اپل و مذاکره با TSMC برای ساخت تراشه 3 نانومتری در آمریکا

اپل و مذاکره با TSMC برای ساخت تراشه 3 نانومتری در آمریکا

خیلی ها ممکن است ترامپ را به خاطر سیاست بی رحمانه اش در قبال خیلی چیزها سوت بزنند. اما کاری که دولت او به خوبی انجام داد تمرکز بر تولید نیمه هادی در ایالات متحده بود. در نتیجه، برترین کارخانه ریخته گری جهان، TSMC، یک کارخانه تولید تراشه در فینیکس، آریزونا افتتاح کرد. تولید آن از سال 2024 آغاز خواهد شد. اپل و TSMC در حال مذاکره برای انتقال تولید تراشه های 3 نانومتری به ایالات متحده هستند.

برای کسانی که آگاه نیستند، گره های فرآیند پایین تر ترانزیستورهای بیشتری را روی SoC هدایت می کنند. این به نوبه خود، قدرت بیشتر و عملیات بیشتری را در هر ثانیه هدایت می کند. پیش از این، سامسونگ و TSMC تنها شرکت هایی بودند که در زمینه فرآیند تولید نوآوری کردند. اما گره فرآیند 4 نانومتری سامسونگ باعث گرم شدن تراشه می شود. در واقع، تمام سازندگان تراشه که از لبه فرآیند 4 نانومتری استفاده می‌کنند، به TSMC تغییر مکان دادند. سامسونگ تصمیم گرفت از این گره صرف نظر کند و روی 3 نانومتر کار کند. در واقع، این شرکت کره ای به زودی تراشه های 3 نانومتری را عرضه خواهد کرد. در مقابل، TSMC تولید 3 نانومتری A17 Bionic را برای آیفون 15 پرو و ​​آیفون 15 اولترا در سال آینده آغاز خواهد کرد.

بیایید به تراشه های قبلی اپل با استفاده از فرآیندهای مختلف تولید نگاه کنیم. آیفون 11 با Apple A13 Bionic عرضه شد. دومی از یک فرآیند 7 نانومتری توسط TSMC استفاده کرد. در سال 2019، 8.5 میلیارد ترانزیستور همه استفاده ها را انجام دادند. امسال اپل مدل آیفون 14 پرو را با A16 Bionic معرفی کرد. از فرآیند 5 نانومتری پیشرفته TSMC (معروف به 4 نانومتر) استفاده می کند. حدود 16 میلیارد ترانزیستور روی یک تراشه وجود دارد.

در این رابطه، باید اعلامیه IBM در ماه می 2021 را به یاد بیاوریم. این شرکت سپس گفت که یک تراشه 2 نانومتری توسعه داده است. این به سازندگان تراشه اجازه می‌دهد «۵۰ میلیارد ترانزیستور را در فضایی به اندازه یک ناخن جای دهند».

اپل و TSMC چندین دهه است که کار می کنند. این شرکت مستقر در کوپرتینو 25 درصد از درآمد سالانه TSMC را به خود اختصاص می دهد. شرکت های آمریکایی در حال حاضر سرمایه گذاری های خود را از چین به هند، ویتنام، تایلند و سایر کشورهای جنوب آسیا منتقل می کنند. اما این کار را نمی شد با ضربه زدن انگشتان انجام داد. حتی شنیدیم که برخی از تحلیلگران می گویند که اپل حداقل 8 سال طول می کشد تا تولید آیفون را از چین به هند منتقل کند.

بیشتر بخوانید  طبق پیش بینی کارشناسان فروش آیپد در سه ماه جاری به پایینتر سطح در تاریخ فروش آن می رسد

از سوی دیگر، چین می خواهد در تولید تراشه به خودکفایی برسد. برای این، چین ممکن است تایوان را هر زمان که بخواهد «بلع» کند. بنابراین برای اپل، انتقال تولید تراشه به دور از چین و تایوان منطقی است.

کارخانه تولید فینیکس منتظر خروج تراشه های 5 نانومتری از بازار است. پس از اتمام، اپل و TSMC به احتمال زیاد تولید 3 نانومتری را به ایالات متحده منتقل خواهند کرد. البته، TSMC باید استعدادهای برتر بیشتری را به ایالات متحده بیاورد.

با این حال، حتی اگر اپل و TSMC شروع به ساخت تراشه در ایالات متحده کنند، هنوز موانع زیادی وجود خواهد داشت. منظور ما این است که چین به دلیل زنجیره تامین خود دارای مزایایی است. به عبارت دیگر، همه چیز در چین یا کشورهای همسایه تولید می شود. لجستیک کاملاً کار می کند. بنابراین اگر TSMC تصمیم بگیرد که ساخت تراشه های 3 نانومتری را در ایالات متحده آغاز کند، آنها از زنجیره تامین حذف خواهند شد.

موضوع دیگری وجود دارد. کارخانه در آریزونا ممکن است تا سال 2025 برای تجارت باز شود. اما ما حدس می زنیم اپل و سایر شرکت ها تا آن زمان به تراشه های 2 نانومتری روی بیاورند. محاسبات ساده نشان می دهد که سری آیفون 17 پرو از این گره پردازشی استفاده خواهد کرد. اما اگر اپل همچنان تراشه‌های مورد استفاده در مدل‌های غیرپرو و ​​پرو را متمایز کند، تا سال 2025، مدل‌های آیفون 17 ممکن است از تراشه‌های ساخت ایالات متحده استفاده کنند.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : اپل و مذاکره با TSMC برای ساخت تراشه 3 نانومتری در آمریکا

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *