سرمایه گذاری در احداث نیروگاه های خورشیدی فتوولتائیک در ایران

نیروگاه های خورشیدی در طی سالیان اخیر در کشورمان بسیار گسترش یافته اند

انرژی خورشیدی، همواره به عنوان یک منبع تمام نشدنی مورد توجه بشر قرار داشته است، با توجه به گسترش روز افزون شهرها و صنایع، طبیعتا نیاز به یک منبع انرژی برای تامین برق، مشکل و چالشی جدی محسوب می شود.

با توجه به آلودگی هایی که نیروگاه های فسیلی ایجاد می کنند، کشورهای دنیا به این فکر افتاده اند که چگونه آلودگی تولید شده از نیروگاه های برق را کاهش دهند، از این رو در تمام دنیا استفاده از انرژی های نو جایگاه ویژه ای پیدا کرده است و کشور های مختلف با توجه به اقلیم خود، شروع به سرمایه گذاری و احداث نیروگاه های تجدیدپذیر و بالاخص نیروگاه های خورشیدی فتوولتائیک در طی چندین سال اخیر کرده اند.

کسب درآمد از تولید برق نیروگاه های خورشیدی

با توجه به شرایط تابش کشورمان ایران و وجود بیش از 300 روز آفتابی و همچنین توجیه پذیری به لحاظ فنی و اقتصادی، بهترین نوع نیروگاه های تجدیدپذیر برای احداث، نیروگاه های خورشیدی از نوع فتوولتائیک می باشند.

 

سازمان انرژی های تجدیدپذیر کشورمان (ساتبا) متولی خرید برق حاصل از انرژی های نو می باشد، بنابراین سرمایه گذاران برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی باید به این سازمان رجوع کنند و مراحل اداری را طی کرده و در مرحله آخر برق نیروگاه خورشیدی مربوطه، طی قراردادی تحت عنوان قرارداد خرید برق تضمینی از شخص سرمایه گذار خریده می شود. مدت این قرارداد 20 ساله است و نرخ خرید آن وابسته به ظرفیت نیروگاه احداث شده می باشد. تمامی قوانین و مقررات خرید و مراحل اداری برای احداث یک نیروگاه تجدیدپذیر در سایت سازمان ساتبا آمده است.

رونق صنعت سیستم های خورشیدی در چند سال اخیر

احداث نیروگاه های خورشیدی باعث ایجاد شغل برای چندین هزار نفر در کشور شده است
احداث نیروگاه های خورشیدی باعث ایجاد شغل برای چندین هزار نفر در کشور شده است

بدون شک انرژی خورشیدی، به عنوان بزرگترین راهگشا برای مشکلات زیست محیطی کشورمان به عنوان یک الزام و نه اختیار مطرح است. در همین راستا از سال 1394 تحولی در کشور برای خرید برق تضمینی از نیروگاه های فتوولتائیک بخش خصوصی آغاز شد و جای خوشحالی است که به سرعت توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی مورد استقبال واقع شد.

از آنجایی که سرعت این استقبال با سرعت آموزش فعالان در این حوزه متناسب نبوده است، لذا مجموعه خورشید ایران متشکل از اساتید و نخبگان دانشگاهی، در طی چند سال اخیر اقدام به برگزاری دوره های آموزشی حضوری و غیر حضوری (مجازی) در زمینه آموزش سیستم های خورشیدی کرده است و خروجی آن مهندسین موفقی است که در صنعت سیستم های خورشیدی مشغول بکار می باشند.

فعالیت و کسب درآمد در صنعت سیستم های خورشیدی

لازمه ورود به صنعت سیستم های خورشیدی، آموزش های تخصصی است
لازمه ورود به صنعت سیستم های خورشیدی، آموزش های تخصصی است

سیستم های فتوولتائیک عمدتا به دو دسته متصل به شبکه و جدا از شبکه تقسیم بندی می شوند، در سیستم های متصل به شبکه، می توانیم برق تولید شده توسط نیروگاه های خورشیدی را به شبکه برق تزریق کنیم و پول حاصل از فروش آنرا دریافت کنیم، اما در سیستم های جدا از شبکه، نیروگاه خورشیدی فقط برای تامین برق لوازم شخصی طراحی میگردد و هیچ ارتباطی با شبکه برق وجود ندارد، این نوع سیستم برای مناطق فاقد برق مانند روستاها و مناطق کوهستانی طراحی و نصب می شود.

برای فعالیت در صنعت سیستم های خورشیدی، ابتدا باید به مبانی و اصول انرژی های خورشیدی تسلط یافت و با اصطلاحات آن آشنا شد، در گام بعدی تجهیزات سیستم های خورشیدی مانند انواع پنل های خورشیدی، اینورتر های خورشیدی، باتری های خورشیدی، شارژکنترلر های خورشیدی و سایر ادوات بکار رفته در سیستم های فتوولتائیک را باید به دقت شناخت.

برای فعالیت به عنوان مهندس طراح در حوزه سیستم های فتوولتائیک، باید آموزش طراحی سیستم های خورشیدی فتوولتائیک متصل به شبکه (آنگرید) و منفصل از شبکه (جدا از شبکه یا آفگرید) را به دقت فرا گرفت و با نحوه محاسبات و سایزینگ طراحی نیروگاه های برق خورشیدی در سطوح کیلوواتی و مگاواتی آشنا شده و بصورت کامل تسلط یافت.

طبیعتا قبل از احداث نیروگاه های خورشیدی از نوع متصل به شبکه، نیاز به ارائه طرح توجیهی فنی اقتصادی به مشتری می باشد تا با هزینه ها، بازگشت سرمایه، سود پروژه و سایر ریسک ها آگاه باشد و اگر پروژه را سودده دید، در اینصورت اقدام به سرمایه گذاری کند، لذا یکی از توانایی هایی که مهندسین فعال در این حوزه باید داشته باشند، این هست که آموزش ارزیابی اقتصادی نیروگاه های خورشیدی فتوولتائیک را به دقت دیده باشند تا توانایی لازم برای ارائه یک طرح توجیهی کامل و صحیح را به سرمایه گذار داشته باشند.

با توجه به نوپا بودن این حوزه در کشور، متاسفانه اساتید متخصص و مجرب بسیار کم بوده و عمده کلاس های آموزشی دارای بار علمی پائینی می باشند، لذا برای تسلط و آموزش در این حوزه باید از اساتید مجرب و دارای تخصص بهره برد. مهندس علی زهرائی دارای چندین سال سابقه و فعالیت در صنعت سیستم های خورشیدی می باشد و در آکادمی خورشید ایران تدریس می کنند، در طی 5 سال اخیر بیش از 6000 نفر از آموزش های ایشان بهره برده اند.

آکادمی خورشید ایران در طی چند سال اخیر بصورت حرفه ای در صنعت سیستم های خورشیدی فعالیت دارد، یکی از اهداف مجموعه آموزش فعالین و علاقه مندان به این حوزه می باشد. برای دریافت آخرین اخبار و مقالات آموزشی صنعت سیستم های خورشیدی، به وبسایت خورشید ایران مراجعه نمائید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : سرمایه گذاری در احداث نیروگاه های خورشیدی فتوولتائیک در ایران

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *