تفاوت سیاره و ستاره

تفاوت سیاره و ستاره : شاید برای شما نیز جای سوال باشد که ستاره و سیاره چه تفاوت هایی باهم دارند و دلیل اینکه گاهی اوقات به آسمان نگاه می کنیم و برخی از سیارات نظیر مشتری و اورانوس را نیز در میان ستاره ها مشاهده می کنیم، چه می باشد؟ اگر سیارات نیز مانند ستارگان از خود نور منتشر می کنند پس چه تفاوتی میان آن ها وجود دارد؟!

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که وقتی به آسمان صاف در روزهای زمستانی و یا تابستانی نگاه می کنید ستارگان وسیارات بی شماری را مشاهده خواهید کرد. همانطور که گفتیم ستارگان و سیارات، یعنی قطعا این دو با هم از لحاظ مختلف چون ساختار فیزیکی و شیمیایی، میزان دوری و نزدیکی بایکدیگر تفاوت دارند.

تفاوت های عمده ی ستارگان و سیارات

  1. ستارگان توده های گازی متراکمی هستند که با نیروی گرانش خودشان نگهداری می شوند. دمای بسیار بالای ستاره ها سبب می گردد که مواد نتوانند به صورت جامد و مایع باشند و ازطرفی دیگر فشار زیاد درون آن ها نیز باعث افزایش چگالی ستارگان می شود. ستارگان نیز در فضا در حال حرکت هستند ولی به دلیل فاصله ی زیادی که نسبت به زمین دارند، گویا بی حرکت و ثابت در یک محل باقی مانده اند اما سیاره های منظومه ی شمسی چون که فاصله ی نزدیکی به یکدیگر دارند، در آسمان و در میان ستارگان در حال حرکت هستند و همانند ستارگان سرگردان می باشند.
  2. سارات تحت تاثیر نیروی گرانش ستاره ها قرار داشته و به دلیل بازتاب نور ستارگان مرئی به نظر می رسند. ممکن است سیاره ها به صورت توده های گازی و یا خاکی باشند. (در میان سیارات منظومه ی شمسی، چهار سیاره ی ناهید، زمین، مریخ و عطارد خاکی هستند و بقیه ی سیارات به صورت توده های گاز می باشند)
  3. ستارگان دارای حیات و مرگ می باشند و از خود انرژی تولید می کنند و زمانی که سوختشان به اتمام برسد به یک ستاره ی مرده و خاموش تبدیل می شوند اما سیارات چنین نیستند و وجود آن ها به ستاره ها بستگی دارد و با خاموش شدن ستاره ها، سیارات نیز دیگر از خود نوری ندارند.
  4. ستاره ها در آسمان چشمک می زنند ولی سیارات نور پایدار تری دارند که دلیل آن نیز بسیار ساده می باشد، زیرا سیارات فاصله ی کمتری دارند و نورشان پایدار به نظر می رسد و بر خلاف ستاره ها نور بیشتر و پایدارتری دارند.
  5. سیارات با تلسکوپ همانند قرص های نورانی و کوچک دیده می شوند که اگر تلسکوپ قوی تر و قطر دهانه ی بیشتری داشته باشد، بزرگتر و دقیق تر مشاهده می شوند ولی سیارات در صورتی که تلسکوپ نیز قوی تر باشد، باز هم به صورت نقطه های نورانی مشاهده می گردند.

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

آیا مقاله تفاوت سیاره و ستاره برای شما مفید بود ؟ منتظر نظرات شما در مورد این مقاله هستیم !

4.2/5 - (59 امتیاز)

نظرات در مورد : تفاوت سیاره و ستاره

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *