هر آنچه باید در مورد رزولوشن 4k بدانید

هر آنچه باید در مورد رزولوشن 4k بدانید

4k به یکی از دو وضوح 3840x 2160پیکسل یا 4096x 2160 پیکسل اشاره دارد. 4k چهار برابر وضوح پیکسل یا دو برابر رزولوشن  (2160p) از 1080p (1920 x 1080پیکسل) است.

سایر رزولوشن های با وضوح بالا 720p و 1080i هستند. اینها قطعنامه هایی هستند که اغلب در تلویزیون های صفحه بزرگتر برای ایجاد تصاویر با جزئیات بهتر استفاده می شوند.

رزولوشن 4k

وضوح 4k در سینمای دیجیتال تجاری با استفاده از گزینه 4096x 2160استفاده می شود، جایی که بسیاری از فیلم ها با ارتقاء از 4k x 2k فیلمبرداری یا نهایی می شوند (1080 x 1998 برای نسبت تصویر 1.85: 1 یا 2048x 858 با نسبت تصویر 2.35: 1)

4k تحت دو برچسب، Ultra HD و UHD ، با استفاده از گزینه پیکسل 3840×2160 پیکسل (از نظر فنی 3.8k ، اما گفتن 4k آسان تر است) به خوبی در منظر مصرف کننده و سینمای خانگی استقرار یافته است.

4k علاوه بر Ultra HD یا UHD ، در تنظیمات حرفه ای به عنوان 4k x 2k ، Ultra High ، 4K Ultra Hig ،Quad High Definition ، Quad Resolution ، Quad Full High ، QFHD ، UD یا 2160p نیز نامیده می شود.

این اطلاعات در مورد تلویزیون های تولید کنندگان مختلف از جمله ، تلویزیون های LG ، Samsung ،Panasonic ، Sony و Vizio نیز می باشد.

چرا رزولوشن 4k انتخاب کنیم؟

وضوح 4k به این دلیل قابل توجه است که با استفاده از صفحه نمایش تلویزیون بزرگتر و همچنین ویدئو پروژکتورها ، تصاویر بسیار دقیق تر و کمتر از 1080pپیکسلی ارائه می شود. 1080p تا حدود 65 اینچ بسیار عالی به نظر می رسد و همچنان می تواند در اندازه های بزرگتر صفحه نمایش خوب به نظر برسد ، اما 4k می تواند با افزایش اندازه صفحه نمایش، تصویر را حتی بهتر جلوه دهد.

وضوح تصویر بدون توجه به اندازه صفحه نمایش ثابت می ماند. با این حال ، با بزرگتر شدن صفحه نمایش ، تعداد پیکسل ها در اینچ تغییر می کند. این بدان معناست که پیکسل ها باید اندازه خود را افزایش دهند ، یا فاصله بیشتری بین آنها وجود داشته باشد تا بتوانند تعداد پیکسل های یکسان را روی صفحه حفظ کنند.

تعداد زیادی تلویزیون 4K Ultra HD و تعداد فراوانی ویدئو پروژکتورهای 4k در دسترس هستند.

بهترین تلویزیون 4K Ultra HD 2021

برای پشتیبانی بیشتر در تنظیمات سینمای خانگی ، اکثر گیرنده های سینمای خانگی AV دارای قابلیت  ویدیو 4k هستند.

محتوای 4k از چندین منبع پخش مانند Netflix ، Vudu و Amazon و همچنین از طریق پخش کننده Ultra HD Blu-ray Disc در دسترس است.

اگرچه بسیاری از دستگاه های پخش دیسک Blu-ray وجود دارند که دیسک استاندارد Blu-ray 1080p را به 4k ارتقا می دهند ، فقط یک پخش کننده Blu-ray Ultra HD می تواند دیسک هایی را که دارای وضوح واقعی 4k هستند پخش کند.

در بخش ماهواره ای ، DirecTV و Dish قادرند مجموعه محدودی از محتوای 4K از پیش ضبط شده و زنده را از طریق ماهواره به مشترکان خود تحویل دهند (به شرط داشتن جعبه ماهواره ای سازگار ، تلویزیون سازگار و مشترک شدن در طرح مناسب )

برای کسانی که دسترسی به محتوا از طریق کابل را ترجیح می دهند ، قطعاً انتخاب های شما محدود است. تا کنون ، Comcast تعداد محدودی برنامه 4k زنده و در صورت تقاضا، به علاوه دسترسی به 4K Netflix را ارائه می دهد. اگر تلویزیون 4K Ultra HD دارید، با ارائه دهنده کابل خود مشورت کنید تا ببینید آیا آنها خدمات 4K سازگار را ارائه می دهند یا خیر.

در پخش تلویزیونی از راه دور اجرای 4k در آن عقب مانده است. اگرچه کره جنوبی و ژاپن با پخش منظم تلویزیون 4k پیشتاز بوده اند ، اما در حال پایان آزمایشات در ایالات متحده است تا مسائلی مانند سازگاری با سیستم پخش کنونی و هزینه های زیرساختی اضافی که ایستگاهها متحمل می شوند را برطرف کند. سیستم پخش تلویزیونی 4k ایالات متحده ATSC 3.0 (NextGen) نامیده می شود. انتظار می رود ایستگاه های منتخب در 40 بازار بزرگ تلویزیون ایالات متحده تا پایان سال 2020 پخش منظم خود را آغاز کنند.

بیشتر بخوانید  تلویزیون های هوشمند جدید با فناوری 4k

افزایش روزافزون 4k باعث می شود تا تصویر صفحه نمایش ویدئو برای برنامه های بزرگتر به میزان قابل توجهی بهبود یابد ، و می تواند توانایی بینندگان را در مشاهده هرگونه ساختار پیکسلی قابل مشاهده بر روی صفحه بسیار کاهش دهد مگر اینکه خود را بسیار نزدیک قرار دهید. این به معنی لبه ها و عمق حتی صاف تر است. وقتی با نرخ تازه سازی سریعتر صفحه ترکیب می شود ، 4k این پتانسیل را دارد که تقریباً به اندازه 3Dعمق را ارائه دهد بدون نیاز به عینک.

اجرای Ultra HD تلویزیون های با رزولوشن 720P یا 1080P را منسوخ نمی کند ، اگرچه با افزایش فروش تلویزیون های 4K Ultra HD و کاهش قیمت ها ، تعداد کمتری تلویزیون 720P یا 1080P ساخته می شود. همچنین ، زیرساخت های پخش تلویزیونی HDTV فعلی به این زودی ها کنار گذاشته نخواهد شد، حتی با استفاده از ATSC 3.0 برای انتقال محتوا. البته، درست مانند انتقال DTV 2009 ، ممکن است تاریخ و زمانی مشخص شود که 4K ممکن است به استاندارد پیش فرض پخش تلویزیون تبدیل شود ، اما این بدان معناست که زیرساخت های زیادی باید ایجاد شود.

رزولوشن فراتر از 4K و Ultra HD چیست؟

فراتر از 4k چیست؟رزولوشن 8K،شانزذه برابر رزولوشن 1080P است. تعداد محدودی تلویزیون 8K برای خرید توسط مصرف کنندگان آمریکایی در دسترس است و سامسونگ در این زمینه پیشرو است ، اما هیچ محتوای واقعی 8K برای تماشا در ایالات متحده موجود نیست ، این بدان معناست که بینندگان تصاویری را در تلویزیون های 8K مشاهده می کنند که از وضوح 4k ، 1080P، 720Pیا سایر رزولوشن های پایین تر، بیشتراست. با این حال ، ژاپن پخش یک کانال با محتوای 8K را آغاز کرده است.

رزولوشن تصویر در مقابل مگاپیکسل

در اینجا نحوه مقایسه رزولوشن 1080P، 4k و8K با رزولوشن پیکسل دوربین های دیجیتال ثابت حتی با قیمت متوسط ​​وجود دارد:

  1080(1920×1080) 2.1مگاپیکسل است.

4k (3840 x2160 یا 4096x 2160) حدود 8.5 مگاپیکسل است.

تنها با رزولوشن 8k (7680 در 4320 پیکسل) می توانید به محدوده پیکسل بهترین دوربین های حرفه ای دیجیتال حرفه ای 33.2 مگاپیکسل برسید. به احتمال زیاد در مورد محتوای ویدئویی عکس هایی با وضوح بسیار بالاتر از آنچه در صفحه تلویزیون می بینید می گیرید.

البته ، با توجه به موارد فوق ، شما باید از آنچه در صفحه تلویزیون خود می بینید راضی باشید افزایش وضوح تصویر یک قسمت است ، اما عوامل دیگری مانند پردازش/افزایش کیفیت ویدئو ، سازگاری رنگ ، کنتراست ، اندازه صفحه و نحوه ظاهر تلویزیون در اتاق شما همه باید در نظر گرفته شوند.

سوالات متداول

4k یعنی چه؟

از نظر فنی ، 4k به این واقعیت اشاره می کند که صفحه نمایش دارای وضوح صفحه نمایش تقریباً 4000 (4k) پیکسل است. “K” مخفف “کیلو” است که بیانگر”هزار” است.

چگونه صفحه تلویزیون 4k را تمیز کنیم؟

مراحل تمیز کردن تلویزیون صفحه تخت بدون توجه به وضوح تصویر یکسان است: تلویزیون را خاموش کنید و سپس آن را به آرامی با یک پارچه خشک و نرم پاک کنید. برای لکه های سرسخت ، پارچه را با قسمت مساوی آب مقطر و سرکه سفید یا با پاک کننده ای که مخصوص صفحه های تخت است، مرطوب کنید.

ارتقاء 4k چیست؟

ارتقاء 4k یا بزرگنمایی ویدئو ، عمل مطابقت تعداد پیکسل های یک سیگنال ویدئویی ورودی با تعداد پیکسل های تلویزیون است. پردازنده وضوح ویدئو را تجزیه و تحلیل کرده و پیکسل های اضافی ایجاد می کند تا با تعداد پیکسل های صفحه تلویزیون 4k مطابقت داشته باشد.

4.5/5 - (24 امتیاز)

نظرات در مورد : هر آنچه باید در مورد رزولوشن 4k بدانید

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *