آیا هنوز هم استخراج ارز دیجیتال سود آور است؟

آیا هنوز هم استخراج ارز دیجیتال سود آور است؟

این روزها بیش از یک دهه از عمر بازار ارزهای دیجیتال می‌گذرد. استخراج کریپتو در سال‌های اولیه راه‌اندازی این بازار بسیار سودآور بود. بسیاری از ماینرها تبدیل بین میلیونر شدند و شرکت‌های استخراج با سود عظیمی که به دست آوردند تبدیل به غول‌های بزرگی شدند. بااین‌حال پس از سال 2020 که بازار کریپتو دچار رکود نسبی شده و اصطلاحا زمستان خود را می‌گذراند بسیاری از افرادی که قصد ورود به این بازار را دارند در مورد اینکه هنوز استخراج ارز دیجیتال می‌تواند سودآور باشد یا خیر دچار تردید هستند. بسیاری ترجیح می‌دهند روش امن‌تر یعنی خرید لایت کوین، بیت کوین و سایر رمزارزهارا از صرافی‌های ارز دیجیتال نظیر صرافی کیوسک را تجربه کنند تا ریسک کمتری را تجربه کنند. اما در ادامه به بررسی استخراج کریپتو و سوددهی آن می‌پردازیم.

  • سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی زوم تک در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال فرآیندی است که در آن تراکنش‌ها تایید و کوین و بلاک آن‌ها وارد زنجیره می‌شود سپس استخراج‌کنندگان پاداش‌هایی در قالب ارز دیجیتال می‌گیرند. ماینرها یا استخراج‌کنندگان از دستگاه‌های پیچیده‌ای به نام مدارات یکپارچه خاص منظوره یا ASIC ماینر برای حل مسائل ریاضی استفاده می‌کند. آن‌ها برای حل مسائل ریاضی با هم رقابت کرده و ماینری که بتواند این مسائل را حل کند بلاک بعدی را اضافه می‌کند.

وقتی ماینر بلاک را به بلاک‌چین اضافه کند پاداشی از جنس ارز دیجیتال بومی آن بلاک‌چین می‌گیرد. هرقدر ماینر بتواند مسائل رمزنگاری شده بیشتری را حل و بلاک‌های بیشتری را به بلاک‌چین اضافه کند پاداش بیشتری می‌گیرد.

آیا هنوز هم استخراج ارز دیجیتال سود آور است؟

هزینه استخراج و عوامل تاثیرگذار بر آن

 

عوامل مختلفی روی هزینه استخراج ارزهای دیجیتال تاثیرگذارند اما مهم‌ترین موارد آن‌ها هزینه برق و میزان سختی شبکه است. برق اولین چیزیست که برای استخراج به آن نیاز داریم و همه تجهیزات استخراج با برق کار می‌کنند. سختی استخراج نیز نشان می‌دهد برای استخراج یک بلاک به چه میزان قدرت پردازش محتاج هستیم.

برای بررسی میزان مصرف برق مثلاً اگر یک اسیک ماینر حدود 3250 وات در ساعت مصرف داشته باشد می‌توانید آن را در هزینه هر وات مصرف برق در منطقه خود ضرب کرده و سپس در 24 ضرب نمایید تا هزینه یک روز کارکرد اسیک ماینر به دست آید.

یکی دیگر از عوامل اثرگذار، آب‌وهواست. دستگاه‌های استخراج به شکل جنون‌آمیزی گرما تولید می‌کنند بنابراین نیاز به دستگاه‌های تهویه و سرمایشی دارند. به‌این‌ترتیب راه‌اندازی سایت‌های استخراج کریپتو در کشورهایی که پول برق ارزان و هوای خنکی دارند به‌صرفه‌تر است.

مسئله دیگر، هزینه خرید تجهیزات و اسیک ماینرهاست. هرقدر سایت استخراج مد نظر شما بزرگ‌تر و قوی‌تر باشد نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد. معمولاً هر اسیک ماینر چند هزار دلار قیمت دارد. معمولاً قیمت برق آن‌قدر بالاست که ماینرها پس از 5 تا 6 سال کار مداوم می‌توانند به نقطه سربه‌سر با هزینه‌ای که برای دستگاه‌های استخراج پرداخته‌اند برسند. علاوه بر قیمت تجهیزات باید هزینه محل نگهداری آن‌ها، کارکنان، هزینه نگهداری و تعمیرات و مواردی ازاین‌دست را نیز در نظر بگیریم.

راه های مختلف استخراج کریپتو

مشارکت در استخراج ارزهای دیجیتال به سه طریق امکان‌پذیر است.

 

استخراج انفرادی

در استخراج انفرادی، افراد خودشان دستگاه اسیک ماینر یا هر دستگاه دیگری که برای استخراج کریپتوی مورد نظرشان لازم است را می‌خرند و سایت‌های استخراج را راه می‌اندازند. با توجه به گسترش بازار کریپتو و حجم بالای رقابتی که وجود دارد استخراج انفرادی نیازمند به‌کارگیری دستگاه‌های اسیک ماینر زیاد در فضای بزرگ است که قطعاً مصرف برق بالایی به همراه خواهد داشت. درحال‌حاضر شاید این گزینه برای همه مناسب نباشد.

 

استخر استخراج

افرادی که دستگاه‌های سخت‌افزاری برای استخراج دارند اما این دستگاه‌ها آن‌قدر کافی نیستند که قدرت هش لازم برای استخراج انفرادی را تامین کنند می‌توانند وارد استخرهای استخراج کریپتو شوند. با عضویت در این سایت‌ها و اتصال سخت‌افزار به این استخرها هر شخص به اندازه مشارکتی که در استخراج یک توکن یا کوین از ارزهای دیجیتال دارد پاداش دریافت می‌کند.

آیا هنوز هم استخراج ارز دیجیتال سود آور است؟

استخراج ابری

در این روش نیازی به سخت‌افزار نیست. سخت‌افزارها در مرکز ابری قرار دارند و افراد تنها با پرداخت هزینه‌ای در این کار مشارکت می‌کنند. هر قدر میزان مشارکت مالی آن‌ها بیشتر باشد به‌منزله اجاره سخت‌افزارهای بیشتری برای استخراج است پس سود دریافتی آن‌ها از رمزارزهای استخراج شده بیشتر خواهد بود.

 

آیا استخراج ارز دیجیتال همچنان سودآور است؟

 

اگر شرایط سال 2022 را در نظر بگیریم باید بگوییم تا چند ماه پیش استخراج ارزهای دیجیتال معروفی مثل بیت‌کوین سودآور بود. اواخر ماه جولای 2022 شرکت MacroMicro که یک شرکت اقتصادی بین‌المللی است برآورد کرد که هزینه استخراج یک بیت‌کوین حدود 16000 دلار است و اوایل ماه ژوئن JPMorgan آن را حدود 13000 دلار اعلام کرد. اما بازار نوسان زیادی داشته و قیمت‌ها  تغییر کرده‌اند.

یکی دیگر از اتفاقات مهم 2022 که روی سودآوری استخراج کریپتو اثر گذاشت سقوط صرافی FTX بود که باعث سقوط قیمت‌ها شد. به‌این‌ترتیب استخراج بسیاری از کریپتوها ازجمله بیت‌کوین با کاهش قیمت آن‌ها، دیگر سودآور نبود. ماینرهای زیادی بیت‌کوین را با ارز دیجیتال دیگری جایگزین کردند.

سودآوری استخراج آلت‌کوین‌ها به اندازه بیت‌کوین بررسی و مطالعه نشده است اما در هر کشوری که هزینه برق پایینی داشته باشد استخراج سودآور است. علاوه بر آن باید کلیه هزینه‌های راه‌اندازی و نگهداری سایت‌های استخراج را هم در نظر گرفت. درصورتی‌که هزینه استخراج یک رمزارز از قیمت آن بیشتر نشود می‌توان گفت این کار سودآور است.

 

استخراج در بلندمدت سودآور است

بااینکه چشم‌انداز فعلی استخراج کریپتو به دلیل شرایط زمستانی بازار تاریک به نظر می‌رسد اما کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاری بلندمدت روی استخراج کریپتو سودآور است. کارشناسان انتظار دارند بازار در سال 2024 وارد روند صعودی خود شود. بنابراین کسانی که از امروز کار استخراج را شروع کرده‌اند آن زمان سود خوبی کسب خواهند نمود.

از طرفی اکثر ماینرهای بزرگ، سایت‌های استخراج خود را قبلا راه‌اندازی کرده‌اند و تنها هزینه‌ای که اکنون باید بپردازند هزینه برق است. بسیاری از آن‌ها ارزهای دیجیتالی که استخراج می‌کنند را نگه می‌دارند تا وقتی قیمت به میزان مناسبی رشد کرد بفروشند.

ماینرهای تازه‌کار یا خرده‌پا که به دنبال ورود به حوزه استخراج آلت‌کوین‌ها هستند هم می‌توانند از همین استراتژی استفاده کنند. ممکن است استخراج در قیمت‌های فعلی کریپتو ضررده باشد اما بازار کریپتو نیز از وضعیت زمستانی خارج خواهد شد و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت. اگر ماینرها بتوانند در شرایط سخت کنونی زیان‌ها را مدیریت و کوین‌هایی که پاداش می‌گیرند را حفظ کنند می‌توانند در زمان اوج قیمت آن‌ها را بفروشند و سود قابل‌توجهی به دست آورند.

بااین‌حال اگر قیمت طی دو تا سه سال آینده به اوج خود برنگردد ماینرها دچار ضررهای جبران‌ناپذیری می‌شوند چراکه دستگاه‌های اسیک ماینر برای کار طولانی طراحی نشده‌اند برخی قطعات آن‌ها پس از 3 تا 5 سال نیاز به تعویض و تعمیر می‌یابند. به‌طورکلی حدود 60 ماه پس از راه‌اندازی اسیک ماینرها شانس استخراج خوبی وجود دارد.

 

جمع‌بندی

استخراج ارزهای دیجیتال نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی برای خرید دستگاه‌های سخت‌افزاری، فضا، تعمیرات و نگهداری، هزینه برق و سایر موارد دارد. به‌این‌ترتیب اگر قیمت کریپتو مثل قیمت دوج کوین آن‌قدر پایین نیاید که از هزینه‌های استخراج کمتر نشود این کار سودآور خواهد بود. بااین‌حال بازار کریپتو حالت چرخه‌ای دارد و اگر ماینرها آنچه را استخراج می‌کنند نگه دارند در بلندمدت سود خواهند کرد. بنابراین در نگاه کوتاه‌مدت نیاز به محاسبه هزینه و سود است اما در نگاه بلندمدت قطعات سود می‌کنید. اما برای اینکه همین حالا به ارزدیجیتال مورد نظر خود برسید می‌توانید تنها در چند دقیقه بدون هیچ هزینه اضافه‌ای آن را از وبسایت صرافی ارز دیجیتال کیوسک بخرید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آیا هنوز هم استخراج ارز دیجیتال سود آور است؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *