نحوه عیب یابی و تعمیر کیبورد لپ تاپ

کیبورد لپ تاپ

شاید گاهی اوقات این سوال در ذهن شما نقش ببندد که چگونه می توانید کیبورد لپ تاپ خود را باز کنید و آن را تمیز و یا تعمیر نمایید؟ اساسا کیبورد لپ تاپ یکی از قطعاتی است که نسبت به سایر بخش های لپ تاپ سریعتر کثیف می شود و ممکن است گاهی اوقات در اثر ریختن یک مایع بر روی کیبورد به طور کامل غیرقابل استفاده گردد.

به طورکلی بدون داشتن یک کیبورد سالم کامپیوتر شما به یک دستگاه بلا استفاده تبدیل می گردد. درخصوص لپ‌ تاپ ‌ها این مسئله بسیار اساسی تر است؛ زیرا  نمی ‌توانید مانند کامپیوترهای رومیزی، کیبورد لپ ‌تاپ خود را به آسانی تعویض نمایید. تعمیر و نگهداری از کامپیوترها باید به یک عادت تبدیل گردد ولی برخی از اوقات احتمال دارد تا مسائل از جایی خود را نشان دهند که تصورش را هم نمی کردیم. در صورتی که کیبورد لپ تاپ شما از کار افتاده است، اصلا نگران نباشید. در این بخش تصمیم داریم تا تمامی اطلاعاتی را شرح دهیم که به منظور تعمیر کیبورد لپ ‌تاپ احتیاج دارید.

دلایل خرابی کیبورد لپ تاپ

  • کیفیت ساخت ضعیف: در این مواقع، کیبورد شما خراب شده و باید توسط یک منبع معتبر آن را تهیه کنید و در اولین فرصت تعویض نمایید.
  • اتصالات نامناسب: در بعضی از مواقع، لپ ‌تاپ باید باز شود و کیبورد آن دوباره به مادربرد اتصال یابد.
  • گرد و غبار: تمیز کردن کیبورد لپ‌ تاپ می ‌تواند این مسئله را برطرف نماید.
  • استفاده از درایور نا‌مناسب: این مسئله با حذف و نصب مجدد درایور برطرف خواهد شد.

همانگونه که در موارد بالا ذکرکردیم، دو مورد از این ایرادات به آسانی برطرف می گردند ولی دو مورد دیگر به زحمت بیشتری احتیاج دارند. یکی از سختی های این موضوع اینجاست که انجام هر نوع کار تعمیراتی که به باز کردن لپ ‌تاپ احتیاج داشته باشد، با توجه به کمپانی تولیدکننده ی آن دستگاه، روش های متفاوتی دارد. حتی احتمال دارد تا در دو مدل لپ ‌تاپ از یک کمپانی نیز روش ها تفاوت داشته باشند.

نحوه بازگردانی و یا آپدیت درایور کیبورد لپ تاپ

یکی از آسان ترین روش های حل ایرادات مربوط به کیبورد لپ ‌تاپ، آپدیت درایور کیبورد می باشد. برای انجام این پروسه ابتدا باید بر روی کلید استارت بزنید و سپس عبارت Device Manager را جستجو نمایید. در نتایج نمایش داده‌ شده، بر روی آیکون Device Manager کلیک نمایید. در فهرست دستگاه‌ ها، گزینه‌ ی Keyboards را پیدا کنید و دو بار بر روی آن کلیک کنید. اکنون بر روی نام کیبورد رایانه ی خود کلیک راست نمایید (به طور معمول با نام Standard PS/2 Keyboard مشاهده می گردد) و گزینه‌ ی Properties را انتخاب کنید. در نهایت، در قسمت بالای پنجره‌ ی جدید، گرینه ی Driver را انتخاب کنید.

در این بخش باید گزینه ‌ی Update Driver را انتخاب نمایید و منتظر باشید تا ویندوز درایور جدید را دریافت نموده و نصب نماید. در نهایت، کیبورد را با استفاده از ویرایشگر متن نظیر نرم افزار Notepad خود ویندوز بررسی نمایید. در صورتی که شانش داشته باشید، کیبورد شما باید به طور کاملا درست به ادامه ی کار خود بپردازد.

آیا کیبورد دستگاه شما هنوز ایراد دارد؟

اینبار یابد گزینه‌ی Uninstall Device را انتخاب نمایید و منتظر بمانید تا درایور کیبورد شما حذف گردد. زمانی که فرآیند حذف درایور به اتمام رسید، باید ویندوز خود را دوباره راه‌ اندازی نمایید و منتظر بمانید تا درایور کیبورد شما دوباره نصب گردد. همچنین، می ‌توانید با انتخاب مسیر Action > Scan for Hardware Changes ویندوز را به منظور نصب فوری درایور راهنمایی نمایید.

توجه داشته باشید تا در این بخش، یک گزینه ی دیگر به ‌نام Rollback Driver قابل مشاهده می باشد که در بسیاری از زمان ها به رنگ خاکستری و غیر ‌فعال است اما در صورتی که جدیدترین آپدیت آن را نصب کرده باشید، این گزینه برای دستگاه شما به ‌عنوان قسمتی از آپدیت های ویندوز فعال می گردد. پس در صورتی که کیبورد شما اخیرا از فعالیت باز ایستاده است، گزینه ‌ی Rollback Driver را انتخاب کرده و منتظر نصب درایور جدید دستگاه خود باشید.

بیشتر بخوانید  رونمایی از لپ‌ تاپ عجیب ریزر با سه نمایشگر در CES 2017

اگر کیبورد لپ تاپ شما به درستی کار نمی کند، آن را تمیز کنید !

به طورکلی تمیز کردن کیبوردهای استاندارد بسیار راحت می باشد ولی در خصوص کیبورد لپ ‌تاپ آنجام این کار دشوار می باشد. به منظور حذف و خارج‌ک ردن گرد و غبار از کیبورد کامپیوترهای رومیزی، باید میزان مشخصی ضربات فیزیکی وارد نماییم. انجام این کار در کیبوردهای وایرلس و یا USB بسیار آسان است ولی در خصوص صفحه‌ کلید لپ ‌تاپ شما داستان تفاوت دارد.

در کل نمی ‌توانید به راحتی به پشت لپ ‌تاپ ها ضربه وارد کنید و یا آن ها را تکان دهید و احتمال آسیب‌ زدن به قطعات داخلی را توجه نداشته باشید. به هر حال، می ‌توانید گرد و غبار را از کیبورد لپ‌ تاپتان خارج کنید. به همین دلیل، ابتدا لپ تاپتان را خاموش نمایید. سپس، بخش پایینی آن را رو‌ به ‌بالا نگاه داشته و به صورتی که کیبورد خود را رو ‌به ‌پایین قرار داده اید. سپس، بسیار آرام به پشت دستگاه ضربه بزنید. پس از آن، انگشتان خود را بر روی همه ی دکمه های کیبورد بچرخانید تا گرد و غبار باقی‌مانده خارج گردد. بعد از اتمام کار، اطمینان حاصل نمایید که همه ی گرد و غبار‌ها را از روی میز کار لپ تاپ خود پاک کرده‌ اید.

در صورتی که باز‌هم گرد و غبار در کیبورد لپ تاپ شما باقی‌ مانده است و نمی ‌توانید آن ها را خارج نمایید، از فشار هوا و یا محلول ‌های تمیز کننده ‌ی کیبورد می ‌توانید به منظور خارج‌ کردن آن استفاده نمایید. توجه داشته باشید که خارج ‌کردن گرد و غبار نمی ‌تواند خطا‌های اساسی مربوط به کیبورد را برطرف نماید ولی در صورتی که گرد ‌و غبار سبب ازکار افتادن چند دکمه شده باشد، این فرآیند به رفع آن کمک خواهد کرد. راهنمایی ‌های ما به منظور تمیزکردن لپ ‌تاپتان، شامل قسمت هایی برای تمیز کردن کیبورد هم می ‌شود.

در صورتی که کیبورد لپ ‌تاپ شما پس از بررسی درایور و تمیز کردن گرد و غبار همچنان به درستی کار نمی کند، زمان آن رسیده است که این مسئله را با دستان خود برطرف کنید. در صورتی که از تمامی این مراحل به منظور تعمیر صفحه‌ کلید لپ تاپ خود استفاده می نمایید، به این نکته توجه داشته باشید که همه ی خطرها و مسئولیت‌ های استفاده از این روش ها برعهده ‌ی خودتان است.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: makeuseof

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نحوه عیب یابی و تعمیر کیبورد لپ تاپ

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *