بیداری شبکه بیت کوین در سال جدید

بیت کوین

بیت کوین اولین ارز دیجیتال و سیستم پرداخت غیر متمرکز موفق جهان است که در سال ۲۰۰۹ توسط یک خالق مرموز به نام ساتوشی ناکاموتو راه‌اندازی شد. خرید بیت کوین یکی از اولین ترندهای بازار ارزهای دیجیتال بود. می‌دانیم که “کریپتوکارنسی” به گروهی از دارایی‌های دیجیتالی اشاره دارد که در آن تراکنش‌ها با استفاده از رمزنگاری ایمن و تأیید می‌شوند. این تراکنش‌ها اغلب در رایانه‌هایی ذخیره می‌شوند که در سراسر جهان از طریق یک فناوری دفتر کل توزیع‌شده به نام بلاک چین ذخیره می‌شوند. با ورود به سال جدید میلادی، بازار ارزهای دیجیتال دوباره بیدار شد و شاهد افزایش ارزش بازار بیت کوین و قیمت BTC در ماه ژانویه بودیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که با نماد BTC نشان داده می‌شود. اصطلاح “غیر متمرکز” اغلب هنگام بحث در مورد ارز دیجیتال استفاده می‌شود؛ اما معنای آن چیست؟ یک سیستم غیر متمرکز، سیستمی است که در آن قدرت و کنترل دست یک شخص یا نهاد خاص نباشد و یا برای انجام کارها نیاز به شخص ثالثی نباشد. در مورد بیت کوین و در واقع بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، فناوری و زیرساخت حاکم بر ایجاد، عرضه و امنیت آن‌ها به نهادهای متمرکز مانند بانک‌ها و دولت‌ها برای مدیریت آن‌ها متکی نیست. بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده است که کاربران بتوانند مستقیماً از طریق یک شبکه همتا به همتا با یکدیگر در ارتباط باشند. نوعی شبکه که در آن همه کاربران از قدرت یکسانی برخوردارند و مستقیماً بدون سرور مرکزی یا شرکت واسط به یکدیگر متصل می‌شوند. این ویژگی اجازه می‌دهد تا داده‌ها به اشتراک گذاشته شده و ذخیره شوند یا پرداخت‌های بیت کوین به طور یکپارچه بین طرفین ارسال و دریافت شود.

شبکه بیت کوین کاملاً عمومی است، یعنی هر کسی در جهان با اتصال به اینترنت می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. همچنین منبع باز است، به این معنی که هر کسی می تواند کد منبعی را که بیت کوین بر اساس آن ساخته شده است، مشاهده یا به اشتراک بگذارد.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین در یک شبکه همتا به همتا اجرا می‌شود که در آن کاربران برای انجام و تأیید تراکنش‌ها به کمک واسطه ها نیاز ندارند. کاربران می‌توانند کامپیوتر خود را مستقیماً به این شبکه متصل کرده و دفتر کل عمومی آن را دانلود کنند که در آن تمام تراکنش‌های تاریخی بیت کوین ثبت شده است.

این دفتر کل از فناوری موسوم به «بلاک چین» استفاده می‌کند که به آن «فناوری دفتر کل توزیع شده» نیز گفته می‌شود. هر زمان که تراکنش‌های جدید تأیید و به دفتر کل اضافه می‌شوند، شبکه نسخه هر کاربر از دفتر را به‌روزرسانی می‌کند تا آخرین تغییرات را منعکس کند.

تعریف بلاک چین بیت کوین

همانطور که از نام آن پیداست، بلاک چین بیت کوین یک رشته دیجیتالی از «بلاک‌ها» است که به ترتیب زمانی مرتب شده‌اند و هر کدام حاوی اطلاعاتی مربوط به تراکنش بیت کوین است. بیت کوین طوری برنامه ریزی شده است که اجازه می‌دهد بلاک‌های جدید تقریباً هر ۱۰ دقیقه یک بار به بلاک چین اضافه شوند. با توجه به عمومی بودن بلاک چین، همه شرکت کنندگان در شبکه می‌توانند تراکنش‌های بیت کوین را ردیابی و ارزیابی کنند.

تعریف الگوریتم اجماع بیت کوین

بیت کوین دارای هزاران نسخه از یک دفتر کل است و بنابراین نیاز است که کاربران در مورد اعتبار هر تراکنش بیت کوینی که انجام می‌شود، به توافق برسند. این توافق بین همه طرفین چیزی است که به عنوان “اجماع” شناخته می‌شود.

همانطور که بانک‌ها به طور مداوم موجودی کاربران خود را به روز می‌کنند، هر کسی که یک نسخه از دفتر کل بیت کوین را دارد مسئول تایید و به روز رسانی موجودی همه دارندگان بیت کوین است. بنابراین، سؤالی که به وجود می‌آید این است که چگونه شبکه بیت‌کوین تضمین می‌کند که اجماع حاصل شود، حتی اگر نسخه‌های بی‌شماری از دفتر کل عمومی در سراسر جهان ذخیره شده باشد. پاسخ این است که این کار از طریق فرایندی به نام “اثبات کار” انجام می‌شود.

اجماع اثبات کار چیست؟

رایانه‌های موجود در شبکه بیت کوین از فرآیندی به نام اثبات کار (PoW) برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایمن سازی شبکه استفاده می‌کنند. اثبات کار «مکانیسم اجماع» بلاک چین بیت کوین است.

در حالی که Proof-of-Work اولین و به طور کلی رایج‌ترین نوع مکانیسم توافق برای ارزهای دیجیتال است که بر روی بلاک چین اجرا می‌شوند، موارد دیگری نیز وجود دارد، به ویژه اثبات سهام (PoS) که تمایل به مصرف کلی قدرت محاسباتی کمتری و نیاز به انرژی کمتری دارد.

در اثبات کار، مشارکت کنندگان که بیشتر به عنوان «ماینرها» شناخته می‌شوند، وظیفه تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه را بر عهده دارند. آن‌ها باید توان محاسباتی دستگاه‌های سخت‌افزاری خود را برای حل کردن مسائل پیچیده ریاضی به کار گیرند. ماینری که بتواند پاسخ را درست حدس بزند، پاداش می‌گیرد و بلاک جدیدی به بلاک‌های بیت کوین اضافه می‌شود. هر ۱۰ دقیقه یک بلاک جدید تولید می‌شود. ماینرها برای اعتبارسنجی شبکه بیت کوین باید هزینه‌های برق و تعمیر و نگهداری خود را هنگام کار کردن ماشین‌هایشان در تمام روز پوشش دهند، بنابراین تراکنش‌های خرید بیت کوین یا فروش آن که کارمزد بالاتر دارند را در اولویت قرار می‌دهند تا بیشترین پول ممکن را هنگام پر کردن بلوک‌های جدید به دست آورند.

بیت کوین در سال ۲۰۲۳

ارز بازار بیت کوین در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲ حدود ۴۴۳ میلیارد دلار بود که موجب شد این دارایی به عنوان ۱۶مین دارایی با ارزش در جهان شناخته شود. طبق آمار سایت CompaniesMarketCap مارکت کپ بانک آمریکایی و بزرگ جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) حدود ۴۰۲.۷ میلیارد دلار است و در رتبه نوزدهم قرار می‌گیرد. ارزش بیت کوین حتی بیشتر از ارزش Bank of America با رتبه ۳۵ و مارکت کپ ۲۷۴.۴۴ میلیارد دلار و بانک مورگان استنلی (Morgan Stanley) با ارزش ۱۵۹.۹۷ میلیارد دلار شده است.

نابودی بیت کوین

این آمار نشان دهنده این است که بیت کوین با وجود نوظهور و جدید بودن نسبت به رقبای قدیمی و سنتی خود، عملکرد خوبی داشته و توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. ادول پاتل (Edul Patel)، مدیر ارشد شرکت Mudrex در مورد افزایش بیت کوین گفته است که «گاوها فعالانه تلاش می‌کنند تا روند صعودی را دوباره آغاز کنند.» شواهد گویای این است که هیچ چیزی جلودار این دارایی ارزشمند نیست و بیت کوین همچنان پر قدرت ادامه خواهد داد.

نحوه خرید بیت کوین

بیت کوین را می‌توانید مانند سایر ارزهای دیجیتال از صرافی‌ها خریداری کنید. قیمت بیت کوین در زمان نگارش این مقاله حدود ۲۳۳۸۷ دلار است. برای خرید BTC ابتدا باید یک حساب در صرافی‌هایی مثل بایننس، کوکوین، کوینکس و غیره باز کنید و سپس نسبت به خرید بیت کوین اقدام کنید. همچنین می‌توانید برای خرید بیت کوین به صرافی‌های آنلاین معتبر مراجعه کنید.

 

منبع: مقاله «مارکت کپ بیت کوین از بزرگترین بانک های جهان فراتر رفت» در سایت صرافی والکس

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بیداری شبکه بیت کوین در سال جدید

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *