اقدامات لازم برای سفر‌های خارجی

اقدامات لازم برای سفر‌های خارجی

انجام سفر خارجی نیاز به آمادگی دارد. توجه نکردن به برخی نکات می‌تواند تجربه بدی را به همراه داشته باشد. فراموش‌کردن تنها یک مورد، می‌تواند کل برنامه سفر را به تأخیر بیندازد یا برهم بزند. مهم است که با آرامش و حضور ذهن مرحله‌به‌مرحله پیش برویم و از کسانی که این تجربه را داشته‌اند، مشورت بگیریم. اگر شما هم برنامه سفر خارجی را در پیش دارید، با ما همراه باشید تا اقدامات لازم برای سفر‌های خارجی را با هم مرور کنیم.

مراحل مهم پیش از سفر خارجی

قبل از سفر خارجی باید مراحل زیر را طی کرد.

تهیه یا تمدید پاسپورت

در مرحله اول، پاسپورت خود را تهیه کنید و مدارکی که برای دریافت پاسپورت نیاز دارید را آماده کنید. در صورت داشتن پاسپورت، مطمئن شوید که تا ۶ ماه دیگر پاسپورت شما اعتبار دارد. زیرا بازه زمانی موردنیاز برای اعتبار پاسپورت در برخی کشور‌ها، حداقل ۶ ماه است اگر هم تابه‌حال پاسپورت نداشته‌اید، مراحل اخذ آن به زمان نیاز دارد، پس بهتر است زودتر اقدام کنید.

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای کشور مقصد را مورد بررسی قرار دهید؛ اگر هر دو کشور، کشور مبدأ و مقصدتان در برنامه ویزا ویور باشند، لازم نیست از قبل برای اخذ ویزا اقدام کنید.

انجام واکسیناسیون

از قبل برای واکسیناسیون برنامه‌ریزی کنید؛ اغلب واکسیناسیون‌ها، اختیاری هستند، اما قوانین هر کشور متفاوت است. برای این کار می‌توانید وب‌سایت مرکز کنترل بیماری‌ها را چک کرده تا از شرایط هر کشور مطلع شوید. بیمه‌های درمانی و مسافرتی را فراموش نکنید، اگر بیمه درمانی شما شامل کشورهای دیگر نمی‌شود، باید بیمه درمانی کشور میزبان را اخذ کنید.

رزرو محل اقامت

در مورد محل اقامتتان تصمیم‌گیری کنید. بهتر است از قبل مشخص کنید که می‌خواهید با آشنایان یا خانواده‌تان بمانید یا قرار است در هتل یا هاستل اقامت داشته باشید. برای انتخاب هتل، وب‌سایت‌های رزرو هتل را بیابید و حتما بخش نظرات را بررسی کنید.

با فرهنگ کشور مقصد آشنا شوید

  • بهتر است با زبان بین‌المللی آشنایی داشته باشید؛ فقط کافی است چند اصطلاح کوتاه را یاد بگیرید. همچنین از دیکشنری برای درک بهتر جملات استفاده کنید تا بتوانید منظور خودتان را به‌راحتی به دیگران منتقل کنید.
  • از دوره‌های آشنایی با زبان استفاده کنید. نرم‌افزار‌های یادگیری زبان، فوق‌العاده هستند؛ از اپلیکیشن‌های آموزش زبان مثل دولینگو(Doulingo) می‌توانید به طور رایگان استفاده کنید.
  • در مورد طرز لباس پوشیدن و آداب‌ورسوم محلی کشور مقصد تحقیق کنید؛ دانستن اصول لباس پوشیدن، شیوه ارتباطی و آداب‌ورسوم غذا خوردن کشور مقصد حائز اهمیت است. به زبان بدن خود توجه کنید. زمان مواجهه با تابو‌ها، باید ذهنیتی باز داشته باشید و کمتر قضاوت کنید.

فیش پرداختی عوارض خروج از کشور

میزان عوارضی که باید قبل از خروج از کشور پرداخت کنید، در هرسال باتوجه‌به میزان تورم تغییر می‌کند. در حال حاضر عوارض خروج، به این صورت است که برای انجام سفر‌های تفریحی در بار اول 400 هزار تومان، بار دوم 600 هزار تومان و برای سومین سفر 800 هزار تومان، باید پرداخت کنید.

برای سفر‌های زیارتی به‌این‌ترتیب است که در سفر اول ۱۳۲ هزار تومان، سفر دوم ۱۹۸ هزار تومان و سفر سوم ۲۶۴ هزار تومان باید واریز شود. همچنین ورزشکاران برای هر سفر خود باید به طور ثابت، مبلغ ۲۶۴ هزار تومان، پرداخت کنند.

باتوجه‌به شلوغی فرودگاه و اتفاقات پیش‌بینی نشده، بهتر است 48 ساعت پیش از پرواز، این وجه را واریز کنید. با این کار، نگرانی بابت تأخیر در پرواز نخواهید داشت. فراموش نکنید که رسید یا عکس فیش پرداخت عوارضی را همراه داشته باشید تا در هنگام تحویل پاسپورت، این رسید را نیز ارائه دهید. به یاد داشته باشید که مالیات خروج از کشور یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم برای سفر‌های خارجی است که فراموش‌کردن آن می‌تواند در سفر شما تأخیر به وجود آورد.

اقدامات لازم برای سفر‌های خارجی

روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور

  • پرداخت از طریق شعب بانک ملی ایران: از سال 97 به بعد این کار فقط در شعب مرزی بانک ملی ایران امکان‌پذیر است.
  • پرداخت از طریق ATM: دستگاه‌های خودپرداز GSS، در واقع دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی هستند که در فرودگاه امام خمینی و دیگر فرودگاه‌های کشور برای فرایند پرداخت عوارض قرار داده شده‌اند.
  • پرداخت به‌صورت آنلاین: از سال 95 پرداخت الکترونیکی عوارض خروج، از طریق سامانه آنلاین سداد ممکن شده است.
  • پرداخت با کارت‌خوان پرداخت الکترونیک سداد: با اتصال دستگاه‌های کارت‌خوان به سامانه پلیس گذرنامه، امکان پرداخت مالیات خروج از کشور توسط کارت‌خوان سداد وجود دارد.
  • پرداخت مالیات خروج از کشور با اپلیکیشن ایوا: این اپلیکیشن امکان پرداخت عوارض از طریق موبایل را برای مسافران میسر کرده است.
  • پرداخت عوارض خروج با استفاده از پیام‌رسان بله: مسافران با استفاده از پیام‌رسان بله به‌راحتی می‌توانند عوارض سفر خود را واریز کنند.

اگر به دنبال خرید بلیط هواپیمایی شرکت‌های مختلف مانند هواپیمایی ماهان هستید، در فلای تودی می‌توانید به‌تمامی ایرلاین‌ها دسترسی داشته باشید و گزینه موردنظر خود را انتخاب کنید.

اشیا غیرمجاز در پرواز‌های خارجی

در پرواز‌های خارجی، حمل برخی اشیا و وسایل به‌منظور رعایت اصول ایمنی و امنیتی مجاز نیست. اشیایی مانند:

  • هر نوع ماده آتش‌زا و منفجره.
  • انواع اسپری خوشبوکننده یا پاک‌کننده.
  • کپسول و اسپری‌های شیمیایی مانند گاز اشک‌آور، بیهوش‌کننده، گاز مایع و …
  • انواع مواد اسیدی و خورنده مثل سرکه، آبلیمو، اسید و غیره.

ورود اشیا و وسایل زیر به داخل کابین هواپیما ممنوع است (می‌توانید این اقلام را در چمدان خود بگذارید و به قسمت بار تحویل بدهید):

  • انواع اشیا و ابزار بُرنده مثل کاتر، بطری، قیچی، شیشه، چاقو، ناخن‌گیر، پنجه‌بکس، تیغ جراحی، تیغ اصلاح و اشیای مشابه.
  • انواع ابزار مانند پیچ‌گوشتی، چکش، آچار، سیم، طناب و ….
  • هر نوع اسلحه اسباب‌بازی که شباهت به اسلحه‌های واقعی داشته باشد.
  • انواع سلاح گرم مثل سلاح نظامی، شکاری و ساچمه‌زن.
  • انواع فشنگ جنگی، شکاری و ورزشی.

اگر می‌خواهید بلیط هواپیمای خود را بعد از مقایسه ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی مختلف مانند هواپیمایی ماهان و … رزرو کنید، فقط کافی است سری به فلای تودی بزنید.

زمان رفتن به فرودگاه برای سفر‌های خارجی

برای پرواز‌های داخلی بهتر است ۲ ساعت قبل از پرواز و برای پرواز‌های خارجی ۳ ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید. کانتر پرواز خارجی ۳ ساعت پیش از پرواز باز و ۶۰ دقیقه پیش از پرواز بسته می‌شود. به یاد داشته باشید در زمان‌های اوج سفر مانند عید نوروز، کمی زودتر به فرودگاه بروید. چون صف تحویل بار، بررسی گذرنامه و دیگر موارد برای پرواز‌های خارجی معمولا بسیار شلوغ و زمان‌بر است. از قبل، ترمینالی را که باید به آن وارد شوید، به یاد داشته باشید تا هنگام رسیدن به فرودگاه سردرگم نشوید.

جمع‌بندی

برای این که یک سفر بی‌دردسر و راحت خارجی را تجربه کنید، بهتر است به اقدامات لازم برای سفر‌های خارجی توجه داشته باشید. توجه به مواردی مانند پاسپورت، واکسیناسیون، محل اقامت، عوارض خروج از کشور و زمان حضور در فرودگاه ضروری است. گاهی یک حواس‌پرتی کوچک می‌تواند برنامه سفر را برهم بزند.

فراموش نکنید که انواع بلیط‌های هواپیما اعم از بلیط چارتری، سیستمی و لحظه آخری را می‌توانید از فلای تودی رزرو کنید. در فلای تودی بلیط تمامی شرکت‌های هواپیمایی مانند هواپیمایی ماهان عرضه می‌شوند تا شما بهترین گزینه را انتخاب کنید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : اقدامات لازم برای سفر‌های خارجی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *