آیا دلار بایننس جایگزین مناسبی برای تتر است؟

آیا دلار بایننس جایگزین مناسبی برای تتر است؟

دلار بایننس و تتر از جمله محبوب‌ترین استیبل کوین های بازار هستند. اما تفاوت BUSD با USDT چیست و آیا این دو جایگزین یکدیگر هستند؟

استیبل کوین‌ها رمز ارزهایی هستند که قیمت آن‌ها به یک پول فیات گره خورده است. تتر (USDT)، یو اس دی سی (USDC) و بایننس یو اس دی (BUSD)، سه استیبل کوین محبوب بازار هستند. این نوع ارزهای دیجیتال بدون محدودیت‌های بانکداری سنتی، قابلیت ارسال سریع، کم‌هزینه و امن پول را برای کاربران فراهم کرده‌اند. اما کدام یک از این ارزهای باثبات بهترند؟ آیا دلار بایننس یا همان بی یو اس دی را می‌توان جایگزین مناسبی برای تتر دانست؟

 

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین نوعی رمز ارز دارای پشتوانه یک دارایی در دنیای واقعی است که ارزش آن به یک کلاس دارایی نظیر طلا یا پول فیات گره خورده است. استیبل کوین‌ها در واقع ارزهای دیجیتال باثبات هستند که غالبا از آن‌ها برای اهداف سودآوری استفاده نمی‌شود.

با اینکه دارایی‌های کریپتویی محبوب مانند بیت کوین به‌خاطر عدم نیاز به یک واحد مرکزی سودمندند، اما به دلیل نوسانات بالا امکان استفاده از آن‌ها برای فعالیت‌های روزمره دنیای واقعی وجود ندارد. به همین خاطر، استیبل کوین‌ها با اتصال ارزش خود به یک دارایی باثبات دیگر، این مشکل را رفع کرده‌اند. علاوه بر این، صادرکننده استیبل کوین مربوطه ذخیره پشتوانه آن رمز ارز را در خزانه خود نگهداری می‌کند تا قابلیت بازخرید آن‌ها با پول فیات وجود داشته باشد.

اولین استیبل کوین بازار USDT بود که در سال 2014 توسط شرکت Tether عرضه شد. اکثر ارزهای باثبات امروزی نیز از مدل تتر تقلید کرده و در ازای هر دلار، یک واحد از توکن خود را صادر می‌کنند. از نظر تئوری، با فروش استیبل کوین‌هایی مانند تتر، قابلیت دریافت مجدد ارز اصلی یعنی دلار، به نسبت یک به یک برای کاربران وجود دارد. در ابتدا، به دلیل عدم دسترسی بسیاری از صرافی‌ها به خدمات بانکی، افراد برای خرید رمز ارزهایی همچون بیت کوین از ارزهای باثبات استفاده می‌کنند.

به همین خاطر، استیبل کوین‌ها راهی مطمئن‌تر با دسترسی 24/7 در سراسر جهان هستند و به یک کانال سنتی بانکی برای تبادل نیاز ندارند. علاوه بر این، زمان انتقال ارزش توسط این نوع ارزهای دیجیتال در مقایسه با حواله بانکی بسیار سریع‌تر است.

 

مقایسه ویژگی‌های دلار بایننس و تتر

با اینکه امروزه استیبل کوین‌های مختلفی در بازار عرضه شده‌اند، اما BUSD و USDT از محبوب‌ترین‌ها به‌شمار می‌روند که در این قسمت، به بررسی مزایا و معایب هر کدام می‌پردازیم.

آیا دلار بایننس جایگزین مناسبی برای تتر است؟

تتر چیست؟

ارز دیجیتال تتر (USDT) استیبل کوینی است که ارزش آن با نرخ تبدیل 1:1 به دلار آمریکا گره خورده است. بنابراین، هر واحد تتر با یک واحد دلار برابری می‌کند. خریداران نیز می‌توانند همانند ارز فیات، از یو اس دی تی برای خرید و ترید استفاده کنند. این ارز باثبات توسط شرکت هنگ کنگی iFinex، شرکت مادر Tether و صرافی ارز دیجیتال Bitfinex صادر شده است.

از جمله کاربردهای تتر در مقایسه با دلار بایننس عبارتند از:

  • ساده‌تر کردن انتقال ارز ملی
  • ارائه نسخه‌ای باثبات‌تر نسبت به بیت کوین
  • امکان بررسی وضعیت تراکنش

تتر سومین رمز ارز بزرگ بازار از نظر مارکت کپ است. با این وجود، زمزمه‌های عدم شفافیت این توکن نسبت به ذخایر پشتوانه آن تا کنون به گوش رسیده است. در سال 2019، این شرکت ادعا کرده بود که هر واحد USDT دارای یک واحد دلار آمریکا به‌عنوان پشتوانه است که در خزانه آن نگهداری می‌شود. اما در سال 2021، این شرکت به‌خاطر ادعای کذب توسط کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) مبلغ 41 میلیون دلار جریمه شد.

تتر در می 2021 (اردیبهشت 1400) گزارش ممیزی‌های مربوط به خزانه نقد خود را در وبسایتش منتشر کرد، اما نکته شوکه‌کننده درباره این گزارشات این است که در آن زمان، تنها 2.9 درصد از خزانه این شرکت را پول نقد تشکیل داده بود. البته این رقم اکنون به 5 درصد افزایش یافته و این شرکت به صورت ماهانه گزارشات مربوطه را منتشر می‌کند.

با اینکه جنجال‌هایی در خصوص ثبات قیمت تتر روی 1 دلار و مقدار پشتوانه آن وجود داشته است، اما همچنان دلایل بیشتری برای استفاده از آن به‌جای ارزهای عادی وجود دارد.

 

بایننس دلار (BUSD) چیست؟

بایننس و پاکسوس (Paxos) رمز ارز بی یو اس دی را با 3 هدف مهم توسعه دادند: سرعت، انعطاف‌پذیری و دسترسی. به زبان ساده، بایننس یو اس دی یک استیبل کوین قانونی با پشتوانه فیات و ارزش یکسان با دلار آمریکاست. همانند تتر، در ازای خرید هر واحد دلار بایننس، یک واحد دلار آمریکا در خزانه نگهداری می‌شود. با نوسان قیمت دلار نیز قیمت ارز دیجیتال بایننس دلار(BUSD) نیز دچار کاهش یا افزایش می‌شود.

هولدرهای توکن بایننس دلار قادر به تبادل آن با دلار آمریکا و بالعکس هستند. علاوه بر این، BUSD روی 3 بلاک چین بایننس اسمارت چین، اتریوم و بایننس چین حضور دارد. بنابراین، دارندگان این رمز ارز می‌توانند به تبادل بی‌یو‌اس‌دی‌های خود روی این بلاک چین‌ها بپردازند. بایننس دلار همچنین برای اثبات نگهداری مقدار معادل توکن‌های صادرشده، دارای گواهی‌های ماهانه است.

 

تفاوت‌های بایننس دلار و تتر در یک نگاه

در جدول زیر، به مقایسه تفاوت‌های دو استیبل کوین BUSD و USDT می‌پردازیم:

تتربایننس دلار
بلاک چیناتریوم، سولانا، تزوس، کوساما، الگورند، آوالانچ، ترون، پالیگان، ایاس، لیکوئیداتریوم، بایننس چین، بایننس اسمارت چین
صادر کنندهTetherBinance و Paxos
سال عرضه20142019
نوع وثیقهفیاتفیات
رتبه در بازار36
ارز پایهدلار آمریکادلار آمریکا

با اینکه تتر دارای مارکت کپ و حجم معامله بالاتری است، اما اکثر اقتصاددانان آن را بهترین گزینه نمی‌دانند. علت این امر، عدم شفافیت و ممیزی درست این رمز ارز باثبات است، اما BUSD شفافیت بیشتری دارد. اما اگر نقدینگی و حجم معامله بالاتر یکی از موارد مهم برای شماست، تتر گزینه بهتری است.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آیا دلار بایننس جایگزین مناسبی برای تتر است؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *