برای طراحی لوگو چه باید کرد؟

برای طراحی لوگو چه باید کرد؟

اهمیت داشتن لوگو برای کسب و کار ها روز به روز بیشتر می‌شود و امروزه برندی که لوگو ندارد در اصل هویتی برای خود ندارد. هر کسب و کاری برای شروع فعالیت و شناخته شدن برند خود نیاز به یک لوگو دارد. این لوگو باید بیانگر ارزش‌های کسب و کار شما باشد. یک لوگوی خوب می‌تواند نقش مثبتی را در موفقیت کسب و کار شما ایجاد کرده و بین مشتریان باعث ایجاد اعتماد به آن کسب و کار می‌شود. برای هر کسب و کاری می‌توان لوگو طراحی کرد مثلا لوگو پزشکی، لوگو شرکت تجاری، لوگوی سالن ریبایی و حتی لوگو برای کسانی که فری‌لنسری کار می‌کنند و.. . برای آنکه لوگوی با مفهومی داشته باشید باید اصولی را رعایت کنید. باما همراه باشید تا مراحل طراحی یک لوگوی خوب را باهم بررسی کنیم.

 

لوگو چیست؟

“نشان‌واره” یا “لوگو” یا “آرم” عنصری گرافیکی از علائم دیداری است به‌طوری که با سبک حروف یا قلم خاصی تنظیم شده یا با اشکال تصویری به صورت ویژه (و نه الزاماً خوانا) چیده شده‌است. شکل، رنگ، سبک حروف و … باید مشخصاً از دیگر علایم مشابه دیگر متفاوت باشد.

نشان‌واره طرحی ملموس و متمایز برای نمایاندن یک مجموعه، کالا یا سرویس مشخص است که در کنار اشاره به برخی مفاهیم، گاهی ویژگی‌ها و هویت یک سازمان یا کالا را نیز بازمی‌نمایاند.

این تعریفی از لوگو است که سایت ویکی پدیا ارائه داده است. به طور خلاصه می‌توان گفت لوگو ترکیبی از حروف و تصویری است که کسب و کار شمارا به صورت خلاصه شرح می‌دهد. لوگو شما باید به گونه ای باشد که مخاطب در اولین نگاه مفهوم آن را درک کند.

انواع لوگو:

لوگو مونوگرام یا حروف تغییر شکل یافته: علائم اختصاری، مونوگرام لوگویی است که بر پایه تایپوگرافی طراحی می‌شود. در این نوع از طراحی لوگو از یک یا چند حرف از نام برند یک شرکت استفاده می‌شود. در تصویر زیر چند نمونه از لوگوهای مونوگرام را می‌بینید.

 

لوگو تصویری یا مفهومی: این نوع از لوگو بر پایه یک تصویر، سمبل یاآیکون طراحی و تولید می‌شوند. در طراحی لوگو تصویری خلاقیت طراح خیلی مهم است و باید در یک تصویر مفاهیم مهمی را به مخاطب برساند. لوگو مفهومی برای طراحان لوگو کار مشکلی است چون باید در عین سادگی، یک لوگوی جذاب و با مفهوم طراحی کنند. نمونه هایی از این لوگو را در تصویر زیر می‌بینید.

برای طراحی لوگو چه باید کرد؟

لوگو ترکیبی یا نشانه گذاری: در این نوع از طراحی لوگو ترکیب تصویر و نوشته را می‌بینید. لوگوی ترکیبی اغلب حاوی عناصر چندگانه است. این لوگو به دلیل اینکه مباحث مختلف لوگو تایپ و لوگو تصویری را شامل می شود، نیازمند زمان بیشتری در پروسه طراحی است. انسجام و هماهنگی این اجزا جداگانه بسیار مهم بوده و در صورت عدم وجود هارمونی لازم بین طرح ها، لوگویی زننده و از قبل شکست خورده حاصل کار خواهد بود. نمونه هایی از لوگوهای ترکیبی را در تصویر زیر می‌بینید.

اصول مهم در طراحی لوگو:

  1. طرح لوگو باید ساده باشد.
  2. لوگو باید به یاد ماندنی باشد.
  3. ترکیب رنگ استفاده شده در لوگو باید درست باشد.
  4. لوگو طراحی شده باید تطبیق پذیر و چند منظوره باشد.
  5. لوگوی حرفه‌ای و اصولی باید متناسب با هدف مورد نظر شرکت باشد.

مراحل طراحی لوگو:

برای طراحی لوگو چه باید کرد؟

تعریف اولیه برند و بررسی رقبا

اگر می‌خواهید لوگویی که طراحی می‌کنید یونیک و با مفهوم باشد، باید دید کلی نسبت به برند و کسب و کار خود داشته باشید. لوگو وقتی عالی طراحی می‌شود که مخاطب با نگاه اول بتواند، پیام و مفهوم کسب و کارتان را برداشت کند. بعد از آنکه خواسته‌های خود را از طراحی لوگو پیدا کردید به سراغ بررسی لوگوهای رقبا بروید. باید بپذیرید لوگوهای رقبای شما در این زمینه در حال حاضر جزو بهترین و موفقترین لوگوها هستند و شما با تحقیق و یک بررسی درست راجع به آنها مسائل بسیاری را در زمینه ها مشتریان و کسب و کار دریافت خواهید کرد.

 

طرح ایده‌های اولیه

ممکن است در اول راه کلی ایده در ذهنتان باشد و برای هرکدام معایب و مزایایی را در نظر گرفته باشید. برای آنکه بدانید کدام ایده طراح لوگو مناسب کسب و کارتان خواهد بود، بهترین کار این است که همه ایده های خود را یادداشت یا رسم کنید. طراحان لوگو در این مرحله تمامی ایده های خود را با طرحی ساده روی کاغذ رسم می‌کنند. مثلا برای طراحی لوگوی پزشکی باید ببینند چه چیزی مخاطب یک پزشک را درگیر خود می‌کند؟ یا چه چیزی می‌تواند نماد یک کلینیک پزشکی باشد و او را از رقبا متمایز کند. این کاربه شما کمک می‌کند تا خاص‌تر و متفاوت‌تر باشید و از تکرار اجتناب کنید.انتخاب سبک ونوع لوگو

یک لوگو می‌تواند سبک‌های مختلفی را داشته باشد. دسته بندی لوگو به صورت زیر است:

  • سبک کلاسیک: در این سبک معمولاً سادگی سرلوحه طراحی قرار می‌گیرد.
  • سبک مدرن: در این سبک از جزئیات زیاد استفاده نمی‌شود و فضای سفید و خالی بیشتری به چشم می‌خورد که در نهایت منجر به یک طرح شیک خواهد شد.
  • سبک سنتی: سبک سنتی از دوام و ماندگاری کالا و خدمات صحبت می‌کند و حالتی نوستالژیک و خاطره انگیز برای مخاطبان دارد.

بعد از انتخاب سیک لوگو باید نوع لوگو را نیز انتخاب کنید. در ابتدای مطالب به انواع نوع لوگو اشاره کردیم. انواع طرح‌های لوگو به صورت زیراست:

  • لوگو حروف اغییر شکل یافته یا مونوگرام
  • لوگو نوشتاری
  • لوگو تصویری
  • لوگو ترکیبی

 

برای طراحی لوگو چه باید کرد؟

طرح دیجیتالی لوگو

در این مرحله باید یک یا چند تا از ایده‌های خود را که بیشتر مورد پسندتان بود را در نرم‌افزارهای وکتور پیاده سازی کنید. در این مرحله میتوانید با طراحی لوگو ترکیب رنگ و یا فونت نوشتاری جذابی را برای طرح خود انتخاب کنید. یادتان باشد رنگ و فونتی که انتخاب می‌کنید مناسب و کاربر پسند باشد و باهم هارمونی داشته باشد.

توجه داشته باشید در صورتی که خودتان صاحب کسب و کارتان هستید و اکنون سعی دارید لوگو خودتان را طراحی کنید، در این مرحله شما به دانش فنی استفاده از نرم افزار های گرافیکی احتیاج دارید.در صورتی که خودتان این تخصص را ندارید میتوانید از طراحان برای این کار استفاده کنید اما پیشهاد ما به شما این است که به هیچ وجه لوگو را خودتان طراحی نکنید و از اول کار آن را به طراحان حرفه ای بسپارید.لوگو از مهمترین اجزای کسب و کار ها هستند و باید به دقت طراحی شوند.

نرم‌افزارهای طراحی لوگو

  • ادوبی الستیریتور (Adobe illustrator)
  • ادوبی فتوشاب (Adobe photoshop)
  • کورل دراو(Corel DRAW)
  • ایفینیتی دیزاینر (Affinity Designer)
  • لوگوجوی (Logojoy)
  • کانوا( Canva)

مرحله آخر تحویل درست طرح به مشتری

بعد از انکه طرح، رنگ و فونت لوگو انتخاب شد طراحی که شما باشید باید طرح لوگو را به صورت موکاپ درآورید و به مشتری تحویل دهید. به عنوان طراح باید تمام جنبه‌ها و مفاهیم لوگویی را که طرح کرده اید به کارفرما شرح دهید تا کارفرما درک درستی از لوگوی طراحی شده داشته باشد. در آخر لوگوی طراحی شده باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود و در صورت نیاز تغییرات نهایی در آن اعمال شود. فایل های مورد نیاز کارفرمارا به او تحویل داده می‌شود و پروسه طراحی لوگو در اینجا به پایان می‌رسد.

جمع بندی

از جمله نیازهای اولیه هر کسب و کاری بعد از انتخاب نام مناسب برای آن، داشتن یک نشان و نماد برای آن کسب و کار است. اگر می‌خواهید در بین رقبا حرفی برای زدن داشته باشید و اعتماد مشتریان خود را افزایش دهید هرچه زودتر لوگوی کسب و کارتان را طراحی کنید. البته اگر بخواهید یک لوگوی حرفه ای تر و جذاب تر داشته باشید توصیه ما به شما این است که حتما از یک طراح کمک بخواهید و صفر تا صد طراحی لوگوی‌تان را به یک فرد با تجربه بسپارید.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : برای طراحی لوگو چه باید کرد؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *