چگونه ویروس کرونا از بین می رود؟

چگونه ویروس کرونا از بین می رود

الکل میکروب ها را از طریق یک فرآیند شیمیایی ساده معروف به دناتوراسیون از بین می برد. دناتوراسیون هنگامی اتفاق می افتد که مولکول های الکل با غشای چربی محصور شده در سلول ویروس یا باکتری پیوند بخورند. با تجزیه غشای چربی ، داخل سلول از جمله تمام اجزای حیاتی آن در معرض محیط قرار می گیرد و شروع به حل شدن می کند و سلول به سرعت می میرد.

آیا الکل می تواند میکروب ها را از بین ببرد؟

این فرایند شبیه همان اتفاقی است که هنگام شستن دست با آب و صابون اتفاق می افتد. با این حال ، صابون حتی از الکل نیز مثرتر است. ضد عفونی کننده های حاوی الکل که بیشترین استفاده را دارند حاوی اتانول (اتیل الکل) یا ایزوپروپانول (ایزوپروپیل الکل) هستند.

 

هر دو نسبتاً در از بین بردن باکتری ها و ویروس های پوست و انواع مختلف سطوح موثر هستند. به طور کلی ، اتانول منبع معتبرتری نسبت به ایزوپروپانول است ، اگرچه به نوع میکروبی که می خواهید از بین ببرید بستگی دارد.

الکل

منابع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، غلظت الکل بین 60 تا 90 درصد را برای اهداف ضد عفونی توصیه می کند.

 

وقتی به دنبال محصولاتی مانند پاک کننده های خانگی یا ضدعفونی کننده های دست هستید که می توانند میکروب ها را از بین ببرند ، آنهایی را انتخاب کنید که حداقل 60 درصد اتانول یا 70 درصد ایزوپروپانول را به عنوان ماده تشکیل دهنده نشان دهند.

 

به خاطر داشته باشید که این محصولات قرار نیست مصرف شوند. آنها به از بین بردن میکروب های موجود در بدن کمک نمی کنند. به علاوه ، مصرف این محصولات خطرات سلامتی را تهدید می کند.

آیا الکل می تواند انواع میکروب ها یا فقط برخی از انواع آن را از بین ببرد؟

در غلظت های لازم – بین 60 تا 90 درصد الکل می تواند طیف وسیعی از میکروب ها از جمله باکتری ها ، ویروس ها و قارچ ها را از بین ببرد.

 

به عنوان مثال ، الکل می تواند باکتری های رایج مانند E. coli ، سالمونلا و استافیلوکوکوس اورئوس را از بین ببرد. باکتری های دیگر مانند Enterococcus faecalis در برابر اثرات ضد عفونی کننده های حاوی الکل مقاومت بیشتری می کنند. همچنین مشخص شده است که الکل ویروس هایی مانند سل ، تبخال ، هپاتیت B ،HIV ، آنفلوانزا، ویروس های بینی و ویروس های کرونا را از بین می برد.

 

مطالعه سال 2020 نشان می دهد که الکل به طور موثری SARS-CoV-2 را از بین می برد. در مقابل ، الکل در از بین بردن ویروس هایی که باعث هپاتیت A یا فلج اطفال می شوند موثر نیست.

 

 

آیا ماسک ها کرونا ویروس را از بین می برند

ماسک ها تنها وظیفه حفاظتی دارند و ویروس و عوامل بیماری زا را در داخل فیلتر خود به دام می اندازند. ماسک ها در حین استفاده در محیط آلوده به ویروس و عوامل آلوده آغشته می شوند و حتما باید پس از استفاده دور ریخته شوند.

ماسک ها مدل های مختلفی دارند نوع پارچه ای و بیمارستانی و مدل های حرفه ای N95 که امروزه در اختیار عموم مردم دنیا می باشد.

 

ماسک های مدرن جدید با قابلیت کشتن کرونا

دانشمندان ماسک صورت ایجاد می کنند که می تواند ویروس ها را در اثر تماس از بین ببرد ماسک صورت ضد ویروسی جدیدی که از فناوری نانو برای از بین بردن ویروس ها از جمله COVID-19 و آنفلوانزا استفاده می کند توسط یک دانشمند دانشگاه ناتینگهام ترنت طراحی و توسعه یافته است.

ماسک

 

به جای طرح معمول سه لایه ، ماسک جراحی پنج لایه شامل یک لایه داخلی ضد ویروسی اضافی است که شامل نانو مس است که با استفاده از یک فرآیند ثبت اختراع در دانشگاه ایجاد شده است. مس که در مواد ماسک تعبیه شده است ، دارای یونهایی است که پس از تماس با ویروس از آنها ساطع می شود و این امر باعث ایجاد تعامل با ماده ژنتیکی ویروس می شود و باعث از بین رفتن و تولید مثل ویروس ها می شود.

 

از آنجا که ویروس ها کروی هستند ، نانوذرات سطح وسیعی دارند و باعث می شود رویکرد در از بین بردن ویروس موثر تر باشد. لایه داخلی ضد ویروسی، محافظت اضافی را برای فرد و دیگر افراد تضمین می کند. این ماسک توسط دانشمند دانشگاه ناتینگهام ترنت و متخصص فناوری نانو ، دکتر Gareth Cave طراحی شده است و هم اکنون توسط شرکت NTU Pharm 2 Farm  در Nottingham’s BioCity در حال تولید و فروش است.

 

آزمایشات نشان داد که ماسکهای نوع  IIR به این معنی که بالاترین سطح محافظت را دارند و دارای راندمان تصفیه 99.98٪ هستند در از بین بردن بیش از 90٪ ویروس آنفلوانزا و کرونا ویروس در طی هفت ساعت بسیار موثر بوده و دارای گواهینامه استاندارد ISO 18184. می باشد.

 

در حالی که ماسک های جراحی متداول فعلی ویروس را فیلتر می کنند، کرونا می تواند هنگام استفاده و بعد از دفع، روی ماسک باقی بماند. اما در ماسک های نوین دیگر ویروس ها و باکتری ها از بین رفته اند و خطرات زیست محیطی کمتری را به دنبال دارند.

 

 

از بین بردن ویروس ها و باکتری ها در آزمایشگاه ها و مراکز پزشکی

از گذشته تا به حال آزمایشگاه ها و بیمارستان ها همیشه درگیر ویروس ها و عوامل آلوده ی بیولوژیک بوده اند، لذا از سال ۱۸۷۹ روش های گند زدایی گسترش یافته و به مدل های مدرن امروزی رسیده است. روش اتوکلاو و فیلتراسیون هپا دو مدل از رایج ترین روش های حذف آلودگی می باشند.

 

اتوکلاو

اتوکلاو (Autoclave) یا دستگاه استریل با بخار، وسیله ای است که استریل سازی را با استفاده از حرارت به همراه بخار و فشار انجام می دهد. این وسیله توسط میکروبیولوژیست معروف فرانسوي به نام چارلز چمبرلن در سال 1879 اختراع شد.

 

واژه اتوکلاو از ترکیب دو واژه اتو (از زبان یونانی) به معنای خودکار و کلاویس (از زبان لاتین) به معنای کلید تشکیل شده است. اتوکلاو و علوم آزمایشگاهی دو جز جدا نشدنی از یکدیگر هستند.

 

اتوکلاو یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در بسیاري از زمینه ها مانند: میکروبشناسی، پزشکی، دامپزشکی، قارچ شناسی، دندان پزشکی بشمار می رود. ظروف شیشه اي، زباله هاي پزشکی، ظروف آزمایشگاهی، محیط هاي کشت مواردي هستند که توسط اتوکلاو استریل می شوند.

 

به بیان دیگر دستگاه اتوکلاو وسیله ای مهر و موم شده (زود پز تحت فشار) است که میکروارگانیسم ها را با استفاده از بخار اشباع شده تحت فشار از بین می برد. استفاده از گرمای مرطوب باعث از بین رفتن کلیه میکروارگانیسم ها ، از جمله آندوسپورهای مقاوم در برابر حرارت می شود که با گرم کردن مواد داخل دستگاه در دمای بالاتر از نقطه جوش آب حاصل می شود. مطابق با اصول قوانین گاز ، با افزایش فشار داخل دستگاه می توان به این مهم دست یافت.

روش معمول با اعمال فشار بخار ۱۵ psi گرم صورت میگیرد، و دمای 121 درجه سانتیگراد برای این فرایند مطلوب است. در دمای 121 درجه سانتیگراد ، زمان اتوکلاو برای دستیابی به استریل سازی ، بسته به حجم بار ، معمولاً 15-20 دقیقه در نظر گرفته می شود. برای اطمینان از موفقیت، استریل سازی باید از موارد زیر اطمینان حاصل کند:

  • هوا باید تخلیه شود تا محفظه با بخار پر شود.
  • مواد باید در اتوکلاو قرار گیرند تا بخار بتواند به راحتی در آنها نفوذ کند.

 

 

هود لامینار

هود لامینار که با استفاده از یک فیلتر پیشرفته به نام فیلتر هپا و لامپ یووی می تواند کاربر و محیط آزمایش را از خطر میکروارگانیسم ها حفظ کند. در حالت کلی در آزمایشگاه کاربر در معرض ذرات معلق در هوا قرار دارد. فیلتر HEPA یک جز رایج در هر کلین بنچ  یا هود لامینار است.

هود لامینار

فیلتر  HEPAیا فیلتر ذرات معلق با کارایی بالا، ذراتی را که به طور کلی آئروسل نامیده می شوند ، مانند میکروارگانیسم ها، از هوا خارج می کند. فیلتر هپا بخارات یا گازها را از بین نمی برد. فیلترهای HEPA از ریز الیاف شیشه بوروسیلیکات ساخته شده اند که با روشی مشابه کاغذ سازی به یک ورق تخت تبدیل می شوند.

 

ورقهای فیلتر صاف برای افزایش سطح کلی در قاب هایی با سطح چین دار قرار می گیرند. پلیسه ها از طریق بافل های آلومینیومی جدا می شوند که جریان هوا را از طریق فیلتر هدایت می کنند.

 

بسته به کیفیت آن ، فیلتر هوا HEPA می تواند از 99.97 تا 99.99 درصد از ذرات قطر بزرگتر و کمتر از 0.3 میکرون را به دام بیندازد. برای اکثر مصارف صنعتی ، عملکرد 99.97٪ قابل قبول است. با این حال ، داروخانه و آزمایشگاه ها به 99.99٪ سطح عملکرد فیلتراسیون نیاز دارند. فیلترهای HEPA در تمام محصولات اتاق تمیز و هود لامینار استفاده می شود.

از جمله کاربرد های هود لامینار یا هود جریان آرام خطی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای کشت نمونه های مشکوک به باکتری های معمولدر آزمایشگاه تشخیص طبی ( هود های کلاس دو )
  • برای بررسی آئروسل ها مانند مایکوباکتریوم توبرکلوزیس و سایر نمونه ها با درجه نیاز به بایو سیفتی بالاتر  (هود های کلاس سه)
  • در صنعت ساخت بافت های هادی الکتریسیته
  • کشت سلول
  • کشت بافت گیاهی ( هود کلاس II : B2)
  • آماده سازی وسایل درمان وریدی
  • بازیابی داده های کامپیوتری
  • سایر مواردی که نیاز به Clean room نیاز دارند.

 

سخن پایانی

برای رهایی از شر ویروس ها و میکروارگانیسم ها، چندین راه وجود دارد، یکی از موثرترین راه ها مواد حلال برای از بین بردن پوسته محافظ آنهاست. اما روش دوم، گرما دادن یا انجام اتوکلاو است و روش سوم فیلتراسیون برای به دام انداختن آن است.

روش دیگری نیز برای از بین بردن میکروارگانیسم ها اشعه ماورا بنفش می باشد که مشکل آن آسیب شدید به پوست و بدن انسان است.

 

برگرفته از وب سایت رویان ایران

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چگونه ویروس کرونا از بین می رود؟

6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مقاله ضد عفونی مطب های دندانپزشکی ارسال شد
    ممنون میشم پس از نشر ، لینک صفحه رو هم اینجا بفرستید

  2. سلام و احترام بله مسئه ای نیست من مقاله ای در این باب ارسال می کنم
    فقط ممنون میشم بفرمایید به چه ایمیلی باید ارسال بشه؟