تاریخچه تخته نرد

تاریخچه تخته نرد

تاریخچه تخته نرد : تا به حال فکر کرده اید که تاریخچه تخته نرد به کجا می رسد و چه فلسفه زیبا و عبرت برانگیزی در آن وجود دارد؟ تخته نرد توسط بزرگمهر ( بوزرجمهر) ابداع شد. داستان پیدایش تخته نرد بسیار جالب و زیبا می باشد در ادامه برای شما عزیزان این داستان ( تاریخچه تخته نرد) بیان شده است، با ما همراه باشید.

 

تاریخچه تخته نرد

خسرو پسر قباد در زمان پادشاهی انوشیروان ، پادشاه هند «دیورسام بزرگ» را به همراه هدایای گران بهایی به دربار ایران فرستاد و برای اثبات برتری خود و همچنین سنجش خرد و دانایی ایرانیان شطرنجی را که مهره های آن از یاقوت سرخ و زمرد بود  به همراه او فرستاد و برای انجام این کار تخت ریتوس دانا را نیز ساخت .

در نامه ی که او به پادشاه ایران نوشته بود این گونه بیان می شد که (( شما از جایی که به عنوان شاهنشاه ما می باشید باید دانایان شما هم از دانایان ما برتری داشته باشند ، یا در مورد شیوه انچه که برای شما (شطرنج ) فرستادیم برایمان بیان کنید یا بعد از آن باید برای ما ساو و باج بفرستید)) .

شاه ایران بعد از اینکه نامه را خواند مدت 40 روز زمان درخواست نمود ولی این مدت هیچ کدام از دانایان نتوانستند برای اینکار روشی پیدا کنند تا اینکه در روز آخر یکی از داناترین وزیران به نام انوشیروان این گونه گفت که ((این شطرنج مانند یک میدان جنگ است که هر دو سمت جنگ به وسیله ی مهره ها با یکدیگر می جنگند و هر کدام دور اندیشی  و مهارت بیشتری داشته باشند موفق می گردند)) و در ادامه چگونگی چیدمان مهره ها و بازی کامل شطرنج را بیان نمود.

شاهنشاه که بسیار از این کار خرسند شده بود سه بار برای او درود فرستاد و به پاداش 12هزار سکه داد. بعد از آن «تخت ریتوس» با بزرگمهر به بازی پرداختند. در هر سه بار تخت ریتوس بر بزرگمهر شکست خورد.

در روز بعد بزرگمهر تخت ریتوس را به پیش خود آورد و وسیله ی بازی دیگری را به نمایش گذاشت و اینگونه گفت (( در صورتی که شما بتوانید پاسخ این را بدهید ما به شما باج می دهیم و باجگزارتان خواهیم شد و در صورتی که شما نتوانید باید باجگذار ما شوید)). دیورسام مدت 40 روز برای انجام این کار زمان خواست در صورتی که هیچ کدام از دانایان آن سرزمین قادر به یافتن چاره نشدند و به این ترتیب شاه هندوستان قبول کرد که باجگذار ایران باشد.

 

بعد از تاریخچه تخته نرد ، در ادامه برای شما فلسفه پیدایش و رمز های تخته نرد بیان شده است :

۳۰ مهره : نشان گر ۳۰ شبانه روز یک ماه

۲۴ خانه : نشان گر ۲۴ ساعت شبانه روز

۴ قسمت زمین : ۴ فصل سال

۵ دست بازی : ۵ وقت یک شبانه روز

۲ رنگ سیاه و سپید : شب و روز

هر طرف زمین ۱۲ خانه دارد : ۱۲ ماه سال

تخته نرد : کره زمین

زمین بازی : آسمان

تاس : ستاره بخت و اقبال

گردش تاس ها : گردش ایام

مهره ها: انسان ها

گردش مهره در زمین: حرکت انسان ها (زندگی)

برداشتن مهره در پایان هر بازی: مرگ انسان ها

 

اعداد تاس 

۱ – یکتایی و خداپرستی

۲ – آسمان و زمین

۳ – پندار نیک ؛ گفتار نیک ، کردار نیک

۴ – اباختر (شمال) ، نیمروز (جنوب)، خاور (شرق)، باختر (غرب)

۵ – خورشید، ماه ، ستاره ، آتش ، رعد (ابر و باد و مه و خورشید و فلک)

۶ – شش روز آفرینش

 

 

4/5 - (5 امتیاز)

نظرات در مورد : تاریخچه تخته نرد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *