دلیل نمایش صفحه آبی یا مرگ در ویندوز و رفع آن در ویندوز 10 ، 7 و 8

صفحه آبی

قطعا شما نیز تا به امروز نام صفحه آبی و یا به اصطلاح صفحه ی مرگ را شنیده اید ولی شاید اطلاعاتی در مورد آن نداشته باشید. به طورکلی باید بگوییم که در صورت نصب نادرست نرم افزارها، بهم ریختگی تنظیمات سیستم و خراب شدن یکی از سخت افزارهای کامپیوتر رخ می دهد. در بعضی از مواقع ممکن است ویندوز دستگاه شما مشکل دار باشد و دائما با چنین صفحه ای روبرو شوید.

دلایل و روش های رفع خطا

  • بر اثر داغ شدن بیش از اندازه

در صورتی که کامپیوتر شما چندین ساعت روشن باشد و در یک فضای گرم مشغول بکار باشید، احتمال دارد با چنین مشکلی روبرو شوید. اساسا سیستم رایانه ها به منظور جلوگیری از آسیب دیدن سخت افزار در اثر گرمای زیاد، در مواقع حساس و آسیب پذیر خود را خاموش می کند و یا اینکه صفحه آبی را به نمایش می گذارد. در این شرایط بهتر است کامپیوتر را برای چند ساعتی خاموش کنید تا به طور کامل خنک شود و سیستم تهویه آن را بهبود بخشید. بسته شدن راه های عبور هوا و گرد و غبار و گرفتگی فن می تواند از دلایل ایجاد نقص فنی در سیستم خنک کنندگی کامپیوتر باشد.

صفحه آبی

  • جدا کردن سخت افزار عامل

همانطور که قبلا گفتیم، صفحه آبی احتمال دارد به دلیل نا هماهنگی سخت افزار و یا درایور آن صورت بپذیرد. اکنون به منظور آزمایش کردن این موضوع سخت افزار های غیر ضروری همانند فلش، کابلهای Ethernet و یا HDMI، دسته های بازی و …، کابل پرینتر و حافظه ی SD و در نهایت هر مورد اضافی را از کامپیوتر خود جدا کنید. پس از آن به استفاده معمولی از سیستم خود بپردازید تا ببینید آیا دوباره با چنین مشکلی رو به رو می شوید یا نه؟!. در این شرایط باید قطعه معیوب را شناسایی نموده و مسئله ی آن را حل کنید یا اینکه آن را تعویض کنید.

  • سیستم خود را ویروس کشی کنید

در شرایط خاصی، ویروس ها می توانند سبب معیوب شدن سیستم شما بشوند و ویندوزتان را فریب بدهند و در نهایت صفحه آبی نمایش داده شود. در نتیجه سعی کنید که حتما یک آنتی ویروس نصب کنید و سیستم خود را اسکن نمایید تا در صورتی که ویروسی در سیستم شما وجود دارد، آن را شناسایی و حذف نماید.

  • راه اندازی دوباره سیستم در حالت Safe Mod

در صورتی که سیستم شما پس از راه انداری مجدد پس از گذشت مدتی Restart شود و به شما امکان عیب یابی ندهد، سعی کنید تا ویندوز را در حالت Safe Mod بوت نمایید. در این بخش می توانید ریشه مسئله را پیدا کرده زیرا برنامه های اضافی و همچنین سخت افزار های غیر کاربردی در این حالت اجرا نمی گردند. به منظور رفتن به حالت Safe Mod، دکمه Shift را نگه داشته و در منوی Start گزینه Restart را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید  چگونگی دانلود تصویر پروفایل اینستاگرام در رایانه و گوشی

صفحه آبی

  • حذف کردن Cache فایل ها

در یکی دیگر از روش های رفع صفحه ی مرگ در سیستم عامل ویندوز 7، 8 و 10 و … می توان به این مورد اشاره نمود. اساسا ویندوز فایل هاییبا نام Cache و … ایجاد می کند که به منظور اجرای نرم افزارها ضروری است. بعضی مواقع به دلیل زیاد شدن تعداد این فایل و یا سازگار نبودن تعدادی از آن ها با سایر برنامه ها سبب ایجاد این مسئله می شود. در نتیجه باید آن ها را پاک کنید که تاثیر بسیار زیادی در سبک شدن سیستم نیز دارد. ویندوز دوباره فایل های مورد نظر خود را از نو ایجاد خواهد کرد. منوی استارت را باز کنید و عبارت  disk cleanup را سرچ کنید. نرم افزار Disk Cleanup را انتخاب کرده و باز کنید. این نرم افزار به صورت پیش فرض در ویندوز نصب شده است و قابل مشاهده می باشد.

لازم به ذکر است که این فرآیند احتمال دارد چند دقیقه طول بکشد و در صورتی که برای اولین بار این فرآیند را انجام می دهید، احتمال دارد مدتی طولانی شود و در صورتی که دلیل ایجاد صفحه آبی همین بخش باشد، قطعا حل خواهد شد.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : دلیل نمایش صفحه آبی یا مرگ در ویندوز و رفع آن در ویندوز 10 ، 7 و 8

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *