آیا هارد سوخته یا ضربه خورده امکان ریکاوری کامل دارد؟

آیا هارد سوخته یا ضربه خورده امکان ریکاوری کامل دارد؟

ممکن است که هارد شما به عنوان پر استفاده‌ترین دستگاهی که از آن برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کنید دچار خرابی‌های مختلفی شود که به اصطلاح به آن هارد سوخته گفته می شود. در این مقاله سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا امکان بازیابی اطلاعات هارد سوخته یا ضربه خورده وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا با هارد اینترنال و اکسترنال و تفاوت این دو نوع آشنا می‌شویم. سپس بررسی کنیم که چگونه اطلاعات یک هارد از بین می رود؟ در ادامه یاد می‌گیریم، با حذف شدن اطلاعات هارد چه کارهایی باید برای ریکاوری هارد آسیب دیده انجام دهیم. چه کارهایی را اصلا نباید انجام دهیم. در نهایت به این می‌پردازیم که ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال و اینترنال چگونه صورت می‌گیرد.

 هارد اینترنال و اکسترنال

دونوع هارد وجود دارد که عبارت‌اند از اینترنال ( داخلی: هارد لپ تاپ ، هارد کامپبوتر ، هارد PS4 ، هارد DVR-NVR  ) و اکسترنال ( خارجی – قابل حمل بدون آداپتور و با آداپتور ).

هارد اینترنال  که درون دستگاه قرار دارد، تقریباً تمامی داده‌ها از جمله سیستم عامل، فایل‌ها و… روی آن قرار می‌گیرند. هارد اینترنال یک وظیفه دارد و آن حفظ دائمی داده‌ها است. شما می توانید هارد اینترنال خود را به کامپیوترهای متعددی وصل کنید، اما این نوع هارد برای جا‌به‌جایی مداوم و مکرر ساخته نشده است.

هارد اکسترنال در خارج از دستگاه قرار می‌گیرد و توسط یک کابل یا پورت وصل می‌شود. قابلیت جابجایی و حمل دارد و بیشتر در معرض ضربه خوردن و آسیب‌دیدن است.

چگونه اطلاعات یک هارد از بین می رود؟

بیشتر کاربران از هارد به عنوان یک هارد پرتابل و قابل حمل استفاده می کنند، به همین علت سقوط هارد یا ضربه شدید باعث خرابی و حذف اطلاعات روی آن شود. حتی اگر شما هارد خود را به گونه‌ای نگهداری کنید که دچار هیچ مشکلی نشود، باز هم ممکن است که عمدا یا سهوا اطلاعات هارد شما حذف شوند. این نوع از دست دادن اطلاعات در واقع از طریق نرم‌افزارهایی رخ می‌دهد که ویروسی هستند.

در بین دلایل خرابی هارد مشکلات فیزیکی و همچنین تکان‌های شدید بیشترین دلیل حذف شدن دیتای روی هارد هستند. متداول‌ترین دلایلی که باعث خرابی و یا سوختن هارد دیسک می‌شوند عبارتند از:

  • صدمات فیزیکی و مشکلات فیزیکالی.
  • گرمای بیش از حد.
  • نامرتب بودن چیدمان فایل ها روی هارد.
  • روشن و خاموش کردن مکرر.
  • نوسانات جریان
  • استفاده زیاد
  • فایل های کوچک
  • عدم اتصال صحیح
  • تغییر آداپتور

بعد از حذف شدن اطلاعات هارد چه کارهایی را نباید انجام داد؟

در صورت حذف شدن اطلاعات، بدون وارد شدن آسیب فیزیکی اگر اطلاعات جدیدی بر روی فایل حذف شده کپی نشود اطلاعات بر روی هارد باقی خواهد ماند. انجام دادن هر کاری در کامپیوتر ممکن است باعث از بین رفتن دائمی فایل‌ها شود. حتی مرور صفحات وب در اینترنت باعث ایجاد کوکی یا کش در محل ذخیره اطلاعات حذف شده می‌شود. پس از دانلود کردن نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات خودداری کنید. زیرا فقط بعضی از فایل‌ها را بازیابی خواهد کرد و حتی در مواردی ممکن است شما را در بازیابی کامل اطلاعات دچار مشکل کند.

در واقع اینکه بتوانید اطلاعات خود را ریکاوری کنید ارتباطی غیر مستقیم با میزان اطلاعاتی دارد که روی هارد می‌ریزید. هرچقدر که شما اطلاعات بیشتری را پس از پاک کردن فایل‌ها روی هارد بریزید احتمال بازیابی آن‌ها به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

 آیا هارد سوخته یا ضربه خورده امکان ریکاوری کامل دارد؟

برای ریکاوری اطلاعات حذف شده چه کاری انجام دهیم؟

موقع حذف شدن اطلاعات، بهتر است سیستم خود را خاموش و هارد را جدا کنیدریکاوری هارد دیسک به دانش خاصی در این زمینه نیازمند است. زمانی که با یک برد سوخته مواجه می شوید بهتر است که هارد خود را به یک متخصص در این زمینه نشان دهید چرا که ممکن است شما مشکل هارد را اشتباه حدس زده بزنید. با این کار، نه تنها اطلاعات هارد به طور کامل از بین می‌رود بلکه به طور قطع هارد غیرقابل استفاده شود.

ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال و اینترنال

جهت تعمیر هارد ضربه خورده و ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال یا اینترنال نیاز به یک Clean Room استاندارد و ابزار جراحی و تعویض هد هارد است. این ابزارآلات بسیار دقیق، لازم هستند، اما قطعا کافی نیستند. زیرا به سال‌ها تجربه در تشخیص ایرادهای هارد و تعمیر هارد ضربه خورده، نیز نیاز است. تعمیر هارد ضربه خورده به صورت تخصصی باید با ابزار خاص و متخصصین این امر صورت گیرد و انجام آن با افراد بی‌تجربه ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به جای بگذارد.

برای ریکاوری فایل‌های حذف شده و همچنین بازیابی عکس و فیلم حذف شده هارد، توصیه ما مراجعه به مراکز تخصصی است. مگر آنکه اطلاعات حذف شده برای شما اهمیت چندانی نداشته باشند. در این صورت می‌توانید از نرم‌‎افزارهای موجود در فضای اینترنت استفاده کرده و بازیابی اطلاعات خود را انجام دهید. ولی مسئولیت آن به عهده خودتان است چون هر بلایی ممکن است بر سر هارد بیاید و متخصصین نیز قادر به انجام ریکاوری هارد نشوند.

شما می توانید برای بازیابی و ریکاوری اطلاعات هارد اینترنال و اکسترنال به مرکز تخصصی ریکاوری امداد سیستم  مراجعه کنید.

 آیا هارد سوخته یا ضربه خورده امکان ریکاوری کامل دارد؟

نحوه بازیابی اطلاعات در هارد سوخته یا ضربه خورده

حال نوبت به آن رسیده تا ببینیم چگونه می‌توان بازیابی اطلاعات حذف شده هارد را انجام داد. نحوه بازگردانی اطلاعات حذف شده هارد به مشکل ایجاد شده، بستگی دارد. برای بازیابی دیتای حذفی هارد خراب، ابتدا باید مطمئن شویم که هارد از لحاظ سخت‌افزاری تا چه حدی آسیب دیده است و بعد به بازیابی اطلاعات هارد بپردازیم. برای بازیابی هارد ضربه خورده، باید تمامی موارد فنی و سخت‌افزاری هارد را چک شوند. چرا که اگر هارد دارای خرابی یا مشکل باشد در هنگام بازیابی اطلاعات هارد ممکن است مشکلات دیگری پیش آیند.

اگر اطلاعات‌تان مهم است، می‌توانید این کار را به تکنیسین‌های امداد سیستم بسپارید که حداقل هزاران بار هارد دیسک‌ها را تست و بازیابی کرده‌اند. چرا که بازیابی اطلاعات هارد دیسک سوخته و خراب در اکثر اوقات می‌تواند بسیار پیچیده باشد. این کار اصلاً کار مهندسین نرم‌افزار یا خدمات کامپیوتری نیست.

متخصصین مرکز ریکاوری امداد سیستم با احتمال بالای 95 درصد تمام اطلاعات حذف شده هارد ضربه خورده یا آسیب دیده را برمی‌گردانند. پس اطلاعات یک هارد دیسک سوخته یا خراب قابل بازیابی است اما باید نکات بسیار مهمی که در مقاله گفتیم، رعایت شده باشد.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آیا هارد سوخته یا ضربه خورده امکان ریکاوری کامل دارد؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *