اعتبارسنجی‌ اولانچ در شبکه توسط چه پلتفرمی انجام می شود؟

پروژه‌های متعددی در فضای ارزهای دیجیتال وجود دارند که در تلاش برای حل مشکلات سه گانه بلاک چین یعنی تمرکززدایی، مقیاس پذیری و امنیت هستند. اوالانچ، یکی از این برجسته‌ترین نام‌ها است که از ترکیب پیچیده مکانیزم‌های اجماع و ساختار چند زنجیره‌ای استفاده می‌کند. اوالانچ که به «قاتل اتریوم» شهرت دارد، مقیاس پذیری و سرعت بالای تراکنش را به کاربران و توسعه دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) ارائه می‌دهد. اکوسیستم اوالانچ دارای ساختار جالبی برای اعتبار سنجی و پردازش تراکنش‌ها است که باعث افزایش محبوبیت و خرید AVAX شده است. ساختار و ویژگی‌های اوالانچ را بررسی می‌کنیم، تا پایان با ما همراه باشید.

اوالانچ (Avalanche) چیست؟

اوالانچ، یک پلتفرم منبع باز و سازگار با قراردادهای هوشمند برای توسعه و ایجاد دارایی‌های کریپتو، برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و پروتکل‌های بلاک چین است. اوالانچ، اولین پلتفرم قرارداد هوشمند است که توانایی پردازش و نهایی کردن ۴۵۰۰ تراکنش در ثانیه را دارد. شبکه اوالانچ، پروتکل اجماع اختصاصی خود با نام Avalanche Consensus protocol را دارد که نوعی پروتکل اجماع اثبات سهام (PoS) به حساب می‌آید. این شبکه رقیب اصلی بلاک چین اتریوم است که هدفش رفع ایرادات اتریوم و بیت کوین در زمینه مقیاس پذیری و سرعت تراکنش‌ها است. پردازش تراکنش‌ها در اوالانچ ۳۲۰ برابر سریع‌تر از اتریوم است که در ثانیه تنها ۱۴ تراکنش را پردازش می‌کند. از ویژگی‌های مهم شبکه Avalanche زمان کوتاه تراکنش‌ها، استفاده آسان، مقیاس پذیری بالا و امکان پشتیبانی از بلاک چین‌های مختلف است.

تاریخچه شبکه ارز دیجیتال اوالانچ

ایده اصلی شبکه اوالانچ توسط مهندس نرم افزار و استاد علوم کامپیوتر کرنل، Emin Gun Sirer، پایه ریزی شد. او با همکاری دو دانشجوی دکترای خود Kevin Sekniqi و Maofan Ted موسسه آوا لبز (Ava Labs) را تاسیس کردند که پشتیبان راه اندازی شبکه اوالانچ در ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱ بود. این تیم، سابقه قوی در بلاک چین دارد و هدفش ایجاد یک بازار تجارت جهانی برای دارایی‌های کریپتو و در عین حال تسهیل دسترسی به یک محیط مقیاس‌پذیر برای توسعه دهندگان اتریوم است. اوالانچ، حدود ۶۰ میلیون دلار را از طریق ICOهای مختلف در طول سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به دست آورد.

اعتبارسنجی‌ اولانچ در شبکه توسط چه پلتفرمی انجام می شود؟

ساختار شبکه اوالانچ

اوالانچ، یک پلتفرم غیرمتمرکز چند زنجیره‌ای است. ساختار شبکه AVAX به گونه‌ای است که باعث افزایش سرعت در اعتبارسنجی و پردازش تراکنش‌ها می‌شود. این شبکه از ۳ بلاک چین مجزا تشکیل شده است که هر کدام وظایف خاصی را برای بهبود اعتبارسنجی، مقیاس‌پذیری و افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها بر عهده دارد. این سه بلاک چین به شرح زیر است:

زنجیره تبادل (X-Chain)

زنجیره تبادل (Exchange Chain)، برای ایجاد و مدیریت دارایی‌های دیجیتال و کریپتوها استفاده می‌شود. این بلاکچین همچنین انتقال همتا به همتا (P2P) ارزهای دیجیتال از جمله توکن بومی AVAX را تسهیل می‌کند.

زنجیره پلتفرم (P-Chain)

زنجیره پلتفرم (Platform Chain)، درست همان پلتفرمی است که به موضوع این مقاله ارتباط دارد. به نقل از والکس، این بلاک چین پلتفرمی است که اعتبارسنجی‌های اوالانچ را هماهنگ می‌کند. کاربران با کمک API این چین می‌توانند زیر شبکه ایجاد کنند، اعتبارسنجی زیر شبکه‌ها را افزایش دهند و بلاک چین بسازند. مکانیزم Snowman، پروتکل اجماع مورد استفاده در زنجیره پلتفرم است.

زنجیره قرارداد (C-Chain)

زنجیره قرارداد (Contract Chain)، برای قراردادهای هوشمند طراحی شده است. این چین در واقع یک ماشین مجازی اتریوم (EVM) است به این معنی که کاملا با قراردادهای هوشمند اتریوم سازگاری دارد. توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های مبتنی بر اتریوم می توانند به راحتی برنامه‌های DApp خود را به اکوسیستم اوالانچ انتقال داده و از سرعت بالای تراکنش‌های این شبکه استفاده کنند.

اعتبارسنجی در شبکه اوالانچ چگونه انجام می‌شود؟

این فرآیند همان‌طور که قبل‌تر نیز گفته شد، در چین پلتفرم (P-Chain) انجام می‌شود. زمانی که یک اعتبارسنج در حال پردازش تراکنش است، زیرشبکه‌ (Subnet) کوچک و تصادفی عملکرد اعتبارسنج را بررسی می‌کند. زیرشبکه‌ها، گروهی از اعتباردهنده‌ها هستند که وظیفه دارند بر روی یک یا چند بلاک چین در شبکه اوالانچ به توافق برسند. این زیرشبکه‌ها، کنترل کامل بر داده‌ها، مدل اقتصادی، ماشین مجازی، مدل اجماع و موارد دیگر را دارند. اگر تداخل و تضادی در روند تایید تراکنش در بین اعتباردهنده‌ها وجود نداشته باشد، اعتبارسنجی سریع انجام خواهد گرفت. چنانچه تضاد وجود داشته باشد، روند رای‌گیری تا زمان پذیرش و تایید اعتبارسنجی ادامه خواهد داشت.

ارز دیجیتال AVAX

به نقل از والکس، ارز دیجیتال AVAX، توکن بومی شبکه اوالانچ است که به «سکه قرمز» در بین طرفداران خرید اوالانچ شهرت دارد. قیمت اوالانچ، در سال اول عرضه خود رشدی معادل ۳۳۰۰ درصدی را تجربه کرد که باعث شد توجه سرمایه گذاران کریپتو به این ارز دیجیتال جلب شود. حداکثر عرضه توکن AVAX ۷۲۰ میلیون توکن است. از این توکن برای استیکینگ به منظور رای‌گیری و ابزاری برای پرداخت درون شبکه استفاده می‌شود. در این پلتفرم برای پرداخت هزینه‌ها به خرید AVAX نیاز دارید که بلافاصله توسط شبکه این کارمزدها سوزانده خواهد شد. در فرایند استیکینگ نیز با قفل کردن دارایی اوالانچ خود که حداقل ۲۰۰۰ AVAX است، به یک گره تاییدکننده (Validator Node) تبدیل شده و از مزایای مشارکت در شبکه بهره‌مند خواهید شد. این شبکه در سپتامبر ۲۰۲۰ فعال شد و از آن زمان به‌عنوان یکی از بزرگترین بلاک چین‌ها شناخته می‌شود. بر اساس داده‌های Defi Llama، شبکه اوالانچ با بیش از ۱۱ میلیارد دلار دارایی قفل شده در پروتکل خود چهارمین زنجیره بزرگ پشتیبانی از دی‌فای پس از Terra و بایننس هوشمند نیز به حساب می‌آید.

جمع بندی

آینده قیمت AVAX و شبکه اوالانچ به نقشه راه تیم توسعه دهنده آن بستگی دارد. افزایش پذیرش و خرید اوالانچ نقش اساسی در صنعت کریپتوکارنسی و ارزش بلند مدت آن دارد. نوع مکانیزم چندگانه اجماع در اوالانچ، مقیاس پذیری و سرعت تراکنش بالا را رقم زده‌ است. شبکه‌ای که از سه بلاک چین مجزا تشکیل شده که هر کدام وظیفه خاصی را در اکوسیستم بر عهده دارند. این ساختار پیچیده و کارآمد مورد توجه توسعه دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)، دارایی‌های دیجیتال و انواع بلاک چین قرار گرفته است و بسیاری آینده روشنی برای اوالانچ متصور هستند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : اعتبارسنجی‌ اولانچ در شبکه توسط چه پلتفرمی انجام می شود؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *