کیف پول دیجیتال چیست؟ آشنایی با کیف پول دیجیتال

کیف پول دیجیتال چیست؟ آشنایی با کیف پول دیجیتال

کیف پول دیجیتال چیست و چطور کار می‌کند؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ سؤالات مختلف درباره والت کریپتو، ذهن همه علاقه‌مندان ورود به حوزه ارز دیجیتال را مشغول کرده است. درست مثل نگهداری از پول نقد و کارت‌های اعتباری با کیف پول عادی، ارز دیجیتال نیز والت‌های مخصوص دارد. از انواع مختلف کیف پول مجازی برای نگهداری و تراکنش رمزارزها استفاده می‌شود. در نوشته زیر، طرز کار والت کریپتو را به‌طورکامل بررسی می‌کنیم. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا حفاظت امن از دارایی‌های مجازی‌تان را به‌خوبی یاد بگیرید.

کیف پول دیجیتال چیست؟ راهکاری مدرن برای تأمین امنیت ارز دیجیتال

کیف پول دیجیتال یا والت ارز دیجیتال (Cryptocurrency Wallet)، یک راهکار برای حفظ و نگهداری کوین‌ها است. والت مجازی عملکردی مشابه کارت بانکی دارد. در کارت‌های بانکی دسترسی به پول نقد وجود ندارد اما با استفاده از آن می‌توان تراکنش مالی را انجام داد. حفاظت از دارایی در دنیای کریپتو فقط توسط تریدرها انجام می‌شود. در حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین خبری از یک نهاد حفاظتی یا قضایی نیست. 

بدون استفاده از کیف پول مجازی، دارایی‌های کریپتوی یک تریدر همیشه در معرض خطر هستند. به‌همین‌دلیل، پاسخ به سؤال «کیف پول دیجیتال چیست» یکی از مباحث مهم و ابتدایی در تدریس خصوصی ارز دیجیتال است. کیف پول دیجیتال، سطح ایمنی دارایی مجازی را به دو صورت نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری افزایش می‌دهد. والت‌های کریپتو از نظر امکانات و قابلیت‌های مختلف متفاوت هستند. با توسعه شبکه‌های بلاک چین و معرفی ارزهای جدید، تنوع کیف پول مجازی نیز بیشتر می‌شود. 

  • سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی زوم تک در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

کاربردهای اصلی کیف پول دیجیتالی شامل ذخیره، نگهداری امن، دریافت، پرداخت و انتقال دارایی می‌شود. این اختراع مدرن، فقط برای ذخیره و نگهداری از ارزهای دیجیتال کاربرد ندارد. بعضی از والت‌های کریپتو قابلیت معامله یا حتی سرمایه‌گذاری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. والت‌های یا به‌صورت نرم‌افزار روی دستگاه‌های مختلف نصب می‌شوند یا سخت‌افزارهایی به شکل USB هستند. کیف پول نرم‌افزاری رایگان است اما برای تهیه والت سخت‌افزاری ارز دیجیتال باید هزینه‌اش را پرداخت کنید.

طریقه استفاده از کیف پول دیجیتال؛ آشنایی با طرز کار والت کریپتو 

آشنایی با طرز کار کیف پول دیجیتال کار دشواری نیست. رابط کاربری بیشتر والت‌های کریپتو طراحی فوق‌العاده‌ای دارد و همین موجب راحتی کار با آن‌ها شده است. دریافت و ارسال رمزارز در والت به‌راحتی فرستادن یک ایمیل است. حتی بهترین کیف پول بیت کوین هم طراحی ساده‌ای دارد. معمولاً با تهیه هر کیف پول، یک راهنمای استفاده از جانب توسعه‌دهنده دریافت خواهید کرد. در تراکنش با کیف پول، والت به‌عنوان واسطه بین کاربر و شبکه عمل می‌کند و دستور را به شبکه بلاک چین می‌فرستد. 

در واقع، کیف پول دیجیتال، عملکرد نوعی رابط کاربری بین تریدر و شبکه را ایفا می‌کند و ذخیره کوین در آن رخ نمی‌دهد. دارایی مجازی هر تریدر در بلاک چین موجود است و والت کریپتو، یک برنامه برای حفاظت و مدیریت دارایی است. در کیف پول دیجیتالی، سابقه تراکنش‌ها روی بلاک‌چین ثبت می‌شود. زمانی که به یک تریدر دیگر ارز دیجیتال می‌فروشید، هیچ دارایی چه به صورت مجازی چه فیزیکی منتقل نمی‌شود. هنگام ترید رمزارز فقط مالکیت کوین‌های شبکه به فرد دیگر منتقل خواهد شد.

کیف پول دیجیتال چیست؟ آشنایی با کیف پول دیجیتال

امنیت کیف پول ارز دیجیتال؛ بررسی کلید عمومی و خصوصی به زبان ساده

دنیای ارز دیجیتال از مجموعه اصطلاحات وابسته تشکیل شده است. برای مثال، برای آشنایی با ماینینگ بیت کوین باید با پاسخ سؤال «هاوینگ چیست» آشنا باشید. مفاهیم والت‌های کریپتو نیز درهم‌تنیده است. برای آنکه بهتر بدانیم کیف پول دیجیتال چیست باید دو مفهوم کلید خصوصی و کلید عمومی را بررسی کنیم. کلید عمومی (Public Key) و کلید خصوصی یا اختصاص (Private Key) دو رشته متنی در همه والت‌ها هستند. 

این کلیدها که همیشه در کیف پول مجازی ذخیره هستند، مالکیت فرد روی ارز دیجیتال را مشخص می‌کنند.مقایسه کیف پول ارز دیجیتال با کارت اعتباری برای درک بهتر کلید عمومی و خصوصی به ما کمک می‌کند. روی هر کارت بانکی، یک شماره درج شده است. شماره‌ای که روی کارت حک شده، عمومی است و برای انجام تراکنش کاربرد دارد. 

تراکنش ارز دیجیتال نیز با اشتراک‌گذاری کلید عمومی انجام می‌شود. کلید خصوصی نیز یک رشته‌متن از ارقام و حروف انگلیسی است و رمز کیف پول مجازی محسوب می‌شود. دارایی اصلی یک تریدر، کلید خصوصی کیف پولش است. اگر کلید خصوصی یک والت به دست فرد دیگری بیفتد، او قادر است دارایی مختص به والت را به حسابش منتقل کند.

منظور از آدرس کیف پول چیست؟ راهی آسان برای تراکنش رمزارز

هرچه از مقایسه بیشتر استفاده کنیم، درک پاسخ «کیف پول دیجیتال چیست» نیز راحت‌تر می‌شود. همان‌طور که هر کارت بانکی یک شماره حساب دارد، برای یک والت نیز آدرس طراحی شده است. آدرس کیف پول، مفهوم دیگری است. با استفاده از آدرس، فرایند تراکنش بین تریدرها یا صرافی‌ها تسهیل می‌شود. عبارت متنی کلید اختصاصی طولانی و پیچیده است (64 حرف) تا امنیتش در برابر هکرها تضمین شود. در بیشتر کیف‌های پول دیجیتال، یک عبارت 12 تا 24 کلمه‌ای با نام عبارت بازیابی به کاربران داده می‌شود. 

در کیف پول‌های مجازی جدید برای حفظ امنیت امکان مشاهده مستقیم کلید اختصاصی و عمومی وجود ندارد. عبارت بازیابی برای محافظت از والت کافی خواهد بود. از طرف دیگر، کلید عمومی نیز آنقدر طولانی است (34 حرف) که اشتراکش با دیگران دشوار می‌شود. آدرس والت کریپتو مثل کلیدهای اختصاصی و عمومی یک رشته متنی است؛ اما اشتراک‌گذاری‌اش با دیگران هیچ خطری ندارد. عبارت آدرس کوتاه‌تر است و نگهداری از آن در حافظه گوشی یا ارسالش درون برنامه‌های پیام‌رسان، دارایی را به خظر نمی‌اندازد.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال؛ آشنایی با انواع والت کریپتو

بیشتر صرافی‌ها یک کیف پول به تریدرها پیشنهاد می‌کنند. در این نوع از نگهداری، کلید خصوصی در دسترس کاربر قرار نمی‌گیرد. والت صرافی، کیف پول امانی نام دارد. انواع مختلفی از کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد که غیرامانی هستند. مدل‌های مختلف والت کریپتو از نظر نوع ذخیره‌سازی و دسترسی به اطلاعات تفاوت دارند. در ادامه با دو نوع اصلی کیف پول آشنا می‌شویم.

1- کیف پول دیجیتال گرم یا نرم‌افزاری؛ نگهداری از ارز دیجیتال در گوشی یا کامپیوتر

کیف پول نرم‌افزاری یا هات والت (Hot Wallet) یک برنامه است که روی موبایل یا کامپیوتر نصب می‌شود. هات والت کریپتو از طریق وب اپ با مرورگر نیز در دسترس است. متامسک (کیف پول دسکتاپ)، کیف پول بلاک چین (تحت وب) و تراست والت (موبایل) مشهورترین کیف پول‌های گرم هستند. 

کیف پول دیجیتال چیست؟ آشنایی با کیف پول دیجیتال

2- کیف پول سرد یا سخت افزاری؛ تضمین امنیت دارایی کریپتو

در کیف پول سرد یا سخت‌افزاری، ذخیره کلیدهای خصوصی به‌صورت آفلاین و بدون اتصال به اینترنت انجام می‌شود. به‌همین‌خاطر، کلد والت نسبت به هات والت امنیت بیشتری دارد. لجر نانو، یکی از بهترین والت‌های فیزیکی است.

آشنایی با پیچیده‌ترین مفاهیم ارز دیجیتال به زبان ساده در دوره‌های آموزشی داجکس 

داشتن والت مجازی، یکی از شروط اولیه ورود به بازار ارز دیجیتال است. با توجه به اهمیت والت‌ها، در این مقاله سعی کردیم به سؤال «کیف پول دیجیتال چیست» پاسخ بدهیم. شروع خریدوفروش رمزارز بدون آشنایی با مفاهیم اولیه این حوزه مثل والت کریپتو ممکن نیست. 

در آموزش‌های داجکس، والت کریپتو و سایر مفاهیم ارز دیجیتال با زبانی ساده بررسی می‌شوند. سطوح مختلف دوره‌های داجکس برای همه علاقه‌مندان کریپتو عرضه می‌شود. اساتید داجکس، شرکت‌کنندگان را برای ورود به بازار آماده می‌کنند. شماره 0097145656871 یا آدرس fa.dogex.ae پل ارتباطی علاقه‌مندان کریپتو با متخصصان حرفه‌ای داجکس است. 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : کیف پول دیجیتال چیست؟ آشنایی با کیف پول دیجیتال

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *