داشته باشند.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بازسازی خانه کلنگی به جای فروش آن!

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *