لایت نود چه ارتباطی با نود بیت کوین دارد؟

لایت نود چه ارتباطی با نود بیت کوین دارد؟

اگر به دنبال موفقیت در عرصه ارز‌های دیجیتال هستید باید با اصطلاحات، کارکرد و عملکرد کریپتوکارنسی‌های مختلف آشنا باشید و بدانید که پشت پرده خرید و فروش ارز‌های دیجیتال مثل بیت کوین چه سازوکاری وجود دارد. یکی از نکات اصلی که پیرامون بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال وجود دارد ماهیت شبکه بلاک چین و غیرمتمرکز بودن آن است. غیرمتمرکز بودن یک شبکه به این معناست که هیچ نهاد یا شخص خاصی بر آن حوزه نظارتی ندارد. برای همین در چنین نوع شبکه‌ای باید سازوکاری وجود داشته باشد که امنیت شبکه را تضمین کند. اینجاست که مفهوم نود بلاک چین وارد ماجرا می‌شود. یکی از مهم‌ترین نود‌های فعال Bitcoin nodeاست. در این شبکه نود‌ها به شکل یک نقطه یا گره‌های ارتباطی عمل می‌کنند. حال پیش از آنکه بخواهید وارد دنیای ارز دیجیتال شوید و از صرافی‌های معتبر اقدام به خرید و فروش کریپتوکارنسی کنید، بهتر است راجع به این دنیا اطلاعات کسب کنید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از مهم‌ترین ساز و کار‌های شبکه بلاک چین یعنی نود بیت کوین آشنا کنیم.

نود بیت کوین چیست؟

هر دستگاهی که به شبکه بلاک چین بیت کوین متصل می‌شود یک نوع نود در این شبکه در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا هر دستگاه در شبکه بلاک چین به عنوان یک نود بین دستگاه‌های مختلف و مارکت ارتباط برقرار می‌کند. ساختار بلاک چین اقتضا می‌کند که شبکه نود‌ها طوری طراحی شوند که به صورت جداگانه و غیرمتمرکز استفاده شوند. ولی این اتصالی که قرار است میان اعضای شبکه برقرار شود نیازمند یک نود یا یک دستگاه است. بنابراین نود در ارز دیجیتال به معنی یک پل ارتباطی است که از طریق آن می‌توان پیام‌ها را ارسال و دریافت کرد.

یکی از معروف‌ترین نود‌ها در ارز دیجیتال نود بیت کوین است که اصلی‌ترین وظیفه‌ای که برایش در نظر گرفته شده، برقرار کردن ارتباط بین دستگاه‌ها و تأمین امنیت شبکه بلاک چین بیت کوین است. نود‌ها خودشان انواع مختلفی دارند که در ادامه این مقاله آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

دو نوع نود بیت کوین چه هستند؟

پیشتر بیان کردیم که نود بیت کوین چیست حال در ادامه قصد داریم برای این‌که با ساز و کار نود‌ها در بیت کوین آشنا شوید لازم است که به انواع نود‌ها در شبکه بلاک چین بیت کوین اطلاعاتی کسب کنید. در بیت کوین دو نوع نود وجود دارد که آن‌ها را به نوبت بررسی می‌کنیم:

فول نود

به نود‌هایی که تمامی قوانین شبکه بلاک چین را پذیرفته‌اند و مستقیم به شبکه وصل هستند فول نود گفته می‌شود. هر فول نود یک بلاک چین منحصر به فرد است و وظیفه اصلی‌اش پشتیبانی و امنیت شبکه است. بنابراین حضور فول نود‌ها در شبکه ضرورت دارد.

لایت نود

لایت نود با نود سبک یکی از انواع نود بیت کوین است که وظیفه اصلی آن تأیید بلاک‌های رأس زنجیره (Block Headers) و تأیید ساده پرداخت “SPV” است. این نوع نیازی ندارد که همه داده‌های شبکه را دریافت و ذخیره کند زیرا به فول نودها وابسته است. تفاوت این دو نود بیت کوین در سطح اختیارات، امنیت و میزان داده‌های دریافتی از شبکه بلاکچین بیت کوین است.

 

لایت نود چه ارتباطی با نود بیت کوین دارد؟

لایت نودها چگونه کار می‌کنند؟

از نکاتی که پیرامون لایت نود‌ها باید بیان کنیم این است که کاملاً اتکای به فول نود‌ها دارند. اگر فول نودی در شبکه بیت کوین وجود نداشته باشد تا تراکنش‌های لایت نود‌ها را تأیید کند، شبکه تفاوتی با شبکه متمرکز نخواهد داشت. بنابراین نود بیت کوین از نوع لایت نود کاملاً برای وجودش متکی به فول نود است.

لایت نود در نود بیت کوین به نوعی یک شخص ثالث است که دسترسی کاربران را برای رسیدن به والت‌ها راحت‌تر می‌کند. اگر دیتا‌هایی از یک تراکنش نامعتبر وجود داشته باشد و سوابق تراکنش‌های سابق به شکل کامل وجود نداشته باشند، یک لایت نود ممکن است این تراکنش را تأیید کند ولی چون متکی بر فول نودهاست، کل تراکنش توسط فول نود رد خواهد شد. بنابراین در نود بیت کوین، لایت نود و فول نود به نحوی مکمل یکدیگر هستند و به هر دویشان برای به دست آوردن یک شبکه غیر متمرکز نیاز است.

چرا از نود بیت کوین استفاده می‌شود؟

کاربران ارز دیجیتال به دلایل مختلفی اقدام به ایجاد نود بیت کوین می‌کنند و وارد این ماجرا می‌شوند. داشتن نود بیت کوین به کاربر کمک می‌کند تا به طور مستقل در وضعیت شبکه بلاک چین بیت کوین اثرگذار باشد. فواید خاصی برای نود بیت کوین وجود دارد که به همین دلیل کاربران به این سمت رو می‌آورند. سه مورد از ویژگی‌های اصلی و فواید نود بیت کوین عبارتند از:

  • کاربران با ایجاد کردن نود بیت کوین می‌توانند عرضه این ارز دیجیتال را بررسی کنند و وضعیت شبکه را در نظر بگیرند.
  • می‌توانند با دارا شدن نود بیت کوین از دوبار خرج شدن توکن‌ها جلوگیری کنند.
  • کاربران می‌توانند بدون این‌که از شخص سومی کمک بگیرند از بیت کوین استفاده کنند. نود‌ها به کاربران اجازه می‌دهند که تراکنش‌های خود را تأیید و پخش کنند.

هنگامی که توانستید آگاهی و اطلاعات خود را پیرامون اصطلاحات ارز‌های دیجیتال بالا ببرید می‌توانید وارد پلتفرم صرافی‌های معتبر مثل والکی شوید و اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال کنید.

حرف آخر

شما با آشنا شدن با اصطلاحات مهم در دنیای کریپتوکارنسی و دنبال کردن ساز و کار‌های آن می‌توانید به شکلی بهتر سرمایه‌گذاری کنید و دقیق‌تر در این بازار اقدام به خرید و فروش کنید.

منبع:

https://wallex.ir/blog/types-of-nodes-in-the-bitcoin-network/

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : لایت نود چه ارتباطی با نود بیت کوین دارد؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *