چند روز بدون آب می توانیم دوام بیاوریم؟

آب

نیاز انسان برای ادامه حیات به آب و غذا چیزی است که بر همگان آگاه است , اما چیزی که باید بدانیم این است که بدن ما تا چه حد در برابر عدم دریافت آب و غذا مقاوم است و چند روز می تواند بدون دریافت ذره ای غذا و قطره ای آب زنده بماند. مدت ها قبل گاندی نشان داد انسان می تواند 21 روز بدون غذا زنده بماند اما شرایط درباره آب فرق دارد. 60 تا 80 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است. دمای بدن به شدت به آب وابسته بوده و با کاهش آب بدن تعریق زیاد شده و حرارت بدن افزایش می یابد. علاوه بر این ها آب به حرکت آسان مفاصل و تنفس راحت نیز کمک می کند.

دفع مواد زاید و مسموم بدن از طریق ادرار و مدفوع انجام می شود , از فردی دچار مسمومیت یا گزشی سمی شده باشد و از سویی آب بدن خود را نیز از دست داده و راهی برای جایگزینی آن پیدا نشود , احتمال نجاتش بسیار کم است.

بر اساس تحقیقاتی که رندال کی پکر در داشنگاه جرج واشنگتن مشخص شد که هر فردی به طور میانگین می تواند یک هفته بدون آب زنده بماند. اما سایر دانشمندان ترجیح دادند اکثریت افراد را در الویت قرار دهند و حداکثر مقاومت بدن در برابر کمبود آب را 3 الی 4 روز اعلام کردند. البته باید گفت این شرایط نسبت به دمای محیط متغییر است , اگر دمای محیط بالا بوده و فرد در برابر نور مستقیم خورشید قرار گیرد شاید این مدت به یک روز کاهش یابد اما در اگر هوا سرد باشد توانایی تحمل بی آبی بدون شک بیشتر خواهد شد.

به هر حال چیزی که می توان نتیجه گرفت این است که بدن انسان در عین این که بسیار مقاوم است اما در شرایط سخت نیز آسیب پذیر می شود و یکی از روش های به حداقل رساندن این آسیب ها مصرف آب کافی به در طول شبانه‌ روز می باشد.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چند روز بدون آب می توانیم دوام بیاوریم؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *