آیا می‌توان آثار هنری را تبدیل به NFT کرد؟

آیا می‌توان آثار هنری را تبدیل به NFT کرد؟

یک تصور رایج در رابطه با بازار کریپتوکارنسی این است که تمام اخبار این حوزه مربوط به اموری مانند خرید بیت کوین یا اتریوم می‌شود. اما لازم است بدانید در گوشه و کنار این جهان، اتفاق‌های جالب‌تری نیز در حال رخ‌دادن‌اند.

  • سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی زوم تک در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

از آغاز سال 2021، توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا همان NFTها به محبوبیت بسیار زیادی در سراسر جهان دست یافته‌اند. همین مسئله بسیاری از هنرمندان را به این فکر فروبرده که آیا می‌توانند آثار هنری خود را این بار در قالبی جدید، یعنی در قالب توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا همان NFT عرضه کنند؟ هنرهای دیجیتال چطور؟ آیا این دسته از آثار هنری نیز قابلیت تبدیل به توکن‌های غیرمثلی را دارند؟ پاسخ این سؤالات مثبت است. اما چطور ممکن است؟ در این مقاله به تمام این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد؛ همراه ما باشید.

توکن غیرقابل‌تعویض یا NFT چیست؟

پیش از پرداختن به سؤالاتی که در بالا مطرح کردیم، لازم است ابتدا به این موضوع بپردازیم که توکن غیرقابل‌تعویض یا NFT چیست.

NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token است که در فارسی به توکن غیرقابل‌تعویض یا توکن غیرمثلی ترجمه می‌شود.

NFTها در واقع دارایی‌های دیجیتالی هستند که بر روی شبکه بلاک چین ذخیره می‌شوند. از این رو این دارایی‌ها از هک شدن، خراب شدن یا بازنویسی شدن مصون هستند. هرگونه دارایی را می‌توان به توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا NFT تبدیل کرد. این NFTها منحصربه‌فرد هستند و زمانی که شما آن را خریداری می‌کنید، سند مالکیت شما در شبکه بلاک چین ثبت می‌شود. این مسئله نیز، ضامن امنیت توکن‌های NFT است.

با هنر رمزارزی آشنا شوید!

یکی از رایج‌ترین زمینه‌هایی در جهان واقعی که با NFT پیوند خورده است، هنر است. تبدیل اثر هنری به دارایی دیجیتال در بین هنرمندان و کاربران حوزه کریپتوکارنسی از محبوبیت بالایی برخوردار است. این مسئله به هنرمندان کمک می‌کند سود بسیار زیادی به دست بیاورند و به آن دسته از کاربرانی که علاقه‌مند به حمایت از هنرمندان، جمع آوری کلکسیون‌های خاص یا سرمایه گذاری بر روی نوع خاصی از دارایی دیجیتال هستند نیز فرصت‌های بی نظیری ایجاد می‌کند.

هنر رمزارزی در واقع اثر هنری منحصر به فردی است که در بازارهای خاص، به فروش می‌رسد. خالق این آثار هنری هم ممکن است یک هنرمند مشهور باشد، هم یک هنرمند مبتدی و ناشناخته. از این جهت هیچ محدودیتی وجود ندارد و غیرمتمرکز بودن زیرساخت‌های هنر رمزارزی، یعنی شبکه بلاک چین، فرصت یک ارتباط غیرمتمرکز و جهانی را برای هنرمندان و مخاطبانشان فراهم می‌کند.

برخی از معروف‌ترین کلکسیون‌های NFT که تاکنون در بازار توکن‌های غیرقابل‌تعویض ارائه شده‌اند عبارت‌اند از کریپتوپانک‌ها (CryptoPunks) و میمون‌های کسل (Bored Ape Yacht Club). این مجموعه‌ها توجه بسیاری را به خود جلب کردند.

آیا می‌توان آثار هنری را تبدیل به NFT کرد؟

چطور اثر هنری را به NFT تبدیل کنیم؟

روند تبدیل یک اثر هنری به NFT برخلاف تصوری که عموماً وجود دارد، پیچیده و پرهزینه نیست. تنها امکاناتی که برای تبدیل آثار هنری خود به یک کلکسیون NFT نیاز دارید عبارت است خلاقیت و البته، یک کامپیوتر شخصی.

انواع مختلفی از آثار هنری مانند تصاویر، آهنگ‌ها، فیلم‌ها، فایل‌های GIF و هر آیتم دیجیتال دیگری می‌تواند تبدیل به یک توکن غیرقابل‌تعویض یا همان NFT شود.

مراحل تبدیل یک اثر هنری به NFT

  • انتخاب یک پلتفرم NFT، ثبت نام در آن و وارد شدن به حساب کاربری
  • آپلود کردن اثر هنری مدنظر (در این مرحله می‌توانید هر توضیح یا عنوانی که لازم است را نیز اضافه کنید)
  • بعد از بررسی نهایی، با کلیک بر روی گزینه CREATE، NFT شما ساخته می‌شود
  • NFT را امضا می‌کنید و کارمزد لازم برای ایجاد آن را به پلتفرم پرداخت می‌کنید
  • در مرحله آخر، ساخت NFT در بلاک چین را تأیید می‌کنید

یک نکته حقوقی جالب توجه این است که در اکثر بازارها، هنرمندان می‌توانند یک بند در رابطه با حق امتیاز خود تنظیم کنند، به این منظور که فروش ثانویه آثارشان نیز منجر به درآمد غیرفعال (passive income) برای آنها شود.

برای ساخت NFT، علم برنامه نویسی ضروری است؟

همان‌طور که در بخش پیشین توضیح دادیم، فرایند تبدیل اثر هنری به NFT، یک فرایند خودکار است و نیاز به دانش فنی ندارد. زبان برنامه نویسی رایجی که برای ساختن توکن‌های غیرقابل‌تعویض به کار می‌رود، سالیدیتی (Solidity) است. این زبان برنامه نویسی برای توسعه قراردادهای هوشمند بر روی بلاک چین اتریوم طراحی شده و توسعه یافته است.

از دیگر زبان‌های برنامه نویسی‌ای که برای توسعه NFTها استفاده می‌شود می‌توان به جاوا اسکریپت و HTML/CSS اشاره کرد.

با این وجود، در صورتی که یک هنرمند علاقه‌مند باشد که تبدیل به یک توسعه دهنده NFT شود، می‌تواند خودش یک NFT را کدنویسی کند؛ اما همان‌طور که پیش از این گفتیم، این موضوع اصلاً ضروری نیست.

در بین شبکه‌های بلاک چین نیز، توسعه NFTها در انحصار شبکه اتریوم است؛ اما شبکه‌های محبوب دیگری نیز مانند ترون در پی پیوستن به این بازار جذاب هستند. در صورت محقق شدن این امر و ایجاد رقابت بیشتر در این بازار، انتظار می‌رود اتفاق‌های به مراتب هیجان‌انگیزتری در بازار توکن‌های غیرمثلی رخ دهد.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آیا می‌توان آثار هنری را تبدیل به NFT کرد؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *