نحوه حذف برنامه های سیستمی ویندوز

نحوه حذف برنامه های سیستمی ویندوز

ویندوز دارای بسیاری از برنامه های از پیش نصب شده برای کمک به بهره وری شما است. با این حال، برخی از این برنامه ها ممکن است برای همه مفید نباشند و در نهایت فضای ذخیره سازی و منابع رایانه شما را مصرف کنند. چنین برنامه هایی را نمی توان مستقیماً حذف کرد. با این حال، ما چند راه حل برای کمک به حذف برنامه های سیستم در ویندوز داریم.

امن ترین راه برای حذف برنامه های سیستم در ویندوز استفاده از Windows PowerShell است. این کار را می توان با وارد کردن یک دستور انجام داد و بقیه پاکسازی توسط خود ویندوز انجام می شود.

برنامه های از پیش نصب شده ویندوز را با استفاده از POWERSHELL حذف کنید

Windows PowerShell به شما امکان کنترل کامل بر رایانه ویندوزی خود را می دهد و به شما امکان می دهد هر برنامه از پیش نصب شده را حذف کنید. می توانید برنامه های انتخابی را یکی یکی حذف کنید یا حتی حذف همه برنامه های سیستم را به یکباره انتخاب کنید. ما هر دو راه را در زیر نشان داده ایم.

برای انجام این فرآیند می توانید از Windows PowerShell یا Command Prompt استفاده کنید.

روش 1. برنامه های داخلی ویندوز را یکی یکی حذف نصب کنید

مرحله 1: Windows + S را روی صفحه کلید خود فشار دهید و PowerShell را جستجو کنید. ” Run as administrator” را انتخاب کنید.

نحوه حذف برنامه های سیستمی ویندوز

مرحله 2: در پنجره PowerShell، دستور زیر را قرار دهید. با این کار تمام برنامه های نصب شده روی رایانه همراه با نام بسته آنها به شما نشان می دهد.

Get-AppxPackage | Select Name, PackageFullName

مرحله 3: از سمت چپ، نام برنامه ای را که می خواهید حذف کنید، جستجو کنید. اکنون نام بسته مربوطه را برای آن برنامه از سمت راست کپی کنید.

نحوه حذف برنامه های سیستمی ویندوز

مرحله 4: در پنجره PowerShell به پایین اسکرول کنید و دستور زیر را وارد کنید. <PackageFullName>  را با نام برنامه ای که کپی کرده اید جایگزین کنید. بعد از وارد کردن دستور کامل Enter را فشار دهید.

Remove-AppxPackage <PackageFullName>

نحوه حذف برنامه های سیستمی ویندوز

در اینجا نمونه ای از نحوه حذف برنامه YourPhone از دستگاه ویندوز خود را نشان داده ایم.

روش 2: حذف برنامه ها از یک کاربر محلی در رایانه شخصی ویندوز

همچنین می‌توانید برنامه‌های سیستم را از یک حساب محلی خاص در رایانه ویندوز خود حذف کنید و در عین حال آن برنامه‌ها را در پروفایل‌های دیگر کاربران فعال نگه دارید. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است.

مرحله 1: Windows PowerShell را در رایانه خود باز کنید. از آنجایی که از یک حساب محلی استفاده می کنید، نیازی نیست PowerShell/CMD را به عنوان سرپرست در اینجا اجرا کنید.

مرحله 2: دستور زیر را وارد کنید تا لیستی از همه برنامه ها را دریافت کنید. این به ما نام کامل بسته مورد نیاز را می دهد.

Get-AppxPackage | Select Name, PackageFullName

مرحله 3: نام برنامه مورد نظر برای حذف را از سمت چپ کپی کنید.

نحوه حذف برنامه های سیستمی ویندوز

مرحله 4: از دستور زیر برای حذف آن برنامه از حساب کاربری محلی استفاده کنید. <UserName>  را با نام حساب محلی و <AppName>  را با نام برنامه ای که کپی کرده بودیم جایگزین کنید.

Get-AppxPackage -user <UserName> <AppName> | Remove-AppxPackage

نحوه حذف برنامه های سیستمی ویندوز

در اینجا مثالی از نحوه استفاده از این دستور برای حذف نصب برنامه Microsoft ZuneMusic از یک حساب محلی آورده شده است.

مرحله 5: پس از اتمام فرآیند، رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید.

بیشتر بخوانید  رفع خطای This app has been blocked for your protectionدر ویندوز:9 روش

روش 3: همه برنامه های از پیش نصب شده ویندوز را با یک حرکت حذف کنید

مرحله 1: PowerShell را با فشار دادن Windows + S روی صفحه کلید خود جستجو کنید. آن را به عنوان مدیر اجرا کنید.

نحوه حذف برنامه های سیستمی ویندوز

مرحله 2: دستور زیر را وارد کنید. با این کار تمام برنامه های از پیش نصب شده از رایانه ویندوز شما حذف می شود.

Get-AppxPackage | Remove-AppxPackage

توجه: برخی از برنامه‌ها مانند مرورگر مایکروسافت اج ممکن است با استفاده از این روش حذف نصب انبوه حذف نشوند. در چنین مواقعی، باید با استفاده از روش حذف یک برنامه، آن را به صورت دستی حذف کنید.

مرحله 3: رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید تا باقیمانده نمادها و میانبرهای برنامه های حذف شده پاک شود.

اگر می خواهید تغییرات ایجاد شده توسط برنامه های سیستمی را که انبوه حذف می کنند، معکوس کنید، می توانید از Windows PowerShell نیز برای آن استفاده کنید. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است.

بازیابی برنامه های حذف شده سیستم در ویندوز

توجه: برای بازیابی برنامه های سیستم باید یک اتصال اینترنتی فعال داشته باشید. این فرآیند حدود 10 دقیقه طول می کشد و در طی آن باید پنجره PowerShell را باز نگه دارید.

مرحله 1: Windows PowerShell را باز کنید و آن را به عنوان مدیر اجرا کنید.

نحوه حذف برنامه های سیستمی ویندوز

مرحله 2: دستور زیر را در PowerShell کپی و پیست کنید. با این کار تمام برنامه های سیستمی حذف شده یا گم شده در ویندوز دوباره نصب می شود.

Get-AppxPackage -AllUsers| Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}

مرحله 3: Windows PowerShell را ببندید و کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید.

سوالات متداول در مورد حذف برنامه های سیستم در ویندوز

  1. آیا حذف برنامه های سیستم در ویندوز بی خطر است؟

بله، حذف برنامه های سیستمی در ویندوز که به آنها نیاز ندارید کاملاً بی خطر است. با این حال، توصیه می شود از Windows PowerShell یا Command Prompt برای حذف آنها استفاده کنید. اگر قصد دارید از یک برنامه شخص ثالث برای حذف برنامه ها از رایانه ویندوز خود استفاده کنید، مطمئن شوید که برنامه از یک منبع معتبر ارائه شده است. در غیر این صورت، می تواند به سیستم فایل ویندوز شما آسیب برساند.

  1. آیا برنامه های حذف شده پس از به روز رسانی ویندوز بازیابی می شوند؟

اگر یک برنامه سیستمی را در ویندوز حذف کنید، اگر به‌روزرسانی اصلی ویندوز باشد، بازیابی می‌شود. با این حال، اگر به‌روزرسانی فقط شامل وصله‌ها یا رفع اشکال باشد، برنامه حذف‌شده شما به‌طور خودکار بازیابی نمی‌شود. هیچ راه روشنی برای بررسی اینکه آیا به‌روزرسانی یک برنامه را بازیابی می‌کند یا خیر وجود ندارد. بنابراین، اگر قصد دارید دستگاه ویندوز خود را به روز کنید، باید آماده باشید که دوباره برنامه را به صورت دستی حذف کنید.

برنامه ها را در ویندوز خود حذف کنید

حذف برنامه‌های سیستمی که استفاده نمی‌کنید می‌تواند فضای ذخیره‌سازی را در رایانه ویندوز شما آزاد کند. اگر دچار پارانوئید هستید که ممکن است به طور تصادفی یک برنامه مهم را حذف کنید و سیستم خود را در یک حلقه راه‌اندازی قرار دهید، نگران نباشید زیرا ویندوز به اندازه کافی هوشمند است تا از این اتفاق جلوگیری کند. با این حال، اگر احساس می کنید که تنظیمات ویندوز خود را به هم ریخته اید، راهنمای ما را در مورد بازیابی ویندوز در رایانه خود دنبال کنید.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نحوه حذف برنامه های سیستمی ویندوز

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *