آموزش رفع مشکل صدا در ویندوز 10 همراه با تصاویر راهنما

نحوه رفع مشکل صدا در ویندوز 10

مشکلات صوتی می تواند هنگام تماشای فیلم مورد علاقه شما یا در حین تماس ویدیویی آزاردهنده باشد. و این آخرین چیزی است که می خواهید، نمی تواند بلندگو یا هدفون شما را تشخیص دهد. در چنین مواردی، راه اندازی مجدد ممکن است کمک کند اما نه همیشه. به همین دلیل است که برای عیب یابی مشکلات صوتی در رایانه شخصی ویندوز 10 خود باید نگاه دقیق تری داشته باشید.

کار نکرن صدا در ویندوز

هر زمان که صدا از کار بیفتد، می‌ تواند عوامل زیادی پشت آن باشد، از برنامه‌های شخص ثالث تداخلی گرفته تا درایورهای صوتی و سرویس‌هایی که روی رایانه شما اجرا می‌شوند. خوشبختانه، راه حل های این مشکل ساده و سریع هستند.

در این مقاله، ما با ابتدایی ترین راه حل ها شروع می کنیم و به تدریج به راه حل های کمی پیشرفته برای عیب یابی مشکلات صوتی در رایانه  ویندوز می پردازیم.

ولوم را بررسی کنید

اگر اصلاً صدایی وجود ندارد، با تنظیمات میزان صدا رایانه خود شروع کنید .تابفهمیم مشکل از بی صدا بودن سیستم نیست.

برای بررسی میزان صدا، روی نماد بلندگو در نوار وظیفه کلیک راست کرده و «Open Volume Mixer» را انتخاب کنید. سپس، در پنجره Volume Mixer، مطمئن شوید که هیچ یک از ولوم ها در حالت بی صدا نیستند.

نحوه رفع مشکل صدا در ویندوز 10

همچنین، اگر از هدفون یا بلندگوهایی استفاده می ‌کنید که دارای کنترل صدا هستند، حتماً آن‌ها را نیز بررسی کنید.

 دستگاه پخش پیش فرض را تغییر دهید

اگر از چندین دستگاه صوتی مانند هدفون، بلندگوهای خارجی و غیره با رایانه شخصی خود استفاده می کنید، مطمئن شوید که دستگاه صوتی مورد نظر شما به عنوان دستگاه پخش پیش فرض تنظیم شده است.

برای انجام این کار، روی نماد بلندگو در نوار وظیفه کلیک راست کرده و Sounds را انتخاب کنید. اکنون به تب Playback بروید و دستگاه صوتی مورد نظر را به عنوان دستگاه پخش پیش فرض تنظیم کنید.

نحوه رفع مشکل صدا در ویندوز 10

حالا چک کنید ببینید آیا صدا در دستگاه پخش مورد نظر بدون مشکل کار می کند.

اجرا عیب یاب صوتی

اگر تغییر دستگاه پخش کمکی نمی کند، وقت آن است که کمی بگردید و از عیب یاب صوتی داخلی ویندوز استفاده کنید. این عیب یاب می تواند به تنهایی مشکلات صوتی را تشخیص داده و آنها را برطرف کند. در اینجا نحوه استفاده از آن آورده شده است.

منوی شروع را باز کنید و audio troubleshooter را تایپ کنید. سپس «Find and fix audio playback problems » را انتخاب کنید.

نحوه رفع مشکل صدا در ویندوز 10

اکنون دستگاه صوتی را که می خواهید آن را عیب یابی کنید،انتخاب کنید و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید تا مشکل را برطرف کنید.

نحوه رفع مشکل صدا در ویندوز 10

حالا ببینید مشکل صدا حل شده اگر نه، می توانید به راه حل بعدی بروید.

بروز رسانی درایور صوتی

در بسیاری از موارد، درایورهای صوتی ناسازگار یا خراب مقصر مشکلات صوتی در ویندوز 10 هستند. در چنین مواردی، به روز رسانی یا نصب مجدد درایورها باید مشکل را برطرف کند. در اینجا مراحل نحوه انجام آن آمده است:

مرحله 1: کلید Windows + X را فشار دهید تا منو باز شود و Device Manager را از لیست انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید  استفاده از وای ‌فای دایرکت در ویندوز 10 برای انتقال سریع اطلاعات

نحوه رفع مشکل صدا در ویندوز 10

مرحله 2: در پنجره مدیریت دستگاه، « Sound, video and game controllers » را باز کنید. سپس بر روی audio device کلیک راست کرده و گزینه Update driver را از لیست انتخاب کنید.

نحوه رفع مشکل صدا در ویندوز 10

مرحله 3: اکنون ” Search automatically for drivers ” را انتخاب کنید و دستورالعمل های روی صفحه را برای بروز رسانی درایورها دنبال کنید.

نحوه رفع مشکل صدا در ویندوز 10

در اکثر موارد، بروز رسانی درایور باید این مشکل را حل کند. در غیر این صورت، می ‌توانید با حذف نصب درایورهای صوتی و راه‌اندازی مجدد رایانه، درایورهای صوتی را مجدداً نصب کنید.

راه اندازی مجدد AUDIO SERVICES

Windows Services یک برنامه کوچک است که هر بار که کامپیوتر شما بوت می شود در پس زمینه شروع به اجرا می کند. گاهی اوقات، این سرویس‌ها که شامل سرویس صوتی می‌ شوند، ممکن است به دلیل یک نوع خطا مواجه شود. در چنین مواقعی، می توانید برای رفع مشکلات صوتی، سرویس صوتی را مجددا راه اندازی کنید. بصورت زیر:

 

منوی Start را باز کنید، Services را تایپ کنید و Enter را فشار دهید. در پنجره Services، تا انتها به پایین اسکرول کنید تا Windows Audio را پیدا کنید. روی Windows Audio راست کلیک کرده و از لیست Restart را انتخاب کنید.

نحوه رفع مشکل صدا در ویندوز 10

فرآیند بالا را برای راه اندازی مجدد “Windows Audio Endpoint Builder” و “Remote Procedure Call” نیز تکرار کنید. پس از آن، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید تا ببینید آیا مشکل صدا برطرف شده است یا خیر.

 بروز رسانی ویندوز

مایکروسافت مرتباً برروزرسانی‌های ویندوز را برای رفع مشکلات عمده یا جزئی رایانه ارائه می ‌کند. این بروزرسانی‌ها انواع بروزرسانی‌های درایور و رفع مشکلات را با خود به همراه دارند. بنابراین، همیشه توصیه می‌شود که مرتباً بروزرسانی‌ها را نصب کنید و رایانه خود را مجدداً راه‌اندازی کنید تا تغییرات اعمال شوند.

از SYSTEM RESTORE استفاده کنید

اگر تنها پس از تغییر تنظیمات سیستم یا بروزرسانی رایانه شخصی خود با مشکلات صوتی مواجه شده‌اید، ویندوز دارای یک ویژگی مفید برای بازیابی سیستم است که می‌تواند برای لغو تغییرات ایجاد شده مفید باشد. ویژگی بازیابی سیستم به شما این امکان را می‌ دهد تا قبل از انجام تغییرات عمده سیستم بدون از دست دادن هیچ یک از داده‌های خود، به نقطه خاصی برگردید. می ‌توانید از آن برای بازگشت به نقطه بازیابی قبل از شروع مشکلات صوتی استفاده کنید و ببینید آیا مشکل را برطرف می ‌کند یا خیر.

تست صدا

گاهی اوقات، هدفون یا بلندگوهای خارجی متصل به رایانه شخصی شما ممکن است از کار بیفتد ولی شما فکر کنید که مشکلات صوتی در رایانه شما باعث کار نکردن صدا شده است. برای اینکه بفهمید کدام یک مقصر است، می توانید اسپیکر یا هدفون خود را به دستگاه دیگری متصل کنید. همچنین، انجام چک  میکروفون و بلندگوها روش خوبی است.

امیدوارم یکی از روش های بالا برای شما خوب کار کند. اگر نه، ممکن است مشکل سخت افزاری در کارت صدا یا بلندگوی شما وجود داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آموزش رفع مشکل صدا در ویندوز 10 همراه با تصاویر راهنما

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *