کیست مویی و راه های قطعی و فوری درمان

کیست مویی و راه های قطعی و فوری درمان

کیست مویی یکی از انواع بیماری های عفونی است که در دسته بیماری های نشیمنگاهی قرار دارد. رایج ترین نقطه برای ایجاد کیست هم پایین‌تر از کمر و بین دو کفل است. به همین جهت کیست مو را نوعی از بیماری های مقعدی می دانند. در ادامه قصد داریم، به بررسی کامل این بیماری علت ها، علائم عوارض و از همه مهمتر روش قطعی درمان این بیماری، که چند سالی است که وارد ایران شده بپردازیم؛

کیست مویی چیست؟

کیست مویی و راه های قطعی و فوری درمان

در بیشتر موارد یک بیماری ژنتیک است که طی آن موهای ناحیه انتهای ستون فقرات یا در اصطلاح عامه مردم دنبالچه، به جای آن که از سمت ریشه به سمت پوست حرکت داشته باشد و بیرون بزند؛ مستقیماً بدون اینکه بیرون بیاید به سمت زیر و بافت زیر پوست نفوذ کرده و ایجاد التهاب می کند. در نهایت باعث ایجاد حفره در بدن می شود که دور آن را با توده و کیست محدود نموده و به مرور زمان داخل این توده ترشحات جمع شده التهاب ایجاد می شود.

در برخی از موارد با ترشحات چرکی و یا درد زیاد و یا هر دو این موارد همراه است و یا اینکه بر روی این التهاب یک سوراخ کوچک ایجاد شده و این چرک تخلیه می شود. برای کسب اطلاعات در این زمینه که این عارضه چیست؟ با ما همراه باشید.

سینوس پیلونیدال یکی از بیماری های شایع است به گونه ای که برخی از صاحب نظران بر این باور هستند که در زمان جنگ جهانی دوم، این بیماری بیشتر در میان افرادی که از ماشین های نظامی که بسیار خشک بودند و کمک فنر های خوبی نداشتند و یا سربازان رویت شده است. لذا علت به وجود آمدن بیماری کیست مویی را در این افراد، نشستن طولانی مدت و یا ضربه خوردن می دانستند. به طور کلی به بیماری رانندگان جیپ معروف شده بود. اما پس از گذشت سال ها و انجام تحقیقات متعدد به این باور دست یافتند که جیپ ها تنها بروز علایم بیماری کیست مویی را تسریع می بخشد.

علائم کیست مویی

علائم این بیماری بسته به درجه و شدت آن متفاوت است. وقتی بیمار برای درمان مراجعه نمی کند، علائم بعد از طی مدتی شدیدتر می شوند. به طور کلی همه بیماران علائم زیر را با شدت های مختلفی تجربه می‌کنند.:

  • درد اطراف مقعد
  • خونریزی
  • لمس و مشاهده ناحیه متورم پایین تر از کمر
  • خارج شدن ترشحات عفونی و خونی از این برجستگی

در مواردی که عفونت کیست مویی شدت یافته ممکن است، بیمار علائم زیر را داشته باشد که در این صورت باید خیلی سریع و اورژانسی به پزشک مراجعه کند؛

  • افزایش دمای بدن
  • بوی بد کیست مویی
  • قرمزی و احساس گرما در اطراف این برجستگی

علت کیست مویی چیست؟

همانطور که گفتیم برگشت مو به داخل عامل کیست‌ مویی است. اما اینکه دقیقا چه چیزهایی باعث می‌شود این بیماری در برخی افراد ایجاد شود، مشخص نیست.

برخی از پزشکان کیست مویی را با عوامل ژنتیکی در ارتباط می دانند. زیرا این بیماری بیشتر در افراد یک خانواده مشاهده میشود. پزشکان برای بر این عقیده هستند که موارد زیر می تواند شانس ابتلا به کیست مویی در افراد را افزایش دهد.

  • پرمویی یا داشتن موهای ضخیم
  • مرد بودن
  • عدم رعایت بهداشت
  • چاقی یا اضافه وزن
  • استفاده از لباسهای تنگ با الیاف مصنوعی

عوارض کیست مویی

در صورت تشخیص این بیماری و یا تجربه علائمی که ذکر شد باید سریعاً با پزشک مشورت کنید. کیست مویی از بیماری هایی است که خود به خود و یا حتی با مصرف دارو هم رفع نمی شود، تنها راه درمان این بیماری جراحی است پس ناچار هستید خیلی سریع با متخصص جراح عمومی مشورت کنید، تا بهترین راه جراحی را به شما پیشنهاد کند.

هرچقدر دیرتر برای درمان کیست مو مراجعه کنید، عفونت آن افزایش یافته و درمان پیچیده تر از قبل خواهد شد.

عفونت کیست مویی می‌تواند پیش روی کرده و یا حتی وارد خون شود و بیماری گند خونی را ایجاد کند. این بیماری بسیار خطرناک است. به علاوه عفونت می‌تواند ساختار سلول پوست را تغییر داده و در طی سال‌ها عامل ایجاد سرطان شود.

تشخیص کیست مویی

برای تشخیص این بیماری بهتر است با متخصص جراح عمومی مشورت کنید. اما در حال حاضر چنین پزشکی در دسترسی نیست مراجعه به پزشک عمومی یا پوست هم می تواند به تشخیص بیماری کمک کند. اما در هرحال پزشکان شما را به جراح ارجاع می دهند، پس برای صرفه جویی در زمان و هزینه بهتر است از ابتدا با متخصص جراح مشورت کنید.

درمان کیست مویی

درمان بیماری فقط با انجام جراحی و تخلیه کیست قابل انجام است. وقتی عفونت کیست مویی افزایش می‌یابد، پزشک مصرف داروهای آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت را تجویز می‌کند. بیمارانی که قبل از انجام جراحی دارو مصرف کردند به نتایج سریعتری از درمان می رسند.

برای جراحی هم روش های مختلفی وجود دارد. در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

درمان کیست مویی با لیزر

درمان کیست مویی با لیزر در مطب پزشک و سرپایی انجام می شود. برای انجام این جراحی  به بیمار بی حسی موضعی تزریق می شود تا در آرامش کامل باشد و سپس روی تخت مخصوصی دراز می کشد.

در مرحله بعد پزشک با استفاده از پروب مخصوص لیزر روی ناحیه کیست برشی ایجاد می کند. این فرآیند درد و خونریزی ندارد در مرحله بعد محتویات کیست به طور کامل تخلیه می شود و بسته به اندازه و محل قرارگیری کیست موضع جراحی بخیه زده شده و یا به همان شکل می شود.

از مزایای لیزر درمانی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • درمان سرپایی بدون درد و خونریزی
  • نتیجه گیری سریع تر از درمان بدون نیاز به دوران نقاهت
  • صرفه جویی در زمان و هزینه ها
  • پیشگیری از عوارض خطرناکی مثل بی اختیاری مدفوع و عفونت
  • پیشگیری از به جای ماندن اسکار یا جای زخم آزار دهند

لیزر روش قطعی درمان است که در یک جلسه نیم ساعته به طور کامل کیست مویی را از بین می‌برد و از عود مجدد آن جلوگیری میکند.

جراحی سنتی کیست مویی

جراحی سنتی را باید در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام داد. در طی جراحی با استفاده از تیغ جراحی کیست شکافته شده و محتویات آن مشابه روش قبلی تخلیه می‌شود. همچنین با توجه به نظر پزشک زخم را بخیه زده و یا ممکن است بدون بخیه رها کنند تا از داخل به سمت خارج ترمیم شود.

در روش اول یعنی روش بدون بخیه، احتمال عفونت زخم بیشتر است و زمانی که محل جراحی کیست مویی بخیه زده می‌شود، احتمال عود مجدد بیماری افزایش می یابد.

محل کیست عمومی ممکن است به اندازه یک گردو یا حتی یک پرتقال تخلیه شود. این بستگی به اندازه کیست مویی دارد. این زخمی نیاز به مراقبت‌های ویژه داشته تا از عفونت آن جلوگیری شود.

هر چقدر زودتر برای درمان کیست مویی اقدام کنید. محل تخلیه کیست کوچک تر خواهد بود و زمان ترمیم زخم کاهش می یابد و البته تا درمان کامل ممکن است ماه ها زمان نیاز داشته باشید.

پیشگیری

امکان پیشگیری کامل از این بیماری وجود ندارد، ولی با رعایت یکسری نکات میتوانید خطر بیماری را کاهش دهید.

  • استفاده از لباس‌های مناسب یعنی لباس هایی از جنس نخ و کمی گشادتر
  • رعایت بهداشت و زدودن موهای زائد
  • تحرک بدنی و اجتناب از نشستن های طولانی مدت
  • استفاده از لیزر موهای زائد، به خصوص اگر سابقه جراحی کیست مویی دارید.

منبع :https://jarah.clinic/%da%a9%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d9%85%d9%88%db%8c%db%8c/

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : کیست مویی و راه های قطعی و فوری درمان

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *