معرفی پلتفرم تورنادو کش

معرفی پلتفرم تورنادو کش

بازار ارزهای دیجیتال بازار بسیار بزرگی است که در آن سود و زیان‌های فراوانی وجود دارد. امنیت در این بازار مهم‌ترین مؤلفه اعتماد کاربران و سرمایه‌گذاری است. همهٔ افرادی که در حوزهٔ ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، به دنبال راه و روش‌هایی برای افزایش امنیت تراکنش‌های خود و ناشناس بودن در این فرآیندها هستند. در طول سال‌هایی که ارزهای دیجیتال وارد بازار شده و جایگاهی پیدا کرده‌اند، چندین بار حملاتی رخ‌داده‌است، ازاین‌رو کاربران در هنگام سرمایه‌گذاری، به امنیت فرآیندهای معاملاتی خود توجهٔ بسیاری می‌کنند. به‌منظور ارتقای سطح امنیت در فرآیندهای گوناگون ارزهای دیجیتال، روش‌های گوناگونی مورداستفاده قرار گرفته‌است. یکی از راه‌های بسیار مناسب برای رفع مشکل امنیت، پلتفرم تورنادو کش است.

این پلتفرم غیرمتمرکز بر بستر بلاک‌چین اتریوم ساخته شده‌است. از زمان تأسیس این پلتفرم، سال‌های زیادی نمی‌گذرد، اما در همین سال‌های کم، توانسته در میان فعالان حوزهٔ ارز دیجیتال محبوبیت فراوانی کسب کند. این پلتفرم محبوب از نوعی توکن حاکمیتی برخوردار است. کاربران با خریدن رمزارز Tornado cash می‌توانند به‌نوعی سهام‌دار این پلتفرم شوند و در تصمیمات آن شرکت کنند.

تورنادو کش چیست؟

در حقیقت تورنادو کش راه‌حلی غیرمتمرکز به‌منظور حفظ حریم خصوصی کاربران محسوب می‌شود. این پلتفرم باتوجه‌به الگوریتم اثبات دانش صفر مبتنی‌بر بلاک‌چین اتریوم خلق شده‌است. قابلیت این پلتفرم موجب می‌شود تا کاربران بتوانند در تراکنش‌های زنجیره‌ای پیوندها را قطع کرده و حریم خصوصی و امنیت تراکنش بین آدرس‌های سپرده و برداشت را بالا ببرند. درواقع این پلتفرم ابزاری برای ناشناس ماندن تراکنش است و همچنین برای آسان‌تر کردن سپرده‌های اتریوم و واریز چند آدرس، قراردادهای هوشمند را مورداستفاده خود قرار می‌دهد. در این پلتفرم واریزها از طریق مخازن نقدینگی پروتکل تورنادو صورت می‌گیرد، این فرآیند موجب دشوارشدن تشخیص هویت فرستنده می‌شود.

درصورتی‌که درمورد بازار ارزهای دیجیتال اطلاعاتی کسب کرده باشید و یا در این بازارها فعالیت داشته باشید، قطعاً نام هش را شنیده‌اید. هش نوعی تابع به‌شمار می‌آید که از کاربران ورودی‌هایی همچون حروف، اعداد و تصاویر را می‌گیرد و  خروجی رمزنگاری‌شده تحویل می‌دهد. زمانی که کاربران ارز دیجیتال خود را در این پلتفرم واریز می‌کنند، تورنادو یک هش مخفی می‌سازد؛ پروتکل این پلتفرم در برابر تمام تراکنش‌ها و سپرده‌ها فرآیندی به نام تعهد را قبول می‌کند. تعهد مالک وجوه را تشخیص می‌دهد و کاربران باید برای اثبات مالکیت خود، هش مخفی را وارد کنند. در طول این فرآیندها، همچنان هویت کاربر بر روی زنجیره برای سایرین ناشناس خواهد ماند.

  • بنیان‌گذار تورنادو کش

بنیان‌گذاران این پلتفرم محبوب و امن دو شخص با نام‌های رومن استورم و رومن سمنوف هستند. رومن استورم به‌عنوان توسعه‌دهندهٔ نرم‌افزار از سال 2011 مشغول به کار است و مدت‌ها پیش کارمند شرکت آمازون بود. همچنین در تشکیل قراردادهای ICO و نوشتن برنامه ارزهای ERC-20 فعال است‌. رومن سمنوف نیز کارآفرین و متخصص آمار کوانتمی است که به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران Viking studio پیش از پروژه tornado cash فعالیت می‌کرد.

ویژگی‌های تورنادو کش

پلتفرم تورنادو کش همچون سایر پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال از ویژگی‌هایی برخوردار است. این ویژگی‌ها موجب منحصربه‌فرد شدن این پلتفرم شده‌اند. برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • این پلتفرم با شکستن پیوند زنجیره‌ای بین آدرس منبع و مقصد، موجب ایجاد حریم خصوصی امن‌تری می‌شود. تورنادو کش قراردادهای هوشمندی براساس سپرده‌های ETH را مورداستفاده خود قرار می‌دهد. این سپرده‌ها از طریق آدرس‌های گوناگون برداشت می‌شوند.
  • پلتفرم Tornado cash همچون پروکسی عمل کرده و تراکنش‌های کاربران را با اثبات zk-SNARK (پروتکل اثبات دانش صفر) مخفی و ناشناس نگه می‌دارد.
  • پروتکل اثبات دانش صفر در این پلتفرم موجب درگیری کاربران با دو طرف می‌شود؛ Prover که به دنبال اثبات یک فرضیه بوده و طرف دیگر Verifier که صحت ادعاهای اثبات‌کننده را مشخص می‌کند.
  • یکی از ویژگی‌هایی که این پلتفرم را منحصربه‌فرد و بسیار خاص می‌کند، ماینینگ ناشناس است. این ویژگی موجب می‌شود تا تورنادو به کاربرانی که حامی عملیات پروژه هستند، به‌وسیلهٔ استخراج نقدینگی پاداش بدهد.

روش‌هایی برای افزایش امنیت تورنادو کش

همان‌طور که بیان شد، پلتفرم تورنادو کش یک پلتفرم غیرمتمرکز است که موجب حفظ حریم خصوصی شما می‌شود. درست است که این پلتفرم امنیت حساب کاربری شما را افزایش می‌دهد، اما شما نیز باید باتوجه‌به مواردی امنیت و حریم خصوصی خود را افزایش دهید. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

1. داده‌های مرورگر خود را حذف کنید

فرقی ندارد که شما از چه مرورگری استفاده می‌کنید، مرورگرها تمام اطلاعات شما را ذخیره می‌کنند. درواقع مرورگرها منبع اطلاعاتی برای صفحاتی محسوب می‌شود که شما از آن‌ها به‌عنوان کاربر استفاده می‌کنید. باتوجه‌به این موضوع، شما باید هر بار پس از انجام عملیات برداشت و واریز، مرورگر خود را از اطلاعاتی که وارد کرده‌اید پاک کنید. درصورتی‌که عملیات شما با کوکی‌های شبیه به هم صورت گیرد، قابلیت ردیابی تراکنش‌های شما برای برنامه‌ای که مورداستفاده خود قرار می‌دهید ایجاد می‌شود.

2. ذخیره‌کردن یادداشت خصوصی در محیطی امن

به‌منظور برداشت رمز ارزهای خود از پلتفرم  تورنادو کش، به یادداشت خصوصی خود احتیاج دارید، ازاین‌رو باید آن‌را در محیطی امن ذخیر نمایید تا کسی به آن محیط دسترسی نداشته باشد.معرفی پلتفرم تورنادو کش

3. از VPN یا یک مرورگر TOR استفاده کنید

هنگامی که از خدمات اینترنت (ISP) استفاده می‌کنید، ارائه‌دهندگان این اینترنت می‌توانند شما را با یک آدرس IP بشناسند، ازاین‌رو باید برای انجام تراکنشات خود از VPN و یا مرورگر TOR استفاده کنند‌. در این صورت شما شناسایی نمی‌شوید و امکان هک و لو رفتن تراکنش‌های شما کاهش پیدا می‌کند. وی‌پی‌ان‌های رایگان امنیت ندارند و بهتر است از آن‌ها استفاده نکنید، زیرا داده‌های شما را ذخیره و از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

4. از آدرس‌های گوناگون استفاده کنید

درصورتی‌که قصد خروج دارایی‌هایتان از پلتفرم تورنادو کش را دارید، توصیه می‌شود تا این فرآیند را در چند مرحله طی کنید. نکتهٔ حائز اهمیت این است که باید هر بار وجه خود را با آدرس‌های گوناگون برداشت کنید تا IP شما شناسایی نشود.

معرفی پلتفرم تورنادو کش

کلام آخر

شاید تاکنون نام پلتفرم یا ارز دیجیتال تورنادو کش را شنیده باشید، این پلتفرم به‌منظور ارتقای سطح ایمنی و حفظ حریم خصوصی تراکنش‌ها به وجود آمده‌است. رومن استورم و رومن سمنوف دو بنیان‌گذار این پلتفرم هستند. پلتفرم تورنادو کش پس از ورود به بازار ارزهای دیجیتال، توانست به محبوبیت بسیاری در میان کاربران دست پیدا کند. در حقیقت این پلتفرم موجب کاهش نگرانی‌های کاربران برای حفظ حریم خصوصی و ناشناس ماندن آن‌ها شده‌است. با این‌که این پلتفرم از امنیت بالایی برخوردار است. شما نیز باید برای افزایش این امنیت، به مواردی همچون حذف داده‌های مرورگر، استفاده از VPN، ذخیره یادداشت خصوصی و همچنین استفاده از آدرس‌های گوناگون دقت کنید.

 

منبع: مقاله «تورنادو کش چیست؟» در بلاگ والکس

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : معرفی پلتفرم تورنادو کش

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *