علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون و نحوه تعمیر آن

علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون و نحوه تعمیر آن

برهم خوردن رنگ‌ های تلویزیون می‌توانید به دلیل مختلفی رخ دهد که هر یک به نوعی تعمیر می‌شوند. برای آشنایی با علت نگاتی شدن تلویزیون کلیک کنید.

وقتی تصاویر بیش از حد رنگارنگ می‌شوند

تلویزیون‌های ساده در حالت عادی تصاویر را با رنگ‌های طبیعی و به دسترسی نشان می‌دهند. اما در مواردی رنگ‌ها با یک ترکیب می‌شوند و تصویری ناشناخته را به بیننده نشان می‌دهند. در چنین شرایطی یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به تلویزیون‌ها پیش می‌آید که نگاتیو شدن تصویر نام دارد. از آنجایی که پس از برهم خوردن رنگ‌ها تصویر شبیه به نگاتیوهای عکاسی‌ها می‌شود، چنین نامی روی این مشکل گذاشته شده است. در این مطلب قصد داریم که علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون را بررسی کنیم و بگوییم که این مشکل چه روش‌هایی برای تعمیر دارد.

علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون چیست؟

به طور کلی نمی‌توان یک دلیل مشخص را علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون دانست؛ زیرا هنگامی که تصاویر به این صورت نمایش داده می‌شوند، معمولا چند دلیل گوناگون وجود دارند. با این حال دلایل نگاتیو شدن تصاویر به چند دسته مختلف تقسیم می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • نقص در قسمت‌های الکترونیکی مانند بردها و کابل‌های مختلف
  • خرابی دستگاه گیرنده مانند گیرنده‌های دیجیتال
  • داغ شدن بیش از حد تلویزیون
  • نوسانات برق و اختلال در سیستم
  • باگ‌های نرم افزاری

با یک نگاه ساده به موارد بالا می‌توان فهمید که پیدا کردن علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون همیشه ساده نیست. برای مثال اگر یک نقص سخت افزاری در مادربرد تلویزیون این ایراد را به وجود می‌آورد، نیاز به دانش فنی زیادی برای پیدا کردن مشکل وجود دارد. به همین دلیل در هنگام داشتن چنین مشکلی باید از تعمیرکاران حرفه‌ای و تعمیرگاه های مجاز و معتبر مانند مرکز تعمیرات تلویزیون دیبا پشتیبان کمک بگیرید. با انجام این کار مشکل تلویزیون در زمان کمتری پیدا شده و با هزینه بسیار مناسب‌تری تعمیر می‌شود. در ادامه این بخش از مطلب نیز قصد داریم که شما را بیشتر با دلایل نگاتیو شدن تصویر آشنا کنیم تا اهمیت تعمیر اصولی را بهتر درک کنید.

خطا نرم افزاری

در موارد بسیار زیادی علت نگاتیو شدن تصویر خرابی قطعات سخت افزاری نیست، بلکه یک باگ نرم افزاری این مشکل را به وجود آورده است. به خصوص افرادی که از تلویزیون‌های ال ای دی یا ال سی دی جدید با تیونر داخلی استفاده می‌کنند، بیشتر با این مشکل مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی یک باگ نرم افزاری باعث می‌شود که تلویزیون نتواند رنگ‌ها را به درستی ترکیب کند. به همین دلیل عملکرد تیونر نیز دچار اختلال شده و در نهایت با این مشکل مواجه خواهید شد.

خرابی چیپست پردازش تصویر

تلویزیون‌های ال ای دی و ال سی دی برای نمایش تصاویر با نرخ و رزولوشن مشخص نیاز به یک پردازشگر تصویر دارند. در واقع همین چیپست تصویر است که فریم‌های تصاویر را پشت سر هم نشان می‌دهد و در نهایت تصویری بی‌عیب و نقص در اختیار بیننده می‌گذارد. زمانی که این چیپست به دلیل نوسان برق، حرارت بالا و هر دلیل دیگری آسیب ببیند، رنگ‌ها ترکیب ترکیب نگاتیوی پیدا خواهند کرد.

نقص در کابل LVDS

علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون در موارد زیادی خرابی یا عدم اتصال درست یک کابل فلت در داخل دستگاه است. در داخل تلویزیون قطعه‌ای به نام برد تیکان ( T-Con ) وجود دارد که به پنل اصلی و مدار تغذیه متصل می‌شود. این قطعه به کمک کابلی با نام LVDS وظیفه کنترل تایمینگ پنل اصلی را بر عهده دارد. با لق بودن این کابل زمان بندی روشن و خاموش شدن پیکسل‌ها برهم خورده و حالت نگاتیوی تصویر به وجود می‌آید. خوشبختانه تعمیر این خرابی چندان هزینه‌بر نیست و زمان بسیار کمی نیز می‌برد.

داغ شدن بیش از حد بردها

بدون شک یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای یک تلویزیون رخ بدهد، داغ شدن بیش از حد محسوب می‌شود. زمانی که دمای قطعات بیشتر از حد مجاز بالا برود، بردهای الکترونیکی در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرند. اگر هم این اتفاق مرتب تکرار شود، مشکل نگاتیو شدن تصویر به وجود می‌آید. همچنین اگر تصویر تلویزیون شما در ابتدای کار سالم بوده و پس از مدتی کاری رنگ‌های ترکیب می‌شود، به احتمال بالا علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون مورد نظر بالا رفتن حرارت قطعات است.

خرابی مدارهای الکتریکی

به طور کلی می‌توان گفت که درصد بالایی از دلایل نگاتیو شدن تصویر را خرابی قطعات الکترونیکی تلویزیون تشکیل می‌دهد. با خراب شدن هر یک از قطعات الکترونیکی در داخل تلویزیون وجود دارند، مشکلات مختلفی به وجود می‌آید که نگاتیو شدن تصویر یکی از آن‌ها است. البته در صورتی که ترکیب نادرست رنگ‌ها از خرابی قطعات الکترونیکی روی بردهای سرچشمه می‌گیرد، تشخیص خرابی و تعمیر اندکی سخت‌تر، زمان‌بر و با هزینه بیشتر خواهد بود.

عدم عملکرد صحیح برد تغذیه

شاید تصور کنید که پاور یا همان برد تغذیه تلویزیون نقش زیادی در نحوه نمایش تصاویر ندارد، اما باید بگوییم که این طرز تفکر کاملا اشتباه است. زمانی که برد تغذیه برق کافی قطعات مختلف را به خوبی تامین نکند، قطعا مشکل نگاتیو شدن تصویر به وجود خواهد آمد. برای مثال در صورتی که چیپست پردازشگر تصویر برق مورد نیازش را در اختیار نداشته باشد، نمی‌تواند به درستی عمل نماید. این اتفاق راجع به سایر قطعات مربوط به نمایش تصویر نیز کاملا درست است.

مشکلات مربوط به کابل تصویر یا دستگاه جانبی

گاهی مواقع علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون مربوط به خود دستگاه نیست، بلکه به گیرنده‌های تصویر جانبی باز می‌گردد. در چنین شرایطی اوضاع اندکی قابل کنترل‌تر خواهد بود؛ زیرا تعویض یا تعمیر گیرنده‌های جانبی هزینه چندان زیادی به همراه ندارد. البته با خراب بودن کابل‌های انتقال تصویر مانند کابل‌های HDMI، احتمال برهم خوردن رنگ‌ها و نگاتیو شدن تصویر وجود دارد. به همین دلیل با وجود این مشکل باید چنین قسمت‌هایی نیز مورد بررسی قرار بگیرند.

نوسانات برق و دستگاه محافظ

نوسان برق را می‌توان ریشه بسیاری از اتفاقاتی دانست که علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون هستند. اگر نوسان برق به طور مرتب اتفاق بیافتد، قطعات الکترونیکی مانند برد اصلی یا پردازشگر تصویر آسیب می‌بینند و تصویر خراب می‌شود. همچنین اگر برق ورودی به تلویزیون نوسان داشته باشد، ممکن است که در روند کار برد پاور مشکلاتی به وجود بیاید؛ زیرا این قطعه دیگر برق کافی برای تامین سایر قطعا را ندارد.

علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون و نحوه تعمیر آن

راه‌های تعمیر نگاتیو شدن یا بهم ریختگی تصویر تلویزیون

زمانی که تصاویر با ترکیب رنگ نادرست به نمایش درمی‌آیند، دانستن علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون چاره کار نیست. بلکه روش‌های تعمیر تلویزیون هستند که شما را از دست این مشکل دردسرساز خلاص می‌کنند. در این قسمت از مطلب قصد داریم تا شما را با این روش‌ها آشنا کنیم.

خاموش و روشن کردن مجدد دستگاه

همانطور که در ابتدای بخش قبلی مطلب گفته شد، خطای نرم افزاری علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون است. برای تعمیر این مشکل مسیر سختی پیش‌روی خود ندارید؛ زیرا کافیست تلویزیون را از برق بکشید و چند دقیقه صبر کنید. ناگفته نماند که با این روش مشکل نوسان برق نیز حل می‌شود.

تمیزکاری شیارهای ورود و خروج هوا

اگر تلویزیون شما پس از مدتی کار مشکل نگاتیو شدن تصویر را پیدا می‌کند؛ احتمالا داغ شدن قطعات دلیل پیدایش این ایراد است. برای اینکه قطعات بهتر خنک شوند، باید شیارهای ورود و خروج هوا در قاب پشتی را تمیز کرد تا هوا به خوبی جریان داشته باشد.

تعمیر یا تعویض بردهای الکترونیکی

اینجاست که مشکل نگاتیو شدن تصویر تلویزیون نیاز به دانش فنی زیادی پیدا می‌کند. اگر این ایراد به خاطر خرابی بردهای الکترونیکی به وجود آمده است، راهی به جز تعمیر تخصصی یا تعویض بردهای الکترونیکی وجود ندارد. بدون شک این کار نیاز به تجربه و دانش فنی بالایی در زمینه الکترونیک دارد.

استفاده از قطعات اصلی را جدی بگیرید

دانستن علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون و روش‌های تعمیر آن تنها مواردی نیستند که برای دیدن تصاویر سالم نیاز دارید. بلکه باید دستگاه را به تعمیرکاران حرفه‌ای و مراکز معتبر مانند مرکز تعمیرات لوازم خانگی دیبا پشتیبان بسپارید تا تلویزیون را با قطعات کاملا اورجینال تعمیر کنند. با انجام این کار تلویزیون مانند روزهای اول می‌تواند تصاویر را به شما نشان دهد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون و نحوه تعمیر آن

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *