نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG Zephyrus Dou ایسوس

تصویر کنید در یک فرمول، یک لپ تاپ گیمینگ را با نینتندو سوئیچ ترکیب کنیم، Zephyrus Dou همان محلول نهایی با نمایشگری لمسی می باشد. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاد که یک لپ تاپ گیمینگ چه نیازی به نمایشگر دوم دارد؟ ایسوس در جواب این سوال اذعان داشته که اسکرین پد پلاس به شما اجازه می دهد که هنگام تجربه بازی های ویدئویی، بدون هیچ وقفه ای سیستم خود را بهینه کنید. اگرچه این تنها کاربرد این نمایشگر لمسی نیست. چرخ زدن در اینترنت، خواندن چت ها هنگام استریم یا حتی تماشای ویدیو در یوتیوب همگی توسط اسکرین پد پلاس انجام پذیر خواهند بود.

این طور که به نظر می رسد ایسوس Zephyrus Dou برای سلایق مختلفی کاربرد داشته و نمایشگر دومش خیلی جلب توجه می کند. اگر شما هم از این طراحی هیجان انگیز خوشتان آمده، بهتر است بدانید که این لپ تاپ گیمینگ ۳۰۰۰ یورو به بالا قیمت گذاری شده و حسابی جیبتان را خالی می کند.

اسکرین پد یا نمایشگر دوم ROG Zephyrus Duo

اگر ساده بگویم، اسکرین پد ایسوس زفیروس نمایشگری است که از بخش پایین صفحه نمایش یا بالای صفحه کلید خارج شده و برای جست و جو و وب گردی کاربرد دارد. برای چرخش در وب سایت ها و پیدا کردن راهنماهای بازی های ویدئویی امکان جالبی به نظر می رسد وقتی که خیلی راحت قادر هستید با چند کلیک ساده بدون متوقف کردن بازی خود به حجم انبوهی از اطلاعات دسترسی داشته باشید. همچنین تغییرات عملکرد، باز کردن چت استیم و تنظیمات نور ترکیبی RGB از امکاناتی هستند که از آن ها استقبال می کنیم. ولی مسئله اینجاست که تقریبا بخش اعظمی از این امکانات به سادگی توسط یک گوشی هوشمند انجام پذیر هستند و حتمی نیازی به یک نمایشگر لوکس گران قیمت نیست.

با این حال به گفته ایسوس قابلیت های اصلی این نمایشگر لمسی موقعی خودشان را نشان می دهند که یک بازی درجه یک AAA بر روی آن اجرا شود‌. عنوانی مثل Dying Light 2 که به شما اجازه خواهد داد، موجودی، گزارشات و لیست ماموریت هایتان را کنترل و مشاهده کنید. متاسفانه خبر بد این است که همه بازی ها چنین پشتیبانی را نداشته و اگر بخواهیم رو راست باشیم تعداد بازی های ویدئویی که ممکن است از اسکرین پد بهره ببرند آنقدر لیست بلند بالایی نخواهند داشت.

اگرچه در عناوینی مثل Cs:Go، Fornite یا نرم افزارهایی مانند Overwolf کاربرد هایی دارد اما امکاناتی که ارائه می کند بسیار محدود هستند و سازگاری با دیگر بازی ها نیز مشکل ساز خواهد بود. با اینکه با ایده اصلی این نمایشگر لمسی دوم موافقم و فکر می کنم بر روی کاغذ فوق العاده به نظر می رسد، اما به علت خاص بودن زیاد آن توسعه دهندگان زیادی نیستند که حاضر باشند عناوین خود را با اسکرین پد مطابقت دهند. به همین دلیل صرفا اگر می خواهید برای تجربه بازی های ویدئویی لپ تاپ گیمینگ را خریداری کنید، زفیروس ایسوس با نمایشگر لمسی خود جز بهترین گزینه ها مخصوصا وابسته به بودجه تان نخواهد بود.

از طرف دیگر اگر برای استریم کردن ویدئو یا تولید محتوا قصد انتخاب یک لپ تاپ خوب را دارید، زفیروس می تواند در راحت تر شدن کارهایتان بسیار کمک کننده باشد. از آنجایی که بدون نیاز به خروج قادر هستید چت های استریم را مشاهده کرده یا از نرم افزارهای بهینه سازی استفاده کنید، این نمایشگر لمسی دوم کاربردهای متعددی خواهد داشت، مخصوصا به لطف نرم افزارهایی مثل گیم کستر Xsplit که کارتان را ساده تر می کنند.

از لحاظی می توان پیش بینی کرد که اسکرین پد برای تدوین ویدئو ها نیز کاربردی باشد. از آنجایی که مرتبا باید بین صفحات متفاوت جابجا شوید و از چند گزینه در زمان مشابه استفاده کنید، داشتن یک صفحه دوم خیلی هم بد به نظر نمی رسد. همچنین به گفته ایسوس، قابلیت پشتیبانی از ورودی Stylus وجود داشته و شما قادر هستید قبل از ارسال فایل هایتان به نمایشگر زیبای 4K، از اسکرین پد به عنوان یک تبلت کوچک استفاده کنید.

طراحی و دیزاین ROG Zephyrus Duo ایسوس

موقعی که لپ تاپ را باز می کنید، اسکرین پد زفیروس به صورت خود به خودی با زاویه ۱۳ درجه به سمت بالا متمایل شده و به راحتی قابل رویت است. یک مکانیزم عالی که بی عیب و نقص نیز کار می کند. خوشبختانه توجهات ایسوس به جزئیات کلیدی باعث شده است که این نمایشگر دوم از خروج هوای گرم فن ها جلوگیری نکند. در نتیجه نیازی نیست از جانب کارکرد فن های این لپ تاپ گیمینگ نگرانی داشته باشید.

با این حال برای جایگذاری درست اسکرین پد لمسی، مهندسین طراحی ایسوس می بایست فکری به حال صفحه کلید و ترک پد آن می کردند. اگر شکل و شمایل لپ تاپ زفیروس را دیده باشید ممکن است در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما متوجه خواهید شد که صفحه کلید و ترک پد به خوبی سر جای خود قرار گرفته و جدا از قیافه غیر معمولشان، طراحی متناسبی داشته اند و ایسوس بدون نیاز به فدا کردن قابلیت خاصی قادر بود تا نمایشگر لمسی را بر روی کیس اصلی این دستگاه گیمینگ تعبیه کند. اگرچه بعدا به محدودیت های این انتخاب می پردازیم.

اگر اسکرین پد را نادیده بگیریم، ایسوس زفیروس از دیگر جهات کاملا مشابه لپ تاپ های گیمینگ درجه یک هم دوره خود است. طراحی کشیده و صافی داشته و به عنوان یک دستگاه باریک ۲.۴ کیلوگرم وزن دارد که برای لپ تاپی ۱۵ اینچی چندان معمول نیست.

خوشبختانه ایسوس از جهت قرار دادن پورت های ورودی مختلف دست و دلباز بوده و چیز خاصی کم نذاشته است. ورودی میکروفون و هدفون، دو درگاه USB C و USB A با پشتیبانی از تاندربولت ۳ و در بخش راست HDMI، اترنت و یک درگاه اضافی USB A در پشت دستگاه قرار دارد. همچنین برای اتصالات بی سیم، از بلوتوث ۵.۰ و وای فای ۶ پشتیبانی کرده، اما نکته عجیب نبود درگاه میکرو اس دی است. از آنجایی که شعار ایسوس برای زفیروس کاربردی بودن آن در حیطه تولید ویدئو و استریم می باشد، بهتر بود که یک جایگاه جداگانه برای چنین آیتمی نیز در نظر می گرفت.

صفحه کلید لپ تاپ گیمینگ ROG Zephyrus Duo ایسوس

به نظر می رسد که اول ایسوس لپ تاپ را کامل طراحی کرده و سپس به فکر جایگذاری صفحه کلید آن افتاده است. این صفحه کلید به قدری پایین پنل قرار گرفته که دیگر جایی برای استراحت دست هایتان وجود ندارد.

با اینکه به عنوان یک لپ تاپ گیمینگ از کیبورد RGB پشتیبانی می کند، اما متاسفانه دکمه ها احساس پوچ و تو خالی بودن را به کاربر منتقل خواهند کرد. قطعا هنگام تجربه عناوین سرعتی و اول شخص اکشن صفحه کلید این لپ تاپ گزینه ایی نیست که شما را هیجان زده کرده و احساس خوبی را به شما دهد. یک صفحه کلید معمولی که فکر نمی کنم حتی برای نوشتن مقالات طولانی نیز بخواهید از آن استفاده کنید.

دکمه های کوچک پیکانی نیز کار را کمی سخت می کنند. به نظر می رسد که ایسوس انگار از شما انتظار داشته که یک صفحه کلید مخصوص بازی های ویدئویی را جداگانه خریداری کرده و به عنوان جایگزین از آن استفاده کنید. که اگر اینطور باشد در همان مرحله اول بهتر است سراغ سیستم های دسکتاپ برویم تا اینکه بخواهیم لپ تاپ رده بالا خریداری کنیم.

بیشتر بخوانید  لپ تاپ ایسوس Zenbook 14 OLED راهی بازار شد

ترک پد نیز انگار در بخش پائینی سمت راست صفحه کلید له شده است. دکمه های چپ و راست آن بسیار کوچک بوده و استفاده کردن از آن ها کار سخت و آزاردهنده ای می باشد. در اینکه برای تجربه بازی ها به یک موس جداگانه نیاز دارید شکی نیست ولی در مقایسه با ترک پد های سنتی استفاده‌ از این نسخه جمع و جور چندان تجربه لذت بخشی نیست‌. ولی خبر خوب اینجاست که ایسوس به خوبی توانسته است که از آن به عنوان جایگزین پد اعداد استفاده کند که هنگام کار سرعت پاسخگویی بسیار بالایی نشان دادند.

نمایشگر ROG Zephyrus Duo ایسوس

دو گزینه مختلف صفحه نمایش برای ایسوس زفیروس در دسترس کاربران قرار گرفته است. یکی با پنل فول اچ دی ۳۰۰ هرتزی و دیگری ۶۰ هرتزی 4K. طبق پیشنهاد ایسوس اگر به دنبال تجربه بازی های ویدئویی رقابتی و آنلاین هستید مورد اول انتخاب بهتری بوده و اگر هدفتان از خرید لپ تاپ رده بالا ساختن محتوا با بالاترین کیفیت است قطعا گزینه دوم مناسب تر برای شما خواهد بود.

مدل در دسترس من نسخه 4K ۶۰ هرتزی است و اگر بخواهم رو راست باشم، واقعا زیباست. میزان روشنایی زیاد در کنار نسبت اندازه ۱۴۱۹:۱ به نوعی از این نمایشگر فوق العاده تعریف کرده و باعث می شوند که رنگ ها خیلی چشم نواز و با بافت اشباع برجسته شوند.

دقت رنگی بسیار عالی و بالاست، ۹۵ درصد sRGB و ۸۵ درصد ادوب RGB پوشش گسترده به راحتی آنقدر کافی است که یک تولید کننده محتوای ویدئویی حرفه ای به سادگی قادر باشد با بیشترین کیفیت کار خود را ادامه دهد.

پشتیبانی از قابلیت G-Sync انویدیا نیز گزینه بسیار مناسبیست و باعث می شود در مواقعی که نرخ فریم بازی با نرخ سازگار با نمایشگر همخوانی ندارد، کیفیت و شکل تصاویر به نمایش در آمده دچار مشکل نشده و همه چیز روان و درست اجرا شود.

در کل، نمایشگر ایسوس زفیروس فوق العاده بوده و به بهترین نحو تصاویر خروجی را نمایش می دهد. اگرچه جالب می شد که میدیدیم چنین لپ تاپ های قدرتمندی که سخت افزارهای رده بالا دارند بتوانند محتوای 4K را با نرخ بالاتری از ۶۰ هرتز اجرا کنند، اما تصور قیمتی که این دستگاه ها خواهند داشت واقعا ترسناک است.

عملکرد ROG Zephyrus Duo ایسوس

لپ تاپ گیمینگ ایسوس زفیروس را می توان از نظر سخت افزاری یک هیولای واقعی دانست. با وجود گزینه هایی مثل RTX 2070 Super و 2080 Super در کنار پردازنده نسل دهمی اینتل بدون شک این لپ تاپ فوق العاده قدرتمند است.

مدلی که ایسوس برای من ارسال کرد دارای کارت گرافیک انویدیا RTX 2080 Super بوده و از پردازنده Core i9-10980HK تغذیه می‌ کند. بدون شک یکی از بهترین لپ تاپ ها در جهان از نظر سخت افزاری همین ایسوس زفیروس خواهد بود‌.

اگر همه این ها باز هم برایتان کافی نیست، ایسوس یک حالت جداگانه برای افزایش عملکرد این لپ تاپ طرح ریزی کرده است که اجازه تقویت دینامیک TDP میان کارت گرافیک و پردازنده را داده و تا حد قابل قبولی قدرت دستگاه را بالا می برد. با اینکه دمای خروجی و صدای خنک کننده ها خیلی بیشتر از قبل می شود، اما ما برای تست نهایت عملکرد لپ تاپ زفیروس از این قابلیت استفاده کردیم. همانطور که انتظار می رفت، این اعداد و ارقام بدست آمده واقعا خیره کننده هستند و حتی دستگاه های رنج قیمتی خود را به سادگی کنار می زند.

اگر از بحث آماری فاصله گرفته و تجربه واقعی را مد نظر قرار دهیم، این لپ تاپ گیمینگ حتی در سنگین ترین عناوین نیز توانایی اجرای بازی ها با کیفیت فول اچ دی و ۶۰ فریم را خواهد داشت. برای بازی مثل Shadow of the Tomb Raider معیاری معادل ۸۳ فریم بر ثانیه و در عنواین قدیمی تری مثل Dirt Rally این رقم به چیزی حدود ۱۴۵ فریم بر ثانیه نیز خواهد رسید.

اگرچه برای بازی های ویدئویی جدیدتر که از صفحه نمایش های 4K پشتیبانی می کنند، فریم از حدود ۳۰ بالاتر نرفته و با اینکه همچنان قابل تحمل است اما برای کاربرانی که به تجربه روان بازی ها عادت کرده اند چندان رویایی نخواهد بود.

از آنجایی که این لپ تاپ گیمینگ از کارت گرافیک RTX استفاده می کند، شما به قابلیت های ویژه ای مثل ray tracing و DLSS نیز دسترسی دارید.

با این اوصاف حتی در حالت معمولی عملکرد بالا، فن های دستگاه به شدت داغ کرده و پر سر و صدا می شوند. و همانطور که انتظار می رود نباید به یک لپ تاپ گیمینگ مثل یک دسکتاپ قدرتمند نگاه کنیم به این دلیل که محدودیت های ساخت چنین دستگاه هایی با این اندازه و وزن کم، در شرایط مختلف تاثیرات خود را نشان می دهند‌.

با حافظه داخلی ۲ ترابایتی و سرعت خواندن و نوشتن ۳۴۹۴ و ۳۳۵۶ مگابایت بر ثانیه لپ تاپ گیمینگ زفیروس نسبت به بیشتر لپ تاپ های موجود در بازار از نظر ذخیره و بارگذاری داده ها سریع تر است.

عمر باتری ROG Zephyrus Duo ایسوس

وقتی حرف از عمر باتری لپ تاپ ها در میان باید، صفحه نمایش 4K  و یک کارت گرافیک فوق العاده قوی دیگر جایی برای بحث باقی نمی گذارند. به همین روی دیدن عملکرد باتری زفیروس در چنین شرایط سنگینی نباید خیلی هم تعجب آور باشد.

پس از کاهش روشنایی به ۱۵۰‌ نیت و اجرای شبیه ساز کارهای معمول آفیس توسط PCMark10، زفیروس ایسوس تنها ۱ ساعت و ۲۶ دقیقه باتری خودش را حفظ کرده و پس از آن خاموش خواهد شد. رقمی به شدت پایین.

برای متعادل سازی بیشتر این تست باتری، تنظیمات صفحه نمایش را کمی پایین تر برده و روی 1080P گذاشتم. با این تنظیمات اعمال شده لپ تاپ گیمینگ ایسوس تا ۲ ساعت و ۵۴ دقیقه روشن ماند که عددی نزدیک تر به دیگر لپ تاپ های رده بالا موجود در بازار می باشد.

حال خودتان با یک سنجش ساده متوجه می شوید که باتری در شرایط سنگین مثل انجام بازی های ویدئویی چقدر تحت فشار بوده و طولی نمی انجامد تا شارژ آن به کلی خالی شود. به همین روی توصیه می کنم برای فعالیت های سنگین و بازی ها لپ تاپ را داخل شارژ گذاشته و به خصوص از آنجایی که حالت توربو فقط در چنین شرایطی فعال می شود نشان دهنده این موضوع است که زفیروس برای فعالیت های سنگین خارج از برق طراحی نشده و چندان نمی توان روی عمر باتری آن تکیه کرد.

نمایشگر فوق العاده 4K، سیستم و سخت افزار بسیار قوی، کیفیت ساخت بالا، در ازای ۳۰۰۰ یورو.

اگر واقعا بودجه ای درست و حسابی برای کار استریم و تولید محتوا کنار گذاشته و داشتن بهترین لپ تاپ موجود با قابلیت های منحصر به فرد و خاص برای شما حائز اهمیت است، حتمی ROG Zephyrus Duo را در اولویت های خود قرار دهید‌. در غیر این صورت حتی برای بازی های ویدیوئی نیز گزینه های خیلی بهتر و ارزان تری هستند که کارتان را راه می اندازند.

  • نکات مثبت: عملکرد بسیار سریع، نمایشگر فوق العاده زیبا با کیفیت بالا، اسکرین پد کاربردی برای استریمرها
  • نکات منفی: قیمت زیاد، صفحه کلید معمولی، عمر باتری کم، سازگاری های کم اسکرین پد
به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG Zephyrus Dou ایسوس

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *