فناوری 5G ؛ تحولی در ارتباط صوتی تصویری

5G

اولین نسل گوشی های 5G دارای تماس های صوتی با استفاده از LTE برقرار خواهند کرد و با گذشت زمان کارایی هایی مثل تماس های ۳۶۰ درجه و VR نیز به این تکنولوژی اضافه خواهد شد. دقیقا کمتر از یکسال مانده که این فناوری برای گوشی های مجهز به 5G ارائه شود، اما چگونگی شبکه ها و دستگاه های 5G در تماس های صوتی عادی را دچار تحول و آن ها را مدیریت می کند.

این شرکت هایی که این تکنولوژی را عرضه می کنند از خدمات دهندگان ایالات متحده هستند و انتظار دارند تا استفاده فناوری 4G برای تماس های صوتی ادامه یابد، ولی با این وجود، سرویس های صوتی جدید 5G به طور کلی کیفیت این تماس ها را بهبود می بخشد. استفاده از تماس صوتی با نسل چهارم ارتباطات یا همان VoLTE در اوایل سال ۲۰۱۴ به منظور پیشرفت در کیفیت تماس صوتی راه اندازی شد. در طول یک تماس VoLTE ، صدای بم و ضعیف به صدای واضح و قوی تر تبدیل می شود. از آن جایی که گوشی های 5G نسخه اول همزمان با اتصال به شبکه 5G، متصل به شبکه 4G/LTE را محفوظ نگه می دارد. بر این اساس در ابتدا برقراری تماس VoLTE شروع به کار می کند.

سازمان استاندارد بین الملی، 3GPP اکنون بر روی استاندارد 5G پیشرفته شده برای تماس های تلفنی است. این سازمان سعی دارد که پشتیبانی از چندین کانال صوتی، صدای فراگیر و موارد مورد استفاده از ارتباط VR من جمله بهتر شدن کیفیت صدا برای تماس های صوتی و تصویری را به ارمغان آورد. به طور خلاصه منتظر فناوری 5G برای فعال شدن تماس های ۳۶۰ درجه که گیرنده تماس را در محیط دیگری قرار می دهد، باشید. برای مثال ، فردی که از یک ساحل با فرد دیگری در دفتر کار خود تماس می گیرد، با این تکنولوژی می تواند به صورت واقعیت مجازی، محیط ۳۶۰ درجه را در تماس ببیند.

ولی موضوع این است که چه زمانی به این امکانات دسترسی خواهیم داشت؟  در حال حاضر متاسفانه هیچ یک از برنامه ها این تکنولوژی را ندارن. و همچنین گسترش VoLTE بسیار کندتر از چیزی بود که فکر می کردیم. اکنون نیز تضمینی وجود ندارد که تماس تلفنی که به وسیله یک مشترک T-mobile به مشترک Verizon به صورت خودکار دارای استاندارد بالاتری است.

امروزه نیز تماس های تلفنی وقتی از VoLTE استفاده می کنند که جفت تماس گیرنده در شبکه های مشابه یا شبکه LTE متقابل باشند و به آنتن های سازگار VoLTE اتصال یابند و از تلفن هایی استفاده کنند که از این فناوری پشتیبانی می کنند، در صورتی که اینگونه نباشد، یک اتصال بی کیفیت و سنتی خواهید داشت. اکنون در ایالت متحده سه منبع خدمات در پشتیبانی از اتصال های VoLTE فوری هستند و دارای تمامی برج های مخابراتی تی موبایل و ورایزن و اکثر برج های AT&T می شود. اسپرینت چهارمین شرکت در حال گسترش استقرار VoLTE در سال ۲۰۱۸ می باشد.

با دقت در وضعیتی که اکنون شبکه های LTE خدمات دهنده دارند، به هیچ وجه عجله ای برای حمایت از تماس های صوتی 5G ندارند. ورایزن در ابتدا این ماه تست های اولیه تماس تصویری و صوتی 5G را تکمیل کرد و وودافون در اروپا، تست های شبیه همان تست ها را آزمایش کرد و بین شبکه های 4G و 5G قرار داشت. هیچ کدام از این تست ها دارای پیشرفت صوتی درحال توسعه استاندارد 3GPP نبود. در صورتی که خدمات دهندگان سعی در تلاش برای افزایش سخت افزار شبکه ی خود از 4G به 5G هستند، بهتر شدن کیفیت تماس صوتی و تصویری با ارتقا نرم افزار درست می شود.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : فناوری 5G ؛ تحولی در ارتباط صوتی تصویری

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *