ویژگی های جدیدی که در iOS 15 به کار گرفته شد

ویژگی های جدیدی که در iOS 15 به کار گرفته شد

در حال حاضر به روزترین ورژن سیستم عامل گوشی های هوشمند اپل تحت عنوان iOS 15 با ویژگی های جدید به صورت رسمی برای تمامی این گوشی ها در دسترس است. پس از آپدیت کردن سیستم عامل تعدادی قابلیت جدید به آن اضافه می شوند که برخی از آن ها ممکن است باعث تغییر در نحوه ی استفاده از تلفن هوشمندتان شود. در این مطلب به بررسی 19 ویژگی جدیدی که به این نسخه افزوده شده اند خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که امکان استفاده از این ویژگی ها در هیچ یک از ورژن های قدیمی این سیستم عامل وجود نداشت.

1.    امکان استفاده از دوربین برای خواندن متن با ویژگی Live Text

ویژگی های جدیدی که در iOS 15 به کار گرفته شد

ویژگی جدید Live Text که در برنامه های Camera و Photos نمایش داده می شود قابلیت اسکن عکس ها برای متن را دارد. پس از اسکن متن موجود در عکس شما می توانید آن را کپی و یا جستجو کنید. برای فعال کردن این قابلیت در بخش عکس ها Photos فقط کافیست روی عکس کلیک کنید تا بتوانید متن موجود درآن را انتخاب نمایید اما برای فعال نمودن این ویژگی در برنامه دوربین Camera وقتی متن در کادر قرار می گیرد ویژگی Live Text به صورت خودکار در بخش پایین سمت راست ظاهر می شود. برای استفاده از این قابلیت کافی است روی دکمه Live Text ظاهر شده در این بخش کلیک نموده و از ویژگی های آن استفاده نمایید. لازم به ذکر است که این قابلیت از چندین زبان پشتیبانی نموده و با متن های تایپ شده و دستنویس نیز کار می کند اما متأسفانه زبان فارسی را پوشش نمی دهد.

2.    محدود کردن تمرکز با قابلیت فوکوس

قابلیت فوکوس در منوی تنظیمات اصلی قرار دارد. این ویژگی تقریباً شبیه به قابلیت مزاحم نشوید است با این تفاوت که قابلیت تنظیم نمودن سناریوهای مختلف مانند محل کار، خانه و تعطیلات را داشته و شما می توانید برای هریک از آن ها اعلان های سفارشی تعیین نمایید. این قابلیت همچنین به طرف مقابل در زمان ارسال پیامک برای شما اطلاع می دهد که اعلانتان در حالت خاموش است.

3.    امکان گروه بندی تب ها در Safari

در iOS 15 می توانید برای مرتب سازی راحت تر، تب ها را گروه بندی نمایید. در نوار ابزار بر روی گزینه ی تب کلیک نموده و منوی کشویی تب ها که در بخش پایینی صفحه نمایش داده می شود را انتخاب نمایید. حال می توانید یک گروه برگه جدید برای خودتان ایجاد کنید. تا زمانی که صفحه ی جدید را باز نکنید تمامی صفحات و وب سایت هایی که باز می شوند به آن گروه اضافه خواهند شد.

4.    امکان تماشای همزمان فیلم ها در FaceTime

ویژگی های جدیدی که در iOS 15 به کار گرفته شد

SharePlay یکی از قابلیت های iOS 15 است که در زمان انتشار آخرین نسخه ی آن در دسترس کاربران قرار نگرفته است. با ابزار FaceTime می توانید در حین مکالمه تصویری فیلم های مورد علاقه ی خود را در برنامه هایی مانند اپل تی وی با عزیزان خود به صورت همزمان تماشا کنید همچنین می توانید به موسیقی مورد علاقه ی خود با دوستانتان گوش دهید. طبق گفته ی اپل این قابلیت در بروزرسانی بعدی iOS 15 که اواخر پاییز منتشر خواهد شد در دسترس قرار می گیرد. این ویژگی یک قابلیت سرگرم کننده و عالی به منظور به اشتراک گذاری انواع محتواهاست.

5.    امکان به اشتراک گذاشتن داده های سلامتی خود

بسیاری از ما اطلاعات سلامتی و بهداشتی خود را کاملاً شخصی و خصوصی می دانیم اما در برخی موارد این اطلاعات را با والدین سالخورده، دوستان و شرکای خود به اشتراک می گذاریم. برنامه ی Apple Health موجود در iOS 15  به شما این امکان را می دهد که کدامین روندها و داده های خود را با کدام مخاطبان به اشتراک بگذارید.  این داده ها می تواند شامل فعالیت کلی، سلامت قلب و حتی شناسه ی پزشکی باشد.

6.    امکان دیدن آنچه با شما به اشتراک گذاشته می شود

در iOS 15  در بسیاری از اپلیکیشن ها بخشی جدید تحت عنوان Shared With You اضافه شده است. این بخش نقطه ی مرجعی آسان برای تمامی مواردی است که مخاطبین در پیام های مختلف با شما به اشتراک گذاشته اند. علاوه بر تماشای تمامی موارد به اشتراک گذاشته شده شما می توانید از داخل این اپلیکیشن ها پاسخ هایی به پیام فرستاده شده ارسال نمایید. برخی از برنامه هایی که این قابلیت به آن ها اضافه شده است عبارتند از: Apple Music, Photos, Safari, Apple TV, Apple News و … .

7.    امکان مشاهده ی جزئیات بیشتر در Apple Maps

می توانید با استفاده از Apple Maps بر روی برخی از نقاط دیدنی شهرهای بزرگ زوم کرده و این مناطق را به صورت سه بعدی مشاهده کنید. لندن، سان فرانسیسکو، نیویورک و لس آنجلس برخی از مهمترین مراکز شهری هستند که این ارتقاء بصری را دریافت می کنند.

8.    بهبود قابلیت خاطرات عکس ها Photo Memories

در iOS 15 در اپلیکیشن عکس ها خاطرات پیشرفت های چشمگیری داشته اند. اسلایدهایی که به صورت خودکار با پیشنهاد آهنگ هایی از اپل موزیک تولید می شوند، تعاملی تر نسبت به نسخه قبلی بوده و دارای الگوهای بیشتر، ظاهر بصری جدیدتر و مدرن تر و دسته های جدیدی از خاطرات است.

9.    امکان زمان بندی خلاصه ای از اعلان ها

بیشتر بخوانید  نسل بعدی آیفون های اپل همگی دارای پنل OLED خواهند بود

ویژگی های جدیدی که در iOS 15 به کار گرفته شد

با استفاده از این قابلیت می توانید سیلی از اعلان های روزانه آیفون خود را در بخش تنظیمات دسته بندی نمایید. بدین صورت که شما قابلیت انتخاب برنامه هایی برای محدود نمودن اعلان های ارسالی از آنان را دارید و تعیین می کنید که خلاصه ای از اعلان ها و نه تمام آن ها، در زمان های تعیین شده توسط خودتان برای شما ارسال شود.

10.امکان ارتقاءMemoji

در این ورژن اپل برچسب های جدید، تم ها و پس زمینه های مختلفی را امتحان کرده و برخی از قابلیت های فوق العاده جدید و کاربردی را به این نسخه اضافه نموده است. همیشه به روزرسانی iOS به معنی ارتقاء Memoji و ویژگی های بیشتر آن بوده است. در این نسخه شما می توانید کاراکتر اختصاصی خود را نیز بسازید چرا که چندین مورد جدید سفارشی سازی به Memoji اضافه شده است.

11.امکان استفاده از ویژگی های خصوصی iCloud

می توانید با پرداخت هزینه های ذخیره سازی iCloud برخی قابلیت های جدید مانند iCloud + را به صورت خودکار دریافت نمایید. با انجام این کار می توانید قابلیت های خصوصی iCloud را نیز دریافت کنید. در این حالت به منظور امنیت بیشتر و حفظ حریم خصوصی شما نوعی VPN اتصالتان به اینترنت را رمزگذاری نموده و مسیر آن را تغییر می دهد. برای فعال کردن این بخش در تنظیمات در بخش بالا روی نام خود ضربه زده، iCloud را انتخاب نموده و گزینه ی Private Relay را بزنید.

12.امکان نصب افزونه های Safari

وقتی صحبت از افزونه های مرورگر می شود اولین نامی که به ذهنتان خطور می کند گوگل کروم است در صورتی که Safari نسخه ی جدید آیفون نیز از افزونه های متنوعی پشتیبانی می کند. اگر می خواهید بدانید که چه برنامه هایی تا کنون بر روی تلفن همراهتان نصب شده است و کدام یک از برنامه های افزودنی فعال هستند وارد بخش تنظیمات شده، روی گزینه Safari کلیک کنید سپس وارد بخش Extensions و پس از آن More Extensions شوید. حال می توانید افزونه های جدید برای افزودن به لیست را بیابید.

13.امکان ذخیره ی گواهینامه رانندگی در کیف پول اپل Apple Wallet

در نسخه جدید iOS 15  شما می توانید گواهینامه رانندگیتان را به صورت دیجیتالی در کیف پول اپل ذخیره نمایید. لازم به ذکر است که این قابلیت فعلاً فقط در 8 ایالت پشتیبانی می شود. این فرایند مشابه با افزودن کارت های اعتباری در کیف پول اپل است، بدین صورت که ابتدا باید بر روی گزینه ی + در صفحه ی اصلی برنامه ی مربوطه کلیک کرده و سپس دستورالعمل های نمایش داده شده را دنبال می کنید. در این ورژن شناسه های دولتی نیز پشتیبانی می شوند.

14.امکان فعال نمودن حالت پرتره در FaceTime

ویژگی های جدیدی که در iOS 15 به کار گرفته شد

شما می توانید در حین تماس FaceTime نیز از حالت پرتره استفاده کنید. این حالت در دوربین آیفون در زمان عکاسی پس زمینه را تار می کند. در حین تماس ابتدا تصویر خود را بزرگ کرده و سپس بر روی نماد پرتره که در گوشه سمت چپ نمایشگر قرار دارد ضربه بزنید. با فعال کردن این حالت فرایند محو شدن پس زمینه فوراً اعمال خواهد شد.

15.اتصال همیشگی و بدون وقفه به تمامی گجت های هوشمند

هشدارهای جداسازی در برنامه Find My در زمان جدا شدن تلفن همراهتان از سایر دستگاه های هوشمند مانند مک بوک و اپل واچ به صدا درخواهند آمد. در این برنامه ابتدا باید یک ورودی انتخاب نموده و سپس به دنبال گزینه Notify When Left Behind Behind که در دستگاه های سازگار نمایش داده می شود باشید.

16.                   بررسی ثبات راه رفتن در برنامه Health

با استفاده از قابلیت ثبات راه رفتن Walking Steadiness میزان پیاده روی خود را اندازه گیری نمایید. با استفاده از این داده ها می توانید پیش بینی دقیقی از مقدار فعالیت احتمالی خود در طول سال آینده نیز داشته باشید. حتی می توانید در صورت کم شدن مدت زمان پیاده روی هشداری به صورت اعلان دریافت کنید.

17.کنترل بیشتر بر حریم خصوصی اپلیکیشن ها

با به روزرسانی و نصب نسخه جدید iOS گزینه ی جدیدی تحت عنوان ضبط فعالیت برنامه در بخش حریم خصوصی به تنظیمات اضافه می شود. در صورتی که این گزینه را فعال کنید گزارشی 7 روزه از تمامی برنامه هایی که از مجوز دوربین و میکروفون، مخاطبین، عکس ها و … استفاده می کنند خواهید داشت.

18.ردیابی مسیرهای مناسب پیاده روی

به تازگی حالت پیاده روی واقعیت در Google Map در گوشی های اپل غیر فعال شده است. اگر این قابلیت در شهر شما پشتیبانی می شود در مسیر پیاده روی خود تلفنتان را بلند کنید تا محیط اطراف اسکن شود. پس از اسکن محیط اطراف پیام های ناوبری AR به منظور ردیابی مسیرهای مناسب پیاده روی به شما نمایش داده خواهند شد. این پیام ها همه جانبه هستند.

19.برای تازه سازی هر صفحه در Safari فقط کافی است آن را بکشید

یکی دیگر از ویژگی های ساده اما بسیار کاربردی قابلیت رفرش کردن صفحات با کشیدن آن ها است. این قابلیت از بارگیری مجدد صفحه آسان تر بوده و برای انجام آن کافی است از قسمت بالایی صفحه نمایش، صفحه وب سایت را بکشید. گرچه ممکن است بسیاری افراد فوراً نتوانند این ویژگی را کشف کنند.

 

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : ویژگی های جدیدی که در iOS 15 به کار گرفته شد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *