متاورس چیست و نقش رمز ارزها در آن : عبارت «متاورس» شامل فضاهای مجازی اشتراکیای میشود که در آنها دنیاهای فیزیکی و دیجیتالی ما با هم ترکیب میشوند. از مدتها پیش این مفهوم در ذهن طرفداران داستانهای علمی تخیلی بوده است. هرچند اخیرا بعد از مدتها با وجود پیشرفتهای تکنولوژی و ظهور اینترنت، این مفهوم شروع به نزدیک شدن به واقعیت کرده است. نقش تکنولوژی بلاکچین در متاورس نیز بهشدت اهمیت یافته است؛ چرا که زیرساخت ایجاد یک پلتفرم غیرمتمرکز و امن را فراهم میآورد.
عبارت «متاورس» برای اولین بار در ابتدای دهه 90 میلادی در دنیای ماجراهای علمی تخیلی شنیده شد. در سالهای پس از آن، مفهوم متاورس بر اثر ابتکارات اخیر در تکنولوژی تکامل یافته است. همچنین این عبارت به عنوان یک پلتفرم دیجیتال بالقوه برای فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی به طور روزافزون در حال جلب توجه بوده است. همچنین، ظهور تکنولوژی بلاکچین و رمز ارزها نیز نقش مهمی در توسعهی متاورس داشته است.
تعریف متاورس
متاورس هنوز به طور کامل تعریف نشده است. هرچند ایدهی کلی آن این است که این عبارت یک فضای مجازی است که زندگیهای ما در دنیای واقعی و دیجیتال را به هم ارتباط میدهد. برخی از افراد آن را تکامل بعدی اینترنت میخوانند که تجربههای آنلاین را تعاملی میسازد.
در حقیقت متاورس تکنولوژیهای گوناگونی از جمله اینترنت، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، بازسازی سهبعدی و اینترنت اشیا را ترکیب میکند. امروزه تکنولوژی بلاکچین و رمز ارزها درحال انجام اقدامات عملی جهت تبدیل این مفهوم به یک واقعیت هستند.
تاریخچهی مختصری از متاورس
طی سالها، ایدهها و پیشرفتهای تکنولوژی گوناگونی ما را به مفهوم فعلی متاورس نزدیکتر کردهاند.
1962
مورتون هیلیگ، فیلمساز آمریکایی، ماشینی ساخت که به مردم احساس اینکه آنها در مکانی دیگر در حال راندن یک موتورسیکلت بودند را میداد. این دستگاه با نام Sensorama از ترکیب عواملی همچون صندلی متحرک، تصاویر سهبعدی و رایحههای گوناگون کار خود را انجام میداد.
1984
جارون لنیر و توماس جی. زیمرمن، پیشگامان واقعیت مجازی، شرکت VPL Research Inc. که یکی از اولین شرکتها با توسعه و فروش محصولات واقعیت مجازی همچون هدست و دستکش بود را تاسیس کردند.
1989
تیم برنرز-لی، دانشمند بریتانیایی کامپیوتر، اولین طرح پیشنهادی خود برای وب گستردهی جهانی را نوشت.
1992
واژهی متاورس برای اولین بار در رمان علمی-تخیلی Snow Crash نوشتهی نیل استفنسون دیده شد.
1993
مانی نائور و سینثیا دوورک، دانشمندان کامپیوتر، مفهوم گواه کار را ابداع کردند تا از سو استفاده از خدمات جلوگیری کنند.
2003
موسسه Linden Lab پلتفرم چندرسانهای Second Life را راهاندازی کرد. کاربران با این پلتفرم میتوانستند به فضاهای مجازی اشتراکی متصل شوند تا با استفاده از کامپیوترهای خود آنها را کاوش کنند، با آنها تعامل یابند و خلق کنند. Second Life به عنوان یک بازی درنظر گرفته نمیشود، بلکه بیشتر به عنوان یک محیط آنلاین که در آن همگی افراد میتواند حضور دیجیتال داشته باشند، محسوب میشود.
2006
شرکت Roblox پلتفرم بازی با همین نام را عرضه کرد. این بازی به کاربران اجازه میدهد تا بازیهای چند نفرهی گوناگون را انجام دهند. علاوهبرآن، امکان توسعهی بازی توسط کاربران نیز وجود دارد. در حالی که کاربران میتوانند این بازی را به طور رایگان انجام دهند، Roblox یک فروشگاه داخلی دارد که امکان خرید از آن با پول مجازی داخل بازی موسوم به Robux وجود دارد.
2007
شرکت گوگل ابزار Street View یا نمای خیابان را برای محصول Maps معرفی کرد. Street View به افراد امکان تبدیل نقشه به جایگزینی برای دنیای واقعی را ارائه میدهد. همگی افراد میتوانند خیابانها را مانند دنیای واقعی در دستگاههای موبایل یا کامپیوتر خود مشاهده کنند.
2009
در سال 2008 ساتوشی ناکاموتو نخستین بلاکچین و رمز ارز غیرمتمرکز برجسته را با عنوان بیت کوین معرفی کرد. سپس در سال بعد وی اولین بیت کوین جهان را استخراج کرد.
2012
پالمر لوکی کارآفرین Oculus، هدستی که سختافزار آن میتواند کاربران را به یک دنیای مجازی سهبعدی که در آن افراد میتوانند کار کنند، فعالیتهای اجتماعی انجام دهند و از محیط لذت ببرند را راهاندازی کرد. دو سال پس از آن، شرکت فیسبوک با هدف تولید انبوه این هدست، آن را خریداری کرد.
2014
کوین مککوی و آنیل دش اولین NFT جهان موسوم به Quantum را مینت کردند که شامل تصویری از یک هشت ضلعی پیکسلی بود.
2015
در سال 2013 ویتالیک بوترین ایدهی اتریوم را در یک پست وبلاگی مطرح کرد. سپس در سال 2015، این پلتفرم محاسباتی غیرمتمرکز راهاندازی شد. اتریوم به توسعهدهندگان امکان تجربهی کد خود را ارائه میدهد تا آنها بتوانند با استفاده از قراردادهای هوشمند، اپلیکیشنهای غیرمتمرکز ایجاد کنند.
2016
2016 سالی برای سازمانهای خودمختاز غیرمتمرکز و ظهور بازی Pokémon GO بود. اولین DAO جهان موسوم به The DAO با این هدف که تمام اعضای آن بتوانند در مدیریت آن دست داشته باشند، بر روی اتریوم راهاندازی شد.
Pokémon GO از واقعیت افزوده جهت ورود کاربران به نقشهای سهبعدی از دنیای واقعی استفاده میکرد و به یکی از موفقترین بازیهای موبایل در تاریخ تبدیل شد. به تنهایی در سال 2016، این بازی به یکی از سودآورترین و پراستفادهترین برنامههای موبایل تبدیل شد و تا پایان آن سال بیش از 500 میلیون دانلود را به خود دید.
2021
شرکت فیسبوک به متا تغییر برند یافت و متاورس را به چیزی ملموستر از یک مفهوم علمی-تخیلی تبدیل کرد. از آن زمان تاکنون، این شرکت میلیاردها دلار در توسعه و تصاحب منابع مرتبط با متاورس از جمله محتوای متاورسی، نرمافزارهای متاورسی و هدستهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی صرف کرده است.
2022
شرکتهای Siemens و Nvidia از یک شراکت جهت ایجاد متاورس صنعتی رونمایی کردند. این همکاری بر اعتبار Siemens در حوزهی زیرساخت، ساخت تکنولوژی، شفافیت، خودکارسازی و نرم افزارهای صنعتی و جایگاه شرکت Nvidia به عنوان یکی از پیشگامان در حوزهی گرافیک و هوش مصنوعی تکیه میکند. بنا به سخنان مدیرعامل شرکت Siemens، این همکاری امکان ایجاد یک متاورس ملموس با متصل کردن سختافزار و نرمافزار را فراهم میآورد.
نقش بلاکچین و رمز ارزها در متاورس
تکنولوژی بلاکچین و رمز ارزها میتواند نقش اساسی در توسعهی متاورس داشته باشد. مورد اول، بلاکچینها میتوانند زیرساخت را برای تراکنشهای شفاف و امن در بستر متاورس فراهم کنند. مورد دوم، طبیعت اتریوم امکان ایجاد NFTها را فراهم میآورد که میتوانند جهت ارائهی آیتمهای مجازی منحصربهفرد در متاورس استفاده شوند.
مورد سوم، اپلیکیشنهای غیرمتمرکز میتوانند به تمرکززدایی خدمات و عملکرد متاورس کمک کنند تا توسط هیچ سازمانی کنترل نشوند. همچنین، آنها میتوانند به کاربران امکان تصاحب و کنترل دادهها و دارایی خود را ارائه دهند.
بقیهی تکنولوژیها در توسعهی متاورس شامل واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و ابزارهای تعاملی میشوند که به کاربران اجازه میدهند تا از طریق تعامل با اشیا مجازی و کاوش در متاورس، دنیای مجازی را تجربه کنند. علاوه بر آن، هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی میتوانند به ایجاد آواتارهای تعاملی و واقعگرایانهتر در متاورس کمک کنند.
با وجود ادامه یافتن تکامل متاورس، موارد استفادهی بیشتری برای بلاکچین و رمز ارزها یافت خواهند شد. در حال حاضر آنها پتانسیل تغییر نحوهی تعامل افراد و برقراری کسبوکار در متاورس را دارند. بلاکچین و برنامههای آن از طریق فعالسازی تعاملات شفاف، مورداعتماد و غیرمتمرکز میتوانند به ایجاد متاورسی آزادتر، امنتر و بهینهتر کمک کنند.
آیندهی متاورس
طی سالهای گذشته توسعهی متاورس مسیر طولانیای را طی کرده است. هرچند زیرساخت و خدمات موردنیاز برای پشتیبانی از رشد آن هنوز محقق نشدهاند؛ برای مثال تکنولوژیای که محیطهای مجازی را برقرار میسازد باید بیشتر توسعه یابد تا بتواند تا حد امکان واقعگرایانه و درگیرکننده باشد.
علاوهبرآن، متاورس به شبکههایی با تاخیر پایین و سرعت بالا نیاز دارد که بتوانند از تعداد فراوان کاربران به طور همزمان و همچنین ابزارها و پلتفرمهایی برای ایجاد و اشتراکگذاری تجربههای مجازی پشتیبانی کنند. مشکلاتی مرتبط با حریم خصوصی، امنیت و مدیریت نیز وجود دارند که توسعهدهندگان باید آنها را رفع کنند تا از امنیت و دسترسیپذیری متاورس برای تمام کاربران اطمینان حاصل شود.
افزونبرآن، احتمالا رشد متاورس با ابتکارات بیشتر در تکنولوژیهایی همچون واقعیت گسترده (extended reality)، هوش مصنوعی، موتورهای سهبعدی، فضای ابری، edge computing و اتصال نسل پنجم (5G) تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با بهبود این تکنولوژیها، متاورس واقعگرایانهتر و ملموستر خواهد شد و به کاربران اجازه خواهد داد تا دنیای دیجیتال را همانند دنیای واقعی تجربه کنند.
هنوز نمیتوان گفت که آیا متاورس به قاتل و رقیب سخت برای تکنولوژی بلاکچین تبدیل خواهد شد یا خیر. هرچند، از آنجایی که بلاکچین میتواند تراکنشها را با شفافیت و امنیت کامل ثبت کند و امکان ایجاد ارزهای دیجیتال و اپلیکیشنهای جدید را فراهم آورد، میتواند گزینهای مطلوب برای توسعه و عملکرد متاورس به شمار رود.
شایان ذکر است شما می توانید مقاله اموزش خرید زمین در متاورس را به صورت کامل در سایت زوم ارز مطالعه نمایید.
نتیجهگیری
ریشه و بنیاد مفهوم متاورس به داستانهای علمی-تخیلی برمیگردد. این مفهوم به عنوان یک دنیای تخیلی در کتابها، تلویزیون و سینما آغاز شده است. هرچند با وجود پیشرفت تکنولوژی، ایدهی یک دنیای دیجیتال مشترک ملموس، کاملا امکان پذیر شده است.
خیزش رمز ارزها و تکنولوژی بلاکچین نیز با ارائهی پلتفرمی امن و غیرمتمرکز برای تراکنشها و تعاملات مجازی، نقشی برجسته در توسعهی متاورس داشته است. درحالی که متاورس به شکلی که ما امروز میشناسیم هنوز در روزهای نخست خود قرار دارد، پتانسیل چشمگیری در تغییر چگونگی زندگی، کار کردن و فعالیت ما در دنیای دیجیتال دارد.
نظرات در مورد : متاورس چیست و نقش رمز ارزها در آن