آیا لپ تاپ گیمینگ به نمایشگری با نرخ نوسازی بالا نیاز دارد

آیا لپ تاپ گیمینگ به نمایشگری با نرخ نوسازی بالا نیاز دارد

بسیاری از لپ تاپ ها و سیستم های گیمینگ دارای مشخصات سخت افزاری بزرگ هستند که نظر هر فردی را به خود جلب می سازند. لپ تاپ گیمینگ گزینه ای مطلوب برای انجام بازی‌های سنگین است و می تواند عملکردی فراتر از انتظار داشته باشد.

خرید لپ تاپ مخصوص بازی با توجه به تفاوت های ظریف و ویژگی های ظریف بسیاری که دارد ، امروزه به یکی از پیچیده ترین تصمیمات در تمام فناوری های مصرف کننده تبدیل شده است. به عنوان مثال ، مواردی مانند همگام سازی تطبیقی ​​، رده های قابل درک برای پردازنده های لپ تاپ AMD و Intel و تراشه های گرافیکی موبایل GeForce RTX با سایه خاکستری انویدیا را در نظر بگیرید. و فقط بعد از آن صفحه ها می آیند!

امروزه لپ تاپ های مخصوص بازی اغلب با نمایشگرهایی با نرخ تازه سازی بالا تبلیغ می شوند و این پنل ها اکنون یکی از ویژگی های کلیدی است که آنها را از نوت بوک های غیر بازی روزمره جدا می کند. این بدان معنی است که آنها تجربه بازی را بهبود می بخشند ، اما ویژگی های فنی اغلب بدون توضیح باقی می مانند. بیایید به جزئیات نمایشگرهای با بازخوانی بالا بپردازیم: نحوه کارکرد آنها ، ارتباط آنها با سایر فاکتورها و مشخصات (مانند وضوح صفحه) و مهمتر اینکه ، شما واقعاً چند هرتز در لپ تاپ مخصوص بازی بعدی خود نیاز دارید.

مبانی: نرخ تازه سازی توضیح داده شده است

صفحه نمایش لپ تاپ یا مانیتور رایانه شما باید بارها در ثانیه تصویر خود را ترسیم کند تا حرکت مایع امکان پذیر شود. اینکه صفحه چگونه می تواند خود را دوباره ترسیم کند ، با توجه به نرخ تازه سازی آن که هرتز (هرتز) اندازه گیری می شود ، تعیین می شود. صفحه ای با نرخ تازه سازی بیشتر می تواند بیشتر مرتباً خود را ترسیم کند.

برای یک سطح ابتدایی با نرخ تازه سازی ، در نظر بگیرید که اکثر فیلم های هالیوود با سرعت 24 فریم (یا عکس) در ثانیه ارائه می شوند ، فقط کافی برای حرکت روان. برای اینکه یک صفحه نمایش فیلم را به درستی نشان دهد ، باید حداقل 24 بار در ثانیه خود را از نو طراحی کند یا با نرخ تازه سازی در 24 هرتز کار کند. یک هرتز به یک فریم در ثانیه ترجمه می شود (فریم در ثانیه).

تعداد فریم (یا نرخ فریم) مورد نیاز برای تجربه “توهم” حرکت روان به سناریو بستگی دارد. فیلم ها می توانند با 24 فریم در ثانیه از بین بروند. رایانه های شخصی نمی توانند اگر صفحات رایانه به آهستگی تازه می شدند ، به نظر می رسید که موش شما بیش از اینکه سرتاسر صفحه نمایش بلغزد ، در حال پرش است. این باعث می شود تجربه محاسبات از بین برود.

به همین دلیل ، میزان تازه سازی استاندارد در بیشتر مانیتورهای لپ تاپ و دسکتاپ 60 هرتز است که به آنها امکان می دهد تا حداکثر 60 فریم در ثانیه را نشان دهند. محتوای بازی شده با این سرعت بدون لکنت و لرزش کاملاً روان به نظر می رسد. و این ممکن است باعث تعجب شما شود: چرا باید هزینه بالاتری را پرداخت کنم؟

صفحات با تازه سازی بالا به طور کلی به عنوان صفحه هایی که بیش از 60 هرتز کار می کنند تعریف می شوند. صفحات تازه سازی در لپ تاپ های مخصوص بازی از 120 هرتز شروع می‌شوند و در این مقاله با تاول 300 هرتز ، با افزایش بین 144 هرتز و 240 هرتز به بالا می رسند.

مزیت اصلی نرخ تازه سازی بالا این است که حرکت می تواند مایعات بیشتری نشان دهد. در صحنه یک ثانیه ای که اتومبیل از آن عبور می کند ، نمایشگر 60 هرتز به نمایش 60 فریم محدود می شود ، جایی که یک صفحه نمایش 120 هرتزی می تواند 120 فریم را نشان دهد. (فرض بر این است که محتوا با سرعت 120 فریم در ثانیه تولید شده است.) صحنه با سرعت 120 هرتز / 120 فریم در ثانیه نرمتر به نظر می رسد زیرا فاصله زمانی کمتری بین تغییرات قاب وجود دارد. یک فریم در مقابل 1/60 ثانیه در صفحه 60Hz تنها 1 / 120th ثانیه را تحمل می کند.

قبل از اینکه در نرخ بازخوانی خیلی زیاد بنشینید، اجازه دهید از مشخصات صفحه نمایش دیگری که غالباً در کنار نرخ تازه سازی تبلیغ می شود بازدید کنیم.

 

نرخ نوسازی در برابر مدت زمان پاسخگویی

صفحات رایانه از میلیون ها عنصر به اندازه تکه تکه به نام پیکسل ساخته شده اند که می توانند به طور مستقل رنگ آنها را تغییر دهند. آسان است تصور کنید که چگونه یک عکس ، یک بازی یا یک فیلم به پیکسل ها نیاز دارد تا مانند یک پازل عمل کنند و هر کدام از آنها رنگ مناسب را برای نشان دادن تصویر نشان می دهند.

زمان پاسخ ، اندازه گیری شده بر حسب میلی ثانیه ، سرعت عکس العمل پیکسل ها در برابر تغییر رنگ است. زمانهای پایین تر همیشه بهتر هستند ، اما زمان پاسخگویی همیشه در مقایسه با ساخت لپ تاپ (یا برای مانیتور مستقل ساخته نمی شود) قابل مقایسه نیست. بر خلاف نرخ تازه سازی ، هیچ استاندارد صنعتی برای اندازه گیری زمان پاسخ وجود ندارد.

سازندگان صفحه معمولاً زمان پاسخ را به اندازه زمان تغییر مجدد پیکسل ها از خاکستری به سفید به خاکستری اندازه گیری می کنند ، این انتقال زمان کمتری نسبت به انتقال کلاسیک از سیاه به سفید به سیاه دارد. اما حتی اگر سناریوی اندازه گیری بین دو صفحه نمایش یکسان باشد ، به دلیل فقدان استاندارد صنعت ، باز هم می تواند اختلافاتی در روش اندازه گیری وجود داشته باشد. به طور خلاصه ، یک لپ تاپ را حساب نکنید فقط به این دلیل که زمان پاسخ صفحه نمایش آن از دیگری بیشتر است. به عنوان یک راهنما ، زمان پاسخگویی کمتر از 5 میلی ثانیه (5 میلی ثانیه) برای لپ تاپ های بازی کم در نظر گرفته می شود. اعداد کمتر بهتر هستند ، همه موارد دیگر برابر هستند.

با بازگشت به نرخ تازه سازی ، زمان پاسخ به یک معنی عملی مرتبط است. صفحه ای با نرخ تازه سازی بالا اما زمان پاسخگویی نسبتاً کم آن بی معنی است. این به این دلیل است که پیکسل ها در تأمین خواسته های فریم های سریع تغییر می کنند. تصاویر روی صفحه با زمان پاسخ آهسته به نظر می رسد در صحنه های حرکت سریع لکه دار یا “شبح” هستند. تا حدی ، زمان پاسخ از اهمیت بیشتری برخوردار می شود ، اما یک لپ تاپ مخصوص بازی که به خوبی طراحی شده است ، نباید از یک صفحه با تازه سازی بالا و زمان پاسخگویی ضعیف استفاده کند. چنین پنلی ضد تولید خواهد بود.

نرخ نوسازی در برابر وضوح نمایشگر

آیا لپ تاپ گیمینگ به نمایشگری با نرخ نوسازی بالا نیاز دارد

متغیر دیگری که روی نرخ تازه سازی تأثیر می گذارد، وضوح صفحه است ، اندازه گیری تعداد پیکسل های صفحه. اجرای با وضوح بهینه و عالی برای یک صفحه مشخص همان چیزی است که به عنوان رزولوشن اصلی آن شناخته می شود.

وضوح به عنوان تعداد پیکسل هایی که به صورت افقی گسترش می یابند با تعداد دهانه عمودی لیست شده است. لپ تاپ های مخصوص بازی امروزه معمولاً با رزولوشن بومی 1920 در 1080 پیکسل هستند که بهتر به عنوان Full HD یا به سادگی 1080p شناخته می شوند. صفحه هایی با وضوح 2560 در 1440 پیکسل (QHD یا 1440 پیکسل) نیز در چند لپ تاپ مخصوص بازی در مدل 2021 شروع به نمایش می کنند. (به عنوان مثال ، بررسی ما از نسخه 2021 MSI GS66 Stealth را ببینید.)

Full HD برای اکثر لپ تاپ های مخصوص بازی رزولوشن انتخابی است ، زیرا جزئیات کافی را در اختیار شما قرار می دهد در حالی که رانندگی تراشه های گرافیکی لپ تاپ نسبتاً آسان است. وضوح بالاتر به پردازش کارت گرافیک بیشتری نیاز دارد. یک کامپیوتر قادر به اجرای یک بازی با کیفیت Full HD با نرخ فریم بالاتر از آنچه در QHD انجام می دهد خواهد بود. به همین دلیل ، لپ تاپ های مخصوص بازی اغلب به صفحه نمایش UHD / 4K (3،840 در 2،160 پیکسل) مجهز نیستند. برخورد با فریم های بالا در بازی های پرمخاطب با 4K و تنظیمات جزئیات بالا ، از بیشتر لپ تاپ های مخصوص بازی خارج است.

وضوح صفحه نمایش HD و QHD هر دو با نرخ تازه سازی تا 240 هرتز و 1080 پیکسل تا 300 هرتز در دسترس هستند. نرخ تازه سازی پس از آن کاهش می یابد. صفحه های UHD / 4K عمدتا 60 هرتز هستند و 120Hz هر چند ظاهر محدودی دارند. روی صفحه های UHD / 4K حساب نکنید که نرخ تازه سازی 300 هرتز به زودی نشان داده می شود. هیچ اتصال مانیتور فعلی پهنای باند کافی را برای امکان پذیر کردن ارائه نمی دهد. به هر حال این یک بحث است حتی لپ تاپ های سطح بالای بازی در آخرین بازی ها برای حفظ گیم پلی روان در UHD / 4K تلاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید  لپ تاپ شارژ نمیشه مشکل چی هست ؟

فناوری های صاف کردن نرخ فریم

میزان تازه سازی یک صفحه نمایش سنتی ثابت است ، به عبارت دیگر ، همیشه در فرکانس نامی خود کار خواهد کرد. برای بازی ، این می تواند مشکل ساز باشد ، زیرا ممکن است رایانه نرخ فریم تولید نکند که به طور یکسان با نرخ تازه سازی قابل تقسیم باشد، و در نتیجه پدیده ای به نام پارگی شناخته می شود.

فرض کنید یک لپ تاپ در یک بازی خاص 73 فریم در ثانیه تولید می کند ، اما صفحه نمایش آن دارای نرخ تازه سازی 144 هرتز است. این بدان معنی است که هر بار که صفحه دوباره خود را ترسیم می کند ، ممکن است یک فریم کامل و جدید از پردازنده گرافیکی نداشته باشد. با این حال ، GPU برای حفظ تصویر باید به طور مداوم فریم بفرستد (در این سناریوی فرضی 144 در ثانیه) ، بنابراین ممکن است مجبور شود در برخی موارد بخشی از فریم قبلی و بخشی از فریم بعدی را ارسال کند تا ادامه داشته باشد. بنابراین ، قاب می تواند پاره شده به نظر برسد ، در قسمتهایی از بالا و پایین به طور مختصر مطابقت ندارد یا از تراز خارج می شود.

همه گیمرها متوجه پارگی نمی شوند ، به خصوص در صفحه هایی که دارای نرخ تازه سازی سه رقمی هستند. با این حال ، این بدان معنا نیست که پارگی رخ نمی دهد. راه حل مدرن ، همگام سازی نرخ فریم یا همگام سازی تطبیقی ​​است که به صفحه نمایش اجازه می دهد سرعت تازه سازی خود را به صورت پویا تغییر دهد تا با نرخ فریم حاصل از کارت گرافیک مطابقت داشته باشد. Nvidia G-Sync تا کنون رایج ترین رایانه در لپ تاپ است. برای دریافت یک آغازگر روی آن پیوند را بزنید. نسخه AMD FreeSync است. اصطلاح Variable Refresh Rate (VRR) نیز ارتباطات بیشتری با تلویزیون ها ایجاد می کند. گفته شد ، بسیاری از لپ تاپ های اصلی بازی از هیچگونه همگام سازی سازگار پشتیبانی نمی کنند.

فناوری همگام سازی نرخ فریم در لپ تاپ های بازی غیر معمول است زیرا معمولاً هزینه های زیادی برای سازنده لپ تاپ در بر دارد. با این حال ، برای داشتن نهایت تجربه روان ، این فناوری ها قابل تأمل است. نکته منفی این است که آنها انتخاب نوت بوک شما را محدود می کنند.

یک کلمه در مورد فناوری Base Panel

آخرین مبحث مربوط به نرخ تازه سازی که باید بدانید اختصاری است که غالباً در کنار صفحه لپ تاپ تبلیغ می شود ، مانند IPS یا IGZO. این به فناوری صفحه یا نوع پنل اشاره دارد که بر میزان تازه سازی و زمان پاسخ تأثیر می گذارد.

امروزه محبوب ترین فناوری پنل برای صفحه نمایش لپ تاپ مخصوص بازی ، تغییر در هواپیما (IPS) است. تقریباً به طور کامل جایگزین فناوری پیچ خورده نماتیک (TN) شده است که بیشتر لپ تاپ های بازی تا اوایل تا اواسط سال 2010 به آن اعتماد می کردند. برای مقایسه ، دامنه رنگی برتر و زاویه دید وسیع تری نسبت به TN ارائه می دهد ، دومی مانع از شستشو یا وارونگی تصویر هنگام مشاهده خارج از مرکز می شود.

انتقال از TN به IPS کند بود ، زیرا اوایل صفحه های IPS از زمان پاسخ طولانی رنج می بردند ، و آنها را برای بازی های سریع گام نامناسب می دانست. نمایشگرهای مدرن IPS بازی فقط به چند میلی ثانیه کاهش یافته است.

یک گزینه IPS ، اکسید روی گالیم ایندیم (IGZO) است. تقریباً از هر لحاظ با IPS قابل مقایسه است ، از تولید مثل رنگ گرفته تا زاویه دید ، و نرخ تازه سازی مشابهی را ارائه می دهد. IPS از آنجایی که خود پنلها به طور گسترده ای تولید می شوند و در تنوع بیشتری نسبت به IGZO تولید می شوند ، محبوبیت بیشتری دارد.

این یک لیست کامل از فن آوری های پنل نیست (برای آن ، به راهنمای مانیتور رایانه ما مراجعه کنید) ، اما یکی دیگر از مواردی که گاهی اوقات در لپ تاپ های پیشرفته ظاهر می شود ، دیود ساطع کننده نور آلی (OLED) است. صفحه هایی که از فناوری OLED استفاده می کنند به ندرت در لپ تاپ های بازی دیده می شوند ، زیرا نرخ تازه سازی آنها معمولاً از 60 هرتز بیشتر نیست. بدون سرقت زیاد از رعد و برق بخش بعدی ، این حداقل امتیاز برای بازی است. (گفته شد ، صحنه OLED ممکن است در سال 2021 با اعلام سامسونگ در مورد صفحه نمایش لپ تاپ OLED با فرکانس 90 هرتز تغییر کند ؛ به لپ تاپ های OLED مورد علاقه ما تا به امروز مراجعه کنید.)

 در واقع به چه میزان نرخ تازه سازی نیاز دارید؟

آیا لپ تاپ گیمینگ به نمایشگری با نرخ نوسازی بالا نیاز دارد

صفحه نمایش های نوت بوک های بازی با قیمت پایین معمولاً دارای نرخ تازه سازی 60 هرتز هستند ، همان چیزی که در نوت بوک های غیر بازی پیدا خواهید کرد. برای بازی های معمولی و AAA ، 60Hz در صورت همراه بودن با تراشه های گرافیکی سطح پایین ، مانند Nvidia GeForce MX ، GeForce GTX 1650 یا 1650 Ti و AMD’s Radeon RX 5500M و کمتر ، قابل قبول است. این کارت ها به طور کلی می توانند در بازی های امروز بین 30 فریم در ثانیه تا 60 فریم در ثانیه با وضوح کامل HD داشته باشند. برای آن سناریو ، نرخ تازه سازی بیش از 60 هرتز ضروری نیست.

با این حال ، بازیکنان esports به خوبی نگاه می کنند که بالای مرز 60 هرتز نگاه کنند ، زیرا رقابت آنها بسیار به زمان واکنش آنها بستگی دارد ، که خود بخشی از آن به سرعت نمایش فریم های رایانه بستگی دارد. افزایش یک صفحه نمایش 120 هرتز یا 144 هرتز برای داشتن تجربه بازی صاف و ابریشمی که وقتی یک عکس 180 درجه را امتحان می کنید به نظر نمی رسد بسیار ارزشمند است. حتی کارت های گرافیک سطح پایین نیز می توانند در اسپورت های کم مصرف مانند Fortnite ، Counter-Strike: Global Offensive ، Rainbow Six: Siege و League of Legends به fps سه رقمی برسند. بنابراین نگران نباشید که صفحه نمایش با بازخوانی بالا و GPU سطح ابتدایی را برای عناوین esports مانند آن ها مرتبط کنید. بعلاوه ، شناخته شده است که برخی از بازیکنان esports تنظیمات جزئیات یک بازی را کاهش می دهند تا نرخ فریم بالاتر را برای یک امتیاز رقابتی افزایش دهند.

بازیکنان اسپورت با بودجه بالاتر می توانند از نرخ تازه سازی بالاتر از 144 هرتز بهره مند شوند. همانطور که اشاره شد ، صفحه های لپ تاپ مخصوص بازی را می توان با نرخ تازه سازی 240 هرتز (به عنوان مثال ، به Acer Predator Helios 300 2020 مراجعه کنید) و 300 هرتز (مانند Alienware 17 R3) مشاهده کرد. نوت بوک های قدرتمند بازی می توانند نرخ فریم کافی را برای اشباع کردن نرخ های تازه سازی در عناوین esports تولید کنند که منابع کمتری دارند. تفاوت بین 240 هرتز و 300 هرتز برای اکثر چشمها محسوس نیست ، بنابراین 240 هرتز یک نقطه توقف عملی است.

بازیکنانی که عناوین AAA را دنبال می کنند و به دنبال بیشترین تجربه سینمایی هستند باید به شدت صفحه نمایش با بازخوانی بالا را در نظر بگیرند. نرخ فریم بالاتر و در نتیجه عملکرد نرم و نرم روی صفحه ، تجربه غوطه وری بیشتری ایجاد می کند. زمان واکنش نیز می تواند در این بازی ها محاسبه شود و صفحه ای با تازه سازی بالا یکی از راه های حذف رایانه شخصی به عنوان یک گلوگاه است. گفته شد ، بازیکنان AAA می توانند به راحتی در 144Hz متوقف شوند. حتی یک پردازنده گرافیکی لپ تاپ با رده بالا ، مانند GeForce RTX 3080 ، در بیشتر موارد با نرخ فریم سه رقمی فاصله زیادی نخواهد داشت. (به عنوان نمونه ای از آن ، به معیارهای بازی در بررسی 2021 MSI GE76 Raider مراجعه کنید.)

بهترین سناریو برای بازی روان ، صفحه نمایش با نرخ تازه سازی بالا است که با یک فناوری صاف کننده نرخ فریم مانند AMD FreeSync یا Nvidia G-Sync همراه شده است ، اگرچه از آنجا که معمول نیستند می توانند انتخاب نوت بوک شما را محدود کنند. زمان پاسخ را نیز در نظر بگیرید ، اگرچه برخلاف میزان تازه سازی ، می توان آن را به راحتی مقایسه کرد ، زیرا روش های اندازه گیری آن از ساخت لپ تاپ تا لپ تاپ متفاوت است.

به عنوان یک یادداشت جداگانه ، بدانید که با وجود مشخصات و نظریه های روی کاغذ، هنوز می توانید یک لپ تاپ مخصوص بازی با صفحه نامرغوب خریداری کنید که دارای یک یا چند ویژگی نامطلوب باشد ، مانند روشنایی کم. بنابراین برای یافتن بیشترین سزاوارترین پول نقد خود، به توصیه های لپ تاپ مخصوص بازی های ما (و دیگران) مراجعه کنید.

منبع

4.4/5 - (12 امتیاز)

نظرات در مورد : آیا لپ تاپ گیمینگ به نمایشگری با نرخ نوسازی بالا نیاز دارد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *