آخرین ترندهای طراحی سایت در سال  ۲۰۲۲

ترفند های طراحی سایت

دنیای فناوری و تکنولوژی هم هرسال ترندهای خاص خودش را دارد سایت‌هایی با ساختار ساده روبه‌رشد هستند یا سایت‌هایی با طراحی و دیزاین پیچیده؟ استفاده از عکس‌ها بیشتر است یا گرافیک‌ها؟ سایت‌ها باید جذاب و رنگارنگ طراحی شوند یا سیاه‌وسفید و کلاسیک؟ استفاده از کدام المان‌های بصری بیشتر شده و چرا؟ در طراحی سایت و طراحی تجربه کاربری و طراحی گرافیک هم مد‌ها و ترندها مهم هستند و تعیین‌کننده.

 

وب دیزاینر‌ها و توسعه‌دهندگان وب با ترندها متوجه می‌شوند در هرسال طراحی سایت به کدام سمت حرکت می‌کند و چه‌چیزهایی در ساختار و المان‌های بصری سایت‌ها باید پررنگ‌تر شوند. متاسفانه یا خوشبختانه بعضی از طراحان سایت نمی‌توانند بگویند ترندهای طراحی سایت برای ما مهم نیست. چون این یعنی جاماندن از بقیه‌ی سایت‌ها و طراحی‌کردن سایت‌هایی که کاربرپسند نیستند. طراح سایت برای کاربر است که سایت را طراحی می‌کند. برای همین بیشتر از هرچیز دیگری نظر و سلیقه‌ی کاربر را در هر مقطع زمانی باید درنظر بگیرد. علاوه ‌براین، ترندهای طراحی سایت برای طراح سایت کمک‌کننده و مفید هستند، چون طراح باید تصمیم‌های مهمی در وب دیزاین بگیرد که دانستن ترندها به او در تصمیم‌گیری‌هایش کمک می‌کنند.

همه‌ی این‌ها یعنی شما اگر طراح سایت هستید، می خواهید طراحی سایت یاد بگیرید یا به عنوان یک توسعه دهنده قصد دارید پکیج آموزش طراحی سایت خود را به فروش برسانید، باید از ترند‌های طراحی سایت در سال ۲۰۲۲ آگاه باشید. چون قطعا کار را برای شما آسان‌تر می‌کنند. و شما متوجه می‌شوید که در مسیر یادگیری وب دیزاین و همچنین برای پیشرفت شغلی در این حوزه به چه نکاتی باید بیشتر توجه کنید. باتوجه به این ترندها می‌توانید براحتی وبسایت‌هایی طراحی کنید که مطابق با الگوها و استانداردهای جهانی است. پس به خواندن ادامه دهید. چون درادامه مهم‌ترین ترند‌های طراحی سایت را به شما معرفی می‌کنم. مطمئنم هرکدام را که می‌خوانید، نمونه‌ای در ذهنتان می‌آید و جایی در سایتی آن‌ها را دیدید. بله! طراحان خیلی زود دست به‌کار شدند و سایت‌ها را با ترندها تطبیق می‌دهند.

ترفند های طراحی سایت

۱. سایت‌های تک‌صفحه‌ای One-page Websites

 

هرروز که می‌گذرد، بر محبوبیت سایت‌های تک‌صفحه‌ای افزوده می‌شود. چرا؟ چون ساده هستند. چون آنچه را که کاربر به‌دنبالش است صاف می‌گذارند جلوی رویش. چون نیاز نیست کاربر در سایت بگردد. چون بسیار کار را برای کاربر راحت‌تر می‌کنند. اما طراحی یک سایت تک‌صفحه‌ای اصلا برای طراح سایت کار آسانی نیست. برعکس، خیلی هم چالش‌برانگیز است. طراح سایت باید ساختار بسیار ساده ولی درعین‌حال گویایی را طراحی کند. البته، درست است. قطعا هر سایتی، مثلا سایت‌های فروشگاهی،  نمی‌توانند تک‌صفحه‌ای باشند. اما خب، همه‌ی سایت‌ها که فروشگاهی نیستند!

۲. تصاویر اصلی و کلیدی (Hero Images) کمتر

 

اگر تا امروز اولین کاری که طراح سایت می‌کرد این بود که یک تصویر بزرگ و جذاب می‌گذاشت اول صفحه، زیر منوی اصلی و همه‌چیز در ساختار صفحات اصلی حول محور آن تصویر کلیدی می‌گشت؛ از امروز بهتر است به فکر چیزهای دیگری برای جذب‌کردن کاربر باشد. چون بازهم قرار است کاربر سادگی ببیند. طراح سایت باید بتواند کاربر را با ساختار ساده و جذاب صفحه جذب کند نه تصویر. درست است. این‌هم برای طراح چالش‌برانگیز است. او باید هوشمندانه و خیلی به‌جا از رنگ‌ها و المان‌های بصری و تایپوگرافی‌ها کمک بگیرد- درست مانند کاری که وب دیزاینر heyday انجام داده است.

 

ترفند های طراحی سایت

۳. تایپوگرافی بزرگ‌تر و برجسته‌تر  

 

عکس‌ها کمتر می‌شوند و تایپوگرافی‌ها بیشتر. سهم حروف و فونت و سایز و رنگ آن‌ها در طراحی سایت مهم‌تر شده است. قرار نیست تایپوگرافی کار گرافیک را انجام دهد. تایپوگرافی مأموریت جدیدی پیدا کرده است. طراح سایت با انتخاب فونت و سایز مناسب، ساختار سایت و موضوع آن را به کاربر می‌فهماند. حروف باید کاملا خوانا باشند و درتناسب کامل با تمامی المان‌های بصری سایت. طراح سایت باید نسبت به کانترست‌هایی که در رنگ و فونت و سایز ایجاد می‌شود، کاملا آگاه باشد و از آن‌ها استفاده کند. مشخص است که کار طراح سخت‌تر شد. قبلا یک عکس می‌گذاشت و تمام، اما داستان تایپوگرافی چیز دیگری است.

۴. طراحی‌های انتزاعی (Abstract Illustration)

 

تصاویر (طراحی‌های) انتزاعی هرروز محبوب‌تر می‌شوند. طراحان سایت تمایل پیدا کردند که از تصاویر انتزاعی و عجیب‌وغریب که معانی مختلفی دارند به‌جای عکس‌ها و گرافیک‌ها در طراحی سایت استفاده کنند. اما چرا؟ چون این تصاویر مفهومی هستند. یعنی طراح سایت این فرصت را دارد که درترکیب با سایر المان‌های بصری و تایپوگرافی احساس و تجربه‌ای متفاوت و خاص برای کاربر و بازدیدکننده سایت خلق کند. او این فرصت را دارد که با اشکال مختلف و رنگ‌ها درقالب طرح‌های انتزاعی بازی کند و تصاویری منحصربه‌فرد بیافریند که کاربر فقط در همان سایت آن‌ها را می‌بیند. این تصاویر درخدمت برند و لوگوی سایت هم می‌توانند باشند.

۵. استفاده از خطوط

معمولاطراح‌های سایت از خطوط سیاه و پررنگ واقعی برای جداکردن بخش‌ها و المان‌ها و پاراگراف‌ها و عنوان‌ها استفاده نمی‌کردند. اما امسال وضع فرق کرده است. شما تصور کنید طراح سایت‌ها مجاز هستند که خط‌کش بردارند و تمام اجزای صفحات را با خط ازهم جدا کند، نتیجه چه می‌شود؟ ساختاری منظم و تقسیم‌بندی شده که حس دفتر و کتاب و مداد به کاربر می‌دهد. یعنی تجربه‌‌ای برای کاربر خلق می‌کند که برای او بسیار ملموس است، بسیار فیزیکی است و کمتر مجازی. انگار این خط ‌کشی‌ها سایت را واقعی‌تر می‌کنند.

۶. طراحی‌های خنثی (Gender-Neutral)

من بهترین ترند را برای آخر نگه داشتم. بی‌شک بهترین ترند این است. ترندی که فقط در طراحی سایت محبوب نشده است. طراحی خنثی ترند غالب در طراحی است. یعنی طراح سایت باید این فرض را کنار بگذارد که مخاطب/کاربر او شخص خاصی (زن یا مرد) است. او باید نگاه انسانی داشته باشد. پس طراح سایت باید حواسش باشد که اگر به‌دلیلی می‌‌خواهد در بخشی از سایت توجه کاربران زن را جلب کند، لزوما نباید از رنگ صورتی استفاده کند. همچنین طراحان سایت‌های فروشگاهی باید دقت کنند که از جنسیت برای تقسیم‌بندی محصول استفاده نکنند. به‌جای آن می‌توانند از نام مدل‌ها یا رنگ یا جنس استفاده کنند. این خنثی‌بودن در زبان (نوشته‌ها و متن سایت) نیز باید رعایت شود. فکر می‌کنم اگر بادقت منوی برند شنل را نگاه کنید،‌ کاملا متوجه می‌شوید وب دیزاین خنثی یعنی چه.

طراحان وب،‌ توسعه‌دهندگان، کارآموزان طراحی سایت و علاقه‌مندان به یادگیری وب دیزاین چه نتایجی از این ترندها می‌توانند بگیرند؟ آیا می‌شود گفت درکل طراحی سایت به‌سمت سادگی پیش می‌رود؟ طراحی سایت باید هرچه بیشتر انسان‌محور باشد؟ آیا می‌شود نتیجه گرفت که طراحی سایت بیش‌ازبیش به‌سمت واقعی‌شدن و ملموس‌شدن ساختار سایت پیش می‌رود؟ آیا می‌شود گفت طراح سایت باید خلاقانه‌تر ازگذشته طراحی کند؟ آیا می‌شود نتیجه گرفت که طراحی سایت به‌سمتی پیش می‌رود که هر المانی در سایت نقش و مفهومی داشته باشد؟ پاسخ همه‌ی این سوالات مثبت است. پس طراحی سایت دیگر فقط کدنویسی نیست. البته، از اول هم نبوده است. طراح سایت باید نگاه هنری خود را تقویت کند. طراح باید به‌معنای واقعی کلمه رنگ‌شناس باشد و بتواند با زبان بصری با کاربر تعامل برقرار کند. شاید بشود گفت طراحان سایت باید به اصول و مبانی دیزاین هم به‌معنای واقعی کلمه مسلط باشند. دریک‌کلام، طراحی سایت تبدیل شده است به هنر و طراح سایت هم هنرمند است. علاقه‌مندان به یادگیری طراحی وب باید بدانند و توجه کنند که آموزش طراحی سایت، دیگر  دوره‌ای آموزشی نیست که در آن فقط طراحی سایت با کدنویسی یا طراحی وب با وردپرس آموزش داده می‌شود؛ بلکه دوره‌ای است برای یاد‌دادن هنر طراحی سایت.

منبع : آکادمی آمانج

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آخرین ترندهای طراحی سایت در سال  ۲۰۲۲

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *