چیپ های ARM در نسل بعدی انقلابی خواهند بود

چیپ های ARM در نسل بعدی انقلابی خواهند بود

در حالی که ARM SoC Mac فروش بسیار خوبی دارد، برخی از تحلیلگران پیش بینی می کنند که فروش رایانه های شخصی ARM در ماه ها و سال های آینده افزایش خواهد یافت. در عرض چهار سال، آنها ممکن است 30 درصد از بازار را به خود اختصاص دهند.

اپل از پایان سال 2020 تغییر رسمی، هرچند هنوز کامل نشده، از پردازنده های اینتل به تراشه های ARM را آغاز کرده است. این یک انقلاب کوچک در فضای رایانه های مصرف کننده است که تنها به حمایت از ابتکارات قبلی کوالکام کمک کرده و این واقعیت را برجسته می کند که RISC تراشه ها در نتیجه گسترش تلفن های هوشمند محبوب تر می شوند.

به گفته استیو برازیر، مدیر عامل شرکت تحقیقات بازار Canalys، تا سال 2026، در چهار سال، نیمی از پردازنده‌های ابری مبتنی بر تراشه ARM خواهند بود و 30 درصد رایانه‌های شخصی از پردازنده ARM استفاده خواهند کرد.

بر اساس گزارش‌ها، تا حد زیادی به لطف اپل و مک‌هایش که فروش آن‌ها از رکود جهانی و حتی کاهش فروش جان سالم به در می‌برد، تراشه‌های ARM تقریباً 15 درصد را در سه ماهه سوم سال جاری کنترل می‌کنند که درصد زیادی از صنعت کامپیوتر

طبق گفته Canalys، اپل در حال حاضر تقریباً 100 درصد Mac های مبتنی بر ARM را می فروشد. به عنوان مثال، مک پرو و ​​گران ترین مک مینی هنوز از پردازنده های اینتل استفاده می کنند. بر اساس IDC، شرکت کوپرتینویی که از نظر سهم بازار در سه ماهه سوم سال 2022 پشت سر لنوو، اچ پی و دل قرار داشت، حدود 13.5 درصد از بازار رایانه های شخصی را با مک های اپل سیلیکون خود در اختیار داشت. دل با 16.1 درصد در جایگاه سوم قرار گرفت. با این حال، این رتبه چهارم دو اتفاق مثبت را برای اپل پنهان می کند. از یک طرف، این شرکت در سه ماهه سوم سال 2022، 10.06 میلیون مک بیشتر از سه ماهه مشابه سال 2021 فروخت. این شرکت کالیفرنیایی فقط محصولات سطح بالایی ارائه می دهد، بنابراین می تواند با فروش کمتر، ارزش بسیار بیشتری تولید کند.

در حالی که مک‌های مجهز به ARM از نظر قدرت قابل توجه‌ترین و جذاب‌ترین رایانه‌های شخصی هستند، کروم‌بوک‌های مجهز به ARM نیز در بازار موجود هستند، البته کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید  کاهش فروش رایانه شخصی در سه ماهه سوم 2022

با توجه به مؤسسات تحقیقاتی مورد سؤال، سهم بازار رایانه های شخصی ARM در پایان سال 2022 بین 13 تا 15 درصد است. که در هر دو مورد نشان دهنده افزایش قابل توجهی نسبت به 9.4 درصد سه ماهه دوم سال 2022 است.

مدیر عامل Canalys مطمئن است که ARM به رشد خود ادامه خواهد داد. به خصوص اگر OEM های اصلی رایانه های شخصی، که در حال حاضر بیشتر به AMD و Intel متعهد هستند، به پردازنده های ARM روی بیاورند.

یک گام اولیه مهم در این مسیر ابتکار مایکروسافت است. برای اینکه توسعه دهندگان بتوانند برنامه های ویندوز را برای دستگاه های مبتنی بر ARM ایجاد کنند. اعلامیه های اخیر کوالکام همچنین باید به بخش رایانه های شخصی نفس تازه ای بدهد.

کسب و کار سن دیگو به تازگی تراشه ARM را برای آینده رایانه شخصی معرفی کرده است. تنها Oryon، تراشه ای که رقیب اصلی M1 و M2 خواهد بود، تاکنون معرفی شده است. اما ممکن است این ابزاری باشد که رایانه های شخصی ویندوزی که روی ARM کار می کنند منتظر آن بوده اند. تا بتوانیم با موفقیت دو ساله Apple Mac مقابله کنیم.

ما فقط یک نام از تراشه ای که منتظرش بودیم می دانستیم: Oryon. سرانجام کوالکام ایده‌های هسته‌هایی که قبلاً به نام Phoenix شناخته می‌شد را برای ایجاد Oryon جذب کرد. پس از خرید Nuvia به قیمت 1.4 میلیارد دلار در سال 2021، هسته CPU پرقدرت داخلی جدید آن.

حتی اگر کوالکام بیش از پنج سال است که روی رایانه های شخصی ویندوز سرمایه گذاری کرده است. مدتی طول می کشد تا این شرکت اطلاعاتی در مورد تراشه های نهایی خود منتشر کند. برای چه مدت؟ چندین ماه، همانطور که سازنده بیان می کند که این تراشه در محصولاتی قرار می گیرد که باید در نیمه دوم سال 2023 در دسترس قرار گیرند. بنابراین، به قول Kedar Kondap، مدیر کل تراشه‌های PC و بازی کوالکام، سال 2024 ممکن است سال «تغییر و تسریع استقرار ARM در رایانه‌های شخصی» باشد.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چیپ های ARM در نسل بعدی انقلابی خواهند بود

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *