همه چیز درباره ی سربازی دختران که در مجلس ایران مطرح شد

همه چیز درباره ی سربازی دختران که در مجلس ایران مطرح شد

یکی از رایج ترین مسایل روزمره و مورد بحث برای  جوانان و افراد مختلف ( به خصوص پسران ) مقوله ی سربازی و اصطلاحا گذراندن دو سال خدمت است که توسط سازمان نظام وظیفه ی کل کشور به صورت یک قانون علنی برای پسران مطرح شده است. بسیاری از مشاغل و کار های یک جوان پسر در ایران نیز وابسته به مقوله ی سربازی و در واقع داشتن کارت معافیت رسمی پس از گذراندن خدمت سربازی میباشد. اما داغ ترین خبری که به تازگی منتشر شده است و درواقع در فضای مجازی و بین افراد مختلف نقل و قول میشود طرح سربازی دختران است. برخی میگویند طرح نام برده شده تنها یک شایعه است که در فضا های مجازی مختلف از جمله اینستاگرام و تلگرام در حال گسترش یافتن و منتشر شدن است و عده ای دیگر این عقیده را بیان کرده اند که این طرح توسط برخی از نمایندگان مجلس در کمیسیون حقوقی و قضایی مطرح شده است و اعلان دارد که سربازی برای دختران و حتی پسر ها اختیاری خواهد شد و پسرانی که تمایلی به رفتن به سربازی و گذراندن خدمت 2 ساله ی خود را ندارند میتوانند با پرداخت هزینه ی سه برابر کارت معافیت خود را از سازمان نظام وظیفه کل کشور دریافت کنند. به گفته ی طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس، دخترانی که توسط این طرح مورد هدف قرار گرفته اند در بخش نظامی فعالیت خاصی نخواهند داشت که یعنی دخترانی که به طور کاملا اختیاری وارد حیطه ی خدمت و سربازی میشوند اسلحه به دست نمیگیرند و صرفا دوره های مختلف در رویکرد های آموزشی ، بهداشتی و نرم افزاری را میگذرانند و در زمینه های ذکر شده فعالیت خواهند داشت. در ارتباط با اخبار داغ طرح سربازی برای دختران ایرانی که اخیرا در حال گسترش یافتن است و در بسیاری از کانال های مجازی و کانال های طنز مورد شوخی قرار گرفته است، سردار موسی کمالی در واکنش به مصاحبه ی یکی از نمایندگان مجلس در همین حیطه گفت: درواقع کمیسیون حقوقی و قضایی چنین طرحی را رد کرده و آن را به تصویب نرسانده است و عملا طرحی به نام طرح سربازی اختیاری برای دختران وجود ندارد و مقوله ی طرح سربازی برای دختران صرفا به عنوان یک شوخی به حساب می آید. علاوه بر آن سردار موسی کمالی اضافه کردند که با توجه به درخواست و طرحی که آقای ابوترابی در مجلس جهت تصویب اصلاحیه ای برای قوانین مربوط به نظام وظیفه و سربازی ارائه کردند چیزی به نام ایجاد طرح خدمت و سربازی برای دختران مطرح نشد.

1همه چیز درباره ی سربازی دختران که در مجلس ایران مطرح شد

به گزارش مجله خبر گزاری برنا هنوز شرایط مختلف مربوط به این طرح و نحوه گذراندن خدمت دختران واضح و مشخص نیست اما آن چه که مسلما رخ خواهد داد حضور مخافان و موافقان بسیار در ارتباط با این طرح است که به تازگی در میان برخی از نمایندگان مجلس مورد بحث قرار گرفته است. علاوه بر این بسیاری از مراجع تقلید طرح سربازی برای دختران را رد کرده اند و با آن مخالفت کرده اند و تصمیمات و بحث های مربوط به این طرح در مجلس به گونه ای صورت گرفته اند که تصمیم خصوصی و تایید نهایی توسط مقام معظم رهبری انجام بگیرد.

علاوه بر این موارد، طی گفت و گویی با طیبه سیاوشی ، نماینده مجلس مردم تهران و عضو فراکسیون حقوق زنان ، وی افزود که این طرح هنوز به طور رسمی وارد صحن مجلس نشده است و طبیعی است که هنوز هیچ اطلاع دقیقی  نسبت به آن بدست نیامده باشد. وی با تاکید بر ابهام موجود در گفت گو ها و عقاید مربوط به این طرح گفت: با توجه به این که در کمیسویون حقوقی قضایی عضویت دارم به صورت کلی با این طرح آشنا هستم اما لازم به ذکر است که این طرح هنوز به صورت قانونی و برای تصویب شدن وارد صحن مجلس نشده است. با وجود این که این طرح همچنان در ابهام خود باقی مانده است، نماینده مردم تهران همچنان تاکید کره است که حتی در صورت تصویب نهایی این طرح ، دختران اسلحه بدست نخواهند گرفت و صرفا در رویکرد های آموزشی ، بهداشتی و نرم افزاری فعالیت خواهند داشت.

نکتهی جالب این است که عربستان صعودی پیش از مطرح شدن چنین طرحی در ایران برای زنان و دختران، طرح مجوز ثبت نام دختران و زنان برای خدمت در سربازی را صادر نمود. بر اساس گزارش مجله ی خبری اسپوتینک ، این تصمیم در چارچوب لایحه ی 2030 عرباستان صعودی شکل گرفته است و به زنان و دختران این کشور امکان ثبت نام برای خدمت در سربازی و پیسوتن به نیروی ارتش این کشور را میدهد. این زنان باید دارای سن 25 تا 25 سال باشند و دست کم دارای تحصیلات متوسط نیز باشند.

جا دارد در ارتباط با این موضوع بدانیم که کدام یک از کشور های دنیا در حال حاضر مجوز ثبت نام دختران و زنان برای ملحق شدن به ارتش را به طور رسمی صادر کرده اند:

1.آمریکا

طرح مربوط به سربازی زنان  و عضویت آن ها در ارتش ایالات متحده  پس از جنگ جهانی دوم کاملا به صورت داوطلبانه تصویب شد و زنان و دختران میتواند در صورت داشتن شرایط لازم و میل باطنی خود برای عضویت در ارتش آمریکا ثبت نام کنند. دوره های آموزشی مختلف سربازی برای زنان در این کشور علاوه بر دوره های پرستاری و بهداشتی شامل دوره های آموزشی نظامی و نحوه مبارزه با اسلحه هم میشود.

2.فنلاند

از سال 1995 در کشور فنلاند طرح مجوز ثبت نام برا یسربازی و عضویت در اترش برای زنان و دختران فنلاندی به رسمی تصویب شد و زنان و دختران این کشور میتوانند به صورت کاملا داوطلبانه در زمینه ی عضویت در ارتش ثبت نام کنند. جالب است بدانید که پس از ثبت نام به زنان تا 45 روز مهلت انصراف داده میشود و درصورتی که مهلت 45 روزه تمام شود آن ها موظف به رعایت قوانین مربوط به ارتش هستن و تنها دلایل پزشکی خاص مانند بارداری میتواند آن ها را معاف کند.

3.نروژ

از دیگر کشور هایی که درحال حاضر گذراندن خدمت سربازی و عضویت در ارتش آن برای دختران  زنان اجباری نیست و به صورت کاملا داوطلبانه تصویب ده است، کشور نروژ نام دارد. به گزارش از مجله خبر گذاری ایسنا و به نقل از دیوچه وله دولت نروژ طرحی را مورد برسی قرار داد که با تکیه بر حفظ تعادل جنسی در این کشور ، تمامی افراد اعم از مرد و زن از سال 2015 میبایست خدمت سربازی را گذرانده و در صورت تمایل به نیروی ارتش این کشور به پیوندند.

4.یونان

در یونان زنان تنها به عنوان متخصصانی که به آن ها حقوق تعلق میگیرد در ارتش عضو خواهند شد اما مانند مردان موظف نیستند تا خدمت سربازی خود را به طور اجباری بگذرانند.

علاوه بر موارد بالا در کشور های مکزیک و سوئیس هم نیز طرح عضویت زنان و دختران در ارتش و گذراندن خدمت سربازی به صورت کاملا داوطلبانه وجئد دارد و زنان میتوانند به طور کاملا داوطلبانه در صرت تمایل برای عضویت در ارتش و گذراندن خدمت سربازی اقدام کنند. لازم به ذکر است که در بیشتر کشور های نام برده شده زنان در دوره های سربای خود ، آموزش های مختلف در زمینه ی پرستاری و بهداشتی را میبیند و پس از آن احتمال دارد که پا به عرصه ی نظامی نیز بگذارند.

در ادامه با ما همراه با شید تا از مطالب زور دنیا با خبر شوید.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : همه چیز درباره ی سربازی دختران که در مجلس ایران مطرح شد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *