ایرادات دنا پلاس توربو اتوماتیک

بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک

اگر در حال جستجویی  بین خودروهای مقرون به صرفه اتومات باشید، احتمالا دنا پلاس یکی از محبوب ترین گزینه های پیش روی شما خواهد بود. دنا خودرویی از محصولات شرکت ایران خودرو می باشد که در واقع فیس لیفت خودرو سمند با قابلیت ها و ظاهر ارتقا یافته است و به همین دلیل با استقبال زیادی مواجه شد.

معایب و مزایای دنا پلاس توربو اتوماتیک

شرکت ایران خودرو با مشاهده استقبال و محبوبیت از این خودرو  نسخه جدیدی از آن را تحت عنوان دنا پلاس روانه بازار کرد طراحی و امکانات جدید این خودرو افراد زیادی را به خود جلب کرده  و طبیعی است که بسیاری از افرادی که قصد خرید این خودرو را دارند  در حال بررسی ایرادات دنا پلاس توربو اتوماتیک باشند.

 به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به مهم ترین معایب و مزایای دنا پلاس توربو اتوماتیک بپردازیم و نظرات در مورد دنا پلاس توربو اتوماتیک را با شما به اشتراک بگذاریم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید:

بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک

شرکت ایران خودرو در سال 1393 خودرو دنا را روانه بازار کرد و بعد از آن به دنبال استقبال حداکثری افراد خودرو دنا پلاس را با طراحی جذاب تر و همچنین امکانات بیشتر در سال 1396 وارد بازار کرد بعد از آن با افزودن موتور توربوشارژر دو نوع خودروی دنده ای و اتوماتیک دنا توربو را وارد بازار نمود؛ به طوری که در بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک 1401 می توان به وجود گیربکس 6 سرعته اتومات پی برد. این گیربکس نیرویی معادل 150 اسب بخار را به 4 چرخ خودرو وارد می نماید و در واقع این خودرو یکی از کامل ترین خودروهای  توسعه یافته از روی پلتفرم پژو 405 است که با طیف گسترده ای از استقبال مواجه شده است.  از دیگر مشخصات دنا پلاس توربو اتوماتیک 1401می توان به فریم اتاق و صندوق عقب آن اشاره کرد که تا حد زیادی مشابه محصولات ایران خودرو و اجداد مشتق شده خود می باشد و تنها تفاوت آن در فضای داخلی محدودتر آن است که به دلیل افزایش حجم داشبوردها و ضخامت بیشتر سقف است (که برای تعبیه سانروف خودرو مورد نیاز بوده است) فضای داخل  این خودرو و همچنین صندوق عقب ان  به طور متوسط برای یک خانواده چهار نفره بسیار مناسب است.

دنا پلاس توربو دنده ای بهتر است یا اتوماتیک

آپشن های دنا پلاس توربو اتوماتیک ۱۴۰۱

مشخصات فنی

  • محور محرکدیفرانسیل جلو
  • گیربکس6 سرعته اتومات با حالت اسپرت و برف
  • پیشرانه4 سیلندر توربوشارژ EF7
  • حجم موتور1.7 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت150 اسب‌بخار
  • گشتاور215 نیوتن‌متر
  • شتاب9.5 ثانیه
  • سرعت205 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی8.1 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنهسدان جمع و جور
  • نوع شاسییکپارچه
  • نسل (کد اتاق)اول
  • طول4559 میلی‌متر
  • عرض1944 میلی‌متر
  • ارتفاع1460 میلی‌متر
  • فاصله محوری2671 میلی‌متر
  • وزن1275 کیلوگرم
  • حجم باک60 لیتر
  • چرخ جلو205/50R16
  • چرخ عقب205/50R16
  • سایر ویژگی‌هارینگ آلومینیومی

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

دنا پلاس توربو اتوماتیک تبادل نظر,

معایب دنا پلاس توربو اتوماتیک

دراین بخش به معرفی ایرادات مشاهده شده در  دنا پلاس توربو اتوماتیک ۱۴۰۱ اشاره می شود:

1.      استهلاک بالای این خودرو

با تجهیز موتور EF7 خودروهای دنا به سیستم مکش توربو شارژ خودروهای دنا نسبت به خودروهایی با موتور طبیعی استهلاک بیشتری را از خود نشان دادند  باید در این نوع موتور از  بنزین و روغن استاندارد شرکت سازنده استفاده شود  تا طول عمر مناسبی داشته باشند اما از آنجایی که کیفیت سوخت کشور ما  فاقد استاندارد های مورد استفاده  در موتورهای توربوشارژ است عموما استهلاک خودروهایی نظیر دنا بالاست.  از طرف دیگر دنا نیز همانند دیگر خودروهای ایرانی فاقد استانداردهای ملی خودروسازی است بنابراین ورود صداهای آزاردهنده به داخل کابین خودرو و آسیب مرتب قطعات به دلیل استفاده شرکت از متریال غیر استاندارد دور از ذهن نخواهد بود.

2.      ایمنی ضعیف

با وجود ادعای شرکت در استفاده از قطعات مقاوم، در برابر حوادث معمولی شکایات متعددی از اسیب خودرو در طی تصادفات سبک و معمولی گزارش شده است. از طرفی توان بالای موتور رانندگان را برای حرکت سریعتر و شتاب بیشتر خودرو ترغیب می کند اما به دلیل عملکرد ضعیف سیستم ترمز  احتمال بروز تصادفات  با این خودرو افزایش می یابد.

3.      از دیگر معایب سیستم توربوشارژ این موتورها خرابی پره های توربین و روغن ریزی آن است.

پس اگر به دنبال پاسخ سوال دنا پلاس توربو دنده ای بهتره یا اتوماتیک؟ هستید،  باید بگوییم بهتر است در شرایط فعلی به دنبال پیشرانه های توربو شارژ نروید چرا که سیستم سوخت و روغن و… کشور با استانداردهای لازم فاصله زیادی دارد و بهتر است به موتورهای تنفس طبیعی که دارای  استهلاک کمتری نیز هستند افاقه کنیم.

4.   همچنین    کیفیت کم مولفه های فنی  به ویژه قطعات مهم برقی و الکترونیکی و همچنین استفاده از متریال نامرغوب برای ساخت کابین و مونتاژ ناشیانه فضای داخلی انتظارات مشتری را با این قیمت گزاف ارضا نمی کند.

5.      برای پای راننده فضای کمی در نظر گرفته شده است! طبق  تبادل نظری که از کاربران دنا پلاس توربو اتوماتیک انجام شده اکثر آنها از حجیم شدن فضای داشبورد و محدودیت در حرکت آزادانه پای خود شکایت داشتند این مسئله یکی از نکات منفی این خودرو است که می تواند بر تمرکز راننده تاثیر منفی شدیدی بگذارد.

6.      هماهنگی  نامتجانس در طراحی خارجی خودرو دنا

7.      مشاهده شده  است که برخی از نمونه های صفر این خودرو دارای ایراداتی در آینه ها و راهنما و برف پاک کن هستند. از طرفی ممکن است اپشن حسگر دوربین عقب راننده  دارای مشکل باشد و به جای تسهیل رانندگی موجب ناراحتی راننده و دیگر سرنشینان شود.

قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک

قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار امروز( اذر 1401) تقریبا 586 میلیون تومان است  و همچنین قیمت کارخانه ای آن در آذر 1401 به میزان 398397000 تومان است.

مصرف سوخت دنا پلاس توربو اتوماتیک

کلام آخر

 در این مطلب سعی شد به مهم ترین نکات در بررسی خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک اشاره شود.  این خودرو دارای امکانات قابل قبولی در مقایسه با دیگر خودرو های داخلی است. همچنین قیمتی مقرون به صرفه آن در میان سایر خودروهای اتوماتیک توجه خریداران را به سمت آن جلب می نماید. از طرفی  این خودرو دارای ایرادات زیادی است که موجب دید منفی بسیاری از کاربران آگاه این حوزه شده است.

3.6/5 - (12 امتیاز)

نظرات در مورد : ایرادات دنا پلاس توربو اتوماتیک

15 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام .دیروز دنا پلاس تربو اتومات رو تحویل گرفتم به شب نشده موتور خاموش شد و دیگم روشن نشد ،امروز با یدک کش بردمش نمایندگی هنوز نتونستن ایراد رو پیدا کنن .
    این است خودرو ملی فقط تولید میکنن و میدن بیرون کاری ندارن این لگنی که میدن بیرون کار کنه یا نکنه و میسپارن دست نمایندگی….

    1. سلام! بسیار متأسفم که با مشکلاتی در خودرویتان مواجه شده‌اید. بهترین راه حل این است که با نمایندگی تماس بگیرید و از آنها بخواهید تا به شما کمک کنند. آنها مسئول بررسی و رفع ایرادات هستند. امیدوارم مشکل شما به زودی حل شود.

  2. سلام
    دناپلاس توربو اتومات ۱۴۰۲ دارم
    الان ۵ روز تحویل گرفتم،روز دوم از تو موتور ماشین در حال حرکت اولیه صدای بدی میومد والان تا یکم حرکت میکنم صداش بیشتر میشه،شیشه بالابر سمت راننده به محظ اینکه بارون اومد ازکار افتاد،چراغ سقف ماشین هر وقت حال کنه درها باز کنم روشن خاموش میشه کلا مشکل برقی داره،اومدم نمایندگی اول از همه شیشه بالابر گفت باید تعویض بشه ۱۰ روز دیگه گفت میاد،باید ۱۰ روز بدون شیشه باشم،موتور ماشین صدا میده ک یکی میگه گیربکس،یکی میگه از توربوشه،هنوز درگیرن با خودشون که مشکل از کجاست،کلا ایراد زیاد داره.
    فقط همینو بگم اصلا راضی نیستم

  3. من باتجربه حدود سی وهشت سال راننده گی وسواری بابرندهای مختلف ایرانی وخارجی، حدود هشت ماه قبل یک دنااتومات توربوشارژخریدم.
    درکل به نسبت ماشینهای ایرانی، یک سروگردن بالاتره(البته این ماشین نیزبمانند اجدادش، هرسال چندآپشن خودراازدست میدهد!!!مثلا نویگیشن که الان ماشینهای درجه دو یاسه خارجی دارند،درمدل ۱۴۰۱ وجودنداره!!!
    ازنظرموتوری باتوجه به نسبت تراکم پایینتروضرورت ریختن بنزین سوپردرمدلهای توربوشارژ ونبودهمیشگی سوپر درتهران وشهرستانهاکه همیشه دردسرواعصاب خوردی بهمراه داره وتاکیدکارخانه برعدم استفاده ازاکتان، همین مسئله مشکل همیشگی ایجادمیکند.قدرت موتوردرحدقابل قبولیست خصوصازمانی که ازتوربواستفاده میشودکه شتاب موتورراتقریبا دوبرابرمیکند(این آپشن درجاده هاوهنگام سبقت بسیاربکارمیاید)سیستم صوتی اگرباندهای بنجل آنراعوض کنید،صدای شفاف وپرقدرتی دارد.یک اشکال عمده درطراحی اتاق عدم محاسبه شعاع دیدراننده ازقسمت لچکی های شیشه های عقب بخارج میباشدکه بعلت کوچکی وطراحی غلط درشیشه های مثلثی عقب،راننده نمیتواندبه اطراف ماشین ازقسمت عقب احاطه داشته باشد(دردنده عقب)پلاستیکهای بکاررفته دراتاق ماشین بعلت عدم مرغوبیت،بعدازمدتی(مثل همه اتومبیلهای ایرانی)به صدامی افتد.سانروف ماشین هم بعلت طراحی اشتباه بمحض بازشدن صدای زوزه باداعصاب راننده رابهم میریزد.ارتفاع ماشین کمی پایبن میباشدکه درزمان ورودبساختمانهایی که لوپ پارکینگ بسمت زیرهمکف قرارداردبرخی مواقع زیرماشین به میله یاقوطی آهنی نگهدارنده درب پارکینگ اصابت میکندکه البته میتوان باتعویض لاستیک فاق بلنداین مشکل راحل کرد.درکل بنظرمن اگرمراقبت ومهربانی به ماشین گردد،ماشین خوب وپرقدرتیست که به اعتقادم یک سروگردن ازتارا،رانا،شاهین وستیرهمردیفان خودبالاترمیباشد.موفق باشید

  4. واقعا 150 اسب بخار رو در رانندگی احساس میکنید و از نظر آپش قابل قبول هست جای پای راننده کم هست این یک ایرادشه به نظر من با توجه به توربو بودن آن و حساسیت های خاص سیستم توربو نباید زیاد به ماشین فشار آورد در کل ماشین زیبا و خوبیه

  5. سلام
    با آنکه متن خیلی طولانیه ولی برا کسانی که در موردماشین اتومات راهنمایی میخوان تجربه بدی نیست
    یه دنا اتومات دارم مدل ۱۴۰۰،کارکرد ۱۷هزار ، ۳روز پیش در جاده حرکت میکردم یهویی با آنکه ماشین رو Dبود ولی گاز می خورد و حرکت نمیکرد ( حالا فرض کنید اگر تو اتوبان شلوغ بودم و ماشین زیاد پشت سرم بود ممکن بود چه اتفاقی برام می افتاد) ماشینو زدم کنار خاموش کردم و گذاشتم تو دنده pبعد چند دقیقه ماشین و روشن کردم هر کاری کردم دنده از p خارج نشد با انکه از اینترنت سرچ کردم راهکار آزاد کردن دنده را از p یاد گرفتم ولی به خاطر گارانتی کاری انجام ندادم زنگ زدم امداد خودرو در اسرع وقت اومدن (این کارشون قابل تقدیره ) ماشین و راه انداختم حرکت کردم بعد حدود ۲۰ کیلومتر وسط بازار ترافیک دوباره خراب شد با هزار بدبختی و هل دادن کنار جاده متوقف کردم اینبار یدک کش اومد و ماشینو برد نمایندگی اول اونجا گفتن سنسور پدال ترمز خرابه الان قطعه مخصوص اتومات نداریم باید سفارش بدیم ۱۰ روز طول میکشه موقت یه قطعه دیگه روش گذاشتن و گفتن بسلامت بعد دوباره حرکت کردم حدود ۱۰ کیلومتر اومدم بازم خراب شد یدک کش اومد بردن یه نمایندگی دیگه دیگه شب شده بود ماشین و نمایندگی گذاشتم و خودم برگشتم صبح ساعت ۸ صبح رسیدم نمایندگی تا ساعت ۱۲ مشغول بودن گفتن همون سنسور پدال ترمز اصلیه را گذاشتیم و چند تا فیوز سوزانده درست کردیم برو مقداری باهاش کار کن و برگرد منم رفتم ۳۰ کیلومتر طی کردم مشکلی نبود برگشتم و ماشین و ترخیص کردم اومدم بیرون بعد ۱۰ کیلومتر دوباره خراب شد یدک کش اومد بردن یه نمایندگی دیگه و برگشتم خونه شهرستان امروز نمایندگی زنگ زد گفتن ماشینو درست کردیم خودمان ۲۰ کیلومتر مسافت را طی کردیم مشکلی نبود از همتون عاجزانه تقاضای التماس دعا دارم که اینبار دیگه درست شده باشه
    در کل ماشین اتومات خوبه البته نه با تکنولوژی مهندسین داخلی
    حالا فرض کنید من ماشینو تحویل بگیرم بعد امضا دادم که ماشینو درست کردن و تحویل گرفتم و چند تا ستاره هم بهشون بدم بعد بیام تو اتوبان وسط اتوبان دوباره خراب بشه حالا فرض کنیم جان سالم به در ببرم اگر ماشین بهم بزنه چه کسی جوابگو خواهد بود
    ایران خودرو از لحاظ سرویس اعزام امدادی و یدک کش و برخورد کارکنان نمایندگی خوب عمل میکنه ولی از نظر تجهیز بودن نمایندگیها به قطعات و نیروی کارامد خیلی ضعیف عمل میکنه در کل ماشین اتومات چند سال دیگه بگیرین بهتره چون تا اونوقت ایرادات تقریبا مرتفع میشه

  6. آپشن های دنا پلاس توربو اتوماتیک ۱۴۰۱ دقیقا چیا هستش ؟ بنظرتون ماشین خارجی مدل پیین بگیریم بهتره یا دنا پلاس اتوماتیک ؟

  7. دوستانی که دنا پلاس توربو اتومات دارید ممنون میشم نظرات در مورد دنا پلاس توربو اتوماتیک رو بگید تا بتونیم یه تبادل نظر داشته باشیم من دنبال خریدشم خیلی دنبال اینم که دوستانی که دارند نظرشون در موردش چیه