ورود به دنیای موسیقی اپل

ورود به دنیای موسیقی اپل

درست مانند دنیای فیلم‌ ها و سریال ها، سروس های استریم، دنیای موسیقی را نیز متحول کردند به طوری که Spotify و Apple Music امروز دو قدرت اصلی پخش موسیقی در جهان هستند. نمی‌توان گفت که اپل موزیک محبوب ‌تر از اسپاتیفای است اما تا سه ماهه دوم سال 2021 حدود 78 میلیون مشترک دارد. شرکت اپل در راستای ارائه سرویس ها و خدمات بیشتر، اقدام به معرفی سرویس پخش موزیک خود یعنی اپل موزیک کرد. Apple Music سرویس پخش موسیقی اپل است که با سرویس های پخش مشابه مانند Spotify، Amazon Music Unlimited، Google Play Music، Tidal و غیره در رقابت می‌باشد. البته که با ارائه پخش با کیفیت و صدایی فضایی، نسبت به بسیاری از رقبای خود برتری دارد. Apple Music امکان دسترسی به بیش از 90 میلیون آهنگ را فراهم می‌کند که برای دسترسی به آن ها و ده ها امکانات ویژه دیگر، باید اشتراک و اکانت اپل موزیک خریداری شود. در این مطلب قصد داریم تا به دنیای موسیقی اپل و تمامی مسائل پیرامون آن بپردازیم.

اپل موزیک و اکوسیستم موزیک اپل چیست؟
در قدم اول بهتر است ببینیم اصلا اپل موزیک چیست؟ کمپانی اپل با راه‌ اندازی فروشگاه iTunes در سال 2003، به تنهایی بازار موسیقی دیجیتال را تغییر داد. پس از آن، iTunes به Apple Music تبدیل شد که یک سرویس پخش موسیقی، صوتی و تصویری است که توسط Apple Inc توسعه یافته است. این سرویس همچنین شامل ایستگاه ‌های رادیویی اینترنتی Apple Music 1، Apple Music Hits و Apple Music Country نیز می‌باشد که به صورت زنده در بیش از 200 کشور به صورت 24 ساعته پخش می‌شوند. سرویس اپل موزیک اولین بار در تاریخ 8 ژوئن 2015 معرفی و در 30 ژوئن 2015 راه اندازی شد. پیش از اپل موزیک، آی ‌پاد و آیتونز این شرکت به عنوان انقلابی در صنعت موسیقی دیجیتال شناخته می‌شدند. هنگامی که اپل سازنده تجهیزات صوتی یعنی، Beats Electronics را در سال 2014 خریداری کرد، مالکیت سرویس Beats Music را به دست آورده و مدیر عامل Beats Music را مسئول سرویس iTunes Radio کرد. پس از آن اپل موزیک عرضه شده و امکان دسترسی به چندین موسیقی مختلف از هنرمندان مختلف را برای کاربران فراهم کرد.

ورود به دنیای موسیقی اپل
ویژگی های سرویس اپل موزیک
اپل موزیک به عنوان یک سرویس پخش موسیقی، از قابلیت ها و ویژگی های زیادی برخوردار است. برای دسترسی به تمام این قابلیت ها و ویژگی ها لازم است اکانت اپل موزیک خریداری شود. برای خرید اکانت اپل موزیک کافی است که به یکی از سایت های معتبر فروش اکانت های مختلف مانند جعو استور مراجعه کنید. اپل موزیک به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا به بیش از 90 میلیون آهنگ در دیوایس خود دسترسی داشته باشند. این سرویس با استفاده از هوش مصنوعی، لیست ‌های پخش انتخاب ‌شده و پیشنهادات پخش متناسب با سلیقه موسیقی کاربران ارائه می‌دهد. این سرویس علاوه بر میلیون ها موسیقی مختلف و متعدد، سه ایستگاه رادیویی زنده 24 ساعته را نیز ارائه می‌دهد که عبارتند از Apple Music 1 ، Apple Music Hits و Apple Music Country که در بیش از 100 کشور مختلف پخش می‌شوند. سرویس Apple Music Radio برای همه کاربران رایگان است، حتی بدون خرید اشتراک Apple Music. مشترکین Apple Music می‌توانند نمایه ای ایجاد کنند تا موسیقی های مورد علاقه خود را با دوستان خود به اشتراک گذاشته و همچنین سایر کاربران را دنبال کنند تا موسیقی هایی را که به طور منظم به آن ها گوش می دهند را مشاهده کنند. استفاده اپل موزیک از iCloud، که آهنگ ‌های پیشین کاربران را با آهنگ ‌های موجود در این سرویس مطابقت می‌دهد، به کاربران این امکان را می‌دهد که آرشیو موسیقی iTunes خود را با آرشیو Apple Music خود ترکیب کرده و به موسیقی های خود در یک مکان گوش دهند. علاوه بر این، این سرویس به شدت با خدمات داخلی و انحصاری خود اپل مانند دستیار صوتی شخصی Siri و همچنین پروتکل پخش صوتی و تصویری AirPlay ادغام شده است.
Apple Music همچنین از صدای فضایی و بدون افت پشتیبانی می‌کند. دو ویژگی که بدون هزینه اضافی در اختیار مشترکین Apple Music قرار می گیرند. هر دوی این ویژگی ‌ها با ارائه موسیقی با کیفیت بالاتر، تجربه شنیداری کاربران از Apple Music را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده و ماندگار می‌کنند. صدای فضایی در ترکیب با قابلیت Dolby Atmos، دیگر ویژگی منحصر به فرد اپل موزیک است که در سال 2020 توسط اپل عرضه شد. نتیجه ترکیب Dolby Atmos و Spatial Audio، پخش صدای ۳بعدی است که با صدای معمولی اپل موزیک تفاوت بسیاری دارد. صدای فضایی قابلیتی است که در قسمت بیرونی دالبی اتوموس قرار گرفته و گوش دادن به موسیقی را لذتبخش تر کرده و یک تجربه صوتی همه جانبه و چند بعدی را فراهم می کند. Apple Music به ‌طور خودکار آهنگ‌های Dolby Atmos را بر روی تمام سرویس ها AirPods و Beats با تراشه H1 یا W1 پخش می‌کند. همچنین اسپیکرهای داخلی جدیدترین نسخه از آیفون‌ ها، آی ‌پدها و مک‌ ها نیز این کار را انجام می‌دهند. پشتیبانی از Spatial Audio در اپلیکیشن Apple Music برای اندروید نیز موجود است. اپل آهنگ های جدید با ویژگی Dolby Atmos را به طور منظم به لیست اضافه کرده و مجموعه ای از لیست پخش Dolby Atmos را ارائه می‌دهد. دالبی اتوموس به یکی از فرمت‌ های فایل ‌های صوتی گفته می‌شود که با استفاده از آن آهنگ‌ سازان و فیلم‌ سازان می‌توانند بر روی فایل خود در مرحله میکس و مسترینگ، صدای ۳بعدی اعمال کنند. صدای بدون افت کیفیت یا Lossless audio، دیگر ویژگی است که اپل در اپل موزیک ارائه کرده و تمام چند میلیون آهنگ موجود در کتابخانه اپل موزیک از این قابلیت برخوردار هستند. اپل در ژوئن 2021 کل کاتالوگ موسیقی خود را با ALAC (Apple Lossless Audio Codec) که جزئیات را در فایل صوتی اصلی حفظ می‌کند، به Audio Lossless ارتقا داد. با این قابلیت، مشترکین Apple Music می‌توانند آهنگ ها را دقیقاً همانطور که هنرمندان در استودیو ضبط کرده‌اند گوش کنند. سطح استاندارد Lossless با کیفیت CD شروع می‌شود که 16 بیت در 44.1 کیلوهرتز است و تا 24 بیت در 48 کیلوهرتز هم می‌رسد. همچنین یک لایه Hi-Res Lossless نیز در 24 بیت 192 کیلوهرتز موجود است، اما به یک مبدل خارجی دیجیتال به آنالوگ (DAC) نیاز دارد. این ویژگی بر روی تمام دیوایس های جدید اپل و دیگر سرویس ها سازگار می‌باشد. ارائه ایستگاه ها و شبکه های رادیویی زنده دیگر ویژگی اپل موزیک است که اپل در iOS 13 پشتیبانی از بیش از 100000 ایستگاه رادیویی زنده از سراسر جهان را به Apple Music اضافه کرد. کاربران می‌توانند از Siri بخواهند ایستگاه رادیویی محلی مورد علاقه آن ها را پخش کند.

رابط کاربری سرویس استریم موسیقی اپل موزیک
اپل موزیک رابط کاربری ساده و قابل دسترسی دارد. رابط کاربری Apple Music از پنج قسمت تشکیل شده است که شامل “Library”، “Listen Now”، “Browse”، “Radio” و “Search” می‌باشد. قسمت «Library» مجموعه موسیقی های کاربر را با گزینه‌ هایی برای مشاهده آهنگ ‌های «لیست‌ پخش»، «هنرمندان»، «آلبوم ‌ها»، «آهنگ ‌ها» یا «موسیقی های دانلود شده» نشان می‌دهد. علاوه بر این، در این قسمت موسیقی هایی که اخیراً به آرشیو کاربر اضافه شده اند نیز نشان داده می‌شوند. قسمت «Listen Now» هم موسیقی ها را بر اساس سلیقه موسیقی کاربر و موزیک هایی که قبلا گوش کرده، توصیه می‌کند. گزینه Search هم امکان جستجوی موسیقی از طریق وارد کردن نام موزیک و یا موزیسین را فراهم می‌کند.
این سرویس با دیوایس هایی با سیستم عامل iOS دارای نسخه 8.4 یا بالاتر، دیوایس های iPadOS دارای نسخه 13.0 یا بالاتر، macOS، iTunes نسخه 12.2 و بالاتر، Apple Watch، Apple TV، Apple CarPlay و Apple HomePod سازگار است. اگرچه اپل موزیک سرویس انحصاری اپل است، اما بر روی دستگاه‌ هایی با سیستم عامل Android دارای نسخه 4.3 و بالاتر، دستگاه‌ های Chrome OS، دستگاه‌ های Amazon Echo و اسپیکرهای Sonos نیز در دسترس است. همچنین در 27 اکتبر 2021، کمپانی سونی اعلام کرد که Apple Music بر روی پلی استیشن 5 نیز در دسترس خواهد بود و در 12 اکتبر 2022، Apple Music برای Xbox One و Xbox Series X/S در دسترس قرار گرفت.

ورود به دنیای موسیقی اپل

برخلاف Spotify، اپل موزیک محموعه ای از موسیقی های رایگان به شرط پخش تبلیغات را ارائه نمی‌دهد و برای برای تمام محتواها و امکانات Apple Music، خرید اکانت اپل موزیک لازم است. امکانات و قابلیت هایی که با خرید اکانت اپل موزیک می‌توان به آن ها دست پیدا کرد، عبارتند از؛
دسترسی نامحدود به آهنگ های Apple Music، صدای فضایی با Dolby Atmos بدون پرداخت هزینه اضافی، صدای بدون افت کیفیت در دستگاه های پشتیبانی شده، لیست های پخش الگوریتمی شخصی سازی شده، لیست های پخش انتخاب شده، لیست های پخش مبتنی بر سلیقه، لیست پخش ایجاد شده توسط کاربر، شبکه های رادیویی Beats 1 Radio و سایر ایستگاه های رادیویی، پخش آفلاین موزیک ها، امکان ادغام با کاتالوگ iTunes، همگام سازی موسیقی و لیست پخش در تمام دستگاه های سازگار با Apple Music و غیره. برای خرید اشتراک اپل موزیک و بهره مندی از تمامی امکانات گفته شده، کافی است از طریق سایت های فروش اکانت مانند جعو استور که اکانت های مختلفی چون اکانت اسپاتیفای، نتفلیکس، پلی استیشن و اپل موزیک و … به فروش می رساند، اقدام کرد.
هزینه و قیمت اکانت اپل موزیک
هزینه اکانت پریمیوم اپل موزیک توسط خود این سرویس تعیین می‌شود. پس از خرید اشتراک Apple Music، استفاده از این سرویس به مدت سه ماه رایگان است. چرا که اپل یک نسخه آزمایشی رایگان سه ماهه را برای کاربران Apple Music ارائه می‌کند. اکانت اپل موزیک چهار پلن با ویژگی ها و قیمت مختلف ارائه می‌دهد که به شرح زیر است؛
هزینه اشتراک پلن Individual اپل موزیک معادل 9.99 دلار در ماه است که برای استفاده فردی می‌باشد.
هزینه پلن Family معادل 14.99 دلار در ماه که به شش نفر امکان گوش دادن به Apple Music را می‌دهد. این نوع اشتراک نیاز به راه اندازی Family Sharing دارد که همه افراد خانواده باید از کارت اعتباری یکسانی برای iTunes استفاده کنند.
هزینه پلن University Student معادل 4.99 دلار در ماه که تنها مختص دانشجویان می‌باشد.
و پلن Apple Music Voice که یک گزینه اشتراک ارزان‌ تر به قیمت 4.49 دلار در ماه است که بر دستورات صوتی از طریق Siri تمرکز دارد و می‌توانید از صدای خود برای درخواست پخش هر آهنگ، آلبوم، هنرمند یا هر یک از صدها لیست پخش تحت نظارت اپل استفاده کنید. به عبارت بهتر، به کل کاتالوگ آهنگ ها دسترسی دارید، اما نمی‌توانید لیست پخش خود را بسازید، از صدای فضایی یا صدای بدون افت کیفیت استفاده کنید، متن ترانه ها را ببینید یا آهنگ ها را برای پخش آفلاین در کتابخانه خود داشته باشید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : ورود به دنیای موسیقی اپل

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *