آیا مهاجرت اتریوم به الگوریتم اثبات سهام ضروری بود؟

آیا مهاجرت اتریوم به الگوریتم اثبات سهام ضروری بود؟

بلاک‌چین‌ها فاقد هرگونه مدیریت مرکزی هستند. از این رو، الگوریتم‌های اجماع روشی برای تضمین اعتبار تراکنش‌های انجام شده در شبکه‌ هستند. یکی از این الگوریتم‌های اجماع، اثبات سهام (PoS) است. روشی که بلوک‌های تراکنش‌ها اکنون به شبکه‌هایی چون اتریوم (ETH) اضافه می‌شوند، از زمان راه‌اندازی بیت‌کوین تاکنون به میزان قابل توجهی تغییر کرده‌اند. شبکه اتریوم به عنوان مثال، پیش از تغییر به الگوریتم اثبات سهام، از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کرده است، الگوریتمی که برای پردازش و ایجاد بلوک تراکنش‌ها به قدرت محاسباتی بسیار بالایی نیاز دارد که این باعث کاهش سرعت شبکه، افزایش کارمزد تراکنش‌ها و مشکلاتی در مقیاس‌پذیری می‌شده است.

قبل از مطالعه این محتوا لازم است تا با اتریوم آشنایی کامل داشته باشید. پیش پیشنهاد می‌کنیم محتوای اتریوم چیست را مطالعه کنید سپس این محتوا را بخوانید.

الگوریتم‌های اجماع چیست؟

در شبکه‌های غیرمتمرکز، به دلیل نبود یک مرجع متمرکز برای مدیریت شبکه، به الگوریتم‌های اجماع برای مدیریت گروهی از گره‌ها (نودها) نیاز است. به لطف این الگوریتم‌ها، دیگر نیازی به یک مرجع متمرکز در رأس کار نیست و ماهیت غیرمتمرکز بلاک‌چین‌ها حفظ می‌شود، زیرا به لطف این الگوریتم‌ها، تعداد زیادی از کاربران با رایانه‌های خود در سراسر دنیا می‌توانند به طور همزمان روی یک پایگاه داده بلاک‌چینی کار ‌کنند. مکانیسم‌های اجماع بر خلاف شبکه‌های متمرکز، از بروز دوگانگی جلوگیری کرده و یکپارچگی بلاک‌چین را حفظ می‌کنند.

در فضای بلاک‌چین، الگوریتم‌های اجماع متعددی وجود دارد که مهم‌ترین آن، الگوریتم اجماع اثبات کار است. الگوریتم اثبات کار، نخستین الگوریتم اجماعی است که در بلاک‌چین بیت‌کوین به کار رفته است و همچنان استفاده می‌شود. شبکه بلاک‌چینی ارز دیجیتال اتریوم نیز از زمان شروع به کار در سال 2015 میلادی تا اواسط سال 2022 از این الگوریتم استفاده می‌کرد، اما در اواخر سال 2022 با انتشار یک ارتقا نرم‌افزاری (هارد فورک) به اثبات سهام مهاجرت کرد. این اقدام اتریوم و تغییر به اثبات سهام مزایا و معایب بسیاری برای این شبکه بلاک‌چینی به همراه داشت.

بلاک‌چین‌های محبوب بازار ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، به داشتن امنیت بالا معروف هستند. این دسته از بلاک‌چین‌ها، بخش اعظمی از امنیت خود را مدیون الگوریتم‌های اجماع هستند. با این حال، با وجود مزایا و ویژگی‌های این الگوریتم‌ها، نمی‌توان از معایب و مشکلاتشان چشم‌پوشی کرد. در شبکه بیت‌کوین، کاربران برای استخراج نیاز به تهیه رایانه‌ها و دستگاه‌های استخراج قدرتمند دارند تا بتوانند از پس محاسبات دشوار شبکه بربیایند، اما با گذشت زمان، الگوریتم‌های اجماع پیشرفت کردند. برای مثال، الگوریتم اجماع اثبات سهام که اکنون در شبکه اتریوم استفاده می‌شود، روش استخراج توکن را منسوخ کرده است، اما روشی به نام استیکینک را جایگزین آن کرده است که امکان دریافت توکن بیشتر را به تمامی کاربران با حداقل امکانات می‌دهد.

آیا مهاجرت اتریوم به الگوریتم اثبات سهام ضروری بود؟

چرا مهاجرت اتریوم به الگوریتم اثبات سهام امری ضروری بود؟

مقیاس‌پذیری ضعیف، کارمزد بالای تراکنش‌ها و سرعت پایین پردازش تراکنش‌ها، از جمله عواملی بود که باعث ضعف شدید بلاک‌چین اتریوم شده بود، ضعفی که به رغم علاقه بسیاری از شرکت‌ها برای فعالیت در اتریوم، از آن روی گردان می‌شدند. بسیاری معتقدند که تغییر شبکه اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام امری ضروری بود، زیرا تمامی عوامل منفی گفته شده، جلوی پیشرفت این شبکه بلاک‌چینی را گرفته بود. اگرچه این تغییر شبکه باعث بهبود فوری و در لحظه کارمزدها و سرعت تائید تراکنش‌ها در شبکه اتریوم نشد، اما زمینه را برای بهبود آن فراهم کرد.

موافقان الگوریتم اجماع اثبات کار چندان با مهاجرت اتریوم به اثبات سهام موفق نبودند و حتی تا این لحظه، به روش‌های گوناگونی مخالفت خود را نشان می‌دهند. آن‌ها معتقدند که امنیت بالای شبکه نیازمند فداکاری است و مقیاس‌پذیری ضعیف، کارمزد بالا و سرعت پایین بهایی است که اتریوم برای حفظ امنیتش باید پرداخت کند. موافقان الگوریتم اثبات سهام از طرفی دیگر، معتقدند که الگوریتم اجماع اثبات سهام نیز می‌تواند به اندازه اثبات کار امنیت شبکه را تأمین کند. به عقیده آن‌ها، روند تأمین امنیت بلاک‌چین اتریوم بیهوده سخت طراحی شده بود.

ارز دیجیتال اتریوم اکنون در زمان نگارش این مقاله، در جایگاه دومین ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قرار دارد. بلاک‌‌چین اتریوم به لطف فناوری خاص خود، باعث جذب بسیاری از توسعه‌دهندگان به سمت شبکه خود شده است که این منجر به توسعه بی‌شمار برنامه‌های‌ غیرمتمرکز در حوزه امور مالی (DeFi) شده است. این برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم از جمله دلایل پیشرفت و افزایش ارزش بازار این ارز بوده است. با این حال، ضعف در مقیاس‌پذیری و دیگر موارد گفته شده همچون مانعی بر راه پیشرفت سریع‌تر اتریوم قرار گرفته بودند. از طرفی دیگر، توسعه‌دهندگان اتریوم برای حفظ جایگاه خود و پیشی گرفتن از دیگر بلاک‌چین‌های رقیب، تغییر به الگوریتم اثبات سهام را حیاتی می‌دیدند.

چطور در شبکه اثبات سهام اتریوم به یک اعتبارسنج تبدیل شویم؟

هر کسی در شبکه اثبات سهام اتریوم می‌تواند توکن‌های اتریوم خودش را استیک کند و سود بگیرد، اما برای اعتبارسنج شدن، نیاز است که حداقل 32 توکن اتریوم را در شبکه استیک کرده باشید. همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر دارایی مورد نیاز برای استیکینگ، به یک کامپیوتر با حداقل سخت افزار نیاز دارید. لازم نیست که رایانه شما سخت افزاری قدرتمند داشته باشد، اما نباید بیش از اندازه قدیمی باشد. برای تبدیل به اعتبارسنج شدن در شبکه اتریوم دو راه پیش روی شما قرار دارد.

آیا مهاجرت اتریوم به الگوریتم اثبات سهام ضروری بود؟

در راه اول، شما می‌توانید با استیک کردن توکن‌های مورد نیاز در شبکه اثبات سهام اتریوم، به یک اعتبارسنج مستقل تبدیل شوید، اما همان‌طور که گفته شد، شما به یک کامپیوتر با حداقل سخت افزار نیاز دارید که بتوانید پس از پیکربندی، آن را به صورت بی‌وقفه روشن نگه دارید. در راه دوم، شما می‌توانید توکن‌های اتریوم مورد نیاز را برای اعتبارسنج شدن در اختیار یک استخر استیکینگ قرار دهید. در استخرهای استیکینگ، سرمایه شما با دیگران یکی می‌شود، سپس یک گره اعتبارسنجی شکل می‌گیرد و در نهایت پاداش‌های اعتبارسنجی بین اعضای استخر استیکینگ تقسیم می‌شود.

جمع‌بندی

به طور کلی، الگوریتم اثبات سهام برای افزایش کارایی، سرعت تراکنش‌ها و توان عملیاتی بالای بلاک‌چین اتریوم، امری ضروری بود. اتریوم با وجود تمام موانعی که الگوریتم اثبات کار به وجود آورده بود، موفق شد تا به پیشرفتی بی‌نظیر دست پیدا کند و حتی برای یک لحظه هم جایگاه دومین ارز دیجیتال برتر بازار را از دست ندهد و سرمایه گذاران زیادی را به سمت خرید اتریوم بکشاند. توسعه‌دهندگان اتریوم همچنین می‌دانستند که برای رشد بیشتر و کسب رضایت بهتر گروه‌های توسعه‌دهنده در حوزه امور مالی غیرمتمرکز، به مهاجرت به الگوریتم اثبات سهام نیاز دارند.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آیا مهاجرت اتریوم به الگوریتم اثبات سهام ضروری بود؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *