بهترین راه برای پاک کردن ویروس آیفون چیست؟

بهترین راه برای پاک کردن ویروس آیفون چیست؟

سیستم عامل ios از سیستم عامل اندروید، قوی‌تر است و از آنجایی‌که کاربران کمتری دارد، هکرها به ندرت به آن توجه می‌کنند. اما این، به آن معنی نیست که آیفون هرگز ویروسی نمی‌شود. با اینکه احتمال ویروسی شدن آیفون یا آیپد نسبت به دستگاه‌های اندرویدی کمتر است اما هر عملکرد مشکوکی در این دستگاه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

البته پاک كردن ويروس آيفون اغلب ساده است و کمتر کاربری را با دردسر مواجه می‌کند. در ادامه به شما می‌گوییم که چطور باید ویروس آیفون را پاک کنید؛ با فروشگاه جانبی، مرجع تخصصی لوازم جانبی در این مطلب همراه باشید.

ویروس آیفون چیست؟
پیش از اینکه بخواهیم مراحل پاک کردن ویروس آیفون را با هم بررسی کنیم بد نیست بدانیم که ویروس آیفون چیست؟
ویروس آیفون کمی با ویروس اندروید متفاوت است. این ویروس در واقع یک کد دستوری مخرب است که تا زمانی که یک بدافزار را در گوشی شما پیدا نکند، خطرساز نخواهد بود. اما زمانی که این کد از طریق یک اپلیکیشن مخرب، فعال شود، گوشی شما ویروسی شده و اختلالاتی در عملکرد آن به وجود می‌آید. اما آیفون چگونه ویرسی می‌شود؟ در ادامه به این سوال، پاسخ می‌دهیم.

آیفون چگونه ویروسی می‌شود؟
همانطور که برای شارژ کردن آیفون باید تنها از شارژر اپل استفاده کنید، بهترین و ایمن‌ترین راه برای دستیابی به اپلیکیشن‌های ios هم دانلود آنها از اپ‌استور است. چراکه اپلیکیشن‌های عرضه شده در این مارکت از چند مرحله رد شده و با دقت بالایی آنالیز می‌شوند.
از این رو این احتمال که اپلیکیشن عرضه شده در اپ‌استور، یک بدافزار بوده و بتواند ویروسی را فعال کند، تقریباً صفر است. پس اگر شما همیشه برنامه‌های مورد نیاز خود را از اپ‌استور دانلود کنید به جرات می‌توانیم بگوییم هرگز لازم نیست تا به دنبال پاک كردن ويروس آيفون باشید.

با همه اینها برخی از ما ممکن است در شرایطی به هنگام وبگردی روی لینک مشکوکی کلیک کنیم یا از منابع نامعتبر مثل سیدیا برای دانلود نرم‌افزارها استفاده کنیم. البته ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و احتمال ویروسی شدن آیفون‌های جیلبریک شده نیز زیاد است. پس تنها، نصب یک اپلیکیشن مخرب برای ویروسی شدن آیفون کافی است.

مراحل پاک کردن ویروس آیفون
پیش از هر چیز عملکرد گوشی خود را با دقت بررسی کنید. اگر متوجه شدید که ناخواسته عضو گروه یا کانالی شده‌اید یا برنامه‌های شما خود به خود باز می‌شوند، وقت آن رسیده تا به دنبال راهی برای پاک كردن ويروس آيفون بگردید. پس مراحل زیر را با دقت دنبال کنید.

بهترین راه برای پاک کردن ویروس آیفون چیست؟

شناسایی و حذف بدافزار
برای پاک كردن ويروس آيفون ابتدا باید اپلیکیشن مخرب را شناسایی کنید. برای این کار تنها کافی است تا اپلیکیشن‌هایی که در چند روز اخیر نصب کرده‌اید را بررسی کنید. حال، نرم‌افزارهایی که از اپ‌استور دانلود کرده‌اید را کنار بگذارید و برنامه‌ای که منبع معتبری ندارد را حذف کنید. در 99 درصد مواقع با شناسایی و حذف بدافزار، گوشی شما پاکسازی شده و دیگر لازم نیست تا در خصوص عملکرد ویروس در آن نگران باشید.

اگر پس از انجام این کار باز هم متوجه اختلالاتی در آیفون خود شدید، تمام برنامه‌هایی که به آنها مشکوک هستید را از گوشی حذف کنید. اگر دیر متوجه این موضوع شده باشید ممکن است حتی مجبور به حذف تمامی اپلیکیشن‌هایی که منبع دانلود آنها اپ‌استور بوده است نیز بشوید. اما نگران نباشید چراکه در نهایت با حل این مشکل، باز هم می‌توانید آنها را از نو دانلود کنید.

حذف حافظه کش مرورگر سافاری
گاهی ممکن است ویروس، صفحاتی در وب را به صورت خودکار برای شما باز کند و یا شما را به یک صفحه خاص هدایت نماید. در چنین شرایطی می‌بایست پس از حذف بدافزار، حافظه کش مرورگر سافاری را نیز پاکسازی کنید.

برای این کار به بخش تنظیمات آیفون خود بروید، گزینه سافاری را انتخاب کرده و روی Clear History and Website Data کلیک کنید. بدین ترتیب با حذف حافظه کش مرورگر سافاری، موفق به پاک كردن ويروس آيفون می‌شوید.

فورست ریستارت
فورست ریستارت کردن می‌تواند اختلالات ایجاد شده به علت باگ‌های عملکردی دستگاه را برطرف نماید. در اغلب مدل‌های آیفون باید برای فورست ریستارت کردن، دکمه‌های پاور و هوم را به‌طور همزمان فشار دهید تا صفحه سیاه شود. حال می‌توانید این دکمه‌ها را رها کنید تا گوشی شما ریستارت شود.

بازیابی فایل بک‌آپ
اگر اخیراً از آیفون خود بک‌آپ مطمئنی تهیه کرده‌اید، آن را بازیابی کنید. برای بازیابی بک‌آپ می‌توانید از iCloud یا iTunes استفاده کنید. با این کار نسخه‌ای از برنامه‌ها را در آیفون خود فعال می‌کنید که به ویروس آلوده نشده‌اند. البته توجه داشته باشید که این بک‌آپ باید وقتی تهیه شده باشد که گوشی شما در آن زمان ویروسی نبوده است.

در واقع استفاده از بک‌آپ مثل این است که قاب گوشی اپل خود را که کثیف شده است، کنار بگذارید و قاب قدیمی اما سالم آن را دوباره استفاده کنید. مراحل بالا به شما برای پاک كردن ويروس آيفون کمک می‌کنند. با این حال اگر همچنان با مشکلاتی در گوشی خود مواجه بودید، می‌توانید به عنوان آخرین گزینه، ریست فکتوری را نیز امتحان کنید.
آگاهی از همه ترفندهای کار با آیفون
قبل از انجام هر کار غیرمعمولی به عاقبت آن فکر کنید تا روزی مجبور به پاک كردن ويروس آيفون از روی گوشی خود نشوید. تا جای ممکن آیفون خود را جیلبریک نکنید و اپلیکیشن‌های مورد نیازتان را تنها از اپ‌استور دانلود کنید. بدین ترتیب هیچ‌گاه شاهد اختلالی در عملکرد آیفون خود نخواهید بود. برای مطالعه جدیدترین اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و همچنین خرید لوازم جانبی برای گوشی خود می‌توانید به سایت جانبی مراجعه کنید.
پایان رپورتاژ آگهی /

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بهترین راه برای پاک کردن ویروس آیفون چیست؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *