شست و شوی فرش به روش سنتی

شست و شوی فرش به روش سنتی

فرش ها از آن جایی که یکی از پر مصرف ترین لوازم هستند و رفت و آمد بر روی آن به میزان بسیار زیادی انجام می شود آلوده شدن آن ها امری بسیار طبیعی است و نیاز به شست و شوی  دارند.‌ امروزه فرش ها با توجه به این که در طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی هستند جز دکوراسیون منزل محسوب می شوند و در دیزاین منزل نقش مهمی را دارند به همین دلیل لوازم تزئینی همیشه باید در تمیز ترین حالت باشد تا نما و جلوه ی زیبای خود را داشته باشد، فرش ها هم به همین صورت هستند چرا که فرش کثیف نمی تواند نمای زیبا و شیک خود را داشته باشد و باید به روش های مخصوص شسته شود تا به حالت اولیه ی خود بازگردد. روش های مختلفی برای شست و شوی فرش ها وجود دارد که در این مقاله قصد داریم در رابطه با روش سنتی شست و شوی فرش بپردازیم. در گذشته شست و شوی فرش به روش دستی صورت می گرفت که به روش سنتی معروف  است.  این کار در حیاط منازل انجام می شد که البته یکی از سنت های قدیمی هم بود که هر ساله اجرا می شد و این سنت در زمان خانه تکانی بود.

 

نکات لازم جهت شستشوی فرش

۱- از محکم ضربه زدن جهت غبار روبی به فرش بپرهیزید.

۲- به هیچ وجه از آب گرم برای شستشوی فرش استفاده نکنید زیرا موجب ترکیب رنگ می شود.

۳- حتما از تست رنگ قبل فرش اطمینان حاصل کنید تا فرش رنگ ندهد.

۴- قبل از شستشو دقت کنید بخشی از فرش پارگی و یا پوسیدگی نداشته باشد زیرا ممکن است با شستشو بدتر شود.

۵- از مواد شوینده مخصوص و با کیفیت استفاده کنید.

۶- از خشک کردن فرش در زیر نور مستقیم آفتاب بپرهیزید. بهتر است در جریان هوای آزاد و در سایه خشک شود.

۷- از استفاده کردن فرش مرطوب بپرهیزید. حتما اجازه دهید فرش کاملا خشک شود تا دچار پوسیدگی و کپک نشود.

جهت شستشوی انواع فرش می توانید از قالیشویی در پرند خدمات بگیرید.

شست و شوی فرش به روش سنتی

اصول شستن فرش به روش سنتی

داشتن نتیجه ی مطلوب جهت شست و شوی سنتی فرش  در این زمینه لازم است که اصولی رعایت  شود که این اصول در قالب مراحلی است  به آن می پردازیم. قبل از این که کار شست و شو آغاز شود لازم است:

۱- در ابتدا باید تمام گرد و غبار فرش گرفته شود و فرش عاری از هر گونه اجسام خارجی ریز و درشت باشد. این مورد بسیار پر اهمیت است چرا که می تواند در حین شست و شو آزار دهنده باشد و حتی جدا از این موارد گرد و غبار به عمق فرش نفوذ می کند و فرش به اصطلاح چرک مرده می شود پس برای این کار می توانید از جارو برقی و یا جارو دستی استفاده کنید تا فرش کاملا مرتب شود.

۲- مرحله ی بعدی پهن کردن فرش در جایگاه مناسب برای شست و شو است که این جایگاه باید کاملا تمیز و بهداشتی باشد تا فرش کثیف تر نشود و عاری از هر گونه سنگ ریزه باشد.  پس از انتخاب جای مناسب جهت شست و شو فرش را پهن و موارد لازم از جمله مواد شوینده باید آماده شود.

۳- مورد بعدی آبگیری فرش است که در ابتدا فرش را اجاز می دهیم تا خیس شود و کمی در آن حالت باقی بماند تا آب به تمام قسمت های فرش نفوذ کند و سپس کمی از مواد شوینده را بر روی فرش ریخته و اجازه می دهیم کمی مواد شوینده بر روی فرش باقی بماند.

۴- این را در نظر بگیرید که از مواد شوینده ی مناسبی استفاده کنید چرا که فرش ها تار و پودی حساس دارند به همین دلیل ممکن است در اثر استفاده ی نادرست از مواد شوینده فرش با آسیب رو به رو شود به خصوص این که جنس فرش دستبافت و یا ابریشمی باشد که از حساسیت بسیاری برخوردار است و علاوه بر استفاده ی مناسب از مواد شوینده باید با ملایمت شسته شود. که پیشنهاد برای مواد شوینده ی مناسب استفاده از شامپو فرش های مخصوص و همین طور استفاده از مواد شوینده های صنعتی می باشد.

۵- پس از ریختن مواد شوینده و کشیدن همه ی فرش توسط برس و فرچه های مخصوص که باید سعی کنید محکم نکشید، نوبت به آبگیری مجدد جهت پاک کردن آب آلوده و کف ها می رسد که این مرحله بسیار مهم است چرا که اگر آبگیری به اندازه ی کافی انجام نشود ممکن است آب الوده هم چنان داخل فرش باقی بماند و فرش را کثیف تر کند به همین دلیل این مرحله باید با دقت بیش تری انجام شود که در برخی موارد از پارو برای خروج آب کثیف از فرش استفاده می شود.

۶- مرحله بعدی نوبت به انتخاب جایگاه مناسب برای خشک کردن فرش می رسد که باید کاملا تمیز باشد و البته نکته ای هم در این قسمت وجود دارد که قبل از قرار دادن فرش در جای مناسب جهت خشک کردن باید ریشه های فرش را کاملا با مواد شوینده جداگانه بشویید چرا که در پایان کار اگر شسته نشوند دچار زردی خواهند شد که این مورد می تواند بسیار آزاردهنده باشد و حتی ممکن است همیشه به همین صورت باقی بماند و پاک نشود به همین دلیل حتما این کار را انجام دهید و سپس در محل مناسب قرار دهید. محل مناسب برای خشک کردن نباید مقابل نور خورشید باشد چرا که اشعه ی خورشید می تواند فرش را با آسیب رو به رو کند و حتی علاوه بر آسیب لکه های زردی را بر روی فرش ایجاد کند به همین دلیل در جای به دور از خورشید قرار دهید.

اگر می خواهید فرش را هم لول کنید مراقب باشید تا فرش را دچار شکستگی نکنید.

این موارد از جمله نکاتی هستند که در حین شست و شوی سنتی باید اجرا شوند تا فرش دچار آسیب نشود و به صورت کاملا تمیز شسته شوند و در نهایت هم نتیجه ی دلخواه حاصل شود.

شست و شوی فرش به روش سنتی

پاک کردن لکه ی فرش با روش سنتی

لکه برداری از فرش هم همانند شست و شوی فرش امری کاملا طبیعی است که در هر زمان ممکن است لکه هایی به صورت اتفاقی بر روی فرش ایجاد شود که این لکه ها می تواند از هر ماده و موادی باشد اما این را در نظر بگیرید که باید به سرعت به برطرف کردن آن بپردازید چرا که لکه ها اگر در همان لحظه پاک شوند روش های سنتی که همان روش های خانگی است می تواند راه حل بسیار مناسبی باشد که این روش های خانگی در خصوص استفاده از مواد ضد عفونی کننده و حتی سایر مواد خوراکی است که به تنهایی و یا با مخلوط کردن با سایر مواد به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند. از معروف ترین آن ها می توان به جوش شیرین، سرکه و شامپو فرش و… اشاره کرد که به عنوان مثال برای پاک کرد لکه ی قهوه استفاده از سرکه ی سفید بهترین گزینه است و یا برای پاک کردن لکه ی چای استفاده از ماست بهترین گزینه است که هر کدام از آن ها باید مدت زمان کوتاهی بر روی لکه باقی بمانند که تاثیر مثبت خود را بگذارند. اما در برخی شرایط پیش می اید که این لکه ها در اثر فراموشی و دلایل دیگر پاک نشده و بر روی فرش باقی می مانند و به اصطلاح کهنه می شوند که در این صورت روش های خانگی نمی تواند نتیجه ی مطلوب را ایجاد کند چرا که لکه به عمق فرش نفوذ کرده است و در همان جا باقی مانده است و جز لکه های ماندگار هم محسوب می شود که در این شرایط تنها راه حل مناسب استفاده از خدمات قالیشویی می باشد.

 

نوع دیگر تمیز کردن فرش به روش سنتی

روش سنتی همان طور که ذکر کردیم همان روش خانگی و دستی است که امروزه با روی کار آمدن دستگاه های جدید و پیشرفت هایی در تکنولوژی دستگاهی به نام بخارشور در این زمینه بسیار کاربردی می باشد و مورد استفاده قرار می گیرد که این روش به صورت دستی و در منزل انجام می شود و کاربرد بسیار زیادی هم دارد چرا که علاوه بر تمیز کردن فرش ها می تواند در خصوص تمیز کردن مبلمان، پرده ها و تابلو فرش ها نیز کاربردی باشد. عملکرد این دستگاه این گونه است که توسط بخار آبی که ایجاد می کند می تواند محل مورد نظر را تمیز کند و البته کار با این دستگاه نیز بسیار آسان می باشد و این دستگاه به عنوان پاک کننده ی بسیار قوی هم محسوب می شود که هر زمان لکه ای ایجاد شد در صورت داشتن این دستگاه به راحتی می توانید به رفع آن بپردازید. هم چنین این دستگاه می تواند به راحتی و در کوتاه ترین زمان فرش ها را تمیز و به اصطلاح  شست و شو دهد که با استفاده از بخار آب و درجه حرارت کاملا مناسب فرش ها تنظیم می شوند و بدون هیچ گونه فرش ها مرتب و تمیز می شوند. امروزه این دستگاه کاربردی طرفداران خود را پیدا کرده است و بیش تر از روش های خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از شامپو فرش در تمیز کردن سنتی

در قسمتی از این مقاله به استفاده از شامپو فرش در جهت شست و شوی دستی اشاره کردیم که شامپو فرش ها علاوه بر این موارد می تواند به روش دیگری هم به پاک و تمیز کردن فرش کمک کنند اما در ابتدا به پشت فرش خود نگاهی بیندازید و اگر ممنوعیتی نداشت به استفاده بپردازید. برخی از جنس های فرش هستند به شامپو فرش ها پاسخ مثبتی نشان نمی دهند و ممکن است طی استفاده های مکرر هم دچار آسیب شوند اما برخی از فرش ها به کمک شامپو فرش بسیار تمیز می شوند بدون این که ذره ای دچار آسیب شوند. برای این که فرش را به کمک شامپو فرش تمیز کنید لازم است که مقداری از آن را با آب مخلوط کنید و محلولی کفی را ایجاد کنید و سپس به کمک اسفنج و دستمالی نسبت به تمیز کردن بپردازید. کف را به محل های مورد نظر ریخته و با اسفنج به آرامی بکشید و سپس به کمک دستمال تمیز پاک کنید. سعی کنید که آب مورد استفاده تان کمی ولرم باشد و از آب سرد استفاده نکنید چرا که ممکن است آسیب رسان باشد و حتی فرش هم کامل تمیز نشود.

 

ایا پس از شست و شوی سنتی فرش بوی بد ایجاد می شود؟

در برخی موارد پس از شست و شوی کامل فرش در جای مناسبی برای خشک شدن قرار نمی گیرد و یا فرش به صورت نیمه خشک لول می شود و یا پهن می شود همه ی این موارد باعث نمدار شدن فرش می شود و همان طور که مشخص است فرشی که رطوبت دارد و نمدار است بویی بد را ایجاد می کند. و فضا را فرامی گیرد پس لازم است به مرحله ی خشک کردن فرش اهمیت لازم داده شود اما اگر با این مشکل رو به رو شدید اصلا نگران نباشید چرا که می توانید از جوش شیرین استفاده کنید و دیگر لازم به شست و شوی مجدد هم نخواهد بود. جوش شیرین را بر روی فرش می ریزید و مدتی اجازه می دهید بر روی فرش باقی بماند و سپس با جارو برقی جمع کنید. این کار باعث می شود رطوبت و بوی بد توسط جوش شیرین گرفته شود و فرش به حالت اولیه ی خود باز گردد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : شست و شوی فرش به روش سنتی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *