از کجا چراغ قوه بخریم ، راهنمای خرید چراغ قوه پرنور کم‌مصرف

از کجا چراغ قوه بخریم

انتخاب یک  چراغ قوه پرنور و متناسب با نیاز تعیین شده، نیازمند آشنایی دقیق‌تر با مفهوم لومن، به عنوان استاندارد تعریف میزان روشنایی یک چراغ قوه است. بر همین اساس در این مقاله جزئیات بیشتری را بررسی می‌کنیم تا توضیح دهیم که لومن چیست؛ لنزها چگونه بر خروجی نور تاثیر می‌گذارند؛ چراغ قوه‌های با لومن‌های مختلف چقدر نورانی هستند؛ و آیا لومن‌های ذکر شده در چراغ قوه دقیق هستند یا خیر. اگر شما نیز به دنبال انتخاب یک چراغ قوه پرنور و کم‌مصرف هستید؛ با ادامه این نوشته همراه ما باشید.

روشنایی یا لومن در چراغ قوه چیست؟

هنگام خرید لامپ‌های رشته‌ای در گذشته‌های نه‌چندان دور، به شما یاد داده شده بود که بر حسب وات فکر کنید. در آن زمان وات ارتباط مستقیمی با میزان روشنایی نور داشت. بنابراین اگر سعی می‌کردید با استفاده از وات کمتر، در هزینه خود صرفه‌جویی کنید؛ نور کمتری دریافت می‌کردید.

اما وقتی فن‌آوری‌های فلورسنت و LED آمدند؛ این رابطه را قطع کردند. با این فناوری‌ها می‌توانید نور بیشتری دریافت کرده و از وات کمتری استفاده کنید. حالا که نمی‌توانید برای مقایسه روشنایی در لامپ‌ها از معیار قدیمی وات استفاده کنید؛ معیار لومن وارد می‌شود. بنابراین برای بررسی قیمت چراغ قوه شارژی و تصمیم به خرید آن نیازمند اطلاعات بیشتری درباره لومن هستید.

از کجا چراغ قوه بخریم

لومن واحد اندازه‌گیری مقدار نور تولید شده توسط منبع نور است. عبارت lumen به معنای نور است؛ و میزان نوری که چراغ قوه شما تولید می‌کند را اندازه گیری می‌نماید. لومن‌ها اغلب با قدرت شمع (Candlepower) مقایسه می‌شوند. این دو ویژگی کیفیت های مختلف نور را اندازه‌گیری می‌کنند؛ و هر یک واحد قدرت شمع برابر با 12.57 لومن است.

از سویی لومن بهترین راه برای اندازه‌گیری نور چراغ قوه نیست؛ زیرا چراغ قوه از یک لنز برای گرفتن تمام نور تولید شده و تمرکز آن در یک جهت خاص استفاده می‌کند. در نتیجه نقطه کانونی و روشنایی آن بسته به طراحی لنز و قدرت منبع نور از یک چراغ قوه به چراغ قوه دیگر متفاوت خواهد بود.

بنابراین هنگام مقایسه چراغ قوه‌ها، میزان روشنایی، ترکیبی از لنز یا بازتابنده و مجموع لومن تولید شده توسط لامپ آن است. در نتیجه یک چراغ قوه با لومن کمتر می‌تواند نور روشن‌تری نسبت به چراغ قوه‌ای با لومن بیشتر داشته باشد؛ اگر لنز یا بازتابنده به گونه‌ای طراحی شده باشد که درصد بیشتری از کل نور را در نقطه کوچک‌تری متمرکز کند.

مثلا یک چراغ قوه 1000 لومنی بدون بازتابنده یا عدسی، می‌تواند کل یک اتاق را مانند یک فانوس روشن کند؛ اما نور را در فاصله دوری نمی‌تاباند. با این حال دقیقا همان چراغ قوه با یک لنز یا بازتابنده، یک نقطه کوچک و کاملا روشن از نور را روی دیوار همان اتاق می‌تاباند. در این حالت بیشتر اتاق تاریک باقی می‌ماند؛ اما نور کانونی بسیار روشن خواهد بود.

بنابراین چراغ قوه بدون بازتابنده یا لنز ممکن است در فواصل نزدیک بهتر باشد؛ اما نسخه با بازتابنده یا لنز در موقعیت‌های دور بسیار کارآمدتر خواهد بود. بنابراین چراغ قوه خود را کاملا بر اساس لومن نخرید؛ و در مورد کاربردهای خود فکر کرده و ترکیب مناسبی از لومن و طراحی لنز یا بازتابنده را انتخاب کنید.

تفاوت بین لومن و وات چیست؟

بیشتر لامپ‌ها عبارت وات را روی بسته‌بندی خود دارند. با این حال لومن و وات دو چیز متفاوت هستند. وات میزان توان مورد استفاده لامپ برای ایجاد روشنایی را توصیف می‌کند. در لامپ‌های رشته‌ای، وات کمتر به معنی نور کمتر بود. اما با معرفی چراغ‌های LED دیگر وات به عنوان عامل اصلی در نظر گرفته نمی‌شود. در این شرایط لومن‌ها استاندارد بهتری هستند؛ زیرا LED ها برخلاف لامپ‌های رشته‌ای از مقدار کمی انرژی استفاده می‌کنند.

تفاوت بین لومن و قدرت شمع چیست؟

قدرت شمع مقدار نور ساطع شده توسط یک واحد روشنایی در یک جهت خاص یا شدت نورافکن است؛ در حالی که لومن‌ها مقدار کل نور ساطع شده توسط یک دستگاه روشنایی بدون توجه به نحوه تمرکز یا استفاده از نور را نشان می‌دهند.

از کجا چراغ قوه بخریم

میزان نور مورد نیاز در چراغ قوه

خروجی نور یک عامل مهم در چراغ قوه است. لومن برای اندازه‌گیری و اعلام بالاترین شدت نور خروجی از چراغ قوه استفاده می‌شود. به همین دلیل باید با میزان نور مورد نیاز برای انواع چراغ قوه آشنا شوید. چراکه چراغ قوه‌های مختلف دارای لومن‌های متفاوتی هستند.

در ادامه به رتبه‌بندی‌های مختلف لومن نگاهی می‌اندازیم؛ تا بدانید کجا می‌توانید به بهترین شکل از آنها استفاده کنید. دانستن درجه لومن به شما کمک می‌کند چراغ قوه‌ای مناسب را انتخاب کنید. البته این فقط یک لیست کلی از محصولاتی است که ممکن است در هر محدوده لومن پیدا کنید.

چراغ قوه‌های 10 تا 20 لومن

یک چراغ قوه با 10 تا 20 لومن معمولا در چراغ‌های کوچک، جیبی، خودکار یا جاکلیدی یافت می‌شود. آنها برای نگهداری روی جاکلیدی یا کیف شما مفید هستند. داشتن آنها در شرایط ضروری خوب است؛ اما میزان خروجی نور فقط برای موقعیت‌های با فاصله نزدیک موثر است.

این میزان لومن، نور کافی را برای یافتن یک وسیله در فضای تاریک، سوراخ کلید یا تامین نور در مواقع اضطراری را به شما ارائه می‌دهد.

چراغ قوه‌های 20 تا 150 لومن

این مدل‌ها برای استفاده در منزل و برخی فعالیت‌های خارج از منزل ایده‌آل هستند. یک چراغ قوه متوسط، حدود ​​100 لومن نور ساطع می‌کند؛ که برای مناطق شهری و برون‌شهری ایده‌آل است. این مدل‌ها معمولا هنوز هم در دسته چراغ‌های جیبی هستند. با این مدل‌ها می‌توانید اشیا را در فاصله 6 تا 9 متری جستجو کنید. یک چراغ قوه در این محدوده معمولا می‌تواند 5 تا 10 ساعت با استفاده از دو باتری AA کار کند.

چراغ قوه‌های 160 تا 200 لومن

این مدل‌ها یک چراغ قوه بسیار توانا برای استفاده عمومی هستند. این خروجی چراغ قوه، کارآمد و نسبت به هزینه بسیار موثر است. این مدل‌ها هنوز هم یک نور بسیار مقرون‌به‌صرفه و معمولا به اندازه کافی کوچک هستند؛ که در یک جیب یا کیف قرار می‌گیرند.

 

چراغ قوه‌های 200 تا 500 لومن

این گزینه‌ها برای شکار، ماهیگیری، قایقرانی و کارهای تاکتیکی مناسب است. همچنین این چراغ قوه را برای خانه، مغازه و حتی محل کار فوق‌العاده خواهید یافت. یکی از ایرادهای چراغ قوه‌ها در این طیف نور، قدرت باتری است. چراکه بیشتر این مدل‌ها در این محدوده هنوز از باتری‌های قلیایی تغذیه می‌شوند. بنابراین عمر باطری آنها معمولا عالی نیست.

چراغ قوه‌های 600 تا 900 لومن

چراغ قوه‌های در این محدوده لومن، برای افراد نیازمند به روشنایی حرفه‌ای است مناسب است. این چراغ قوه‌ها مقدار زیادی نور تولید می‌کنند. همچنین می‌توانند نور را در مسافت طولانی پرتاب کرده یا یک اتاق را کاملا نورانی کنند. این درحالی است که هنوز هم تا حدودی در مصرف انرژی کارآمد هستند. آنها برای مصارف تجاری و خانگی و همچنین کمپینگ، شکار، ماهیگیری و رفتن به اعماق غارها کاملا مفید هستند.

چراغ قوه‌های 1000 لومنی

یک چراغ قوه 1000 لومن زمان جست‌وجو در فضایی بزرگ، رفتن به شکار یا کاوش در مناطق وسیع مفید هستند. شما همچنین می‌توانید از آن برای فعالیت‌های تفریحی در یک ملک بزرگ استفاده کنید. یک چراغ قوه 1000 لومن بسیار قدرتمند است. از این چراغ قوه‌ها در عملیات جستجو و نجات نیز استفاده می‌شود.

در پایان اگر به دنبال خرید چراغ قوه‌ای هستید که آن را در بازار ایران پیدا نکرده‌اید؛ پیشنهاد می‌کنیم آن را در فروشگاه آنلاین آمازون جست‌وجو کنید. چراکه می‌توانید با استفاده از خدمات فروشگاه اینترنتی ایران بابا، خرید از آمازون در ایران را تجربه کرده و تمام پروسه خرید و دریافت محصول در ایران را به این فروشگاه بسپارید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : از کجا چراغ قوه بخریم ، راهنمای خرید چراغ قوه پرنور کم‌مصرف

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *