نقد و بررسی تلویزیون سری ۵ TLC S535: کیفیت 4K و HDR با قیمت مناسب

تلویزیون های سری ۶ TLC همیشه توجهات را به خود جلب کرده و همه درباره آن صحبت می کنند. اما به سری ۵ ام این تلویزیون ها چرا انقدر بی توجهی می شود؟ شاید دلیل آن این است که اکثر مدل های این سری در گذشته تلویزیون های خوب و با کیفیتی نبوده و جذابیتی برای کاربران نداشتند.

از آنجایی که سری ۵ ام S535 HDR این تلویزیون ها حال با قابلیت هایی که در سری ۶ ام سال ۲۰۱۹ معرفی شده بود، وارد بازار شده، TLC قادر است عملکرد مشابه مدل های قبلی سری ۶ خود را قیمت بسیار پایین تر در اختیار کاربران قرار دهد.

نگاه اولیه

این تلویزیون هوشمند از آنچه که انتظار می رفت بسیار باریک تر است مخصوصا برای تلویزیونی که از قابلیت سیستم نور پس زمینه بهره می برد. هیچ حاشیه خاصی در لبه های آن وجود نداشته و فقط با نوار های آلومینیومی در بخش پایین خود طراحی شده است. پس از باز کردن جعبه و خارج کردن بخش های مختلف، با اینکه پایه های پلاستیکی این دستگاه در نگاه اول کمی سبک و ارزان به نظر می رسند، اما ظاهر باریکشان زیبایی خاصی داشته و شما قادر هستید در دو حالت مختلف آن را پایین تلویزیون جای دهید؛ با عرض بیشتر در سمت کناره ها یا نزدیک تر به مرکز تلویزیون برای جمع و جور به نظر رسیدن. این پایه ها همچنین دارای مدیریت کابل نیز هستند، اما انقدر بزرگ نمی باشند که بخواهید بیشتر از چند کابل HDMI در آن ها جای دهید.

ورودی ها

سری ۵ ام با چهار درگاه HDMI 2.0b همراه با ARC در ورودی چهارم ارائه می شوند. متاسفانه این ورودی ها از HDMI 2.1 پشتیبانی نکرده و این بدین معناست که ویژگی های نسل آینده بازی های ویدئویی با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز و کیفیت 4K امکان پذیر نخواهد بود‌. اگرچه توانایی ارائه این کیفیت با نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز وجود داشته، که عموما برای استفاده های معمولی و افراد که خیلی سخت گیر و وسواسی نیستند کافی می باشد. با اینکه این تلویزیون هوشمند یک نیروگاه قدرتمند برای تجربه بازی های ویدئویی نسل جدید نیست، اما به لطف تاخیر ورودی کم ۱۱ میلی ثانیه ای که در حالت گیمینگ دارد احتمالا برای اغلب بیشتر بازی بازان کفایت خواهد کرد‌.

سیستم عامل و کنترل

بزرگ ترین و مهم ترین تفاوت اصلی میان ریموت های سری ۵ ام و ۶ ام در کنترل صدای آن هاست. متاسفانه در سری ۵ ام خبری از ویژگی کنترل صدا نیست اما از نظر تجربه کاربری، سیستم عامل Roku در حال حاضر حس تازگی بیشتری را به مخاطب منتقل کرده و دارای قابلیت هایی مثل AirPlay و HomeKit نیز خواهد بود. تنظیمات تصویر، صدا و سایر بخش ها باید برای هر ورودی به صورت جداگانه انجام شده و تنظیمات آن ها در یک مرکز مشخص تغییر نمی کند. به همین روی در راه اندازی این تلویزیون، برنامه ریزی، تنظیم و بروزرسانی و نصب نرم افزار ها باید کمی صبور باشید تا بتوانید به همه بخش های مختلف و متنوع رسیدگی کرده و آن ها را تا حد نیاز شخصی سازی کنید.

کیفیت تصویر

بیاید به سراغ کیفیت تصاویر رفته تا ببینیم این تلویزیون با قیمتی که ارائه می کند در این زمینه چه عملکردی خواهد داشت. در این رنج قیمتی این تلویزیون هوشمند سطوح تیره مناسبی را به نمایش گذاشته است که بخشی از این عملکرد به دلیل وجود پنل VA می باشد. متاسفانه وجود این ویژگی نشان دهنده این موضوع خواهد بود که زاویه دید خارجی خیلی فوق العاده و عالی نیست، در نتیجه نمی توان چندان به آن امید وار بود. تا حدی نیز سیستم پس زمینه نور داخلی تاثیر بسزایی در نمایش سطوح سیاه داشته و آن را به میزان زیادی بهبود می بخشد. به لطف این قابلیت رنگ سیاه به اندازه کافی عمیق بوده و هاله اطراف تصاویر روشن را تا حد زیادی کاهش می دهد.

متاسفانه سیستم نور پس زمینه داخلی سری ۵ ام اوج این فناوری را به نمایش نگذاشته و خیلی هم فوق العاده و کامل نیست. در آزمایشات خود بی توجه به اینکه محتوای HDR 10 مشاهده کرده یا به تماشای Dolby Vision نشسته ایم، تفاوت چندانی میان میزان نور SDR و اوج نور پردازی HDR مشاهده نکردیم. در حقیقت این سوال پیش می آید که چرا این تلویزیون را HDR خاطب می کنند، آن هم در حالی که نور کافی برای جلوه دادن هایلایت ها و نمایش عملکرد نهایی ویژگی HDR وجود ندارد. با اینکه کنتراست به اندازه کافی دیده می شود، اما خبری از میزان روشنایی زیاد نیست. به همین روی نمی توان درصد بالایی از جلوه های زیبای HDR را در این تلویزیون نسبت به دیگر دستگاه های هوشمند HDR مشاهده کرد.

از طرف دیگر رنگ نمایشگر با استفاده از نقاط کوانتومی خیلی بهتر به نمایش گذاشته شده و در نتیجه آن طیف رنگی گسترده تر را مشاهده خواهید کرد. اما در این زمینه نیز به خاطر نبودن درجه بالای روشنایی، قادر نیستید حجم قابل توجهی از افزایش رنگ ها را احساس کنید‌.

بیشتر بخوانید  تلویزیون های OLED ال جی مورد تحسین کارشناسان جهان قرار گرفت.

به طور کلی، به شخصه فکر می کنم که کیفیت تصویر این تلویزیون نسبت به آنچه که ممکن است در دستگاه های هوشمند میان رده ای که ۴ سال پیش می دیدیم بهتر بوده و قدمی رو به جلو محسوب شود‌. عملکرد این تلویزیون قابل قبول بوده و حتی می توان آن را فراتر از قیمت خود دانست‌.

تصاویر و وضوح بصری

سری ۵ ام در تصاویر حرکتی نیز عملکرد خوبی داشته است. اگرچه هنوز هم مقداری تاری در تصاویری که به سرعت در حرکت هستند وجود دارد ولی انقدر زیاد و غیر قابل قبول نیست که چندان به چشم آمده و بخواهد تماشای محتوایی مثل مسابقات ورزشی را غیر ممکن کند. سری ۵ ام این تلویزیون هوشمند دارای یک پنل داخلی ۶۰ هرتزی است و محتوای حرکتی روان تر و نرم تری را می توان ایجاد کرد. با اینکه همچنان اجتناب از اصطلاح Soap opera effect ممکن نخواهد بود‌.

در رابطه با محتوای سینمایی و فیلم ها، تصاویر به نمایش در آمده با ۲۴ فریم بر ثانیه بسیار روان به نظر رسیده و بدون هیچ کندی و تاخیری اجرا خواهد شد. موردی که در تلویزیونی در این رنج قیمت فوق العاده محسوب می شود.

کیفیت صدا

اگر بخواهیم کیفیت صدای این تلویزیون را خیلی ساده و سریع بیان کنم؛ توصیه من به شما تهیه یک دستگاه صوتی جداگانه است‌. با پخش موارد صوتی مختلف به راحتی متوجه کمبود عمق صدا و باس کم می شوید که همگی نشان دهنده کیفیت پایین آن هستند. همچنین از طرف دیگر وضوح و شفافیت گفتگو ها تا حد زیادی آسیب دیده و به یکی از ایرادات سیستم صوتی دستگاه اضافه خواهد کرد. همه این مواردی که به آن اشاره کردیم دلایلی هستند که به شما توصیه می کنند بهتر است برای بهره وری از بهترین تجربه، یک محصول صوتی جدا خریداری کرده و آن را به تلویزیون خود متصل کنید‌.

بازی ها و گیمینگ

همانطور که قبل تر اشاره کردیم، پورت های سری ۵ ام تلویزیون TLC از ورودی HDMI 2.1 پشتیبانی نکرده و نشان دهنده این موضوع هستند که خبری از ویژگی های گیمینگ عالی مثل پشتیبانی از نرخ تازه سازی های متفاوت تر یا حالت کاهش تاخیر خودکار نیست. اما در کیفیت 4K و ۶۰ هرتز با داشتن میزان تاخیر کم ۱۱ ثانیه ای در حالت مخصوص بازی، تجربه عناوین مختلف برای کاربران معمولی کامل و کافی محسوب خواهد شد‌. با این حال باز هم به خاطر کیفیت پایین تصاویر اگر فکر می کنید ممکن است HDR به کارتان بیاید، بهتر است به دنبال تلویزیون های متفاوت تری رفته و یک مدل HDR مناسب تر برای خود خریداری کنید.

نتیجه گیری

در یک توصیف کلی، سری ۵ ام تلویزیون های TLC برای کاربرانی که خیلی روی HDR حساسیت نداشته گزینه مناسبی به شمار می رود. استفاده تلویزیون از نقاط کوانتومی دامنه رنگ را برای ارائه یک تصویر غنی گسترش می دهد، در حالی که کنترل سیستم نور پس زمینه سطوح سیاه بهتر و کاهش هاله نور بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهند. همه این ویژگی ها تجربه نهایی شما را نسبت به تلویزیون های موجود در این رنج قیمت تا حد قابل توجهی بهبود می بخشند‌. با اینکه به دلیل نبود نور کافی، محتوای HDR از کمبود جزئیات رنج می برد، اما نظر کاربران روزمره که وسواس زیادی روی کیفیت تصاویر نداشته و به دنبال یک تلویزیون خوش قیمت و به نسبت ارزان هستند را جلب خواهد کرد‌.

آیا جایگزین های بهتری وجود دارد؟

در این برچسب گذاری قیمتی تنها یک تلویزیون وجود دارد که توانایی رقابت با سری ۵ ام TLC را خواهد داشت. آن هم H8G کوانتوم هایسنس می باشد که از سیستم عامل اندروید استفاده کرده، در رنج قیمتی یکسانی قرار داشته و از روشنایی بسیار بیشتری بهره می برد. از طرف دیگر مدل TLC با اینکه در همان حد روشن نیست اما دارای طیف رنگی دقیق تر و بهتری می باشد. در غیر اینصورت تلویزیون های رقیب ال جی و سامسونگ نقطه های کوانتومی یا سیستم نور پس زمینه کاملی ارائه نداده و در زمینه حجم سطوح سیاه در مقایسه با این سری حرف زیادی برای گفتن نخواهند داشت.

طول عمر آن چقدر است؟

تا به اینجای کار تاریخچه تلویزیون های TLC در زمینه کیفیت ساخت بسیار روشن و خوب به نظر می رسد. به همین روی انتظار داریم که سری ۵ ام این دستگاه های هوشمند نیز تا سال های زیادی کاربران خود را همراهی کنند‌.

آیا ارزش خرید دارد؟

بله. برای کسانی که به دنبال یک تلویزیون با کیفیت هستند و می خواهند از عملکرد بهتری در این رنج قیمت بهره مند شوند، سری‌ ۵ ام TLC یکی از بهترین گزینه های بودجه ای موجود در بازار امروز خواهد بود‌.

نکات مثبت: سیستم نور پس زمینه عالی، سطوح سیاه خوب، کنترل بالای نور پشتی، طیف رنگی بالا تر، تاخیر ورودی کم

نکات منفی: روشنایی پایین، HDR هیجان انگیز و عالی نیست، پروسه راه اندازی درگیر کننده

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نقد و بررسی تلویزیون سری ۵ TLC S535: کیفیت 4K و HDR با قیمت مناسب

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *