همه چیز در مورد دوربین مداربسته

همه چیز در مورد دوربین مداربسته

دوربین مداربسته، از جمله تجهیزات امنیتی محسوب می شود که برای اهداف نظارتی و … مورد استفاده قرار می گیرد. نام آن برگرفته از عبارت Closed Circuit Camera یا به اختصارCCTV است. دوربین مداربسته در واقع یک سیستم تلویزیونی است که سیگنال های تصویر در آن نه به طور عمومی بلکه در یک سیستم بسته ارسال می شوند. یک سیستم مداربسته شامل دوربین های مداربسته، دستگاه ضبط، مانیتور یا نمایشگر، کابل ها و سایر تجهیزات می باشد.

تاریخچه دوربین مداربسته

اولین دوربین مداربسته در سال 1942 میلادی توسط یک مهندس آلمانی به نام والتر بروچ ساخته شد. شرکت آلمانی زیمنس برای مشاهده عملکرد موشک V2 خود از این دوربین مداربسته استفاده کرد. درست 7 سال بعد در سال 1949 در آمریکا دوربین مداربسته ای با برند وریکون ساخته شد. در تبلیغ این دوربین مداربسته عنوان شد که استفاده از آن نیاز به مجوز دولتی نخواهد داشت. به همین علت پس از آن استفاده از دوربین های مداربسته به صورت عمومی رواج بیشتری پیدا کرد.

همه چیز در مورد دوربین مداربسته

اجزای تشکیل دهنده دوربین مداربسته

هر دوربین مداربسته تشکیل شده از سنسور یا حسگر، بدنه و لنز می باشد. هر کدام از این اجزا وظیف مشخصی را در ساختار دوربین مداربسته ایفا می کنند که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

سنسور تصویر: وظیف حسگر یا سنسور تصویر دریافت نور از محیط و تبدیل آن به سیگنال الکتریکی است. در دوربین های مداربسته معمولا از دو نوع سنسور CMOS و CCD استفاده شده است.

لنز: وظیفه لنز در دوربین مدار بسته تنظیم زاویه دید و همچنین تنظیم و هدایت نور بر روی حسگر تصویر است. می تواند از نوع ثابت، وریفوکال و یا وریفوکال موتوردار باشد. لنز ها دارای یک فاصله کانونی هستند که در لنز های ثابت دارای عددی ثابت (2/8، 3/6، 4، 6 و…میلی متر) بوده و در لنزهای وریفوکال در یک بازه تعریف می شود (برای مثال 2/8-12). هرچه فاصله کانونی لنز عدد کمتری را نشان دهد تصویری گسترده تر و زاویه دیدی وایدتر بدست می دهد و هرچه این عدد بیشتر شود عمق تصویر نیز بیشتر می گردد.
بدنه: دوربین های مداربسته با بدنه یا کیس های متفاوتی تولید می شوند. بنابر نوع بدنه بکار رفته شامل دسته های دوربین دام، بولت، اسپیددام، فیش آی، باکس، کیوب، مینیاتوری می شوند.

برندهای معتبر دوربین مداربسته

در بازار دوربین مداربسته بیش از صدها برند فیک و اورجینال وجود دارد. اما در این بخش به معرفی برندهایی می پردازیم که امتحان خود را پس داده و از کیفیت و تناسب قیمت خوبی برخوردار اند. این برندها از اعتبار جهان برخودرا بوده و در ایران نیز دارای نامیندگی رسمی هستند:

دوربین هایک ویژن:

دوربین هایک ویژن در سال 2001 تاسیس شده و از آن زمان تاکنون همواره در لیست برترین محصولات امنیتی و حفاظتی در جهان قرار داشته است. خط تولید منحصر به فرد آن در جهان باعث شده تا بتواند تولیداتی با بالاترین تکنولوژی به بازار ارائه کند. به دلیل کیفیت بالا و در عین حال قیمت مناسب، از جمله پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین برندها در جهان محسوب می‌گردد. برای دریافت لیست قیمت هایک ویژن کلیک کنید.

دوربین داهوا:

. بر اساس گزارش IHS از سال 2014 تاکنون، داهوا همواره دومین جایگاه در رنکینگ جهانی سیستم‌های حفاظتی را از آن خود کرده است. همچنین در سال 2016 نیز این شرکت جایگاه چهارم از لیست 50 برند برتر دوربین مداربسته در مجله بین المللی a&s را تصاحب کرده است.

انواع سیستم دوربین مداربسته

از نظر نوع تکنولوژی بکار رفته دوربین های مداربسته به سه دسته آنالوگ، آنالوگ HD و تحت شبکه تقسیم می شوند. تفاوت این سه دسته در زیر آمورده شده است:

سیستم مداربسته آنالوگ: قدیمی ترین نسل سیستم های مداربسته محسوب می شوند. سیستم های ساده و بسیار ارزان هستند متاسفانه به دلیل کیفیت پایین تصویر در آنها از رده خارج شده اند.
دوربین مداربسته آنالوگ HD: سیستم های آنالوگ HD high definition closed-circuit نسل جدید دوربین های مداربسته آنالوگ هستند که با استفاده از تغییر فرکانس سیگنال خروجی در آنها قادر به ارائه تصاویری با کیفیت بسیار بالا حتی تا 8 مگاپیکسل هستند. انواع مختلفی از دوربین های با تکنولوژی آنالوگ HD وجود دارند که شامل AHD ،HDTVI ،HDCVI و HDSDI می باشند.
دوربین مداربسته شبکه یا دیجیتال: دوربین های تحت شبکه یا IP می توانند تصاویر را در بستر شبکه انتقال دهند. این دوربین ها از طریق شبکه های کامپیوتری اطلاعات را از دوربین ها به دستگاه ضبط می فرستند. کیفیت تصویر دوربین های تحت شبکه بسیار بالا است و همچنین دارای قابلیت های تصویری ویژه ای هستند.

همه چیز در مورد دوربین مداربسته

کاربرد دوربین مداربسته

سابقه استفاده از دوربین مدار بسته در فضاهای عمومی به سال 1973 و در شهر نیویرک آمریکا می رسد. تا هفت سال بعد از آن نیز تقریبا در ستاسر آمریکا استفاده از دوربین مداربسته رواج یافت.  به طوریکه در بسیاری از مشاغل و کسب و کارها برای جلوگیری از جرایم سرقت و خشونت از دوربین مداربسته استفاده می شد. در سال 1990 استفاده از دوربین های مداربسته در اماکن مختلف رواج بیشتری پیدا کرد زیرا دستگاه های ضبطی روانه بازار گردید که دارای قابلیت Motion Detection (ضبط پس از تشخیص حرکت) بودند. در کشور انگلستان نیز برای نخستین بار در شهر نورفلک استفاده از دوربین مدار بسته صورت گرفت. به طور کلی می توان گفت گسترش سیستم های مدار بسته و نظارتی در بین سال های 1990 تا 2000 میلادی بوقوع پیوست. به طور کلی دوربین های مداربسته کاربرد امنیتی و نظارتی دارند و در مکان های مختلفی اعم از ادارات، منازل شخصی، فروشگاه ها و… مورد استفاده قرار می گیرند. در زیر به ذکر چند مثال از دیگر کاربرد های آن می پردازیم:

نظارت و کنترل ترافیک شهری
نظارت و کنترل رفتار اشخاص در مدارس و مهد کودک ها
مورد استفاده در حمل و نقل عمومی، مراکز تجاری، خطوط تولید کارخانه ها و …
مورد استفاده در رخدادها و استادیوم های ورزشی
مورد استفاده در معابر، خیابان و آزاد راه ها به منظور نظارت بر سرعت خودرو ها

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : همه چیز در مورد دوربین مداربسته

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *