ترمیم دندان های پوسیده با داروی تولید شده برای آلزایمر

ترمیم دندان های پوسیده

آلزایمر یکی از بیماری هایی است که مدت هاست دانشمندان را مشغول خود کرده و مطالعات زیادی درباره آن انجام شده است , در یکی از این تحقیقات مشخص شد دارویی که برای درمان آلزایمر استفاده می شود , تأثیر مثبتی در ترمیم دندان ها دارد. این دارو که تیدگلوسیب Tideglusib نام دارد با اثر گذاری بر رشد و رفع پوسیدگی و ترمیم دندان های موش ها , نظر دانشمندان را به خود جلب کرد.

در دندان ها تعدادی سلول به نام سلول های بنیادی وجود دارد که مسئول ساخت عاج دندان می باشند. عاج دندان در زیر مینای دندان واقع شده و در صورت آسیب به مینا , عاج نیز تخریب می شود. تیدگلوسیب این سلول های بنیادی را تحریک کرده و باز سازی عاج دندان را تسهیل می بخشد. دندان ها می توانند به صورت خود به خودی آسیب های وارده را ترمیم کنند , اما اگر پوسیدگی زیاد بوده و به صورت حفره های عمیق باشد , فعالیت طبیعی نمی تواند آن را بر طرف کند. در این میان تیدگلوسیب یکی از آنزیم ها به نام آنزیم GSK-3 را غیر فعال کرده و روند طبیعی ترمیم دندان را تغییر می دهد.

ترمیم دندان های پوسیده

در یکی از این مطالعات , دانشمندان اسفنج هایی از جنس کلاژن را با تیدگلوسیب ترکیب کرده و آن ها در حفره های پوسیده دندان ها قرار دادند , این اسفنج ها بر سلول های بنیادی تأثیر گذاشته و سرعت رشد عاج ها را افزایش دادند. این امر باعث شد دندان های پوسیده در مدتی حدود 6 هفته باز سازی شده و سالم شوند.

پل شارپ که رهبر این تحقیقات است و در موسسه ی دندان پزشکی کینگز کالج لندن مشغول به کار می باشد , اعلام کرد هر چند این آزمایش هنوز فقط بر روی دندان های موش ها انجام شده است , اما تأثیر آن بر ترمیم آسیب ها و پوسیدگی های دندان تا حدی چشم گیر است که بدون شک لازم تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام شود. استفاده از یک داروی آلزایمر برای بهبود رشد عاج دندان و در نتیجه ترمیم کامل آن , گامی بزرگ برای مشکلات دهان و دندان بوده و نظر بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرده است. وی افزود هدف اصلی این گروه تحقیقاتی محافظت از مغز دندان و ترمیم عاج دندان در کم ترین زمان و به آسان ترین و ارزان ترین روش ممکن است.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : ترمیم دندان های پوسیده با داروی تولید شده برای آلزایمر

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *