تلگرام های غیر رسمی از کاربران ایرانی چه می خواهند؟

تلگرام

از زمانی که تلگرام فیلتر شده دانلود نسخه های غیر رسمی و استفاده از فیلتر شکن هم بیشتر شده است. در رابطه با این موضوع جهرمی وزیر ارتباطات در اینستاگرام خود استوری از آمار بدست آمده قرار داده است که مربوط به دانشگاه تهران است. با این وجود که خود ندید تلگرام این موضوع را مطرح کرده بود که نسخه های غیر رسمی معتبر و امن نیستند اما باهم افرادی از آن ها استفاده می کنند. با فیلتر کردن تلگرام آمار استفاده و نصب برنامه های مشابه هر روز بیشتر شد و تعداد نسخه غیر رسمی آن هم رو به افزایش بوده است.

تلگرام

این برنامه آپشن های بیشتری از تلگرام را در دسترس افراد قرار می دهند و همچنین افراد زیادی هم از آن ها استقبال می کنند. اما موضوع مورد بیان دسترسی برنامه نویسان به اطلاعات افراد است. در این میان چه کسانی خطر بیشتری را محتمل می شوند؟

از جمله مهم ترین خطر های این برنامه ها دسترسی افراد به اطلاعات است. آقای محمد هادی بیات پژوهشگر و فعال در زمینه فناوری اطلاعات به دیجیاتو گفته است که بیشتر برنامه هایی که از API سرویس های پر مصرف همانند گوگل و تلگرام استفاده می کنند، همانند اپلیکیشن های فیک تلگرام از ارزش دیتاهایی که رد و بدل می شوند استفاده می کنند. در تمامی سیستم عامل ها ،که شامل اندروید و iOS و غیره می شود ، اولین قدم برای راه پیدا کردن به اطلاعات افراد ، نصب کردن یک برنامه بر روی گوشی است . و در گوشی های اندرویدی به دلیل باز بودن سورس های اندروید ، دسترس بیشتر و راحت تر است و افرادی که از گوشی های اندرویدی استفاده می کنند امنیت کمتری نسبت به سایر دارند.

در چنین برنامه هایی ، خود برنامه از فرد اجازه دسترسی به برخی از بخش های گوشی را می خواهد ، اما به گفته آقای بیات حتی آن را موافقت نکرده باشد ، برنامه به آن دسترسی پیدا می کند. در بسیاری از برنامه های ساخت خارج با این وجود که کاربر برخی گزینه ها را برای دسترس قرار نمی دهند ولی برنامه باز هم به آن دسترسی پیدا می کند. اگر گوشی موبایل خود را تحت نظر قرار دهید این موضوع را متوجه می شوید که برخی برنامه ها از لاگ گوشی شما استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید  کسب درآمد واتساپ از کاربران تجاری

اطلاعات شما در ازای پول

تلگرام

به این موضوع که مهندسی اجتماعی نیز می گویند ، که بر این اساس به علایق شما دست پیدا می کنند و آن ها را به حراج می گذارند. همین طور برسی کردن به صورت فنی از سورس های کاربران به صورت دیگر اطلاعات یا دیتا ها جابه جا می شوند که هم تلگرام آن را می داند و هم نسخه های غیر رسمی آن! بیات در این رابطه گفته : بر اساس آخرین بررسی ها حدود 60 نرم افزار اطلاعات شخصی شما را دریافت می کنند. شبکه های آی تی و سایر منابع بسیار گران قیمت هستند ، به این دلیل افرادی که آپشن های رایگان را برای افراد قرار می دهند. سرمایه گذاری کرده اند یا از سایر دیتا ها استفاده می کنند.

این افراد به چت و سایر اطلاعات شما من جمله دیتا های کلان دسترسی کامل دارند. این اطلاعات در نهایت به بانک های اطلاعاتی تبدیل می شوند و در معرض فروش قرار می گیرند. علاوه بر خود برنامه نویسان ، هکر ها هم به راحتی اطلاعات شما را مورد سرقت قرار می دهند. آقای بیات از اهمیت اطلاعات مردم خبر می دهد و در رابطه با آن گفته است که اولین گزینه در کشورمان زیاد دیده می شود. کمپانی های تبلیغاتی ، ارسال پیامک و … که از این دیتا ها استفاده می کنند اطلاعات را به صورت متفاوت در خود ذخیره می کنند.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : تلگرام های غیر رسمی از کاربران ایرانی چه می خواهند؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *