پردازنده Snapdragon 7 Gen 2 توسط TSMC ساخته می شود

پردازنده Snapdragon 7 Gen 2 توسط TSMC ساخته می شود

سامسونگ یکی از بزرگترین شرکت های جهان است. در حالی که بیشتر ما با محصولات الکترونیکی مصرفی محبوب آنها مانند گوشی های هوشمند آشنا هستیم، غول فناوری کره جنوبی در بسیاری از زمینه های دیگر فعالیت می کند. یکی از این حوزه ها تولید پردازنده است. سامسونگ برای توسعه دهندگان مختلف از جمله کوالکام پردازنده تولید می کند. متأسفانه به نظر می‌رسد که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.

سامسونگ ضربه دیگری را در تجارت قراردادی تولید تراشه متحمل شده است. کوالکام تصمیم گرفته است که جدیدترین پردازنده خود، اسنپدراگون 7+ Gen 1 را با استفاده از فرآیند 4 نانومتری TSMC به جای فرآیند LPE 4 نانومتری Samsung Foundry تولید کند. این تصمیم تعجب آور نیست زیرا Foundry سامسونگ در سال های اخیر با مشکلات کارایی و بازدهی مواجه بوده است.

فرآیند 4 نانومتری TSMC ثابت کرده است که کارآمدتر است، به این معنی که Snapdragon 7+ Gen 1 نسبت به نسل قبلی خود کارآمدتر خواهد بود. این پردازنده قرار است در رویداد راه اندازی کوالکام در 17 مارس 2023 رونمایی شود و انتظار می رود عملکرد و کارایی سریع تری به همراه داشته باشد.

این تراشه دارای یک هسته CPU Cortex-X2 با کلاک 2.92 گیگاهرتز، سه هسته CPU Cortex-A710 با کلاک 2.5 گیگاهرتز و چهار هسته CPU Cortex-A510 با حداکثر فرکانس 1.8 گیگاهرتز است. همچنین دارای پردازنده گرافیکی Adreno 725 با فرکانس 580 مگاهرتز است. این تراشه یک نسخه آندرکلاک شده از پردازنده محبوب اسنپدراگون 8+ Gen 1 است و اولین بار است که یک پردازنده مرکزی Cortex-X در تراشه های سری Snapdragon 7 استفاده می شود.

بنچمارک های فاش شده نشان می دهد که اسنپدراگون 7+ Gen 1 در تست پردازنده تک هسته ای Geekbench امتیاز 1232 و در تست CPU چند هسته ای 4095 امتیاز کسب کرده است. این تقریباً به اندازه MediaTek Dimensity 9000 است که نزدیک به Snapdragon 8 Gen 1 بود. انتظار می‌رود تراشه جدید گوشی‌های میان‌رده پریمیوم را به سرعت گوشی‌های پرچمدار سال گذشته بسازد.

در حالی که گره های 4 نانومتری و 5 نانومتری سامسونگ با مشکلاتی مواجه شده اند، شایعات حاکی از آن است که GAA 3 نانومتری آن بسیار بهتر است و می تواند نسبت به فرآیند 3 نانومتری TSMC برتری داشته باشد. برخی شایعات همچنین ادعا می‌کنند که اسنپدراگون 8 نسل 3 از GAAA 3 نانومتری سامسونگ Foundry استفاده خواهد کرد، اما این ادعا را باید با قدری دانست.

بیشتر بخوانید  اولین اطلاعات از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 4

از دست دادن قرارداد تولید Snapdragon 7+ Gen 1 یک شکست بزرگ برای تجارت تولید تراشه قراردادی سامسونگ است. با این حال، این شرکت هنوز فرآیند 3 نانومتری GAA خود را دارد که به طور بالقوه می تواند مشتریان آینده را جذب کند. سامسونگ برای اینکه بتواند در بازار تولید تراشه های قراردادی رقابتی باقی بماند، باید روی بهبود فرآیندهای خود و رسیدگی به مشکلات کارایی و بازدهی که با آن مواجه شده است، کار کند.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : پردازنده Snapdragon 7 Gen 2 توسط TSMC ساخته می شود

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *