همه چیز درمورد قیمت نیکل ، نحوه خرید و کاربردها!

همه چیز درباره نیکل

نیکل یکی از عناصر بسیار کاربردی در صنایع است که از مقاومت بالایی برخوردار بوده و ساختاری مکعبی شکل و بلورین دارد. این عنصر به رنگ نقره ای براق و سفید در طبیعت موجود است. از خواص نیکل می توان به سختی و قابلیت چکش خواری آن اشاره کرد. قیمت نیکل در بازار ایران باتوجه به برخی نوسانات متغیر است و از این رو خریداران برای خرید نیکل می بایست به مراکز معتبر آنلاین مراجعه کنند.

عنصر نیکل که در گروه عناصر آهن و کبالت جای دارد، دارای خواص مغناطیسی و فعالیت های شیمیایی مشابهی با این عناصر بوده و در صنایع به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. چکش خواری، انعطاف پذیری بالا و هدایت کننده جریان الکتریسیته از جمله بارزترین ویژگی های نیکل بوده که آن را نسبت به بسیاری از عناصر متمایز کرده است. به دلیل جایگاه ویژه عنصر نیکل در صنایع برآن شدیم تا بیشتر با این محصول، کاربردها و آلیاژهای آن آشنا شویم. همچنین در ادامه به عوامل موثر بر قیمت نیکل در بازار داخلی اشاره ای خواهیم داشت.

نیکل چیست؟ خواص و کاربرد آن

نیکل پنجمین عنصر موجود در طبیعت و از رایج ترین و پرمصرف ترین فلزات در صنایع است که با نماد شیمیایی Ni در جدول تناوبی مشخص می شود. نیکل متشکل از مجموعه ای از کانی هاست که اصلی ترین آن ها عبارتند از: پیروتیت، پنتلاندیت و گارنییریت.از مهم ترین خواص و کاربردهای نیکل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این عنصر از درجه ذوب بالایی برخوردار است.
  • در برابر عواملی همچون اکسیدشدن و سایش، مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.
  • قابلیت چکش خواری بالایی دارد.
  • با عناصر مختلف به راحتی آلیاژ می شود و محصولات جدید و مفیدی را تولید می کند.
  • از نیکل به وفور برای آبکاری فلزات استفاده می شود.
  • امکان بازیافت صد در صدی آن وجود دارد.
  • سختی نیکل چیزی در حدود فولاد است.
  • نیکل را می توان هم به صورت ترکیبات محلول و هم به صورت فلز مورد استفاده قرار داد.
  • در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.
  • در صنایع مختلفی همچون باطری سازی، هوافضا، ساخت لوازم خانگی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

آلیاژهای نیکل

به دسته ای از آلیاژها که در ترکیبات خود حاوی عنصر نیکل هستند، آلیاژ نیکل می گویند. میزان نیکل به کار رفته در این آلیاژها می تواند مقادیر متفاوتی داشته باشد. از جمله مهم ترین آلیاژهای نیکل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلیاژ نیکل-آهن: کاربرد در صنایع مهندسی
  • آلیاژ نیکل-مس: این گروه خود به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از: مونل، کنستانتان و مس-نیکل-روی
  • آلیاژ نیکل-کروم: مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارند.
  • سوپرآلیاژها: این گروه ترکیبی از عناصر نیکل، نیکل آهن و کبالت هستند که می توان از آن ها در دماهای بسیار بالا و تحت تنش شدید استفاده کرد.

4کاربرد مهم نیکل

در ادامه به 4 کاربرد مهم نیکل اشاره می کنیم:

  • کاربرد نیکل در صنعت فلزکاری: درصد زیادی از عنصر نیکل برای ساخت و تولید فولادهای ضدزنگ مصرف می شود.
  • کاربرد نیکل در ساخت سوپرآلیاژها: بسیاری از سوپرآلیاژها که جزء مقاوم ترین و بادوام ترین ترکیبات در صنایع هستند، با ترکیب اصلی نیکل و دیگر عناصر ساخته می شوند.
  • کاربرد نیکل در صنایع تولیدی: در تولید بسیاری از وسایل و تجهیزات صنعتی همچون خنک کننده ها، پمپ ها و انواع پیچ و مهره از فلز نیکل استفاده می شود.
  • کاربرد نیکل در صنایع ساخت و ساز: استفاده از نیکل در ساخت انواع قطعات خودرو، تجهیزات کشتی، قطار و دیگر ماشین آلات صنعتی

نحوه تعیین قیمت نیکل

نحوه تعیین قیمت نیکل برای هر شرکت تولیدکننده متفاوت از دیگری است. عوامل متعددی در تعیین قیمت نیکل نقش دارند که نمی توان اهمیت و تاثیر آن ها را نادیده گرفت. به طور کل قیمت نیکل در بازار ایران با قیمت نیکل در بازار جهانی با تفاوت های فاحشی رو به روست. از جمله عواملی که در این مقوله اثرگذار هستند می توان به شرایط بازارهای خرده فروش، شرایط عمده فروشی، درصد خلوص نیکل، آلیاژهای تولید شده توسط نیکل و تورم بازار اشاره کرد. از آن جایی که در بازار داخلی قیمت نیکل متغیر بوده و با نوساناتی روبه روست، بهترین روش برای کسب اطلاع از قیمت روز این محصول، مراجعه به سایت های معتبر اینترنتی و استعلام قیمت از طریق این مراکز است.

بهترین مراکز خرید نیکل

اهمیت استفاده از نیکل در صنایع مختلف بر هیچ کس پوشیده نیست و این عنصر ارزشمند جایگاه ویژه ای در بازارهای جهانی دارد. کشورهای مختلفی در عرصه تولید فلز نیکل به صورت جدی و تخصصی فعالیت می کنند که در این میان کشور ایران نیز به چشم می خورد. کارخانجات و شرکت های مختلفی در ایران هم اکنون در حال تولید و عرضه نیکل به بازار هستند. این شرکت ها از استانداردهای خاصی تبعیت کرده و از همین رو نیکل با درصد خلوص متفاوتی را به مشتریان ارائه می کنند. برای آشنایی با بهترین مراکز خرید نیکل می توانید در هر نقطه از کشور تنها با مراجعه به مراکز اینترنتی معتبر به لیستی جامع از تولیدکنندگان دسترسی پیدا کنید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : همه چیز درمورد قیمت نیکل ، نحوه خرید و کاربردها!

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *