اهمیت جمع آوری اطلاعات مشتریان

جمع‌آوری اطلاعات مشتریان یکی از نکات بسیار مهم در حوزه مدیریت ارتباط با مشتریان است که برای کسب و کارهای مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. همه کسب و کارها برای تبلیغات تاثیرگذار، کاهش هزینه‌های بازاریابی، پشت سر گذاشتن مراحل پیشرفت، ارائه خدمات بهتر و جذب مشتریان بیشتر باید اطلاعات مشتریان خود را جمع‌آوری و ذخیره کنند. عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود که کسب و کارها به مرور زمان مشتریان خود را از دست بدهند. اطلاعاتی که از مشتریان‌ جمع‌آوری می‌شود، حتما باید به صورت درست استفاده شود. در غیر این صورت به عدم رضایت آن‌ها منجر خواهد شد. در این مقاله قصد داریم درباره اهمیت و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات مشتری و همچنین ابزار این کار یعنی دستگاه ذخیره شماره موبایل مشتریان توضیح دهیم.

چرا جمع‌آوری اطلاعات مشتریان برای کسب و کارها مهم است؟

تعداد زیادی از افراد هنوز هم به طور دقیق با اهمیت و ضرورت جمع‌آوری اطلاعات مشتریان آشنا نیستند و به خوبی نمی‌دانند چه مزایایی به همراه دارد. کسب و کارهایی که هیچ اطلاعاتی از مشتریان خود جمع‌آوری نمی‌کنند، در فرآیند تبلیغات بازدهی مناسبی به دست نمی‌آورند. با توجه به ارزشمند بودن اطلاعات مشتری‌ها، حفظ و نگهداری از آن‌ها باید به بهترین شکل ممکن باشد. آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به هشتاد درصد از کل مشتریان به شخصی‌سازی خرید خود و دریافت باکیفیت‌ترین خدمات و محصولات توجه ویژه‌ای دارند.

سوالی که برای مدیران کسب و کارهای تازه‌کار و مبتدی پیش می‌آید، این است که باید چه اطلاعاتی را از مشتریان جمع‌آوری کنند. مهم‌ترین اطلاعات مورد نیاز کسب و کارها عبارت‌اند از: شماره تماس مشتری، نام و نام خانوادگی مشتری، میزان بودجه مشتری، جنسیت و شغل مشتری، تعداد اعضای خانواده مشتری، مجرد یا متاهل بودن مشتری، آدرس ایمیل مشتری و علاقه‌مندی‌های شخصی مشتری. هر یک از این اطلاعات به نوبه خود مهم و باارزش هستند. با این وجود نوع اطلاعات مشتری باید با توجه به نوع کسب و کار مشخص شود. به عنوان مثال شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی حتما باید از جنسیت مشتریان خود آگاه باشند. در غیر این صورت مقدار زیادی بودجه صرف هزینه‌های تبلیغاتی برای محصولات مورد نیاز مردان خواهد شد.

آیا برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان محدودیت‌های قانونی وجود دارد؟

یکی از چالش‌های بسیار مهم کسب و کار در زمینه جمع‌آوری اطلاعات مشتریان به محدودیت‌های قانونی این فرآیند و حفظ حریم خصوصی مشتریان مربوط است. بر اساس قانون، هیچ کسب و کاری حق ندارد از مشتریان خود اطلاعات محرمانه دریافت کند. هر نوع اجباری برای دریافت اطلاعات محرمانه از مشتریان یک نوع تخلف و خلاف قانون است و مشتری می‌تواند بابت این کار از کسب و کار متخلف در مراجع قضایی شکایت کند. مشتریان معمولا برای ارائه اطلاعات کلی خود به مدیران کسب و کارها مشکلی ندارند و این کار را با رضایت کامل خود انجام می‌دهند. با کسب و کارهایی که از اطلاعات کلی مشتریان خود قصد سوء استفاده داشته باشند یا اگر بخواهند اطلاعات را افشا کنند‌‌، به صورت کاملا قانونی به صورت جدی برخورد می‌شود‌. استفاده از قوی‌ترین و امن‌ترین سیستم مدیریت اطلاعات برای حفظ و نگهداری از اطلاعات مشتری هم نکته بسیار مهمی است و حتما باید توسط کسب و کارها مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت جمع آوری اطلاعات مشتریان

جمع‌آوری اطلاعات مشتریان برای کسب و کارها چه مزایایی به همراه دارد؟

مهم‌ترین مزایای جمع‌آوری اطلاعات کلی مشتریان شامل موارد زیر است.

حفظ مشتریان فعلی و افزایش مشتریان جدید

یکی از مزایای بسیار مهم جمع‌آوری اطلاعات مشتریان برای کسب و کارهای مختلف این است که به حفظ مشتریان فعلی و افزایش مشتریان جدید آن‌ها کمک زیادی می‌کند و در نهایت منجر به افزایش فروش آن‌ها می‌شود. درست است که مشتریان جدید باعث گسترش و رشد کسب و کارها می‌شوند، اما اعتبار یک برند به مشتریان فعلی آن بستگی زیادی دارد.

کمک به صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به بازاریابی و تبلیغات

کسب و کارها برای جذب مشتریان جدید باید هزینه کنند. این هزینه‌ها نسبت به هزینه حفظ مشتریان فعلی و قدیمی بیشتر است. مشتریان فعلی از کیفیت خدمات و محصولات یک کسب و کار به خوبی آگاه هستند و با تبلیغات دهان به دهان می‌توانند افراد دیگر را به مشتری ثابت و همیشگی تبدیل کنند. تبلیغات دهان به دهان به کاهش هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات منجر خواهد شد. تحقیقات نشان می‌دهد که چیزی در حدود شصت درصد از مشتریان فعلی و قدیمی محصولات یا خدمات کسب و کار را به صورت رایگان به دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کنند و از این طریق باعث افزایش تعداد مشتریان و افزایش فروش محصولات و خدمات می‌شوند.

استفاده از اطلاعات مشتری برای سایر روش‌های بازاریابی

کسب و کارها برای سایر روش‌های بازاریابی و تبلیغات مثل بازاریابی بازگشتی به اطلاعات مشتریان نیازمند هستند و با استفاده از این اطلاعات می‌توانند کسب و کار خود را گسترش داده و تعداد مشتریان خود را به میزان زیادی افزایش دهند. به طور کلی جمع‌آوری اطلاعات از مشتریان تصویر مناسبی از برند را به مشتریان ارائه خواهد داد و سود خوبی برای کسب و کارها به همراه دارد.

کسب و کارها برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند؟

  • جمع‌آوری اطلاعات در هنگام خرید مشتری
  • جمع‌آوری اطلاعات از طریق راه‌اندازی باشگاه مشتریان
  • استفاده از فرم‌های ثبت‌نام برای جمع‌آوری اطلاعات مشتری
  • استفاده از فرم ترجیحات و علاقه‌مندی‌ها
  • جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از برنامه‌های وفاداری مشتری
  • استفاده از روش نظرسنجی برای دریافت اطلاعات
  • دریافت و جمع‌آوری اطلاعات با کمک شبکه‌های اجتماعی
  • استفاده از فضای سایت برای جمع‌آوری و نگهداری امن از اطلاعات مشتریان
  • ارائه وای فای رایگان برای جمع‌آوری شماره تماس مشتریان
  • برگزاری مسابقات و قرعه‌کشی‌های پیامکی
  • خرید دستگاه‌ ایجاد باشگاه مشتریان برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی

اهمیت جمع آوری اطلاعات مشتریان

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به اهمیت جمع‌آوری اطلاعات مشتریان، محدودیت‌های قانونی و حفظ حریم خصوصی مشتریان در زمان جمع‌آوری اطلاعات و مزایای جمع‌آوری اطلاعات برای کسب و کارها صحبت کردیم. ارسال پیامک به مشتریان یکی از مناسب‌ترین و تاثیرگذارترین راهکارهای برقراری ارتباط مفید و موثر با تعداد زیادی از مشتریان است. کسب و کارها با خرید یک دستگاه ذخیره شماره موبایل مشتری از سایت‌های معتبر می‌توانند به موفقیت و رونق کسب و کار خود کمک زیادی کنند. راه‌اندازی این دستگاه به دانش یا مهارت خاصی نیاز ندارد. با استفاده از این دستگاه می‌توان به تمام مشتریان حتی به افراد بلک لیست هم پیامک‌هایی شامل پیام‌های اطلاع‌رسانی، پیام‌های خدماتی، پیام خوش‌آمد‌گویی‌، پیام خودکار و پیام تبریک تولد ارسال کرد. امیدواریم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : اهمیت جمع آوری اطلاعات مشتریان

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *