علت نوسان قیمت قوطی طی هفته های اخیر

علت نوسان قیمت قوطی طی هفته های اخیر

طی هفته های اخیر قیمت قوطی مشابه سایر محصولات فولادی نوسان زیادی داشته که در اکثر مواقع این نوسانات باعث افزایش قیمت ها شده است. باتوجه به کاربرد زیاد قوطی ستوتی در صنعت و ساخت و ساز، قیمت و نوسانات آن اهمیت زیادی دارد. باتوجه به احتمال تداوم این شرایط شناخت عوامل موثر بر شرایط بازار به تولیدکننده کمک می کند که بتواند دید درستی نسبت به بازار این مقاطع به دست بیاورد. باتوجه به این موضوع در ادامه به بررسی این عوامل، شرایط کلی بازار و تاثیر این شرایط بر قیمت قوطی خواهیم پرداخت.

قوطی ستونی چیست؟

قوطی ستونی نوع خاص یا به عبارت بهتر ضخامت و ابعاد خاصی از پرووفیل مربعی است که به واسطه ی کاربرد زیادش در زمینه ی ساخت ستون در صنعت با نام قوطی ستونی شهرت پیدا کرده است. ابعاد سطح مقطع قوطی های ستونی 10*10 ، 12*12 ، 14*14 یا 16*16 و ضخامت آن ها 2 میلی متر به بالا است. ترکیب این ابعاد و ضخامت قوطی ستونی را به مقطعی مقاوم و مستحکم تبدیل کرده است که مقاومت خمشی و پیچشی بالایی دارد.

قیمت قوطی چگونه تعیین می شود؟

قیمت قوطی مشابه سایر انواع مقاطع فولادی بر اساس وزن آن ها در شاخه محاسبه می شود. ابعاد بزرگ سطح مقطع همچنین ضخامت زیاد ورق ها باعث شده وزن مقطع زیاد باشد و در پی آن با افزایش وزن، قیمت هم افزایش پیدا کند.

عوامل موثر بر قیمت قوطی کدام است؟

مجموعه ای از عوامل و فاکتورها بر قیمت قوطی اثر گذار هستند. عواملی چون قیمت و کیفیت مواد اولیه، جنس لوله داربست، روش تولید لوله (درزدار یا بدون درز)، کارخانه تولید کننده و …

علت نوسان قیمت قوطی طی هفته های اخیر

1.قیمت و کیفیت مواد اولیه:

منظور از مواد اولیه ورقی است که برای تولید لوله از آن استفاده شده است. این ورق به دو شکل بر قیمت ها اثر گذار است. اول این که این مقاطع به طور کلی ورقی هستند که با خمکاری و جوشکاری درز تبدیل به قوطی شده اند. به همین دلیل 90% قیمت قوطی، در حقیقت قیمت ورق است. این باعث شده کیفیت ورق مستقیما کیفیت قوطی را هم تحت تاثیر قرار بدهد و این بار به واسطه ی کیفیت، قیمت را دچار نوسان کند.

2.جنس لوله داربست:

لوله های داربستی از ورق سیاه تولید می شوند اما نوع گالوانیزه آن ها نیز در بازار مورد استفاده قرار می گیرد. فرآیند گالوانیزاسیون به واسطه ی هزینه بر بود خود فرآیند و تاثیر مثبتی که بر خواص قوطی دارد باعث می شود قوطی گالوانیزه کمی گران قیمت تر از نمونه ی غیر گالوانیزه آن باشد.

3.روش تولید لوله:

فرآیند تولید و قیمت لوله های درزدار و بدون درز کاملا متفاوت است. نمونه های درزدار از ورق تولید می شوند در صورتی که نمونه های بدون درزآن مستقیما از شمش تبدیل به قوطی می شود.

4.کارخانه تولیدکننده:

این کارخانه تولید کننده لوله و پروفیل است که تعیین می کند از چه ورقی و با چه دستگاهی قوطی ها تولید بشود. در نتیجه و به این شکل اسم کارخانه تولید کننده می تواند تبدیل به تضمینی برای اطمینان از کیفیت محصول بشود. در زمینه ی تولید محصولات فولادی سبک نام صبا پروفیل می تواند مثال خوبی برای این منظور باشد.

علت نوسان قیمت قوطی طی ماه های اخیر چیست؟

شاید بتوان گفت علت اصلی نوسان ایجاد شده در بازار قوطی مربوط به تاثیر مستقیمی است که قیمت ارز بر قیمت این مقطع فولادی دارد. این نوسانات اما فقط با افزایش قیمت ها به تولید کننده صدمه وارد نمی کند بلکه پیامدهای نامطلوب زیادی با خود به همراه دارد.

1.افزایش هزینه های تولید:

پیش از هر چیز با تاثیری که بر قیمت مواد اولیه می گذارد درصدی افزایش قیمت ها را به دنبال دارد. علاوه بر این اما دستگاه های تولیدی در این صنعت اغلب وارداتی هستند. با افزایش قیمت ارز هزینه تامین و تعمیر این دستگاه ها هم افزایش پیدا می کند. تولیدکننده برای آن که حتی در آینده قادر به تامین و تعمیر دستگاه های تولیدی خود باشد باید هزینه های دستگاه را بر قیمت محصولات خود بیافزاید.

2.کاهش سرمایه در گردش:

هر تولیدکننده باتوجه به ابعاد کسب و کارش مبلغی را به عنوان سرمایه در گردش در نظر می گیرد. افزایش قیمت ها باعث کم و کمتر شدن سرمایه ی در گردش مجموعه می شود. این کاهش تولید را به دنبال خواهد داشت. به همان نسبت با کاهش تولید سود هم کاهش پیدا می کند و این باز هم به ضرر تولید کننده خواهد بود.

3.نبود برنامه ریزی تولید:

نوسانات قیمت ارز و تاثیری که بر قیمت قوطی دارد باعث می شود تولید کننده امکان برنامه ریزی و طراحی برنامه ی تولید را نداشته باشد. چرا که تولید کننده نمی تواند پیش بینی کند برای دفعات بعد مواد اولیه ی مورد زیاد خود را با چه قیمتی می تواند تامین کند. و با چه نرخی محصولات تولیدی خود را می تواند به فروش برساند. یا حتی ابزار و تجهیزات مورد نیاز خود را با چه قیمتی می تواند تامین کند.

سخن پایانی:

قوطی ستونی و لوله داربست دو مقطع فولادی صنعتی هستند که نه فقط در صنایع سنگین بلکه در زمینه ی صنایع سبک که روزانه مورد استفاده ی هزاران نفر قرار می گیرد، مفید و کاربردی هستند. بررسی دلایل نوسان قیمت آن ها قطعا نمی تواند باعث کنترل آثار منفی این نوسانات بشود اما تا حد زیادی به تولیدکننده کمک می کند این آثار منفی را کنترل و اثر مخرب آن ها را به حداقل برساند.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : علت نوسان قیمت قوطی طی هفته های اخیر

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *